צוקרברג בתערוכת MWC: "אני מעריך שתוך כ-10 שנים העולם כולו יהיה מחובר לרשת, אני פועל גם כשאין מודל כלכלי"

צוקרברג היה על הבמה בתערוכת המובייל בברצלונה והתייחס למצבה של החברה. איך הוא מסביר את רכישת whatsapp?
אדריאן בגס | (3)
נושאים בכתבה פייסבוק צוקרברג

יומיים לאחר התקלה הגדולה באפליקציית ה-whatsapp, מארק צוקרברג התיישב היום לשיחה 'אחד על אחד' בתערוכת המובייל MWC 2014 המתקיימת בברצלונה, התייחס גם לרכישת whatsapp וגם לפייסבוק באופן כללי.

צוקרברג נשאל תחילה על יכולת ההתרחבות של פייסבוק, ובעניין זה את החיבור של מדינות העולם השלישי בהן יש 2-3 מיליארד אנשים אשר אינם מחוברים כעת לרשת. לדבריו של צוקרברג, יש כיום רק 2.7 מיליארד איש בעולם שמחוברים לאינטרנט, וצריך לשנות את המצב הזה "אנחנו חושבים שיש שירותים בסיסיים שצריכים להיות זמינים לכל האנושות, ורובם שירותי טקסט. ועדיין, לחלק גדול מהאנושות אין חיבור לרשת וצריך לתת להם נגישות. אני מעריך שתוך 10 שנים נחבר את כל העולם לרשת".

צוקרברג נשאל מה עומד מאחורי אסטרטגיית הרכישות של חברות בעלויות של מילארדי דולרים? "אני יכול להציג לדירקטוריון תוכנית מסוימת שעלולה להסתכם במיליארדי דולרים והם כמובן יחפשו את הרווחיות בהשקעה הזו. אם אני בטוח שזה יצליח גם אם כולם חושבים שזה לא, אני פועל למרות שאין לנו תמיד מודל כלכלי. אני בטוח שאם זה טוב לעולם זה יהיה טוב לפייסבוק. לא תמיד יש לנו את המודלים הכלכליים, אבל אנחנו בטוחים שהדברים יסתדרו והמודלים ימצאו".

"אחרי רכישה של 19 מיליארד דולר, כנראה שנירגע קצת"

בהתייחס לתג המחיר של רכישת whatsapp, אמר כי "בשערוך שלי היא שווה הרבה יותר מ-19 מיליארד דולר, בטח כשלוקחים את שווי החברה בפני עצמה ואת תוספת השווי לפייסבוק. החיבור עם פייסבוק יאפשר לווטסאפ לחבר 2-3 מיליארד אנשים בזמן קצר". למרות זאת, כשאורח בקהל שאל האם הוא מתכוון לרכוש גם את Snapchat בקרוב, ענה בנחרצות: "לא, אחרי רכישה שעלתה לנו כ-19 מיליארד דולר, כנראה שנירגע קצת בזמן הקרוב".

באשר לתוכניות שלו לגבי ווטסאפ, חזר צוקרברג על הדברים שכתב בחשבון הפייסבוק שלו ביום הדיווח על העסקה: "החזון הוא שהשירות יישאר ללא שינוי. זה מה שאנשים רוצים ואנחנו נהיה ממש טיפשים לשנות את זה. לא ניגע במדיניות הפרטיות של ווטסאפ והיא תמשיך להתנהל כחברה עצמאית. השרתים שלהם לא שומרים את המידע והוא נמחק כמעט בזמן אמת".

בתשובה לשאלה איך הם מתכוונים לייצר הכנסות משירותים המסופקים בחינם, ענה צוקרברג: "בשני אופנים מרכזיים: הראשון הוא הורדת עלויות משלוח מידע (DATA), והשני הוא שדרוג (אפ סייל) של מכירות שהחברה מייצרת כבר עכשיו".

צוקרברג אמר שרק לפני שנה משתמש פייסבוק ממוצע צרך מהחברה כ-40 מגה ליום. היום, מבלי לפגוע בחוויית השימוש, החברה צורכת בממוצע כ-2 מגה ביום למשתמש.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    dot-com bubble is back ? (ל"ת)
    dan 25/02/2014 00:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    סוחר ותיק 24/02/2014 20:33
    הגב לתגובה זו
    182 שווי בשוק מוגזם אפשרות בשורט לקחת 10 אחוז
  • 1.
    מאיר 24/02/2014 20:20
    הגב לתגובה זו
    ייאמר לזכותו, שרוב החרטטנים לא עושים קריירה וכסף כמוהו. ראשית, עוד 10 שנים לא תהיה פייסבוק! כלומר.. הם לא יהיו מרכז העניינים של 95% מהאנשים שהיום חושבים שפייסבוק זה החיים שלהם. יש תיאוריה שלמה מאחורי למה זה קורה, אבל כל 10 שנים בערך טכנולוגיות מתחלפות משמעותית [כמו שפעם ICQ היה הדבר, והיתה תקופה שפורטלים רצו חזק], וכל פעם שיש שינוי החברות של העבר לא מצליחות להיות שם במרכז העניינים בעתיד. ונקודה נוספת, ההערה שלו לגבי הכנסות הזויה. יש משהו שהוא חינם, גם את תיקח עליו דולר בשנה, מהר מאוד יעברו למתחרים. גם מסנג'ר היה הדבר פעם, אז היה.
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

הדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיותהדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיות

המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש ירד בארה"ב ובאירופה בכ-15%, בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על 213,341 שקל (כמעט 66,000 דולר, גבוה משמעותית מאירופה וארה"ב). אמנם טסלה עוד לא פרסמה חדשות לגבי הדגם המוזל בארץ, אבל אם נעריך על פי ירידת המחירים באירופה ובארה"ב, נוכל לשער שהמחיר המעודכן יהיה כ-185,000 שקל. הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ, כדי לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות. 

עם זאת, הדגם מצויד בסוללה קטנה יותר ולכן מציע טווח וביצועים נמוכים בהשוואה לגרסאות ה-Long Range וה-Performance. בתוך תא הנוסעים הוסרו מאפייני הפרימיום של מערכת השמע, והיא עם פחות רמקולים. בנוסף, גימורי הפנים פשוטים יותר, כולל העדר תאורת אווירה וחומרים יוקרתיים. גם המושבים והריפודים מגיעים בגרסה בסיסית יותר. מבחוץ, החישוקים והגלגלים הם בגרסה פשוטה וקטנה יותר, ומראות הצד אינן מתקפלות או מתכווננות חשמלית כפי שקיים בדגמים המאובזרים. 

בנוסף, חלק מהיכולות המתקדמות של מערכות הנהיגה האוטונומיות, כמו Autosteer ותכונות חבילת הפרימיום, אינן כלולות. כל אלו יחד מרכיבים גרסה בסיסית, שמעניקה את חוויית טסלה במחיר נמוך יותר, אך עם פחות פיצ’רים ונוחות.


ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.