מדפסות התלת מימד
צילום: פיפלביז
דוחות

ירוק דו ספרתי בתלת מימד: 3D מכה את הצפי; השוק מעלה תחזיות בסטרטסיס

3D דיווחה על רווח של 5 סנט למניה על הכנסות של 162.6 מ' ד' כשבשוק ציפו ל-5 סנט ו-143.3 מ', בהתאמה. המניה מזנקת 40% אך נמוכה מהשיא בפברואר. בסטרטסיס הישראלית צפי ההכנסות עלה ב-25 מ' ובהפסדים הועמק, ללא השפעה על מחיר היעד
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה תלת מימד

חברת הדפסות התלת מימד  3D SYSTEMS (סימול: DDD) קופצת במסחר בכ-37% לשער של כ-39 דולר, בעוד אמש סגרה במחיר של 28.35. המחיר הנוכחי משקף לחברה שווי שוק של 5 מיליארד דולר והסיבה לזינוק היא הכאת התחזיות בשוק בדוחות הרבעון השני אותם מפרסמה זה עתה.

ב-3D הציגו רווח על בסיס Non-GAAP של 12 סנט למניה על הכנסות של 162.6 מיליון דולר. האנליסטים ציפו לרווח של 5 סנט על הכנסות של 143.3 מיליון דולר. כלומר, הרווח היה גבוה פי שניים ויותר מהצפי וההכנסות היו גבוהות יותר ב-13%.

מדובר ברמת הכנסות הגבוהה ב-44% מנתון של 112.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה החברה עברה לרווח מול הפסד של 13 סנט למניה על בסיס Non-GAAP בזמנו. סך הרווח בתקופה היה 14.2 מיליון דולר בהשוואה להפסד של 15.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה. הרווח התפעולי המתואם עמד על 13.8 מיליון דולר מול הפסד תפעולי של 10.8 מיליון דולר אז. תזרים המזומנים מהפעילות עמד על 13.5 מיליון דולר.

יש לומר כי השוואת התוצאות לאלה של לפני שנה עושות חסד עם החברה, שכן בחלק מהתקופה אז השביתה את פעילותה כמו חברות רבות מהסקטור התעשייתי, זאת בשל התפרצות הקורונה. אם נסתכל על הרבעון השני של 2019, נראה שביחס אליו ההכנסות עליהן דיווחה עתה עלו ב-11% - מה שמשקף צמיחה ממוצעת של 5.5% בכל אחת מהתקופות, לא מספיק לחברת צמיחה.

על אף הכאת התחזיות, למשקיעים דווקא לא חיכתה בשורה משמחת להמשך הדרך. אז התוצאות עתה היו גבוהות משהשוק ציפה, אך התחזית השנתית עומדת בעינה: שולי הרווחיות הגולמית המתואמים יעמדו על 40-44%.

ובחזרה לתוצאות הנוכחיות: בחלוקה לפי מגזרים, מלקוחות בתחום ההלת'קר הכניסה 82.8 מיליון דולר – 69% יותר מבתקופה המקבילה; מאלה מתחום התעשייה הכניסה 79.7 מיליון דולר (עלייה של 25%). בהשוואה לרבעון הראשון של השנה, נתונים אלה עלו ב-14% וב-8.3%, בהתאמה.

ובינתיים המשקיעים מחייכים לחברה נוספת מהתחום -  סטרטסיס הישראלית, שבשבוע שעבר היה זה תורה להכות את התחזיות. כעת, האנליסטים מעלים את הציפיות ממנה: בעוד שטרם חשיפת תוצאותיה לרבעון השני בשוק ציפו להפסד שנתי של 1.22 דולר למניה על הכנסות של 566.2 מיליון דולר, כעת הם מצפים להכנסות של 589.7 מיליון דולר, שישקפו צמיחה של 6.9% על פני 2020, ולהפסד של 1.27 דולר למניה – כלומר צמצומו ב-83% לעומת זה של 2020, ועדיין יהיה עמוק יותר מבתחזית הקודמת.

קיראו עוד ב"גלובל"

ברבעון השני סטרטסיס דיווחה על הפסד על בסיס Non-GAAP של 2 סנט למניה בדילול מלא על הכנסות של 147 מיליון דולר. תחזית הקונצנזוס בשוק הייתה להפסד עמוק יותר של 7 סנט למניה על הכנסות נמוכות יותר של 136.1 מיליון דולר. מדובר בהפחתת ההפסד מרמה של 0.13 דולר למניה בדילול מלא ברבעון המקביל אשתקד, אז ההכנסות הסתכמו ב-117.6 מיליון דולר - כלומר החברה צמחה ב-25%.

שינוי תחזית הקונצנזוס לשנה לא השפיעה על מחיר היעד הממוצע, כשמכך ניתן להבין שהאנליסטים סבורים שגם הפסד עמוק יותר מהצפוי קודם לכן לא אמור להשפיע לטווח הארוך על שווי החברה. מניית סטרטסיס נסחרת כעת בכ-24 דולר. האופטימיים שבין האנליסטים שמסקרים אותה סבורים כי היא אמורה לעלות לשער של 30 דולר, בעוד אלה הפסימיים ביותר טוענים שכבר היום היא יקרה מדי, וצריכה להיסחר במחיר של 19 דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

ציפס של מקדונלדס
צילום: pixbay

מקדונלד'ס חוזרת למלחמת המחירים: ההמבורגר הזול שוב במרכז

לאחר תקופה של עליות מחירים, רשת המזון המהיר משקיעה עשרות מיליוני דולרים בהנחות ובקמפיינים כדי לשקם את תדמיתה. המנכ"ל קמפצ'ינסקי מזהיר: "הצרכן האמריקני זהיר יותר מתמיד"

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מקדונלדס

כאשר מנכ"ל מקדונלד'ס McDonald's Corp 2.06%  , כריס קמפצ'ינסקי, אומר "אנחנו נמשיך להיות זהירים לגבי מצב הצרכן", הוא מתאר במדויק את מצבה של הכלכלה האמריקנית כיום. רשת ההמבורגרים חוזרת לנוסחה המוכרת של מחירים נוחים, לאחר תקופה שבה העלתה מחירים באופן חד, במה שנראה כמו תגובה למציאות כלכלית חדשה שמעצבת מחדש את ענף המזון המהיר.


בתוצאותיה לרבעון השלישי מקדונלד'ס דיווחה על המכירות בחנויות הזהות עלו ב־2.4% בארצות הברית וב־3.6% בעולם, קצב גבוה מהתחזיות. מניית החברה מטפסת ב־2%, למרות שהרווח של 3.22 דולר למניה היה מעט מתחת לציפיות (3.33 דולר). ההכנסות הסתכמו ב־7.08 מיליארד דולר, בהתאם להערכות. השינוי המשמעותי התרחש בספטמבר, כשמקדונלד'ס חידשה את קמפיין הארוחות המוזלות שלה. במסגרת המהלך, החברה קבעה מחירים הנמוכים בכ־15% מהעלות המצטברת של רכישת הפריטים בנפרד. הצעד הזה הוכיח את עצמו במהירות, כיום כ־30% מהעסקאות בארצות הברית נעשות באמצעות אותן ארוחות כלכליות.


עם זאת, מדובר במהלך יקר. החברה הוציאה כ־40 מיליון דולר ברבעון על פרסום המבצעים, ומתכננת להקצות כ־90 מיליון דולר השנה לסיוע לזכיינים במימון ההנחות. בטווח הקצר זה מצמצם את הרווחיות, אך ההנהלה רואה בכך השקעה לטווח הארוך שנועדה לשקם את תדמית הרשת כמקום שמעניק תמורה טובה למחיר.


במקביל, מקדונלד'ס לא מסתפקת בהורדת מחירים אלא מנסה לגוון את התפריט. היא השיקה סדרת משקאות חדשים: קפה קר, משקאות פירות ו"סודה מלוכלכת" עם תוספות ייחודיות. הניסויים בכ־500 סניפים בארצות הברית מציגים עד כה תוצאות טובות מהמוערך.


הכלכלה מפוצלת

המציאות הכלכלית שאיתה מתמודדת מקדונלד'ס דומה למצבם של משקי הבית בארצות הברית. לדברי קמפצ'ינסקי, הכלכלה מפוצלת: בעלי הכנסות נמוכות מצמצמים ביקורים במסעדות, בעוד בעלי הכנסה גבוהה ממשיכים לצאת. לדבריו, הלחצים על הצרכנים צפויים להימשך גם בשנה הקרובה, כל עוד לא יורגש שיפור ממשי בהכנסות. בנוסף, הנתונים הכלליים בענף מצביעים על האטה: תנועת הלקוחות ברשתות מזון מהיר ירדה ב־2.3% השנה, לעומת ירידה של 1.6% בלבד בכלל המסעדות, לפי חברת המחקר Black Box Intelligence. המשמעות היא שהתחום נפגע במיוחד מהקיטון בהוצאות על אוכל מחוץ לבית.