הצד השני של המתרס פרופסור יווני: עלינו לפשוט את הרגל לאלתר; "ברור שלא נוכל להחזיר חובות"

המדדים הגלובליים מתקשים לפרוץ ללא חבילת החילוץ השנייה. הפרופסור: עוד חבילת חילוץ היא פשוט "לזרוק כסף טוב אחרי כסף רע"
ג'וש דוקרקר | (7)

המשקיעים בבורסות בעולם עדיין מחכים להתפתחויות ביוון. בזירת המטבעות האירו דווקא מתחזק מול הדולר בשל התקוות להצלת הממשלה להגיע להסכמות שיעניקו לה את חבילת החילוץ.

בניגוד לתקוות המשקיעים כי יוון אכן תקבל חבילת חילוץ ותמנע מפשיטת רגל, נראה כי היוונים כלל אינם מעוניינים בכך. יאניס וארופאקיס, פרופסור לכלכלה באוניברסיטה הלאומית של אתונה אמר היום בראיון לרשת CNBC כי על יוון "פשוט לפשוט את הרגל".

"החילוץ הוא לא התשובה לשום דבר, לא ליוון, לא לגוש האירו ולא לעולם", הסביר את עמדתו שעל פי מראות המפגינים ברחובות מקובלת גם בציבור היווני, "על יוון לפשוט את הרגל לאלתר וללא דיבורים על לעזוב את גוש האירו".

את טיעוניו הוא מחזק על ידי ניסיון העבר. חבילת החילוץ הראשונה שניתנה ליוון ב-2010 לא סיפקה את הנזילות שקיוו לה באירופה. מכאן מסיק יאניס שצריך להפסיק את הנסיונות "לזרוק כסף טוב אחרי כסף רע", דבר שרק מביא לניפוח הגרעון ו"הרס את הכלכלה" ועתה אפילו לא ניתן לייצר הכנסות על מנת לשלם את החובות שנותרו.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קליפ 08/02/2012 20:34
    הגב לתגובה זו
    תשובה דורש עוד 250 מיליון דולר בדיבידנד. למה שהיווני התמים ישלם? התקשורת מצחקקת...סה" כ פן,צמוצ,קוקו...למי איכפת מהתרמית?
  • 4.
    אבי 08/02/2012 18:13
    הגב לתגובה זו
    נתחיל לשמוע: פורטוגל, ספרד ואיטליה
  • כולם צודקים 08/02/2012 18:55
    הגב לתגובה זו
    צודק וגם הפרופסור צודק רוצים פורטוגל אף פעם לא הייתי שם לפחות תנו לשמוע שהיא בצרות
  • 3.
    פפנדראוס 08/02/2012 18:05
    הגב לתגובה זו
    שילכו כבר לעזאזל העצלנים האלה, שהרסו את הבורסות בעולם. שיפשטו את הרגל וגם את התחת. נמאס מהם. מה שהם יודעים זה לכייף לשתות אוזו, לנגן בבוזוקי ועוד. הגיע הזמן שיענשו על כל מה שהם עשו - לא מגיע להם אירו אחד אפילו. זה הסוף שלהם!!!!!
  • השוטר שקורא 09/02/2012 13:14
    הגב לתגובה זו
    בבוזוקי. מה רע? מה המרדף הזה אחרי עוד ועוד כסף?
  • 2.
    פושט רגל... 08/02/2012 18:05
    הגב לתגובה זו
    שמנסיון העבר לא פותרים מצב כזה על ידי עוד ועוד הלוואות.... הרי הצד השני של ההלוואה הוא החוב שעם כל הלוואה מתנפח... יוון צריכה חד משמעית לפשוט רגל ורק לאחר מכן כשיהיה קצת בלגן זה יסתדר. כל שקל שינתן ליוון יהיה ביזבוז ועדיף לקחת את ה130 מיליארד יורו האילה למקומות אחרים ולא לעם שחייב לעבור מהפכה אמיתית לפני קבלת ההטבה הזו....
  • 1.
    אורן 08/02/2012 17:52
    הגב לתגובה זו
    זה כמו שאנחנו והמצרים נחלוק אותו מטבע, זה אבסורד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.