צוקרברג בתערוכת MWC: "אני מעריך שתוך כ-10 שנים העולם כולו יהיה מחובר לרשת, אני פועל גם כשאין מודל כלכלי"
יומיים לאחר התקלה הגדולה באפליקציית ה-whatsapp, מארק צוקרברג התיישב היום לשיחה 'אחד על אחד' בתערוכת המובייל MWC 2014 המתקיימת בברצלונה, התייחס גם לרכישת whatsapp וגם לפייסבוק באופן כללי.
צוקרברג נשאל תחילה על יכולת ההתרחבות של פייסבוק, ובעניין זה את החיבור של מדינות העולם השלישי בהן יש 2-3 מיליארד אנשים אשר אינם מחוברים כעת לרשת. לדבריו של צוקרברג, יש כיום רק 2.7 מיליארד איש בעולם שמחוברים לאינטרנט, וצריך לשנות את המצב הזה "אנחנו חושבים שיש שירותים בסיסיים שצריכים להיות זמינים לכל האנושות, ורובם שירותי טקסט. ועדיין, לחלק גדול מהאנושות אין חיבור לרשת וצריך לתת להם נגישות. אני מעריך שתוך 10 שנים נחבר את כל העולם לרשת".
צוקרברג נשאל מה עומד מאחורי אסטרטגיית הרכישות של חברות בעלויות של מילארדי דולרים? "אני יכול להציג לדירקטוריון תוכנית מסוימת שעלולה להסתכם במיליארדי דולרים והם כמובן יחפשו את הרווחיות בהשקעה הזו. אם אני בטוח שזה יצליח גם אם כולם חושבים שזה לא, אני פועל למרות שאין לנו תמיד מודל כלכלי. אני בטוח שאם זה טוב לעולם זה יהיה טוב לפייסבוק. לא תמיד יש לנו את המודלים הכלכליים, אבל אנחנו בטוחים שהדברים יסתדרו והמודלים ימצאו".
"אחרי רכישה של 19 מיליארד דולר, כנראה שנירגע קצת"
בהתייחס לתג המחיר של רכישת whatsapp, אמר כי "בשערוך שלי היא שווה הרבה יותר מ-19 מיליארד דולר, בטח כשלוקחים את שווי החברה בפני עצמה ואת תוספת השווי לפייסבוק. החיבור עם פייסבוק יאפשר לווטסאפ לחבר 2-3 מיליארד אנשים בזמן קצר". למרות זאת, כשאורח בקהל שאל האם הוא מתכוון לרכוש גם את Snapchat בקרוב, ענה בנחרצות: "לא, אחרי רכישה שעלתה לנו כ-19 מיליארד דולר, כנראה שנירגע קצת בזמן הקרוב".
- האיחוד האירופי: הרשתות החברתיות יישאו באחריות על הונאות כלכליות
- האם פייסבוק פוגעת בפרטיות של מי שאינם משתמשים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באשר לתוכניות שלו לגבי ווטסאפ, חזר צוקרברג על הדברים שכתב בחשבון הפייסבוק שלו ביום הדיווח על העסקה: "החזון הוא שהשירות יישאר ללא שינוי. זה מה שאנשים רוצים ואנחנו נהיה ממש טיפשים לשנות את זה. לא ניגע במדיניות הפרטיות של ווטסאפ והיא תמשיך להתנהל כחברה עצמאית. השרתים שלהם לא שומרים את המידע והוא נמחק כמעט בזמן אמת".
בתשובה לשאלה איך הם מתכוונים לייצר הכנסות משירותים המסופקים בחינם, ענה צוקרברג: "בשני אופנים מרכזיים: הראשון הוא הורדת עלויות משלוח מידע (DATA), והשני הוא שדרוג (אפ סייל) של מכירות שהחברה מייצרת כבר עכשיו".
צוקרברג אמר שרק לפני שנה משתמש פייסבוק ממוצע צרך מהחברה כ-40 מגה ליום. היום, מבלי לפגוע בחוויית השימוש, החברה צורכת בממוצע כ-2 מגה ביום למשתמש.
- 3.dot-com bubble is back ? (ל"ת)dan 25/02/2014 00:03הגב לתגובה זו
- 2.סוחר ותיק 24/02/2014 20:33הגב לתגובה זו182 שווי בשוק מוגזם אפשרות בשורט לקחת 10 אחוז
- 1.מאיר 24/02/2014 20:20הגב לתגובה זוייאמר לזכותו, שרוב החרטטנים לא עושים קריירה וכסף כמוהו. ראשית, עוד 10 שנים לא תהיה פייסבוק! כלומר.. הם לא יהיו מרכז העניינים של 95% מהאנשים שהיום חושבים שפייסבוק זה החיים שלהם. יש תיאוריה שלמה מאחורי למה זה קורה, אבל כל 10 שנים בערך טכנולוגיות מתחלפות משמעותית [כמו שפעם ICQ היה הדבר, והיתה תקופה שפורטלים רצו חזק], וכל פעם שיש שינוי החברות של העבר לא מצליחות להיות שם במרכז העניינים בעתיד. ונקודה נוספת, ההערה שלו לגבי הכנסות הזויה. יש משהו שהוא חינם, גם את תיקח עליו דולר בשנה, מהר מאוד יעברו למתחרים. גם מסנג'ר היה הדבר פעם, אז היה.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -5.06% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
