עסקת ענק בבאר שבע: דמרי ואזורים יקימו 2,000 דירות יוקרה בעיר

החברות רכשו את הקרקע במשותף תמורת 180 מיליון שקל וישקיעו 2.2 מיליארד שקל בפיתוח
לירן סהר | (9)
נושאים בכתבה אזורים דמרי

עסקת ענק בבאר שבע חברות הנדל"ן אזורים ודמרי זכו במכרז של עיריית באר שבע, להקמת שכונת מגורים במתחם "קריית גנים" (שכונה ב'), בלב העיר. המכרז פורסם ביוני 2013, ומהווה את אחד ממכרזי המקרקעין הגדולים ביותר שפורסמו בישראל בשנים האחרונות. במכרז קראה העירייה לחברות יזמיות להגיש הצעות לבניית שכונת מגורים במתחם החדש, המתפרס על פני 234 דונם.

מתחם המגורים החדש יוקם במקום אצטדיון הכדורגל "וסרמיל" של הפועל באר שבע, שצפוי להיהרס על ידי העירייה, בסמוך לרחובות יהודה הלוי, דרך שמשון ומבצע יואב. בפרויקט צפויים להיבנות שני בתי ספר יסודיים וגני ילדים, נוסף לבית ספר התיכון הסמוך.

תכנית בניין העיר (תב"ע) בפרויקט כוללת זכויות בנייה ל-2,000 יחידות דיור, שיתפרסו על פני 19 מגדלים רבי קומות (18-22 קומות בכל מגדל). יצויין כי בשנים 2012-2013 נמכרו בבאר שבע כ-850 דירות חדשות בשנה. בנוסף, תכלול השכונה 3,000 מ"ר מסחרי, 12,000 מ"ר משרדים, מרכזי ספורט ונופש, 80 חדרי אירוח, וכן שטחים ירוקים. בפרויקט צפויות להיבנות דירות יוקרה בנות 4 ו-5 חדרים, וכן דירות גן, מיני פנטהאוזים, פנטהאוזים מפוארים ודירות אקסקלוסיביות נוספות.

עתודת הקרקע האחרונה בלב העיר

הקרקע בפרויקט הינה בבעלות משותפת של רשות מקרקעי ישראל ועיריית באר שבע, כאשר הוסכם כי העירייה תהיה אחראית על מכירת המגרשים האמורים. מדובר בעתודת הקרקע האחרונה לבנייה חדשה בלב העיר. על פי התב"ע ודרישות העירייה, על הבנייה בשכונה להיות יוקרתית.

"אזורים וי.ח דמרי מאמינות, כי יש לקדם בנייה בפריפריה", אומר דרור נגל, מנכ"ל אזורים. "אין ספק, כי בירת הנגב עוברת בשנים האחרונות מהפכה של ממש, ותעיד על כך תנופת הנדל"ן בעיר בשנים האחרונות. באר שבע מהווה אלטרנטיבת מגורים אמיתית וראויה בישראל, הן לזוגות צעירים, הן למשפרי דיור והן למשקיעים, ובכוונתנו להביא לתושבים אפשרויות חדשות באזור, תוך התחשבות מדוקדקת בצורכי הלקוח".

עמוס דבוש, מנהל השיווק של י.ח דמרי, מוסיף: "אין עוררין כי התכנית להעברת בסיסי צה"ל לנגב תוביל לצמיחה ניכרת של אזור הדרום, תפתח את באר שבע, ותשפיע על מדינת ישראל כולה. אזורים וי.ח דמרי ניגשו למכרז להקמת השכונה החדשה, מתוך ראיית הפוטנציאל האדיר הקיים בעיר בפרט, ובאזור הדרום בכלל".

יצוין כי ניתן לבנות באופן מיידי על המקרקעין 600 דירות, ואילו על החלק עליו בנוי כיום אצטדיון 'וסרמיל', ניתן יהיה לבנות החל ממועד מסירת ההחזקה הצפוי לחול בספטמבר 2015. כל אחד מהצדדים צפוי להשקיע כ-1.1 מיליארד שקל בבניית הפרויקט.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הי אחד 17/09/2014 20:08
    הגב לתגובה זו
    עלות השקעה: קרקע+ פיתוח= 1.2 מיליון ₪ + עלות בנייה כ- 500 אלף ₪ = כ 1.7 מיליון ₪ רווח יזמי 20% ( 340 אלף ₪) או 560 אלף $, או בשווי דירה אחת בבאר שבע ניתן לרכוש חמישית מהעיר דטרויט שבארה"ב
  • 4.
    לפי מחירי הדירות, הנגב כבר הפך מזמן למנהטן-ת"א (ל"ת)
    זוועה 17/09/2014 13:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עכשיו את ב"ש הפכו ליוקרתית? לאן נגיע בסוף, לדימונה? (ל"ת)
    אין גבול ליהודונים 17/09/2014 11:57
    הגב לתגובה זו
  • מה רע בבאר שבע? (ל"ת)
    באר שבעית 17/09/2014 12:48
    הגב לתגובה זו
  • ב"ש יוקרתית כמו שביבי יליד עיראק. (ל"ת)
    אין גבול לחמדנות 17/09/2014 12:54
  • 2.
    השני בעם 17/09/2014 11:53
    הגב לתגובה זו
    אז עלות ההשקעה על כל דירה בממוצע צפוי להיות 1.1 מליון שקל. תוסיף לזה רווח יזמי של 20% ותקבל מחיר ממוצע לדירה של 1.32 מליון ש"ח לדירה ממוצעת באיזור באר שבע, נשמע לי גבוה מאוד
  • איזה גבוה? אלו "דירות יוקרה" תוצרת יהודוני ארץ ישראל (ל"ת)
    ריח ניחוח יוקרת ב"ש 17/09/2014 12:56
    הגב לתגובה זו
  • האחד 17/09/2014 20:10
    עלות השקעה: קרקע+ פיתוח= 1.2 מיליון ₪ + עלות בנייה כ- 500 אלף ₪ = כ 1.7 מיליון ₪ רווח יזמי 20% ( 340 אלף ₪) או 560 אלף $, או בשווי דירה אחת בבאר שבע ניתן לרכוש חמישית מהעיר דטרויט שבארה"ב
  • 1.
    לא מובן 17/09/2014 11:51
    הגב לתגובה זו
    נראה לי מספר מופרך... הם לא מקימים את נתב"ג 2000, הם בונים דירות למגורים בשטח שממוקם בסמוך למגורים קיימים. כמה כבר צריך פיתוח?!?
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות

משכנתא ל-40 שנה - בקרוב בישראל?

על ההלוואה הכי חשובה שתקחו בחיים ולמה דווקא הארכת התקופה שלה היא לא רעיון רע; וגם - מה התמהיל המומלץ לקראת הורדת הריבית?

צלי אהרון |

חלק גדול מהציבור מתקשה "לגמור" את החודש. החזר המשכנתא הוא התשלום הגדול ביותר בתשלומים של משק בית, וההחזר עלה משמעותית בשנתיים האחרונות כי הריבית והאינפלציה עלו. אלו שממש לא יכלו לגמור את החודש פנו לבנקים והאריכו את המשכנתא. מדובר בעיקר על כאלו שלקחו משכנתא לפני שנים ויש להם יכולת להאריך - מי שלקח משכנתא ל-20 שנה לפני 5 שנים, ונותרו לו 15 שנה של תשלומים יכול להאריך ל-25-30 שנה וההחזר יפחת דרמטית. אבל מי שלקח לפני שנה ל-30 שנה לא יוכל לשפר משמעותית את ההחזרים.

הממחזרים-מאריכים נהנים מהפחתה של ההחזר, אבל אליה וקוץ בה - התקופה ארוכה יותר והריבית לרוב גבוה יותר. התוצאה היא שבסה"כ הלווים משלמים יותר, ועדיין - יש פה נוחות ולכן הרבה אנשים בוחרים במשכנתאות ארוכות ובוחרים למחזר. השאלה היותר חשובה ודרמטית בשוק המשכנתאות היא למה אין משכנתא ל-40 שנה? ואם מתעמקים בזה, אז למה בעצם אין משכנתא ל-50 שנה? יש מול ההלוואה בטוחה מאוד חזקה. הבנקים היו שמחים לתת הלוואות כאלו גם ל-50 שנים, הרגולטור עוצר את זה. האם הוא צודק?

החשש של המדינה מכך שאנשים יהיו עמוסים בחובות, שהם ישתעבדו להלוואות, שהשוק ייצא מאיזון - גם שוק המשכנתאות וגם שוק הדירות, הוא מוצדק, אבל אלו תהליכים הדרגתיים. בעבר היה ניתן לקחת משכנתא ל-20 שנה וזה עלה ל-25 שנים ולפני כעשור ל-30 שנה. אם אנשים יכולים לקנות דירה עם המשכנתא היא ל-40 שנה ולא יכולים אם היא ל-30 שנה, תנו להם להחליט - דווקא המגבלה על הבנקם לתת משכנתא מזיקה לציבור. הוא הולך לגופים חוץ בנקאיים להשלים את המימון ומשלם הרבה יותר ריבית. אם זה יהיה מוסדר ומסודר הריבית תהיה נמוכה.

בכל מקום שהרגולטור מתערב ומטיל מגבלה הוא "דופק" את הציבור. כשבנק ישראל מונע את 80/20 - מבצעי הקבלנים לכאורה כדי למנוע משבר מימוני, הוא בפועל, גורם להתייקרות המשכנתא. האנשים פונים לגופים חוץ בנקאיים או להלוואות שהן לא משכנתא ושם הריבית יקרה.  80/20 עזר לקבלנים להוריד את המימון שלהם, כי ברגע שיש להם לקוח ובטוחה שלו (דירה עתידית משועבדת) אזי הריבית נמוכה בכ-2%. הקבלן מרוצה כי הוזיל את הריבית, הלקוח מרוצה כי הוא משלם 80% בסוף הדרך. ההגבלה, בעצם ביטלה את הדרך לתת הנחה במסלול הזה. יש מסלולים נוספים, אבל זו דוגמה לאיך הרגולטור בא לברך ויצא מקלל. 

ובחזרה לאורך חיי המשכנתא. השאלה הבוערת כעת שדנו בה גם בבנק ישראל ובאוצר היא צריך להאריך את משך המשכנתא לתקופה של 40 שנים, זאת במקום לתקופה שהיא נמשכת כעת: 15-30 שנה?

בניה חדשה ירושלים נדלן
צילום: אלכסנדר קרופיצקי ממשרד מטרופוליסאכ אדריכלים

תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים

בעקבות הסדר פשרה: רבבות דיירים ששיפצו או רכשו דירות יקבלו כסף בחזרה לאחר שבג"ץ קבע כי נעשתה גבייה ביתר; סכומי ההחזרים - 50 מיליון שקל בשנה הקרובה

ענת גלעד |
נושאים בכתבה ארנונה ירושלים

בית המשפט העליון אישר אתמול הסדר פשרה בין עיריית ירושלים, משרד הפנים והאוצר לבין קבוצת עותרים המייצגת 13 אלף בעלי דירות. ההסכם מבטל את הזינוק החד של 140% בתעריפי הארנונה שהוטל על בניינים חדשים ומשודרגים, ומחייב החזרים כספיים נרחבים שצפויים להגיע ל-50 מיליון שקל בשנה הקרובה. עבור משפחות רבות, שסבלו מקפיצה פתאומית בדמי הארנונה שנדרשו לשלם, מדובר בהקלה מיידית שתחזיר לכיסם אלפי שקלים ותמנע משברים כלכליים אישיים.

המשבר פרץ בתחילת 2025, כששרי הפנים והאוצר העניקו לעירייה אישור חריג לעדכן תעריפים בבניינים שאוכלסו מ-2020 ואילך. המטרה: להתאים את החיובים לעלויות תשתית גבוהות בשכונות מתחדשות כמו פסגת זאב, קרית יובל ורמות. אך ההעלאה הוחלה ללא פריסה ויצרה מציאות אבסורדית: באותו בניין תמ"א 38, דירה משופצת חויבה ב-127 שקלים למ"ר בשנה, בעוד שכנה שלא שופץ שילם רק 80-90 שקלים. משפחות צעירות, שרכשו דירות חדשות בתקווה להקלה כלכלית, מצאו עצמן נדרשות לשלם חשבונות שנתיים שזינקו מ-7,000 שקל ל-15,000 שקל ומעלה. הזעם הציבורי הוביל לעתירה במרץ 2025, שטענה לאפליה פנימית ולחוסר סבירות כלכלית.

ההסדר החדש משנה את התמונה באופן מהותי. התעריפים יופחתו מיידית ויפורסו על פני שנתיים עד חמש שנים, בהתאם לאזור החיוב. כל חיוב משנת 2025 יתוקן בתוך 45 יום, ויתרות הזכות, הפער בין התשלום המקורי למחודש, יקוזזו מחשבונות 2026 או יועברו ישירות לחשבונות הבנק של בעלי הדירות. כך למשל, דירה סטנדרטית בשטח של 100 מ"ר צפויה להחזר של 4,000-6,000 שקלים; דיירים בדירות גדולות יותר בשכונות מרכזיות עשויים לקבל 8,000-10,000 שקלים. בסך הכול, ההחזרים יכסו את כל התשלומים העודפים מ-2025 ויימנעו חובות מצטברים שכבר גרמו לרבים להתקשות בתשלומים יומיומיים כמו מזון ומחיה.

מעבר להקלה הכספית, ההסכם משקף זווית חברתית עמוקה יותר: הוא מגן על שכבות ביניים ועל משפחות צעירות שמתמודדות עם משבר דיור ארצי. בירושלים, שבה מחירי הדירות עומדים על 3.5 מיליון שקל בממוצע, העלאה כזו הייתה עלולה להחמיר נטישת צעירים מהעיר. עורכי הדין המייצגים, ד"ר מתן גוטמן ועו"ד ניר פרידמן, מדגישים כי הפסיקה אינה מסתכמת רק בכסף – אלא מהווה אישור שמדיניות עירונית חייבת להתחשב בנטל על תושבים פגיעים, במיוחד בעידן של זינוק באינפלציה ומשברי מילואים.

מנקודת מבטה של העירייה, ההסדר כואב אך אסטרטגי. הוא מאלץ אותה לוותר מיידית על 50 מיליון שקל, חלק מתקציב של 8 מיליארד שקל לשנה, אך שומר על ההכנסה העתידית: דירות חדשות מ-2026 יחויבו בתעריף מלא. זה חלק מהסכם כספי רחב יותר שנחתם באפריל 2025 בין העירייה למשרדים הממשלתיים, שמטרתו לאזן את החובות ההיסטוריים של ירושלים – כולל השקעות בתשתיות מזרח העיר. ראש העירייה, יונתן יכלין, בירך על "איזון בין אחריות תקציבית לרגישות חברתית", אך מבקרים פוליטיים מאשימים את הנהלת העירייה בהתנהלות חפוזה שפגעה באמון הציבור.