צוקרברג בתערוכת MWC: "אני מעריך שתוך כ-10 שנים העולם כולו יהיה מחובר לרשת, אני פועל גם כשאין מודל כלכלי"
יומיים לאחר התקלה הגדולה באפליקציית ה-whatsapp, מארק צוקרברג התיישב היום לשיחה 'אחד על אחד' בתערוכת המובייל MWC 2014 המתקיימת בברצלונה, התייחס גם לרכישת whatsapp וגם לפייסבוק באופן כללי.
צוקרברג נשאל תחילה על יכולת ההתרחבות של פייסבוק, ובעניין זה את החיבור של מדינות העולם השלישי בהן יש 2-3 מיליארד אנשים אשר אינם מחוברים כעת לרשת. לדבריו של צוקרברג, יש כיום רק 2.7 מיליארד איש בעולם שמחוברים לאינטרנט, וצריך לשנות את המצב הזה "אנחנו חושבים שיש שירותים בסיסיים שצריכים להיות זמינים לכל האנושות, ורובם שירותי טקסט. ועדיין, לחלק גדול מהאנושות אין חיבור לרשת וצריך לתת להם נגישות. אני מעריך שתוך 10 שנים נחבר את כל העולם לרשת".
צוקרברג נשאל מה עומד מאחורי אסטרטגיית הרכישות של חברות בעלויות של מילארדי דולרים? "אני יכול להציג לדירקטוריון תוכנית מסוימת שעלולה להסתכם במיליארדי דולרים והם כמובן יחפשו את הרווחיות בהשקעה הזו. אם אני בטוח שזה יצליח גם אם כולם חושבים שזה לא, אני פועל למרות שאין לנו תמיד מודל כלכלי. אני בטוח שאם זה טוב לעולם זה יהיה טוב לפייסבוק. לא תמיד יש לנו את המודלים הכלכליים, אבל אנחנו בטוחים שהדברים יסתדרו והמודלים ימצאו".
"אחרי רכישה של 19 מיליארד דולר, כנראה שנירגע קצת"
בהתייחס לתג המחיר של רכישת whatsapp, אמר כי "בשערוך שלי היא שווה הרבה יותר מ-19 מיליארד דולר, בטח כשלוקחים את שווי החברה בפני עצמה ואת תוספת השווי לפייסבוק. החיבור עם פייסבוק יאפשר לווטסאפ לחבר 2-3 מיליארד אנשים בזמן קצר". למרות זאת, כשאורח בקהל שאל האם הוא מתכוון לרכוש גם את Snapchat בקרוב, ענה בנחרצות: "לא, אחרי רכישה שעלתה לנו כ-19 מיליארד דולר, כנראה שנירגע קצת בזמן הקרוב".
- האיחוד האירופי: הרשתות החברתיות יישאו באחריות על הונאות כלכליות
- האם פייסבוק פוגעת בפרטיות של מי שאינם משתמשים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באשר לתוכניות שלו לגבי ווטסאפ, חזר צוקרברג על הדברים שכתב בחשבון הפייסבוק שלו ביום הדיווח על העסקה: "החזון הוא שהשירות יישאר ללא שינוי. זה מה שאנשים רוצים ואנחנו נהיה ממש טיפשים לשנות את זה. לא ניגע במדיניות הפרטיות של ווטסאפ והיא תמשיך להתנהל כחברה עצמאית. השרתים שלהם לא שומרים את המידע והוא נמחק כמעט בזמן אמת".
בתשובה לשאלה איך הם מתכוונים לייצר הכנסות משירותים המסופקים בחינם, ענה צוקרברג: "בשני אופנים מרכזיים: הראשון הוא הורדת עלויות משלוח מידע (DATA), והשני הוא שדרוג (אפ סייל) של מכירות שהחברה מייצרת כבר עכשיו".
צוקרברג אמר שרק לפני שנה משתמש פייסבוק ממוצע צרך מהחברה כ-40 מגה ליום. היום, מבלי לפגוע בחוויית השימוש, החברה צורכת בממוצע כ-2 מגה ביום למשתמש.
- 3.dot-com bubble is back ? (ל"ת)dan 25/02/2014 00:03הגב לתגובה זו
- 2.סוחר ותיק 24/02/2014 20:33הגב לתגובה זו182 שווי בשוק מוגזם אפשרות בשורט לקחת 10 אחוז
- 1.מאיר 24/02/2014 20:20הגב לתגובה זוייאמר לזכותו, שרוב החרטטנים לא עושים קריירה וכסף כמוהו. ראשית, עוד 10 שנים לא תהיה פייסבוק! כלומר.. הם לא יהיו מרכז העניינים של 95% מהאנשים שהיום חושבים שפייסבוק זה החיים שלהם. יש תיאוריה שלמה מאחורי למה זה קורה, אבל כל 10 שנים בערך טכנולוגיות מתחלפות משמעותית [כמו שפעם ICQ היה הדבר, והיתה תקופה שפורטלים רצו חזק], וכל פעם שיש שינוי החברות של העבר לא מצליחות להיות שם במרכז העניינים בעתיד. ונקודה נוספת, ההערה שלו לגבי הכנסות הזויה. יש משהו שהוא חינם, גם את תיקח עליו דולר בשנה, מהר מאוד יעברו למתחרים. גם מסנג'ר היה הדבר פעם, אז היה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
