פודקאסט החזית העירונית
צילום: מרכז הנדלן

כרמלי בפודקאסט "החזית העירונית": "עיריית ת"א לא הפחיתה חניות, היא המשיכה להוסיף כאלו"

תנועה של רכב פרטי הייתה, תהיה ותמשיך להיות גורם מאוד דומיננטי. השאלה היא מה הן החלופות. לא רק שעיריית תל אביב לא הפחיתה חניות, אלא שהיא המשיכה להוסיף חניות פרטיות. לפי תוכנית מתאר ח' (תוכנית החניה בתל אביב) נקבע כי צריך למתן את קצב העלייה של החניות בעיר. לא להרוס, לא לבטל - למתן את קצב הוספת החניות.

אין אף 'עיר עולם' שנשענת על רכב פרטי. העולם השתנה לנו מתחת לאף, אבל שלא יהיו טעויות – עיריית תל אביב חזתה את זה ובאה מוכנה לכך. התפקיד שלנו בעירייה הוא להיות נביאים – לחזות את המגמות שיתפתחו בעיר. אם אנחנו חוזרים בזמן 10 שנים אחורה, אף אחד לא דמיין בכלל נתיבים מיוחדים עבור אופניים וקורקינטים, שירותי Bubble ודומים להם".

 

את הדברים אמר אדריכל אודי כרמלי, מהנדס העיר תל אביב, בפודקאסט "החזית העירונית" עם אילי בר - מנכ"ל משותף בחברת 'Ecocity'. השניים דיברו על המהפכה התחבורתית המתרגשת על העיר, אך לא רק: הם דיברו גם על התחדשות עירונית, על תת-הקרקע ועל שלל נושאים אחרים המאפיינים את העיר הלבנה והמסקרנת.

 

"החיים במדרכה הם שיקוף של הבניין שלידה, וככל שהחיים בה יהיו מגוונים יותר, כך אופי החיים בתל אביב יאפשר מגוון חברתי רחב – ועל זה, כידוע, נשענת העיר: על האנשים שחיים בה, על האווירה החברתית. זה הקסם כאן.

 

בהמשך לזה, חשוב לתת מקום גם ליצירתיות התכנונית. אני מגדיר את זה בשם 'לגיטימציה מרחבית'. כלומר אם בבניין בודד אפשר 'לייצר' גם דירת פנטהאוז שכוללת בריכה, וגם דירת שני חדרים, אני לא רואה בזה משהו רע". 

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מרתק (ל"ת)
    אנונימי 25/04/2025 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אבישג 14/07/2021 10:54
    הגב לתגובה זו
    לא ראש העיר ומסתבר שגם מהנדס העיר לא מחוברים לתושי העיר. קשקוש בלבוש.
  • יוסי (ל"ת)
    יוסי 25/04/2025 13:05
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תעשו את החשבון 13/07/2021 13:49
    הגב לתגובה זו
    מהנדס העיר משקר במצח נחושה, מדובר בהורדה של כ-80% מהחניות לכל בניין, הדבר ישפיע באופן ישיר על כולם, עד שלא תהיה תחבורה ציבורית נורמלית, תאריך יעד 2030-2040 אולי.
  • 3.
    איזה כיףלהקליט פודקסט מהחניה הפרטית (ל"ת)
    רועי 13/07/2021 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רועי 13/07/2021 10:02
    הגב לתגובה זו
    כל ארלוזורוב הלך לטובת הרכבת הקלה חניות לקורקינטים עמודים ברחובות של אדוםלבן שהיינו חונים אחרי שבע (מאותחניות ברח ארבע ארצות) או טיפש או שקרן תחליטו אתם
  • 1.
    מאוכזבת 13/07/2021 08:41
    הגב לתגובה זו
    הרסתם את העיר חבורה של מנותקים
מדד תשומות בנייה
צילום: shutterstock

אחרי הברזל והעץ גם המלט מתייקר – כיצד הדבר ישפיע על מחירי הדירות?

כאשר חומרי גלם המשמשים לבנייה מתייקרים, מובן מאליו שהדבר יתבטא גם במחירי הדיור. מעבר לכך, ההתייקרות של חומרי הגלם משתקפת גם במדד תשומות הבנייה – כיצד הוא משפיע על המחירים שאתם משלמים?

לאחרונה הודיעו יבואני המלט על העלאת מחירים של כ-15%. זמן לא רב לאחר מכן הודיעה גם חברת נשר, שחולשת על כ-40% משוק המלט הישראלי, על העלאת מחירים של 11.2%-12%, שתיכנס לתוקף החל מה-1.9. כל זאת קורה לאחר התייקרות של הברזל והעץ כך שבסך הכל נרשמה לאחרונה התייקרות לא מבוטלת של חומרי הגלם לבנייה. כמו בכל תחום, גם בשוק הדיור ניתן לצפות כי עלייה במחירים של חומרי הגלם תוביל בסופו של דבר לעלייה במחירי המוצר עצמו. אך מחירי הדיור רק הולכים ועולים ממילא, ממגוון סיבות נוספות, כך שמחירי חומרי הגלם למעשה רק "מצטרפים לחגיגה".
את השפעת התייקרות חומרי הגלם על מדד תשומות הבנייה, לעומת זאת, ניתן להרגיש היטב, והיא מצטרפת למגמת העלייה הכללית והחדה של המדד, שעלה ב-12 החודשים האחרונים ב-4% ומתחילת 2021 ב-3.6%. מה זה מדד תשומות הבנייה וכיצד הוא משפיע על הכיס שלכם מדד תשומות הבנייה הוא מדד המפורסם מדי 15 לחודש על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במטרה להעריך את עלויות הבנייה, כלומר את ההוצאות של הקבלנים. כיוון שתהליך הבנייה עצמו נמשך מספר שנים, ובמהלכו עשויים להיות שינויים בעלויות הבנייה, נוהגים רוב הקבלנים להצמיד את מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה, וכך אם המדד עולה, נדרש הקונה להוסיף למחיר הדירה את אחוז העלייה של המדד.