צוקרברג בתערוכת MWC: "אני מעריך שתוך כ-10 שנים העולם כולו יהיה מחובר לרשת, אני פועל גם כשאין מודל כלכלי"

צוקרברג היה על הבמה בתערוכת המובייל בברצלונה והתייחס למצבה של החברה. איך הוא מסביר את רכישת whatsapp?
אדריאן בגס | (3)
נושאים בכתבה פייסבוק צוקרברג

יומיים לאחר התקלה הגדולה באפליקציית ה-whatsapp, מארק צוקרברג התיישב היום לשיחה 'אחד על אחד' בתערוכת המובייל MWC 2014 המתקיימת בברצלונה, התייחס גם לרכישת whatsapp וגם לפייסבוק באופן כללי.

צוקרברג נשאל תחילה על יכולת ההתרחבות של פייסבוק, ובעניין זה את החיבור של מדינות העולם השלישי בהן יש 2-3 מיליארד אנשים אשר אינם מחוברים כעת לרשת. לדבריו של צוקרברג, יש כיום רק 2.7 מיליארד איש בעולם שמחוברים לאינטרנט, וצריך לשנות את המצב הזה "אנחנו חושבים שיש שירותים בסיסיים שצריכים להיות זמינים לכל האנושות, ורובם שירותי טקסט. ועדיין, לחלק גדול מהאנושות אין חיבור לרשת וצריך לתת להם נגישות. אני מעריך שתוך 10 שנים נחבר את כל העולם לרשת".

צוקרברג נשאל מה עומד מאחורי אסטרטגיית הרכישות של חברות בעלויות של מילארדי דולרים? "אני יכול להציג לדירקטוריון תוכנית מסוימת שעלולה להסתכם במיליארדי דולרים והם כמובן יחפשו את הרווחיות בהשקעה הזו. אם אני בטוח שזה יצליח גם אם כולם חושבים שזה לא, אני פועל למרות שאין לנו תמיד מודל כלכלי. אני בטוח שאם זה טוב לעולם זה יהיה טוב לפייסבוק. לא תמיד יש לנו את המודלים הכלכליים, אבל אנחנו בטוחים שהדברים יסתדרו והמודלים ימצאו".

"אחרי רכישה של 19 מיליארד דולר, כנראה שנירגע קצת"

בהתייחס לתג המחיר של רכישת whatsapp, אמר כי "בשערוך שלי היא שווה הרבה יותר מ-19 מיליארד דולר, בטח כשלוקחים את שווי החברה בפני עצמה ואת תוספת השווי לפייסבוק. החיבור עם פייסבוק יאפשר לווטסאפ לחבר 2-3 מיליארד אנשים בזמן קצר". למרות זאת, כשאורח בקהל שאל האם הוא מתכוון לרכוש גם את Snapchat בקרוב, ענה בנחרצות: "לא, אחרי רכישה שעלתה לנו כ-19 מיליארד דולר, כנראה שנירגע קצת בזמן הקרוב".

באשר לתוכניות שלו לגבי ווטסאפ, חזר צוקרברג על הדברים שכתב בחשבון הפייסבוק שלו ביום הדיווח על העסקה: "החזון הוא שהשירות יישאר ללא שינוי. זה מה שאנשים רוצים ואנחנו נהיה ממש טיפשים לשנות את זה. לא ניגע במדיניות הפרטיות של ווטסאפ והיא תמשיך להתנהל כחברה עצמאית. השרתים שלהם לא שומרים את המידע והוא נמחק כמעט בזמן אמת".

בתשובה לשאלה איך הם מתכוונים לייצר הכנסות משירותים המסופקים בחינם, ענה צוקרברג: "בשני אופנים מרכזיים: הראשון הוא הורדת עלויות משלוח מידע (DATA), והשני הוא שדרוג (אפ סייל) של מכירות שהחברה מייצרת כבר עכשיו".

צוקרברג אמר שרק לפני שנה משתמש פייסבוק ממוצע צרך מהחברה כ-40 מגה ליום. היום, מבלי לפגוע בחוויית השימוש, החברה צורכת בממוצע כ-2 מגה ביום למשתמש.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    dot-com bubble is back ? (ל"ת)
    dan 25/02/2014 00:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    סוחר ותיק 24/02/2014 20:33
    הגב לתגובה זו
    182 שווי בשוק מוגזם אפשרות בשורט לקחת 10 אחוז
  • 1.
    מאיר 24/02/2014 20:20
    הגב לתגובה זו
    ייאמר לזכותו, שרוב החרטטנים לא עושים קריירה וכסף כמוהו. ראשית, עוד 10 שנים לא תהיה פייסבוק! כלומר.. הם לא יהיו מרכז העניינים של 95% מהאנשים שהיום חושבים שפייסבוק זה החיים שלהם. יש תיאוריה שלמה מאחורי למה זה קורה, אבל כל 10 שנים בערך טכנולוגיות מתחלפות משמעותית [כמו שפעם ICQ היה הדבר, והיתה תקופה שפורטלים רצו חזק], וכל פעם שיש שינוי החברות של העבר לא מצליחות להיות שם במרכז העניינים בעתיד. ונקודה נוספת, ההערה שלו לגבי הכנסות הזויה. יש משהו שהוא חינם, גם את תיקח עליו דולר בשנה, מהר מאוד יעברו למתחרים. גם מסנג'ר היה הדבר פעם, אז היה.
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

ספייס איקס
צילום: רשתות חברתיות

SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026

סיכוי טוב שזו תהיה הנפקת השנה בוול סטריט - עם שווי חברה שמתקרב ואפילו עולה על טריליון דולר - מי זאת SpaceX ואיך היא הגיעה לשווי כזה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ספייס איקס

חברת החלל של אילון מאסק, SpaceX, צפויה לצאת למהלך של מכירת מניות פנימית (סקנדרי - מכירה של עובדים למשקיעים חיצוניים) בהיקף שיא, עם הערכת שווי של עד 800 מיליארד דולר. מדובר בזינוק חד לעומת שווי של 400 מיליארד דולר שנקבע רק לפני כחצי שנה, מהלך שממקם את החברה כאחת הפרטיות הגדולות בעולם.

המהלך מציב את SpaceX מעל לחברות כמו OpenAI ומאותת על הנפקה אפשרית לקראת סוף 2026. על פי הדיווחים, מחיר המניה עשוי להיות גבוה מ־400 דולר, מה שמציב את החברה בעמדה להפוך לאחת מ־20 החברות הציבוריות הגדולות בעולם, אם תחליט להנפיק.

מאז הוקמה, SpaceX הפכה לשחקנית המובילה בתחום שיגור הלוויינים, בעיקר בזכות רקטות הפאלקון 9 ושירות Starlink לאינטרנט לווייני, שמונה כבר מעל ל־9,000 לוויינים במסלול נמוך. החברה ממשיכה לפתח את Starship, הרקטה החזקה בעולם, שמתוכננת לשמש להעברת ציוד ואנשים לירח ולמאדים.

במקביל, SpaceX פועלת בזירה הרגולטורית והפיננסית. מכירת המניות הפנימית מאפשרת לעובדים ומשקיעים קיימים לממש רווחים, תוך שמירה על מבנה שליטה פרטי. עם זאת, הנפקה תחשוף את החברה ללחצים ציבוריים, דרישות רגולטוריות ושקיפות פיננסית רחבה יותר.

החברה עדיין בוחנת האם להנפיק את פעילות Starlink בנפרד, או לשלב אותה כחלק מההנפקה הכללית. בתוך כך, שוק החלל צובר עניין רב ממשקיעים, וחברות בתחום כמו Karman ו־Firefly כבר ביצעו הנפקות השנה.