עליבאבא
צילום: Istock

כמה משקיעים אמריקאים יפגעו ממחיקת החברות הסיניות?

דו"ח של מורגן סטנלי מצא כי בחברות הסיניות הגדולות הנסחרות בארצות הברית כגון עליבאבא אחוז בעלי המניות האמריקאים הוא נמוך יחסית; חלק גדול מהחברות נסחרות בבורסה בהונג קונג
גיא טל | (2)

הקונפליקט המתמשך בין בייג'ינג וושינגטון משפיע לאחרונה על המניות הסיניות הנסחרות בארצות הברית. עם החרפת המשבר עלתה אף האפשרות של מחיקת המניות הללו מן המסחר בניו יורק. חברת שיתוף הנסיעות הסינית דידי גלובל אכן נדרשה כבר להימחק מן המסחר. סין כבר מערימה קשיים על הנפקות חדשות, וגם ארצות הברית כבר בוחנת אפשרות למחיקת חברות שלא יעמדו בתנאים מסוימים.

איך תשפיע מחיקה עתידית של חברות סיניות על המשקיעים האמריקנים? מורגן סטנלי ערך בשבוע שעבר בדיקה ביחס לחלק של אזרחי ארצות הברית במניות החברות הסיניות וגילה ממצאים מפתיעים. דווקא החברה הגדולה ביותר, עליבאבא ALIBABA GROUP  אינה נמצאת בין עשרת המובילות מבחינת בעלי מניות אמריקאים. כך גם ביחס לחברות האחרות שעלולות להיות מושפעות לרעה במיוחד מהתפתחות כזאת עלו ממצאים דומים. כנראה שהמשקיע האמריקאי מתוחכם או זהיר מספיק כדי להימנע מצרות עתידיות בתחום לאחר האירוע עם חברת דידי גלובל. 

חמשת החברות בהן אחוז האמריקאים מבין בעלי המניות הוא הגבוה ביותר כוללות שלוש חברות ביוטכנולוגיה, חברת היכרויות וחברת שידורי וידאו חיים בסטרימינג. חציון ההחזקות בעשר החברות הראשונות ברשימה עומד על 43% ובקרב החמישים הראשונות על 27%. בקרב משקיעי עליבאבא לעומת זאת, ישנם רק 13% אמריקאים. לחברת הרכב החשמלי NIO מעט יותר - 24% משקיעים אמריקאים. בין עשר החברות המובילות את הרשימה אין שמות ידועים במיוחד למעט באידו BAIDU.COM שנמצאת במקום העשירי. 

יש לציין שחלק מהחברות הסיניות שנסחרות בארצות הברית ימשיכו להיות זמינות למשקיעים בינלאומיים דרך הבורסה בהונג קונג, גם אם ימחקו מהמסחר בארצות הברית. עליבאבא, באידו, ועוד זמינות כבר כעת למסחר בהונג קונג. מניות נוספות כמו דידי גלובל עצמה וכן חברת NIO עומדות בתנאי הסף של המסחר בהונג קונג ויכולות להתחיל להיסחר שם תוך זמן קצר, בהינתן הצורך. 

יחד עם זאת, הדו"ח של מורגן סטנלי מציין שיותר מ-40% מהחברות הסיניות לא מאפשרות מסחר כזה ולא עומדות בתנאים לכניסה אליו בקרוב מבחינת שווי שוק ומדדים אחרים, ובמידה וימחקו מהמסחר בארצות הברית לא תהיה אפשרות לסחור בהן, לפחות בשנתיים הקרובות. 

נציין שהבדיקה הנ"ל של מורגן סטנלי באה לבדוק מקרה קיצון שאין שום וודאות שאכן יתרחש בקרוב או בכלל. בסופו של דבר גם לסינים וגם לאמריקאים יש אינטרסים כבדי משקל שלא "לשבור את הכלים" במאבק הכוחות ביניהם.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אהוד 15/12/2021 12:12
    הגב לתגובה זו
    מצטרף לשאלת נעם
  • 1.
    נעם 15/12/2021 01:40
    הגב לתגובה זו
    במידה ואני סוחר ויש לי למשל עשרת לפי דולר במניות באבא דרך הבורסה האמריקאית מה קורה לי לכסף אם יום אחד באבא נמחקת מהבורסה האמריקאית איך אני רואה את הכסף
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.