וולמארט
צילום: אתר החברה

וולמארט והעשירים - הסיכון של ענקית הקמעונאות

מנכ"ל וולמארט, דאג מקמילון, אמר בשבוע שעבר בניסיון להרגיע את המשקיעים כי בעוד החברה לא מנסה "לרדוף" אחר הלקוחות האמידים, היא בהחלט נוקטת צעדים לשמר את הקונים הללו לטווח הארוך
אדיר בן עמי |

ענקית הקמעונאות האמריקאית WALMART סיפקה תוצאות חזקות לרבעון הראשון וזה היה הרבה הודות ללקוחות האמידים יותר של רשת הסופרים. עם זאת, נשאלת השאלה, האם ההסתמכות של וולמארט על לקוחות אמידים עשויה בסוף לפגוע בה? מנכ"ל וולמארט לשעבר סבור שזה אפשרי.

ביל סיימון שכיהן כמנכ"ל וולמארט בין השנים 2010 ל-2014, ציין כי בעוד זה קל למשוך קונים אמידים בתקופה של אינפלציה גבוהה וכלכלה הפכפכה, לשמר אותם לאחר שהתנאים הכלכליים משתפרים, זה קשה יותר באופן משמעותי. "המעבר של צרכנים מבוססים לרכוש בוולמארט הוא לא דבר חדש, זה קורה כל פעם שיש אתגרים כלכליים", אמר סיימון בראיון. "ראינו את זה בעבר: חלקם נשארים וחלקם עוזבים". 

 

העלייה במספר הקונים האמידים

במהלך השנתיים האחרונות, מאז החלה האינפלציה להרים את הראש, וולמארט ראתה עלייה במספר הקונים העשירים יותר, שאותם היא מגדירה כבעלי הכנסה של מעל 100,000 דולר. נכון לרבעון האחרון של החברה שהסתיים באפריל, רוכשים בעלי הכנסה גבוהה יותר היוו כשליש מכלל הלקוחות של וולמארט, כאשר חלק ניכר מהעלייה הגיע מעסקי המכולת.

שמירה על הרוכשים האמידים היא חשובה שכן קונים בעלי הכנסה גבוהה יותר נוטים לרכוש יותר מוצרים שהם לא מוצרי בסיס, שלרוב מגיעים עם שולי רווח גבוהים יותר ממצרכים בסיסיים. בנוסף, בוול-סטריט לא ממש רוצים לראות את ענקית הקמעונאות מאבדת נתח שוק ומעדיפים, לא במפתיע, להמשיך לראות שיפור ברווחים ובהכנסות. מנכ"ל וולמארט, דאג מקמילון, אמר בשבוע שעבר בניסיון להרגיע את המשקיעים כי בעוד החברה לא מנסה "לרדוף" אחר הלקוחות האמידים, היא בהחלט נוקטת צעדים לשמר את הקונים הללו לטווח הארוך.

בכירים בוולמארט ציינו לאחרונה כי הרשת משפרת את איכות המוצרים ומגדילה את המבחר בקטגוריית מוצרי המותרות. בנוסף, החברה משקיעה רבות גם בשיפור חווית הלקוח. זה אומר שיפוץ חנויות והוספת שירותים חדשים שעשויים לקרוץ לקונים העשירים יותר, כמו משלוח באותו היום, איסוף הזמנות ותכנית המנויים שלה, וולמארט פלוס. סמנכ"ל הכספים של החברה, ג'ון דייוויד רייני, אמר לאחר פרסום הדוחות כי וולמארט לא משחקת כבר רק משחק של ערך, אלא גם של נוחות. "הנוחות חשובה בלי קשר לגובה המשכורת של הלקוחות, בלי קשר לרמת ההכנסה", אמר.

 

היכולות הדיגיטיליות שקידמה וולמארט, הפכו אותה לחברה "אחרת" ממה שהייתה בעבר, אבל בוול-סטריט עדיין לא החליטו אם זה יספיק על מנת לשמר את בסיס הלקוחות המעורב שלה. האנליסטים ציינו כי בעוד השיפורים שוולמארט עשתה יוצרים "התנהגות דביקה", זה יהיה קשה מאוד לשמור על כולם, בהתחשב שהתנהגות הצרכנים תמיד משתנה.

פרט לעובדה שהתעבורה בחנויות והגידול בהכנסות של וולמארט היו ברבעון האחרון מהחזקים בענף הקמעונאות, החברה מתחילה גם לקצור רווחים מהשקעות בתחומים אחרים, כמו עסקי הפרסום שלה. זה צפוי לספק להנהלת החברה מרווח נשימה ולאפשר לה להיות יותר אגרסיבית בהשקעה במאמצים לשמירה על נתח שוק. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הדוחות לרבעון הראשון

בדוחותיה האחרונים החברה רשמה ברבעון אפריל עלייה של 6% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, לרמה של כ-161.5 מיליארד דולר, גבוה בכ-2 מיליארד דולר מצפי האנליסטים. הרווח למניה עמד על 60 סנט, ב-8 סנט מעל הצפי. הרווח על בסיס GAAP הגיע ל-5.1 מיליארד דולר לעומת 1.67 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.  

בעבר העריכו בחברה כי וולמארט תציג עלייה של 3%-4% בהכנסות לשנה וכעת מעריכים בוולמארט כי העלייה תהיה בטווח העליון של התחזית או מעליו. לגבי הרווח למניה, ההערכה הקודמת של הנהלת החברה עמדה על 2.23-2.37 דולר למניה וכעת מעריכים בוול מארט כי העלייה תהיה גם כן בטווח העליון של התחזית או מעליו.

הרכישות בחנויות זהות צמחו ב-3.8%, טוב מהצפי שעמד על 3.7%. ברבעון השני המכירות נטו צפויות לעלות בין 3.5% ל-4.5%, בעוד האנליסטים ציפו לעלייה של 3.7%. הרווח למניה צפוי לעמוד על בין 62 ל-65 סנט, בערך בהתאם לציפיות של 64 סנט.

תגובת המניה לדוחות, כאשר היא זינקה ב-7%, סימנה כי בעוד הביקוש הצרכני הרחב יותר נמצא בהאטה הודות לאינפלציה וריביות גבוהות יותר, המשקיעים רואים בשדרוג תחזית החברה כאיתות חיובי.

ענקית הקמעונאות האמריקאית הודיעה גם לאחרונה כי היא מתכננת לקצץ במשרות ולהעביר את רוב עובדיה שעובדים מרחוק חזרה למשרדים. הפיטורים צפויים להשפיע על כמה מאות תפקידים, כאשר החברה דורשת מעובדים במשרדים קטנים בדאלאס, אטלנטה וטורונטו לעבור למשרדים המרכזיים של החברה. זהו לא הקיצוץ בעלויות היחיד שמתרחש בוולמארט, החברה הודיעה באפריל כי תסגור 51 מרכזי בריאות, תוך שהיא מציינת את עלויות התפעול הגבוהות ואת מאמצי ההתייעלות שלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.