סגירה בוול סטריט: ה-S&P 500 עלה היום 0.6% ומציג תשואה שבועית של 3.1%
המדדים רשמו שיאים חדשים לאורך השבוע. הנאסד"ק עם תשואה שבועית של 3.5%, הדאו ג'ונס עם 3%
שבוע המסחר הנוכחי בוול סטריט נסגר בעליות שערים נאות. הדאו ג'ונס עלה 0.7% וה-S&P 500 התחזק כ-0.6%, הנאסד"ק הוסיף 0.5%. לאורך המסחר התפרסמו נתונים המציגים עלייה בבטחון הצרכני האמריקני בחודש האחרון. בסיכום שבועי, מדדי ארה"ב רושמים עוד שבוע שצבוע בירוק כהה. הנאסד"ק טיפס השבוע בשיעור של 3.5%. הדאו ג'ונס וה-S&P 500 הוסיפו כ-3% ו-3.1% בהתאמה במה שנראה כהמשך ישיר לאפקט טראמפ שמשפיע לחיוב על המדדים.
הנפט המשיך במסעו צפונה כאשר עלה היום 1.3% לכדי מחיר של 51.5 דולר לחבית. נציין שבשעה 20:00 פורסם דו"ח בייקר יוז שהראה כי כמות האסדות הפעילות בארה"ב זינקה ב-21 אסדות השבוע. מדובר בעלייה השבועית המשמעותית ביותר בחצי השנה האחרונה ברקע לעלייה החדה בשבועות האחרונים בנוזל השחור. בתוך כך כמות האסדות הפעילות הגיעה כבר כמעט ל-500 בארה"ב.
מדדי וול סטריט
דאו ג'ונס 0.16%
S&P 500 0.13%
נאסד"ק -0.21%
אתמול המסחר הסתיים בעליות קלות כאשר שלושת המדדים רושמים שיאים חדשים לאור המגמה החיובית שנמשכת מאז בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב.
יומן מאקרו
בשעה 17:00 (שעון ישראל) פורסם מדד ציפיות הצרכנים של מישיגן שהצביע על המשך עלייה בבטחון הצרכני. המדד הציג תוצאה של 89 נקודות. מדובר בתוצאה הגבוהה ביותר מאז ינואר 2015.
מניות בכותרות
ביוג'ן (סימול: BIIB) - חברת התרופות הראתה תוצאות חיוביות בתרופה הנסיונית שלה כנגד אלצהיימר. התרופה הצליחה להקטין נזק מוחי לאורך זמן באמצעות העלת מינון השימוש. המניה סיימה את יום המסחר בירידות.
מונסטנו (סימול: MON) - ענקית הכימיקלים נתבעת על ידי מדינת וושינגטון על כך שפגמה וזיהמה את בסביבת העבודה שלה. בתוך כך הגדילה את הוצאות הניקיון של המדינה.
וולס פארגו (סימול: WFC) - הבנק בחר ארבעה דירקטורים, כולל יו"ר הבנק סטפן סנגר וסגניתו אליזבת' דיוק לועדה שתחקור את סקנדל פתיחת החשבונות בשנה האחרונה. קוקה קולה (סימול: KO) - הנהלת קוקה קולה הודיע היום כי מוחטר קנט שמשמש כיום כמנכ"ל ונשיא החברה יפרוש בשנה הבאה מתפקידו. את קנט יחליף מי שמשמש כיום כסמנכ"ל התפעול של ענקית המשקאות הקלים ג'יימס קווינסי, החל מה-1 במאי הבא.
- 3.עליות עליות והיא בשלה ישנה (ל"ת)כיטוב 10/12/2016 08:47הגב לתגובה זו
- 2.פרופסור 09/12/2016 23:13הגב לתגובה זו/
- 1.יודע דבר 09/12/2016 18:33הגב לתגובה זוהמניה מגיבה 6 אחוז ירוק
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
