גרמניה
צילום: istock

הסכר נפרץ? בנקים בגרמניה יגבו ריבית שלילית מלקוחות חדשים

חשש בגרמניה מתחילתו של מהלך נרחב של ריביות שליליות לאחר הודעת הבנקים; בשלב זה הריביות יושתו רק על לקוחות חדשים
איתן גרסטנפלד | (7)

האם אנחנו בדרך לשלב חדש, בריביות השליליות באירופה? לאחר שבחמש השנים האחרונות החלו לגבות בבנק המרכזי אירופי ריביות שליליות. כעת, מספר בנקים בגרמניה הודיעו כי יחלו לגבות ריביות שליליות מלקוחות קמעונאיים על חסכונותיהם.

על אף העובדה, שעד היום בנקים רבים באירופה גלגלו חלק מהשיעורים השליליים על הלקוחות הקמעונאיים, הדבר נעשה על פי רוב רק בהפקדות שעלו על 100,000 יורו. עם זאת, על פי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג, בנק הלוואות אזורי Volksbank Raiffeisenbank Fuerstenfeldbruck בסביבת מינכן הודיע כי בכוונתו להטיל ריבית שלילית של 0.5% על חסכונות בחשבונות חדשים.

בנוסף, בנק אחר במזרח גרמניה Kreissparkasse Stendal הציג מדיניות דומה, כלפי לקוחות שאינם בעלי זיקה לבנק. בשלב זה, שני הבנקים גובים חיובים רק מלקוחות חדשים שפותחים חשבון חיסכון המאפשר משיכות יומיות ללא הגבלה. כאשר לפחות כרגע הלקוחות הקיימים פטורים.

לדברי פרידריך היינמן,  ראש המחלקה למיסוי חברות וכספי ציבור במכון המחקר הכלכלי  ZEW, "הסכר נפרץ, ובקרוב נתחיל לראות תגובת שרשרת."

המהלך מגיע על רקע, הורדת שיעורי הריבית בבנק המרכזי האירופי בספטמבר, לשיעור פיקדון שלילי של 0.5%. על פי הדיווח ההאטה המתמשכת בכלכלת אירופה גורמת ללווים להיערך להשטת ריביות שליליות גם עליהם. החששות מגיעות על רקע העובדה שכלכלת גרמניה היא הכלכלה בעלת אחוז החיסכון הגבוה ביותר בגוש האירו.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    האם זה יעודד אנשים לצרוך יותר ומכאן שהריבית תחזור לעלות (ל"ת)
    אחד ששואל 03/12/2019 18:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מנחם 03/12/2019 16:04
    הגב לתגובה זו
    עכשיו כדי לקחת עוד מהכסף של הלקוחות הם קוראים לזה ריבית "שלילית" ? עד לאן?
  • 1.
    תחשבו חזק 03/12/2019 14:47
    הגב לתגובה זו
    אם היו אומרים לכם שעל כל שקל בעוש אתם משלמים כסף , מה הייתם עושים ? סביר להניח קונים יותר קונים מניות, קונים דירות, קונים מוצרים כל זה מתורגם לעליה בהכנסות של חברות גרמניות
  • lior 07/12/2019 12:29
    הגב לתגובה זו
    מי אמר שיקנו יכולים לשים את הכסף בבית ואז כול הכלכלה שלהם תתנהל השחור ויפסידו מיסים
  • או שפשוט ממירים לדולרים (ל"ת)
    כ 03/12/2019 15:28
    הגב לתגובה זו
  • אבי 03/12/2019 15:16
    הגב לתגובה זו
    הבורסה הגרמנית תהיה מס 1 ב2020
  • ארז 03/12/2019 20:16
    מצד שני זה יכול לגרום לאנשים להשקיע במדינות אחרות, למשל בפולין השכנה. קשה להעריך אם זה באמת ישפיע ואיך. רק בדיעבד ידעו. וחלק מההערכות היום יתבררו כצודקות, וחלק כנראה לא
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

מודל 3 מוזל של טסלה. קרדיט: רשתות חברתיותמודל 3 מוזל של טסלה. קרדיט: רשתות חברתיות

לאחר ירידה במכירות, טסלה משיקה מודל 3 מוזל באירופה

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש מתומחר כעת ב־37,970 אירו בגרמניה (כ-44,300 דולר), כ-32,700 דולר בנורבגיה וכ-47,800 דולר בשבדיה. בארה"ב נמכר ה-Standard מאז אוקטובר ב-36,990 דולר. בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על קצת מעל 49,100 דולר. ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה.

הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ – נתון שנועד לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות.

מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.

המכירות באירופה דועכות 

למרות הרענון בדגמים והורדות המחירים, נתוני נובמבר מצביעים על ירידות חדות: בצרפת יש צניחה של 58% ברישומי טסלה לעומת השנה שעברה, בדנמרק רואים ירידה של 49%, ו-Model Y נופל למקום 23 בלבד. עם זאת, ישנה גם נקודת אור, היות ומכירות Model 3 דווקא עלו ב-29% בדנמרק. 

חולשת המכירות ב-Model Y, שנחשב לאחד הדגמים המשפיעים ביותר של החברה באירופה, מעוררת דאגה בקרב משקיעים, במיוחד על רקע התחזקות BYD ושלל דגמים סיניים זולים שמציפים את היבשת.