טסלה
צילום: טוויטר

המכונית הכי אמריקאית: טסלה מודל Y

מודל Y של טסלה תפס את המקום הראשון במדד זו השנה השלישית ברציפות, כאשר לחברה של אילון מאסק היו לפחות שלושה רכבים בטופ 10
אדיר בן עמי | (1)

יצרנית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC מייצרת את המכונית הכי אמריקאית, כאשר מיד אחריה נמצאת הונדה. אתר Cars.com בדק את מקור החלקים של חברות המכוניות כמו גם היכן הן מבצעות את ההרכבה הסופית של הרכבים על מנת לבדוק מי מחזיק במכונית הכי אמריקאית.

מודל Y של טסלה תפס את המקום הראשון במדד זו השנה השלישית ברציפות, כאשר לחברה של אילון מאסק היו לפחות שלושה רכבים בטופ 10, גם כן בשנה השלישית ברציפות. עם זאת, מודל 3 של טסלה ירדה למקום ה-21 לאחר שהייתה ב-10 המובילות ב-2022 ו-2023 ודורגה במקום הראשון ב-2021. נראה כי טסלה מעדיפה לפנות ליצרניות חלקים מחוץ לארצות הברית על מנת להרכיב את מודל 3 שלה.

10 המובילות הן: טסלה מודל Y, הונדה פספורט, פולקסווגן ID.4, טסלה מודל S, הונדה אודסי, הונדה רידג'ליין, טויוטה קמרי, ג'יפ גלדיאטור, טסלה מודל X ולקסוס TX.

מתוך 10 המובילות, שש הן תוצרת חברות רכב זרות. העובדה שחברות זרות נמצאות במדד הבוחן מי המכונית הכי אמריקאית היא תזכורת לכך שבטווח הארוך, חברות הרכב מעדיפות לייצר את המכוניות שלהן במקום בו הן מוכרות מסיבות שונות, ביניהן מכסים. ביידן הכפיל לאחרונה את מכסי הייבוא על כלי רכב סיניים לכ-100% ועל ידי כך הוסיף "שכבת הגנה" נוספת ליצרנים המקומיים.

פורד וג'נרל מוטורס נעדרו מרשימת 10 המובילות, כאשר הדגם הראשון של GM היה שברולט קולורדו שדורג במקום ה-23 ושל פורד הלינקולן קורסייר שדורג במקום ה-29.

עם זאת, רשימת 10 המובילות לא מספרת את כל הסיפור. בעוד לפורד אין רכבים בעשיריה הראשונה, כ-72% כלי הרכב שלה הנמכרים בארה"ב מיוצרים באמריקה, כאשר היחידה שלפניה היא טסלה, המרכיבה את כל המכוניות שהיא מוכרת בשוק האמריקאי בארה"ב. לטסלה יש שני מפעלים בארה"ב בטקסס וקליפורניה. למרות ש-GM לא נמצאת בראש הרשימה, יש לה 18 רכבים ב-100 המובילות, יותר מכל יצרנית רכב אחרת. טויוטה נמצאת במקום השני עם 15 רכבים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אם יביאו לפה את ה 6/7 מקומות הם ייקחו את השוק בגדול (ל"ת)
    ראלף 27/06/2024 11:23
    הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.