כביש כניסה לירושלים
צילום: יחצ

הוועדה המחוזית ירושלים החליטה להפקיד את התוכנית לקירוי כביש בגין

התוכנית כוללת כ-2,300 יחידות דיור, 250 יחידות דיור מוגן, כ-380 חדרי מלון, כ-36,000 עבור שטחי תעסוקה, כ-13,000 מ"ר עבור שטחי מסחר, כ-67,000 מ"ר עבור שטחי ציבור וכ-60 דונם של שטחים פתוחים

דור עצמון | (3)

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ירושלים החליטה היום להפקיד את התוכנית לקירוי כביש בגין.

מדובר במתחם בשטח של כ-213 דונם, בתחום שדרות מנחם בגין, אשר התכנית מציעה בו קירוי מלא לאורך של כ-1,600 מ', בין מחלף בייט לגשר וולפסון, ויצירת רובע עירוני חדש. התוכנית יוצרת חיבור פיסי בין שתי שכונות בירושלים, המנותקות כיום על ידי כביש מנחם בגין.

השטח ה"חדש" על גבי הקירוי יכלול הקמת כ-2,300 יחידות דיור, 250 יחידות דיור מוגן, כ-380 חדרי מלון, כ-36,000 עבור שטחי תעסוקה, כ-13,000 מ"ר עבור שטחי מסחר, כ-67,000 מ"ר עבור שטחי ציבור וכ-60 דונם של שטחים פתוחים. בנוסף, התוכנית מציעה מערכת דרכים עילית חדשה אשר תשרת המתחמים החדשים, ותתחבר למערכת הדרכים העירונית.

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "התוכנית לקירוי בגין היא דוגמה למאמץ של מינהל התכנון לייצר התחדשות עירונית בתוך העיר פנימה, כדי לא לפרוץ את גבולות הבינוי שהעיר וכדי לשמור על השטחים הפתוחים. מדובר בתוכנית חדשנית ראשונה מסוגה בישראל, שמחד, מייעלת את השימוש בקרקע ומאידך מייצרת היצע של יחידות לצד קידום של תשתיות תומכות".

מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדר' דן קינן: "התוכנית הינה תוכנית אסטרטגית לעיר ירושלים, אשר מציעה יצירת רובע עירוני חדש "יש מאין" בטבורה של העיר ובצומת דרכים חשובה. התוכנית צפויה להשתלב בתנופת הפיתוח הצפויה לאזור הכניסה לעיר, להוות גשר בין חלקי עיר המנותקים כיום זה מזה, ולתרום למימוש החזון שבפי משורר תהילים - "כעיר שחוברה לה יחדיו".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 09/01/2023 15:15
    הגב לתגובה זו
    מעניין שאף אחד בתקשורת לא מבקר את התכנית לקירוי כביש בגין, תכנית מפלצתית, מגלומנית, לא הגיונית שתעלה מיליארדים ותקבור את שכונת רמת בית הכרם מאחורי מגדלי בטון גבוהים ומפלצתיים; לגבי עשן וזיהום האוויר מהרכבים, הרי מאה אלף רכבים נוסעים כל יום בכביש בגין שהולך להפוך למנהרה, לא ברור מהיכן ייצא העשן המזהם הזה וכמה נזק ייגרם לתושבי האזור - כיום זה באוויר הפתוח, אבל במנהרה ? ? ?
  • 2.
    רמי 19/12/2022 23:22
    הגב לתגובה זו
    ראש העיר בא לשעות שוויץ שהוא בונה הרבה דירות ומצופף אזורים מסוימים בצורה קיצונית ולא אנושית. לגבי הפרויקט האמור הוא לא מחובר לרכבת הקלה ויצריך שימוש באוטובוסים ורכבים חשמליים. הפתרון לצופף בצורה יותר אחידה, בלי מגדלים שאיש לא יכול לתחזק ולבנות רק מתחמים שניתן לחבר לרכבת הקלה
  • 1.
    מבין2 19/12/2022 16:12
    הגב לתגובה זו
    אין גבול לעיריה הזו,המסכנים שיקנו שם בית ברבע מחיר מחוסר מודעות יקבלו רעש 24/7 ועשן מסרטן מעל הכיוונים. החכמולוגים של העיריה בטח "יפתרו" את הבעיה עם בידוד רעש ומזגנים עם פילטרים.... לא, זה ממש לא יעבוד. מי שיחיה שם ימצא בסיכון ממשי מזיהום.
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).