סנונית ראשונה? על הורדת דירוג האג"ח של סלקום ל-AA-

צחי קלמין, מנהל השקעות ומחקר MORE בית השקעות, סוקר את דירוג סקטור הסלולר בפרט וחברת סלקום בכלל לאור הרפורמות בשוק התקשורת
צחי קלמין | (10)

סוכנות הדירוג מעלות הודיעה בתחילת השבוע כי היא מורידה את דירוג האשראי של סלקום לרמת AA-. לפי דעתנו, הודעה זו מהווה כיריית פתיחה לענף התקשורת כולו, עם חוב מצטבר של כ-21 מיליארד ש', תשואות האג"ח משקפות הורדות דירוג לכל סקטור התקשורת. הרפורמה והשינויים אותם מקדם השר כחלון בענף התקשורת מעוררים הד עצום בכלל ציבור משתמשי הסלולר. את השפעות המהלכים האחרונים ניתן למצוא בדו"חות הכספיים של חברות הסקטור. כל החברות המובילות, בזק (פלאפון), סלקום ופרטנר הציגו הרעה בדוחות הכספיים ושחיקה בשיעורי הרווחיות. שני מושגים שעד כה לא ייחסנו להם חשיבות גבוהה, הפכו בן רגע למהותיים ומסמני מגמה:

(שניהם נמדדים במונחים חודשיים)

APRU - Average Revenue Per User (הכנסה ממוצעת למשתמש).

MOU - Minutes Of Use (ממוצע דקות שימוש למנוי).

כל חברות הסלולר דווחו על ירידה מתמשכת בהכנסות ממנוי והעלאה בדקות השימוש של המנויים. הירידה בהכנסה הממוצעת למשתמש (15% בממוצע בקירוב) ניתן לייחס לפעילות הרגולטור, החל מהסרת החסמים השונים ועד הגברת התחרות ע"י הוספת המפעילים החדשים.

את ההעלאה בדקות השימוש למנוי (11 דקות בממוצע בקירוב) ניתן ליחס למבצעים האטרקטיביים אותם מציעות חב' הסלולר. מנגד, יהיו כאלו שיטענו: "שצריך לדבר הרבה בטלפון הנייד בשביל להרים מחאה חברתית". על דבר אחד אין עוררין, השחיקה המתמשכת ברווחיות חברות הסלולר יש בכוחן לפגוע קשות ביכולתן לשרת את חובן הסחיר (אגרות החוב).

סלקום / דיסקונט השקעות: חב' סלקום , חב' הסלולר הגדולה ביותר מבחינת מס' מנויים. לחב' סלקום חוב סחיר בהיקף כולל של למעלה מ-6 מיליארד ש'. חב' האם דיסקונט השקעות מתברכת בחוב סחיר בהיקף של מעל 4 מיליארד ש'.

פרטנר / סקיילקס / סאני: קבוצתו של אילן בן דב הינה הבעייתית ביותר. לחב' פרטנר חוב סחיר בהיקף של 2.5 מיליארד ש' בקירוב. סקיילקס עם חוב סחיר של למעלה מ-1.9 מיליארד ש' לא כולל סדרה ה' בהיקף של 300 מיליון ש' אשר הונפקה בהנפקה פרטית. סאני חב' הסבתא של פרטנר עם חוב סחיר של 237 מיליון ש'.

אילן בן דב, בעל השליטה בפרטנר, הינו הקורבן הראשון של ירידות השערים החדות שנרשמו השבוע במניות חברות התקשורת. האג"ח שהנפיקה סאני, הנמצאת בראש פירמידת ההחזקות של בן דב, מובטחות במניות סקיילקס. צניחה של למעלה מ-25% במניית סקיילקס בשבוע האחרון הביאה לכך שהיחס בין שווי השוק של מניות סקיילקס המשועבדות לאג"ח של סאני נמוך מ 130%. בצורה זו הופר למעשה היחס המינימלי עליו התחייבה סאני לשמור.

בשבוע שעבר, עידכנה מידרוג את דירוג אגרות החוב של סאני על רמת (B3) עדכון זה בא בעקבות הודעתה של סאני: כי אין ברשותה מניות נוספות של חברת סקיילקס אותן ניתן לשעבד לצורך הבטחת סדרות האג"ח (הודעה זו הינה עילה לפירעון מיידי מצד מחזיקי האג"ח של סאני). יחד עם זאת, יש להמתין להתפתחויות במתווה העסקה הנרקמת בין אילן בן דב לקבוצת האצ'יסון, אשר בה, ע"פ הערכות ייקחו חלק כל נציגות הקבוצה.

בזק/ בי קומיונקיישנס / אינטרנט זהב: קבוצתו של שאול אלוביץ נחשבת עדיין כקבוצה החזקה בסקטור. הקבוצה מדווחת אף היא על נתונים חלשים בענף הסלולר באמצעות המפעילה פלאפון. יש לציין, כי נתונים אלו הוזנו לטובה בעקבות פעילות בזק בינלאומי ומפ"א. לחב' בזק חוב סחיר בהיקף של מעל 4.7 מיליארד ש', בי קומיוניקשנס עם חוב של 730 מיליון ש' בקירוב ואינטרנט זהב עם חוב סחיר של למעלה ממיליארד ש'.

פרסום הדוחות הכספיים חשף את הבטן הרכה של ענף התקשורת. תשואות האג"ח נסקו לרמות של שנת 2008. רמות אלו, אשר נמצאות במרווח חריג אל מול אגרות החוב הממשלתיות מגלמות הורדת דירוג ע"י סוכנויות הדירוג. המרווח הממוצע של ענף התקשורת מאג"ח הממשלתיות חצה את רף ה-8.3% בעוד שענפים אחרים נסחרים במרווחים נמוכים יותר.

לשם השוואה ניתן לציין את סקטור הליסינג (מרווח ממוצע של 5.1% בקירוב) וסקטור הנדל"ן המניב (4.3%). הסיכון המגולם גובר ככל שעולים במדרגות הפירמידות של קבוצות התקשורת. חב' סאני כאמור הינה הסנונית הראשונה. חב' אינטרנט זהב, החברה שעומדת בראש פירמידת בזק נמצאת אף היא במצב דומה שכן תשואות האג"ח שלה עלו לאחרונה לרמות של מעל 10% בסדרת האג"ח הקצרה. בסדרה הארוכה של אינטרנט זהב כבר חצינו את רמת ה-14% תשואה לפדיון.

המשך הרעה בדוחות בזק יכביד על חלוקת הדיבידנד בעתיד לכל חברות הפירמידה בקבוצה. חב' בזק הציגה בדוחותיה הכספים איתנות יחסית בכל הנוגע לפעילות המפ"א (מפעיל פנים ארצי). יש לצפות כי ככל שמפעילי הסלולר החדשים ימשיכו ויציעו הצעות מחיר אטרקטיביות. כך, גובר החשש כי גם פעילות המפ"א של בזק תיפגע, שכן לקוחות הקצה יעדיפו לבטל או להקטין את הפעילות התקשורת הקווית שלהם ולרכז את פעילות התקשורת שלהם בסלולר. אינטרנט זהב צפויה לשלם עד חודש אוקטובר הקרוב כ-130 מיליון ש' למחזיקי אג"ח שלה. ע"פ הדוחות האחרונים, יש לחברת אינטרנט זהב את המקורות לתשלומים הקרובים אותם ציינו. יחד עם זאת, אנו מעריכים כי המשך הרפורמות בענף התקשורת יעיב על יכולת שירות החוב של אינטרנט זהב בטווח הארוך.

היקף כל הסדרות 20,964 מיליוני ש'

לסיכום, אנו נמצאים בעיצומו של גל שינויים ותמורות בענף התקשורת בכלל וענף הסלולר בפרט. המשך עליית התשואות יחייב את סוכנויות הדירוג לעדכן כלפי מטה את דירוגי האג"ח של חברות התקשורת. שר התקשורת משה כחלון הצהיר לאחרונה כי הוא בוחן להוזיל גם את עלויות חבילות הטלוויזיה, במידה ותצלח פעולה זו, תהיה זאת עוד חבטה במבנה ההכנסות של קבוצת בזק מפעילת YES. כמוו כן, יש להניח כי סדרות האג"ח של חב' הוט מפעילת הטלוויזיה בכבלים יכנסו לרשימות המעקב ע"י מנהלי ההשקעות וחב' הדירוג.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    ביטון 07/06/2012 06:13
    הגב לתגובה זו
    מהלך טוב למשק הישראלי או יותר נכון לצרכן
  • 9.
    שולי 07/06/2012 06:12
    הגב לתגובה זו
    היא וכל החברות בנות
  • 8.
    רואים שהכותב מבין את השוק (ל"ת)
    יריב 06/06/2012 23:27
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אורן 06/06/2012 23:27
    הגב לתגובה זו
    שעה אחרי שפרסם את הכתבה הורידו את הדרוג לעוד חברה
  • 6.
    אבירם 06/06/2012 16:13
    הגב לתגובה זו
    ממש עכשיו הורידו לסקיילקס את הדירוג לרמת CC
  • 5.
    בקצב הזה נתחיל לעשות שורט על אגח קונצרני (ל"ת)
    איש המעוף 06/06/2012 12:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    טלמון 06/06/2012 10:41
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שאפקט הדומינו בפעולה , תיאור המצב מדוייק וכולנו (הצרכנים הקטנים ) תקווה שמימוש הדברים ימהר להגיע .
  • 3.
    יריב 06/06/2012 10:35
    הגב לתגובה זו
    צודק צודק
  • 2.
    ערן 06/06/2012 10:25
    הגב לתגובה זו
    מקצוען אמיתי
  • 1.
    לאינטרנט זהב כבר מזמן היה צריך להוריד דירוג (ל"ת)
    אחד העם 06/06/2012 09:58
    הגב לתגובה זו
ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.