עליבאבא
צילום: Istock

כמה משקיעים אמריקאים יפגעו ממחיקת החברות הסיניות?

דו"ח של מורגן סטנלי מצא כי בחברות הסיניות הגדולות הנסחרות בארצות הברית כגון עליבאבא אחוז בעלי המניות האמריקאים הוא נמוך יחסית; חלק גדול מהחברות נסחרות בבורסה בהונג קונג
גיא טל | (2)

הקונפליקט המתמשך בין בייג'ינג וושינגטון משפיע לאחרונה על המניות הסיניות הנסחרות בארצות הברית. עם החרפת המשבר עלתה אף האפשרות של מחיקת המניות הללו מן המסחר בניו יורק. חברת שיתוף הנסיעות הסינית דידי גלובל אכן נדרשה כבר להימחק מן המסחר. סין כבר מערימה קשיים על הנפקות חדשות, וגם ארצות הברית כבר בוחנת אפשרות למחיקת חברות שלא יעמדו בתנאים מסוימים.

איך תשפיע מחיקה עתידית של חברות סיניות על המשקיעים האמריקנים? מורגן סטנלי ערך בשבוע שעבר בדיקה ביחס לחלק של אזרחי ארצות הברית במניות החברות הסיניות וגילה ממצאים מפתיעים. דווקא החברה הגדולה ביותר, עליבאבא ALIBABA GROUP  אינה נמצאת בין עשרת המובילות מבחינת בעלי מניות אמריקאים. כך גם ביחס לחברות האחרות שעלולות להיות מושפעות לרעה במיוחד מהתפתחות כזאת עלו ממצאים דומים. כנראה שהמשקיע האמריקאי מתוחכם או זהיר מספיק כדי להימנע מצרות עתידיות בתחום לאחר האירוע עם חברת דידי גלובל. 

חמשת החברות בהן אחוז האמריקאים מבין בעלי המניות הוא הגבוה ביותר כוללות שלוש חברות ביוטכנולוגיה, חברת היכרויות וחברת שידורי וידאו חיים בסטרימינג. חציון ההחזקות בעשר החברות הראשונות ברשימה עומד על 43% ובקרב החמישים הראשונות על 27%. בקרב משקיעי עליבאבא לעומת זאת, ישנם רק 13% אמריקאים. לחברת הרכב החשמלי NIO מעט יותר - 24% משקיעים אמריקאים. בין עשר החברות המובילות את הרשימה אין שמות ידועים במיוחד למעט באידו BAIDU.COM שנמצאת במקום העשירי. 

יש לציין שחלק מהחברות הסיניות שנסחרות בארצות הברית ימשיכו להיות זמינות למשקיעים בינלאומיים דרך הבורסה בהונג קונג, גם אם ימחקו מהמסחר בארצות הברית. עליבאבא, באידו, ועוד זמינות כבר כעת למסחר בהונג קונג. מניות נוספות כמו דידי גלובל עצמה וכן חברת NIO עומדות בתנאי הסף של המסחר בהונג קונג ויכולות להתחיל להיסחר שם תוך זמן קצר, בהינתן הצורך. 

יחד עם זאת, הדו"ח של מורגן סטנלי מציין שיותר מ-40% מהחברות הסיניות לא מאפשרות מסחר כזה ולא עומדות בתנאים לכניסה אליו בקרוב מבחינת שווי שוק ומדדים אחרים, ובמידה וימחקו מהמסחר בארצות הברית לא תהיה אפשרות לסחור בהן, לפחות בשנתיים הקרובות. 

נציין שהבדיקה הנ"ל של מורגן סטנלי באה לבדוק מקרה קיצון שאין שום וודאות שאכן יתרחש בקרוב או בכלל. בסופו של דבר גם לסינים וגם לאמריקאים יש אינטרסים כבדי משקל שלא "לשבור את הכלים" במאבק הכוחות ביניהם.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אהוד 15/12/2021 12:12
    הגב לתגובה זו
    מצטרף לשאלת נעם
  • 1.
    נעם 15/12/2021 01:40
    הגב לתגובה זו
    במידה ואני סוחר ויש לי למשל עשרת לפי דולר במניות באבא דרך הבורסה האמריקאית מה קורה לי לכסף אם יום אחד באבא נמחקת מהבורסה האמריקאית איך אני רואה את הכסף
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.