יאיר ספיר
צילום: יח"צ

קופת הגמל להשקעות - תחיית הקופות? המשקיעים יצטרכו לחכות

יאיר ספיר, מנכ"ל אולימפוס, פאמילי אופיס, על קופת הגמל להשקעה שמשרד האוצר מקדם
יאיר ספיר | (6)

תעשיית קופות הגמל הייתה אמורה להתאושש משנים של קיפאון עמוק לאחר אישור המוצר החדש ששמו קופת הגמל להשקעה. קופת הגמל להשקעה שמשרד האוצר מקדם אכן נושאת עימה מאפיינים אטרקטיביים עבור החוסכים שאמורים היו להוביל לסוף הקיפאון של התעשייה הוותיקה. לאור ההחלטה בוועדת הכספים, מנהלי קופות הגמל יצטרכו לחכות ולראות אם החוק בכלל יעבור ואילו תיקונים יעשו בו.

 

בהנחה שהחוק יעבור כפי שהוא הוגש במקור לוועדת הכספים, תהיה זו תחיה מחודשת של התעשייה. הסיבות לכך, בין היתר, הן שמדובר בחיסכון נזיל. כלומר, כזה שניתן למשוך בו את הכספים בכל רגע נתון. לצד יתרון הנזילות שלא קיים בקופות הגמל כיום, ניתנה "מתנה" לחוסכים המתמידים: כל עוד לא נמשך הכסף מקופת הגמל החדשה, לא ייגבה על רווחי ההון שנצברו מס. לדחיית מס רווחי הון יש ערך כלכלי לא מבוטל שלא כדאי להתעלם ממנו.

 

במקרה של משיכת הכספים בעת פרישה מדובר אף בקבלת פטור מלא ממס זה בתנאים מסוימים. כלומר, המדינה, ביוזמת האוצר, מוותרת על מיסים לא מעטים היות שהמשקיעים בקופת הגמל החדשה ייהנו מפטור ממס על ריבית רווחי ההון או לכל הפחות יזכו לדחייה משמעותית.

 

פטור מלא יינתן בתנאים מסוימים כאמור, רק במקרה שהמשקיע יחזיק את חסכונותיו בקופת הגמל עד הפרישה ובכך האוצר מעודד חיסכון ארוך טווח של הציבור. אם לא די בכך, המעבר בין אפיקי ההשקעה בקופת הגמל והמעבר בין מנהלי השקעות שונים לא תחייב במס את החוסכים. כלומר אם לאחר עשר שנים החליט החוסך לעבור לאפיק השקעה אחר או לבית השקעות אחר שינהל את קופת הגמל להשקעה, הוא לא יחויב במס. כל ההטבות הללו לחוסך הופכות את קופת גמל להשקעה למוצר ייחודי בתחומי החיסכון של הציבור.

 

טובת המשק מושכת לכאן ולכאן כי מחד גיסא מדובר במוצר שעשוי להסיט חלק מהכספים שמושקעים בנדל"ן, וזאת על רקע ההנחה שיהיה למשקיעי הנדל"ן אפיק שמשתלם עד מאוד לחסוך בו לטווח ארוך שאכן יכול להיות אלטרנטיבה טובה להשקעה בדירה למגורים.

 

מאידך גיסא, השקת המוצר עלולה להביא לפגיעה נוספת במחזורי המסחר בבורסה. הסיבה המרכזית לכך היא אפשרות להסטת חלק מההשקעות בקרנות נאמנות ובכך לפגיעה בתעשייה זו לטובת קופות הגמל החדשות. אם אכן יוסטו כספים, מחזורי המסחר ירדו שכן המשקיעים בקרנות נאמנות נחשבים תזזיתיים ויותר ממוקדים בחשיבה לטווח קצר לעומת קופות גמל להשקעה שם צפוי שהמשקיעים לא יהיו תזזיתיים באותה מידה. לכן, התוצאה תהיה ירידה במחזורי המסחר.

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יגאל 02/04/2016 18:07
    הגב לתגובה זו
    לא מוזכר בכתבה.
  • 2.
    למה אין רגולציה על פמילי אופיס ? (ל"ת)
    שי 31/03/2016 15:02
    הגב לתגובה זו
  • כל אחד פמילי אופיס 02/04/2016 12:03
    הגב לתגובה זו
    תומיא רישיון סוכן ביטוח תהיה פמילי אופיס
  • כל אחד פמילי אופיס 02/04/2016 12:03
    הגב לתגובה זו
    תומיא רישיון סוכן ביטוח תהיה פמילי אופיס
  • 1.
    האם הכותב יודע שהמס בקופות האלו 15% ולא פטור מלא ממס!!! (ל"ת)
    איציק 30/03/2016 14:29
    הגב לתגובה זו
  • יוסי 01/04/2016 09:13
    הגב לתגובה זו
    החוק החדש הולף לפטור חגמרי ממס בתנאים מסויימים. הבנת הנקרא..
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.