המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

הנאסד"ק עלה ב-0.5%; פאלו אלטו זינקה ב-19%; מאנדיי ירדה ב-7.6%

מערכת ביזפורטל |

המסחר בוול סטריט התנהל בעליות כאשר הנאסד"ק עלה ב-0.5% לשיא חדש - 15,000 נקודות! >>> שיא רודף שיא: נאסד"ק ב-15,000 נקודות; האם 20,000 נקודות בדרך? מה מניע את הנאסד"ק, למה מכפיל רווח של 60 לא יקר כמו שחושבים ומה יכול לגרום לירידה בנאסד"ק? S&P 500 0.79% דאו ג'ונס 1.01% נאסד"ק 1.15% BITCOIN 1.72%  

  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו ביום חמישי הקרוב תערך וועידת הפדרל ריזרב השנתית בג'קסון הול, שתשודר בלייב באינטרנט. במסגרת הפגישה בכירי הבנק צפויים לספק מידע לגבי צמצום מדיניות הרכישות של הבנק, שכוללת רכישות אג"ח בהיקף של 120 מיליארד שקל בחודש. בנוסף, עיני המשקיעים נשואות ליום שישי הקרוב, אז יו"ר הפד', ג'רום פאוול, צפוי לנאום על מדיניות הרכישות.  אם הפד אכן ינצל את סימפוזיון ג'קסון הול בסוף השבוע כדי להכריז ניצחון על משבר הקורונה הכלכלי ועל יציאה מסודרת מתכנית רכישות האג"ח, הסוף עלול להיות דומה לזה של ההכרזה של ביידן על יציאה מסודרת מאפגניסטן. זה אפילו אירוני שהסימפוזיון בו הפד קיווה להכריז ניצחון הועבר לפורמט וירטואלי בשל ההתדרדרות המחודשת בתחלואה. ברקע, הנתונים הכלכליים בארה"ב נסוגים - מדד הפתעות המאקרו בארה"ב של סיטי מתדרדר  לרמה השלילית העמוקה ביותר מאז יוני 2020, כשאתמול בלטו לרעה הפתעות לרעה בסקרי מרקיט למנהלי הרכש בענפי התעשייה והשירותים. בשבוע שעבר בלטה כזכור התדרדרות חדה גם בסקר ביטחון הצרכנים, קבוצת האינדיקטורים של "חוזי פני עתיד". סקר העסקים של מרקיט מאתמול לימד על צניחה בקצב ההתרחבות ולפי תשובות הנסקרים הקושי מתגבר בשלוש חזיתות: עיכובים בשרשרת האספקה, קושי במציאת עובדים והיחלשות הגידול בביקוש. האם הפד יסתכן השבוע בהוספת חזית רביעית, של הידוק התנאים הפיננסים? סביר שלא, הערכה שתומכת בשוקי המניות. בולט לטובה שוק המניות בסין (לסקירה המלאה של אמיר כהנוביץ).  משקיעים בקריפטו? כלכלנים עונים על 6 שאלות בוערות עבור המשקיעים - סטיבן דובר, ראש מכון ההשקעות של פרנקלין טמפלטון: "בינתיים התחום גדל במחזורים, בעתיד יהיו גם בומים. אם לוקחים צעד אחורה ומסתכלים על המגמות ארוכות הטווח, ברור שהמטבעות הדיגיטליים נמצאים למעלה וימינה" (לכתבה המלאה)מניות במרכז מניית  DIDI GLOBAL  המוגדרת כ"אובר" של סין מזנקת לאחר דוחות טובים לרבעון השני שפרסמה אמש, ועל רקע דיווחים כי היא צפויה להשהות את התוכניות להשיק את שירותיה בבריטניה וביבשת אירופה.  מניות הטכנולוגיה הסיניות מזנקות, וזאת לאחר הירידות התלולות של השבועות האחרונים, על רקע התמודדות עם הרגולציה המחמירה בסין. הקפיצה מגיעה לאחר שהקרן של המשקיעה קתי' ווד Ark Investment Management רכשה מניות של חברת המסחר האלקטרוני הסינית  JD.COM  בעקבות תוצאות הרבעון הטובות מהצפוי של החברה. על רקע ההשקעה של ווד, מניות סיניות נוספות מזנקות -   ALIBABA GROUP       BAIDU.COM   אמש החיסון לקורונה של פייזר PFIZER (PFE) וביונטק  BIONTECH SE ADR (BNTX) קיבל אישור סופי של מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA. המשמעות היא שהחיסון הראה יעילות ובטיחות וימשיך לתמוך במכירות חזקות ברחבי העולם – כמו גם שכל חיסון עתידי לקורונה המבוסס על חיסון זה לא יצטרך לעבור תהליך אישור נוסף. האישור העלה אתמול את כל השוק - היום מגיעים המימושים. (לכתבה המלאה) עוד בעניין פייזר. החברה הודיעה כי תרכוש את חברת הפארמה טריליום TRILLIUM THERAPEUTICS INC (TRIL) הקנדית, שמפתחת טיפול לסרטן הדם לפי שווי של 2.3 מיליארד דולר. המניה זינקה אתמול בקרוב ל-200% והיום מתממשת רק קלות ב-0.5%.  חברת  BEST BUY CO INC הציגה דוחות טובים לרבעון השני. הרווח הנקי הסתכם בכ-734 מיליון דולר, או 2.90 דולר למניה - לעומת 432 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ישראליות בוול סטריט חברת אבטחת המידע  פאלו אלטו  של המייסד הישראלי ניר צוק יוצא צ'ק פוינט, מזנקת במסחר לאחר שהכתה את תחזיות האנליסטים לרבעון השני של השנה. החברה הציגה הכנסות של 1.2 מיליארד דולר, גידול של 28.2% אל מול הכנסות של 950 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד ומעל צפי האנליסטים שהעריכו הכנסות של 1.17 מיליארד דולר (לדוח המלא).  משקיעי טבע 0.51% - היזהרו: פרשיית האופיואידים אינה קרובה לסיום כלל ועיקר. כדי שהסדר בתביעה דומה מול J&J יתקבל ויזרז עניינים אצל האחרות דרושה הסכמת 30 אלף רשויות שזכאיות לתבוע. בהערכה גסה, כל מיליארד דולר בפיצויים שתשלם טבע מיתרגם לגריעת דולר אחד ממחיר המניה, שהוא כ-9 דולר כיום (לפרשנות המלאה של יואב בורגן).  סנטינל וואן  זינקה לאחר שדיווחה כי היא פותחת מרכז מחקר ופיתוח (R&D) בצכ'יה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פרשת השבוע
צילום: פרשת השבוע
פרשת השבוע

פרשת שלח לך: "לא לעבוד לעולם" - החלום של רבים הוא דווקא רעיון רע

המרגלים ששלח משה, שהיו מנהיגי הדור וגדוליו התנגדו לכניסה לארץ על פי הפרשנות המקובלת ממניעים רוחניים,  מה זה מלמד אותנו על הדרך הנכונה לחיות?

גיא טל |
נושאים בכתבה פרשת השבוע

מי רוצה להיות מיליונר? מי לא. לכולם יש את החלום להיות משוחרר מדאגות כלכליות ולחיות את החיים הטובים. "לגור בדירת פאר... להתעורר אחר הצהריים... מכונית בצבע אדום... לטייל בחוצות העיר... לטייל בפריז או ברומא, לחיות כמו קזנובה" כתב דוד חלפון ושר יפה ניסים סרוסי כשהוא מתאר את החלום האולטימטיבי, ובעיקר: "לא לעבוד לעולם". רגע, אנחנו באמת רוצים לא לעבוד לעולם? מה המשמעות של חיים ללא עבודה? ברור ששיעבוד יתר להשגת פרנסה הוא בעייתי, אך מה נעשה אם לא נעבוד? אדם באמת יכול להיות מסופק בחיים של טיולים והנאות ללא שום עשייה ויצירה? כנראה שלא.  יחד עם זאת, יש חלום משודרג של "לא לעבוד לעולם". לא לעבוד לעולם - כדי לשקוע בעולם הרוח. ללמוד תורה, להעמיק בפילוסופיה, לחיות במגדל השן האקדמי - ייתכנו ווריאציות שונות של חלום ה"לא לעבוד לעולם" הרוחני, כל אחד לפי אמונותיו ודרכו. האם זוהי גירסה טובה יותר של חלום המיליונר? האם חיים כאלה טובים יותר מאלו של רוב האנושות הנזקקים לעבודה על מנת להתפרנס? בפרשה השבוע, שלח לך, מסופר על אחד המשברים הגדולים בתולדות עם ישראל. רגע לפני הכניסה לארץ המובטחת עם ישראל שולח מרגלים לתור את הארץ, הם עורכים סיור במשך 40 יום ומביאים פרות מופלאים בגודלם "ויכרתו משם זמורה ואשכול ענבים אחד וישאהו במוט בשניים". הם חוזרים ומוסרים דיווח על השפע הגשמי של ארץ כנען: "באנו אל הארץ אשר שלחתנו וגם זבת חלב ודבש היא וזה פריה", אך אליה וקוץ בה - הם מחדירים פחד בעם מפני יושבי הארץ האימתניים: "אפס כי עז העם היושב בארץ והערים בצורות גדלות מאד, וגם ילידי הענק ראינו שם...". ומסקנת הדיווח המודיעיני: "לא נוכל לעלות אל העם כי חזק הוא ממנו". העם משתכנע מהתיאור המפחיד ומחליט שהוא לא רוצה להיכנס לארץ ישראל: "ויבכו העם בלילה ההוא... ויאמרו איש אל אחיו, ניתנה ראש ונשובה מצרים". ה' כועס על חוסר האמונה ומעניש את העם בנדודים של 40 שנה במדבר עד שיתחלף כל  הדור החוטא וקטן האמונה בדור חדש ואמיץ שלא יחשוש מהכניסה לארץ ומיושביה.  המפרשים מתלבטים בנוגע לסיבה שגרמה לאותם מרגלים להוציא את דיבת הארץ רעה. התורה מדגישה את העובדה שמדובר במנהיגי העם וגדוליו: "כולם אנשים, ראשי בני ישראל המה" ולא בארחי פרחי, והרי לפי המסופר בתורה הם היו עדים לניסים גדולים ועל טבעיים כמו עשר מכות שממוטטות את האימפריה העולמית של אותו הזמן, הם חוו את קריעת ים סוף על ניסיה הגדולים, טעמו בפיהם את המן הפלאי וכו'. האם באמת לא האמינו אותם מרגלים ביכולתו של ה' ובהנהגתו של משה רבינו להביס את הכנענים, החלשים בהרבה מהמצרים?  אחד ההסברים המקובלים לכך שנאמר מפי פרשנים שונים הוא שכוונת המרגלים הייתה בעצם טובה, שכן הם רצו "לא לעבוד לעולם" בגירסה הרוחנית של החלום הזה. במדבר נהנה עם ישראל מאוכל ומים חינם, הם חיו בסוכות מוקפים בענני הכבוד, ועל פי המדרשים והפסוקים כל צרכיהם סופקו בצורה ניסית "שמלתה לא בלתה מעליך ורגלך לא בצקה זה ארבעים שנה" (דברים ח, ד). בזמן שכל הצרכים הפיזיים מסופקים, מה עשה עם ישראל? על פי המדרשים ישב ולמד תורה מפי משה רבינו והזקנים במין כולל ענק ותמידי. עיסוק רוחני מתמיד ללא שום צורך במאמצי פרנסה. חיים ניסים ומופלאים כשהאדם מרגיש שהוא קרוב לה' ומתעלה מבחינה רוחנית. בסיטואציה כזו, הכניסה לארץ סימלה בעצם ירידת מדרגה רוחנית, כשהעם יצטרך להתחיל לעסוק בעבודה פיזית על מנת להשיג את לחמו. לחרוש ולזרוע, לבנות בתים ולתפור בגדים ולהקדיש עצמו לעמל החיים הנורמלי. השפת אמת (הרב יהודה אריה אלתר, האדמו"ר מגור 1847 - 1905) מגדיר זאת כך: "ובוודאי אמת הדבר כי הכניסה לארץ היה מדריגה אחר מדריגה (כלומר נפילה מהמדרגה הגבוהה שלהם), והם לא רצו שיפלו ממדריגתם".  כך גם מסביר הרב יונתן זאקס ז"ל, רבה הראשי של בריטניה לשעבר בשם הרבי מלבוביץ ז"ל את טעותם של המרגלים: "כי במדבר, למען האמת, מצבם של המרגלים ושל שאר בני ישראל לא היה רע בכלל. הם אכלו מָן מהשמיים. הם שתו מים מבאר פלאית. הם היו מוקפים בענני הכבוד. הם חנו סביב המשכן. הם היו במגע מתמשך עם השכינה. מעולם לא חי עם בקִרבת אלוהים כמו זו שזכו לה.   "ומה יהיה מצבם אם ייכנסו לארץ? הם יצטרכו להילחם, לקיים צבא, ליצור כלכלה, לעבד את האדמה, לדאוג שמא לא ירד גשם שיצמיח את היבולים, ולהיטרד בעוד אלף טרדות של חיים בעולם הזה. ומה יקרה לקרבת האלוקים? "המרגלים לא פחדו מכישלון. הם פחדו מהצלחה. טעותם הייתה טעות אופיינית לאנשי קודש. הם רצו להיות ספונים כל חייהם בצלו של האל, בקרבה המרבית האפשרית. הם לא הבינו שה' רוצה דבר אחר. הוא רוצה לשכון בתוכנו, על פני האדמה. אחד ההבדלים הגדולים בין היהדות לדתות אחרות הוא שבעוד האחרות מבקשות להרים את האדם אל השמיים, היהדות שואפת להוריד את השמיים אל הארץ". במילים אחרות "אדם לעמל יולד". חטא המרגלים הוא לחשוב שהאידיאל הוא לחיות חיים רוחניים המנותקים מחיי הטבע ומחיי המעשה, אך באמת האדם נשלח לעולם הזה על מנת לעמול וליצור ולבנות את העולם, כדברי הפסוק: "כה אמר ה' בורא שמים...יוצר הארץ...  לא לתוהו בראה (את הארץ), לשבת יצרה" (ישעיה מה, יח). כלומר, ה' לא ברא את העולם כדי שיישאר שומם אלא על מנת שנבנה וניצור ונעמול בו.  מעניין לראות שמיד אחר סיפור החטא ועונשו התורה ממשיכה לדבר על שתי מצוות שמתקיימות דווקא בארץ ישראל - מצוות נסכים ומצוות חלה. [ניתן ללמוד מפה לקח נוסף: גם במקרה שבו צריך לנקוט בסנקציות נגד מישהו, חשוב לתת לו אופק של תקווה. ה' אומר לישראל, אמנם הענשתי אתכם לא להיכנס כעת לארץ, אך אל תדאגו, בסוף זה עוד יגיע, ראו שאני מצווה אתכם במצוות המתקיימות דווקא בארץ ישראל].  שתי המצוות הללו אינן מצוות אקראיות, והן נועדו לחדד את המסר שנלמד מחטא המרגלים ועונשו.  מצוות נסכים היא להוסיף לכל קורבן שמוקרב בית המקדש שלושה מרכיבים: יין, סלת ושמן. הסלת, הבאה מהחיטה מסמלת את הקיום הבסיסי, השמן הוא זה המוסיף טעם ועשירות לאוכל והוא מסמל את הרווחה, התוספת על המינמום ההכרחי לקיום, והיין הוא מדרגה נוספת שמסמלת את ההנאות החומריות. כל החלקים האלה מצטרפים לקורבן ומהווים חלק מהעולם הרוחני. וכדברי הרש"ר הירש (1808 - 1888): " לא הנפש לבדה היא לה' ותורתו אלא גם... כל יסודות הקיום הרווחה והאושר- גם אלה הם רק לה' ותורתו" - כלומר, גם יסודות הקיום הגשמיים יכולים חלק מהמסע של האדם למשמעות והתעלות רוחנית, מצרכי הקיום הבסיסיים ועד ההנאות החומריות.  במקרה של מצוות חלה מודגש אספקט נוסף. החלה היא חלק מהמתנות שהיה העם נותן לכהנים כמו תרומות ומעשרות, אך להבדיל משאר התרומות והמעשרות, החלה לא מגיעה כחומר גולמי (פרות, גרעיני חיטה וכדו'), אלא רק לאחר שעברה תהליך עיבוד אנושי, כלומר כאשר היא הופכת לבצק. הלקח הוא שמעשי האדם ויצירתו החומרית בעולם הזה אף הם יכולים להיות קדושים ובעלי משמעות עליונה. "לא לעבוד לעולם", אם כן, זה רעיון רע. בוודאי, כאשר החלום הוא להתהולל ולכלות את הזמן בהבלים, אבל אפילו כשהמטרה היא התעמקות והתעסקות תמידית בענייני הרוח, אופן שלא נועד להביא לשיפור ותיקון העולם עצמו, הרי שהדבר אינו רצוי וחסר משמעות. הכניסה לארץ ישראל מטרתה לחיות את חיי הטבע והיצירה באופן מלא משמעות, או כדברי השפת אמת: "להביא הארת התורה גם בטבע". >>>פרשת שלח לך: היכולת להקשיב לקול הבודד; לא תמיד העדר צודק