ג'יימי דיימון מג'יי פי מורגן מזהיר מסיכונים חסרי תקדים לכלכלה
במכתבו השנתי מצביע היו"ר הותיק על חוזקה של הכלכלה האמריקאית אך גם על גורמי הסיכון חסרי התקדים לדעתו, וביניהם המלחמה, האינפלציה והריבית, וקורא להגברת הדומיננטיות של ארצות הברית כמנהיגת העולם
המכתב השנתי ששולח מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן JP MORGAN ג'יימי דיימון נוהג למשוך הרבה תשומת לב בוול סטריט, והשנה הנוכחית אינה יוצאת דופן במובן הזה. זהו המכתב ה-17 ששולח היושב ראש הוותיק. במכתבו כתב המנכ"ל כי למרות שלבנק שהוא מנהל אין חשיפה ישירה לרוסיה, עדיין הוא עלול להציג הפסדים לא צפויים של כמיליארד דולר לנוכח ההתפתחויות העולמיות. בנק ג'יי פי מורגן הוא הבנק הגדול ביותר בארצות הברית מבחינת נכסים מנוהלים.
מלבד ההתייחסות הספציפית לבנק עצמו, שטח המנכ"ל בפני בעלי המניות את השקפתו על ההתפתחויות האחרונות ברמת המקרו, כשהוא מתאר את מה שהוא רואה כסיכונים חסרי תקדים לכלכלה האמריקאית והעולמית: "אנו ניצבים בפני אתגרים בכל פינה: המגפה, פעולות ממשלתיות חסרות תקדים, התאוששות עולמית לאחר מיתון עולמי חזק, בחירות בחברה שסועה בארצות הברית, אינפלציה מתגברת, מלחמה באוקראינה, וסנקציות דרמטיות נגד רוסיה
"הם (האתגרים) מציגים נסיבות שונות לחלוטין ממה שחווינו בעבר, וההשפעה המשותפת שלהם עלולה להעלות באופן דרמטי את הסיכונים שעומדים בפנינו. בעוד זה אפשרי, וכך אנו מקווים, שכל הנושאים הללו ימצאו את פתרונם בצורה שלווה, עלינו להתכונן לתוצאות השליליות האפשריות".
יחד עם זאת המנכ"ל ציין שהכלכלה האמריקאית עדיין מאד חזקה עם שוק עבודה שמציג תעסוקה מלאה והעלאת משכורות, וכן הוא אומר כי הצרכנים והעסקים הקטנים נמצאים "במצב פיננסי מצוין" עקב המזומנים שצברו בשנים 2020 - 2021,
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך האתגרים לא פשוטים. לדעתו, הפדרל רזרב עלול להעלות את הריבית הרבה יותר ממה שמצפים. בחודש שעבר העלה הבנק המרכזי את הריבית בפעם הראשונה לאחר שלוש שנים, ורמז לכך שתהיינה עוד העלאות ריבית בהמשך. "אם הפד יבצע את זה נכון, יכולות להיות לנו שנים של צמיחה והאניפלציה בסופו של דבר תתחיל להתמתן. בכל מקרה, האירוע הזה יגרום להרבה פחדים ותנודתיות".
המלחמה באוקראינה והסנקציות על רוסיה "לכל הפחות יאטו את הכלכלה העולמית - ובקלות זה יכול להידרדר" כתב. הסנקציות כבר פגעו באספקת הנפט העולמית וכן בסחורות ובשווקי המוצרים החקלאיים, ועוד הרבה עלולים להיפגע. "יחד עם חוסר הוודאות של המלחמה עצמה, וזו של שרשראות האספקה הגלובליות של הסחורות עלול להיווצר מצב נפיץ".
המנכ"ל לא הסתפק רק בהערות כלכליות וקרא לחיזוק המנהיגות האמריקאית העולמית. "מנהיגות אמריקאית גלובלית היא המהלך הטוב ביותר לעולם ולאמריקה. כיון שבדרך הטבע אם נוצר וואקום הוא מתמלא, נהיה ברור יותר ויותר שבלי מנהיגות אמריקאית חזקה יווצר קרוב לוודאי כאוס". יחד עם זאת הוא ציין שהעולם לא רוצה אמריקה "שחצנית" ששולטת בכולם, אלא אמריקה שעובדת עם בנות בריתה, משתפת פעולה ומתחייבת.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הוא קרא לארצות הברית להגדיל את הנוכחות הצבאית שלה באירופה. "אנו יכולים לארגן מסגרות עבודה צבאיות וכלכליות כדי לעשות את העולם מקום בטוח ומשגשג לדמוקרטיה וחופש, אם נעבוד יחד עם בנות בריתנו".
כמו כן הוא התייחס ליחסים עם סין, וטען שארצות הברית צריכה לשפר את שרשראות האספקה שלה, ולסמוך יותר על ייצור בייתי או על אספקה מ"מדינות ידידותיות לחלוטין". כמו כן הוא המליץ לארצות הברית להצטרף ל-TPP - Trans-Pacific-Partnership - אחד מהסכמי הסחר הגדולים בעולם הכולל בין השאר את אוסטרליה, יפן, קנדה, מקסיקו, פרו, סינגפור ועוד. ארצות הברית פרשה מההסכם בינואר 2017 תחת הנהגת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
במקביל למכתב, בנק ג'יי פי מורגן הודיע כי ייתכן שדיימון יסיים את תפקידו כמנהל ראשי וימשיך רק בתפקיד היו"ר. לטענת הבנק רוב בעלי המניות הגדולים מעוניינים שדיימון יישאר בתפקיד זה. הבנק קיבל החלטה אסטרטגית להפריד את תפקיד המנהל והיו"ר לאחר פרישתו של דיימון.
- 1.Never bet agains the power of uncle sam (ל"ת)a folks tale 04/04/2022 23:49הגב לתגובה זו
- a quite naive response (ל"ת)חיים 05/04/2022 11:52הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
