רוכשים דירה? התאחדו! הנה הדרכים לעקוף את החסמים לטובת נכס
זוגות או יחידים רבים מגיעים לשלב קבלת ההחלטות בנוגע לרכישת דירה באמצע שנות ה-30' לחייהם. עם זאת, במבנה המשק הישראלי כיום, רבים מהם מתעלמים מנושא רכישת הדירה ודוחים את ההחלטה לגילאים מבוגרים יותר. אחד החסמים המרכזיים לרכישת דירה הוא צבירת הון עצמי. ככל שאנחנו מתבגרים, הדירה אליה אנחנו מכוונים יקרה יותר, ולכן ההון העצמי הדרוש הוא גבוה יותר. הורים רבים היום מעוניינים לעזור לילדיהם ברכישת דירה, ומסקר שביצענו עולה כי חלק גדול מהם יכול להעמיד לטובת העניין עד 250 אלף שקלים.
הבית האקדמי מציע לכל חבריו לתכנן את העתיד בשלב מוקדם ככל האפשר, ולבחון את הסוגיות הרלוונטיות לרכישת דירה בהקדם. רכישתו של נכס נעשית באחד משלושת המקרים הבאים:
דירה למגורים - רכישת דירה ע"י בעליה לטובת מגורים שלו או של משפחתו. ו דירה להשקעה - רכישת דירה לטובת הגדלת ההכנסה (או תשואה) או מתוך ציפייה לעליית ערך הנכס בהמשך (או רווח הון). אלו בדרך כלל עסקאות המבוצעות ע"י אנשים שברשותם כבר דירה אחת למגורים, או שהם עוסקים בנדל"ן באופן יום-יומי ליצירת רווח.
המקרה השלישי, דירה להשקעה כחלק מכניסה למעגל בעלי הדירות - קניית דירה להשקעה לטובת יצירת רווח הון היא אחת האפשרויות המוכחות להגיע בהמשך הדרך להון העצמי הדרוש לרכישת דירה למגורים.
- דירת יוקרה ב-1.3 מיליון שקל במרכז ת"א; הסיבה: טיל איראני פגע בה. האם כדאי?
- מגבלת האשראי שתקבור את החלום לדירה של רבבות צעירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מה אפשר לעשות?
בשלב בו אתם נמצאים, הנכם יכולים לכוון לדירת מגורים בעלות נמוכה יותר, בין אם בשל גודלה (מעטים הסטודנטים שצריכים דירת ארבעה חדרים) או בשל מיקומה (אזור מתפתח בלי תשתיות חינוך מתקדמות ויקרות, שעשויות להיות רלוונטיות רק בהמשך). מה אפשר לעשות עם חיים בשכירות ו-150 אלף שקלים הון עצמי מההורים? לא הרבה - ממתינים לראות אם המצב עשוי להשתנות וכך מגיעים לגילאים מבוגרים יותר ויותר.
זו בדיוק התשתית עליה פיתחנו את שיטת ה'בית האקדמי'
הבית האקדמי יציע תמיד מסלולי תשלום המתייחסים למצב הפיננסי של הסטודנטים והאקדמאים, טרם כניסתם לשוק העבודה. המסלולים שיבנו מול היזמים יאפשרו תשלום מאוחר ככל הניתן על מרבית משווי הנכס, ובכך יתאפשר לסטודנטים ולאקדמאים לשלם עליו כשהם כבר במעגל העבודה.
בנוסף, נלקח בחשבון כי אין באפשרותם לשלם שכירות חודשית לצד משכנתא.
לבד או בסיוע ההורים, תוכלו לגייס הון עצמי נמוך, להמשיך לגור בשכירות (או אצל ההורים) תוך דחיית תשלומי המשכנתא ליום קבלת הדירה. כשהיום הזה יגיע, תשלומי שכר הדירה יומרו בתשלום משכנתא זהה או נמוך יותר, ותוכלו לגור בדירה בבעלותכם.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות...
אם לאחר מספר שנים תרצו למכור את הדירה, תוכלו לייצר רווח על ההון העצמי הראשוני שהשקעתם (150 אלף שקלים יהפכו ל-225 אלף שקלים בממוצע) וכך תוכלו להתקדם לדירה הבאה שמתאימה לצרכים המשתנים שלכם. בגלל תכנון פיננסי נכון ומוקדם, תוכלו לרכוש דירה בשווי גבוה מהרבה זוגות צעירים שלא עשו כן.
צרכנות נבונה ברכישת דירה
המחאה החברתית בקיץ 2011 הובילה לשינויים דרמטיים בתפישות הצרכניות שלנו. הפכנו לצרכנים חכמים וספקנים יותר: לסופרמרקט, לדוגמא, אנחנו מגיעים עם רשימת קניות, משווים בין המחירים של המוצרים השונים ועורכים את הקניות באופן מחושב ומודע ליכולות הכלכליות שלנו.
והנה, דווקא בתחום הדיור, שהיווה את הנושא המרכזי לפתיחת אותה מחאה, התנהלות הצרכן הישראלי איננה מחושבת ולעתים אף לא אחראית. גם אם ברגעי הרכישה הוא מרגיש כי פעל מתוך השיקולים הנכונים, את תוצאות תהליך קבלת ההחלטות הלקוי שלו הוא יראה רק כעבור מספר שנים.
אלו עיקרי השיטה:
א. שוק של מוכרים? שוק של קונים! ע"י יצירת הגוף הצרכני הגדול ביותר, ניתן ליזמים להציע לנו את הפרויקטים שלהם שעונים על הדרישות והתנאים שלנו.
ב. מחלום למציאות: רכישת דירה היא רכישת חלום: אנו מתאהבים ברעיון ונעשה הכל, גם אם באופן שגוי ואמוציונלי, כדי לממשו. יש להישיר מבט למציאות, בה רכישת דירה היא עסק יקר ומסובך, וחשוב להקפיד על הפרטים הקטנים כדי שלא ניכנס לדירת חלומותינו ונגלה מזגן מקולקל וצינורות חשופים, בדיוק כמו באותה דירה שכורה אותה עזבנו.
ג. רשימת מכולת - מה אנחנו צריכים באמת? חשוב לבחון את הצרכים והיכולות שלנו ולתכנן את הקנייה שלנו בהתאם. רשימת המכולת צריכה לבחון גם שיקולים כמו מערכת חינוך, מספר חדרים בדירה לשלב זה של חיינו ולא חשיבה אוטומטית ל-25 שנים קדימה. אולי נגלה שעדיפה לנו דירת 2 חדרים לעכשיו ולא דירת 5 חדרים עם מחשבה לעוד 20 שנים.
ד. החיים דינאמיים - לא לתכנן רחוק מדי. הורינו רכשו דירה במטרה לגור בה כל חייהם, וגם המשרות בהם עסקו היו בקביעות. העידן בו אנו חיים שונה באופן מהותי והתכנון קצר מועד בהרבה. לכן, חשוב שבמסגרת השיקולים לדירה אותה אנו רוצים לנרכוש, נגדיר לנו טווח זמן של 5-7 שנים קדימה. החלטה כזו תהפוך גם את חווית הרכישה לנעימה הרבה יותר - יותר קל להחליט על ריצוף לכמה שנים מריצוף לכל החיים.
ה. ממחיר הדירה למחיר העסקה. בכל שיחה עם סוכן מכירות, חברה יזמית או סתם בין חברים, עולה השאלה כמה עולה הדירה. אולם, מחיר הדירה אינו סכום הכסף אותו אנו משלמים בסופו של דבר: הוצאות נלוות כמו עורכי דין, רישום דירה, מדדים שונים, השלמות לדירה כגון מיזוג אוויר ובעיקר שווי וההחזר האמיתי של ההלוואה אותה אנו נוטלים לרכישת הדירה, גבוה ברוב המקרים בעשרות אחוזים ממחיר הדירה. אותנו צריך לעניין מחיר העסקה ולא הדירה.
ו. המלצות בין דוריות - רק אתם מחליטים! צריך לזכור כי שוק הנדל"ן עבר תהפוכות רבות והתקדם מאוד בעשרות השנים האחרונות. לניסיון משקל רב בקבלת החלטות, אך חשוב שהוא יהיה מבוסס על תנאי השוק הנוכחיים ולא הישנים. שוק הנדל"ן עדיין נוטה לתמחר את מה שהורינו מכירים במחירים גבוהים יותר, לעתים לא בצדק: כל ישראלי גדל על התפישה כי כיוון דרום - מערב הוא הכיוון המושלם עם נוף לים (והוא אכן עולה יותר), אך האם זה רלוונטי בכלל לראש העין, כשבמערב עולה קו הנוף של פתח תקווה?
ז. סביבת הדירה - איפה תגורו עוד כמה שנים? רכישת נכס מצריכה חזון. אל תסתכלו על הדירה או השכונה כפי שהיא נראית היום: בדקו, העריכו ודמיינו איך תראה הסביבה בעוד מספר שנים. רכישת דירה באזור מתפתח תאפשר לכם לקנות דירה בזול באזור שיכול להיות 'הדבר החם הבא'.
ח. שניים הם יותר מאחד - התאגדו! 350 אלף סטודנטים ואקדמאים הם כוח אדיר שישנה את פני מחירי הדיור בישראל. התאגדו ורכשו באמצעות כוח קנייה חזק כדי להוזיל את המחירים ולהיטיב את התנאים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
