חרם ספונטני של התייר הגרמני על יוון? הנה המספרים

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מתייחסת לסיכויים האחרונים של התיירות ביוו8ן להציל את המדינה השוקעת מהבוץ הכלכלי
יניב פגוט | (3)

הקיץ בשיאו ועימו שיא עונת התיירות ברוב הכפר הגלובלי. עבור כלכלת יוון, שהתכווצה ברבעון הראשון השנה בלא פחות מ-6.5%, מדובר בתקופה כלכלית חשובה במיוחד. בשנת 2011, סקטור התיירות ביוון היה אחראי לכ-16.5% מהתמ"ג היווני, הכניס לכלכלת המדינה כ-10.6 מיליארדי אירו והיה האחראי הישיר לכ-17.9% מתעסוקה ביוון. ההוצאה הממוצעת של תייר בחופשה ביוון הסתכמה בשנת 2010 ב-640 אירו, כך שכל תייר אשר מוותר על חופשה ביוון תוקע מסמרון נוסף בארון היווני.

ניסיון ריאלי לבלימת ההתכווצות בפעילות הכלכלית ביוון מבוסס במידה רבה על עידוד תעשיית התיירות הנכנסת, אולם הנתונים התיירותיים העדכניים מדכדכים. נתוני כניסות התיירים ליוון מחו"ל של אזרחים זרים ברבעון הראשון שפורסמו בשבוע שעבר על ידי הבנק המרכזי היווני, מלמדים כי המהומה הכלכלית הרחיקה תיירים רבים מאדמתה של יוון. נראה כי רבים ברחבי העולם מעדיפים לא לבלות את חופשותיהם במדינה בה הרחובות עלולים להתלקח בכל רגע נתון.

האירופים פשוט לא מתיירים

בראש טבלת המצביעים ברגליים, עומדים התיירים הגרמנים, אשר היוו בשנים האחרונות כ-17% מהיקף התיירות הנכנסת ליוון והובילו את טבלת התיירות הנכנסת למדינה זו, תיירים אלו קובלים על היחס התקשורתי לגרמניה.

ברבעון הראשון של שנת 2012 צנחו כניסות התיירים ליוון ב-11.7% לרמה של 978 אלפי כניסות תיירים אל מול התקופה המקבילה אשתקד, בה נכנסו ליוון כ-1.1 מיליוני תיירים. התיירות מאירופה אשר מהווה את ליבת התיירות הזרה ליוון (צנחה בתקופה זו ב-8.5% אל מול התקופה המקבילה אשתקד, זאת כאשר התיירות אשר מקורה במדינות האיחוד האירופי צנחה ב-12.7%).

במקום לקנות כחול-לבן יווני ולסייע לשותפה הקורסת כלכלית בגוש האירו, בחרו האזרחים של השותפים האירופים להצביע ברגליים ולהקטין ביקורים ביעדי התיירות היוונים. נראה כי על אף הניסיון לייצר באופן מלאכותי דבק פוליטי בין אזרחי אירופה ולבנות את ארצות הברית של אירופה, הרי שאזרחי המעצמות הכלכליות באירופה עצמה אינם מגלים סולידריות אל מול הצרות הכלכליות של שותפתם הכלכלית ומשאירים את משימת הסיוע הכלכלי לממשלותיהם.

יוון אירחה בשנים האחרונות כ-15 מיליוני תיירים בשנה, לפיכך הרבעון הראשון של השנה מנבא נתון מדאיג במיוחד לעונת התיירות היוונית. עונה אשר התחילה בחודש מאי וצוברת תאוצה באופן מסורתי בחודשים יולי-אוגוסט, ואזי נכנסת לשנת החורף מנובמבר ועד אפריל. בשנים האחרונות קצב הכניסות התיירותיות ביוון בחודשים יולי-אוגוסט עמד על כ-3 מיליוני כניסות ואילו בחודשי החורף מדובר על קצב כניסות חודשי של מאות אלפי תיירים בלבד.

עונת התיירות הנוכחית ביוון נפתחה בשיאה של חוסר הוודאות הכלכלית ביוון, כאשר ברקע בחירות סוערות ואפשרות ריאלית לפרישת יוונית מגוש האירו. לכן ניתן להניח כי הנתונים התיירותיים השלילים של הרבעון הראשון לשנת 2012 רק יקצינו בחודשי הקיץ וכלכלת יוון צפויה לספוג מכה כואבת נוספת בבטן הכלכלית הרופסת שלה.

בנתונים הקיימים סביר להניח כי הכלכלה היוונית תאבד בשנת 2012 כמיליארד אירו כתוצאה מהקיטון בתיירות הנכנסת. אובדן הכנסות לאומי שכזה יחזיר את יוון שוב למעגל הצנע וקיצוצי ממשלה, יגדיל את האבטלה המקומית ירחיק את יוון מצמיחה כלכלית וכפועל יוצא יפגע בתוכנית הפנטזיונרית של הטרויקה להקטין את יחס החוב תוצר היווני לרמה של 120% בשנת 2020. בנתונים הקיימים נראה כי בחנוכה הקרוב יצרכו היוונים להתפלל לנס פך השמן משלהם על מנת להישאר חלק מגוש האירו.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אשר 09/08/2012 09:04
    הגב לתגובה זו
    בכלכלתה עתידה לחזור למאה ה-21 לפני הספירה.כלכלת תיירות אמורה להיות בונוס אחרי שאתה מבסס אותה על נדבכים חזקים כמו :תעשייה ,הייטק,תוכנה ושירותיים עסקיים איתנים.
  • צחצח 10/08/2012 08:19
    הגב לתגובה זו
    תמיד תזכור שהגרמנים הם השותפים העיקריים לפשע הכלכלי באירופה. אם היחס דולאר יורו היה נשאר כמו ב 2008 נזקי המשבר היו קטנים בהרבה. אבל לגרמנים טוב מטבע חזק והשאר כולם יכולים למות. היינו כבר כבר בסרט הזה לא? הוא משנה את הצורה אבל חזירים נשארים חזירים
  • לאדון צ'חצ'ח 10/08/2012 20:02
    אין לך מושג על מה אתה מדבר, נכון? כותב משפטים נזעמים בלי יכולת הבנה מינימלית, רואים שאתה טמבל.
רובוט כלב (רשתות)רובוט כלב (רשתות)

חיית המחמד החדשה שלך - כלב רובוט

האם הייתם מחליפים את הכלב שלכם - לא תצטרכו להוציא את הכלב 3-4 פעמים ביום לסיבוב בחוץ, אבל האם הוא מביע רגשות? על תעשיית הכלבים הרובוטים, השימושים הצבאיים, והחברות המובילות בפיתוח

עופר הבר |
נושאים בכתבה רובוט רובוט כלב


״קח אותי לבית הקפה  ״Café de Flore״ , כלב הנחייה הרובוטי רובי מוביל אותי לבית הקפה המפורסם בפאריס ואני כבר יכול לחוש בריח הקפה באפי. באותה קלות רובי יוכל להוביל לקוי ראייה לשער העלייה למטוס בשדה התעופה.

חוקרים מאוניברסיטת גלזגו בסקוטלנד פיתחו כלב נחייה רובוטי בשם רובי (Robbie)  על בסיס רובוט כלב 1GO הסיני של חברת Unitree. הם התקינו חיישנים מתקדמים ומודל שפה כדי לתת לרובי יכולות ניווט ותקשורת ייחודיות ומתקדמות שמסייעות לאנשים לקויי ראיה. רובי יכול לשמש אנשים לקויי ראייה שאינם זכאים לכלב נחייה או לאלה המחכים לקבלת כלב נחייה הנמצא עדיין באילוף. תהליך האילוף וההשמה של כלב נחייה הוא יקר וארוך ורובי יכול להוות חלופה נגישה וזמינה יותר.

מטרתו העיקרית של רובי הינה לספק בעתיד הלא רחוק חלופה טכנולוגית לכלבי נחייה אמיתיים, במיוחד בסביבות פנים מורכבות כמו מרכזי קניות, מוזיאונים ושדות תעופה. רובי מנווט בצורה אופטימלית בין המכשולים ובוחר מסלולים בטוחים. זהו יתרון משמעותי על פני מערכות GPS רגילות שמתקשות לתפקד בחללים סגורים. חוקרי גלזגו רואים ברובי ככלי משלים בשלב זה ולא תחליף מוחלט לכלבי נחייה אמיתיים.

באמצעות מודל שפה גדול (LLM) רובי יכול לתקשר עם המשתמש שלו ולהסביר לו מה הוא רואה סביבו,  לתאר מוצגים ולהשיב לשאלות בסיסיות בצורה אינטראקטיבית.

כדי להבטיח צמיחה, החברות חייבות להתמקד בשיפור הטכנולוגיה, שיפור איכות המוצר, הרחבת תרחישי יישומים וערוצי שוק, והתייחסות יזומה לשינויים ולסיכונים בשוק בסביבת  AI מורכבתבשנים הקרובות, שוק הכלבים הרובוטיים העולמי צפוי לשמור על מסלול צמיחה גבוה, כאשר גודל השוק יגדל עוד יותר. עבור משקיעים, התעשייה מציעה פוטנציאל עצום והזדמנויות שוק משמעותיות.