האחים המוסלמים מתמודדים עם הדיסוננס; אישרו את ההלוואה
בסוף ינואר, קיבלה מפלגת האחים המוסלמים, עד לא מזמן 'אחווה' בלבד, טלפון מקרן המטבע הבינלאומית. מצריים הייתה בדרך לנפילה כלכלית, וראשי קרן המטבע לא הסכימו לאשר לה הלוואת ענק בסך 3.2 מיליארד דולר מבלי לקבל אישור או הצהרות מהמפלגה שכנראה תהיה השלטת במדינה.
לאחר שהייתה במשך כ-80 שנה תנועה מחרתית שרוב חבריה יושבים בבתי כלא, האחווה מצאה עצמה ברגע היסטורי. האישור שהיא הייתה עתידה לתת לקרן המטבע 'יעשה או יהרוס' את חבילת החילוץ הזו, שרבים בעולם ובייחוד בעולם העסקי המצרי מאמינים שהיא קריטית מאין כמוה.
לאורך השנים היה משבר אמון חריף בין מצריים לבין קרן המטבע הבינלאומית, אמון שנפגע בעיקר במאות ה-19 וה-18 כאשר המצרים הרגישו שהם רק 'אוספים' חובות מגופים שונים בעולם. מצרים רבים האמינו ומאמינים כי הכלכלה המערבית העשירה משטרים רבים ובעיקר שליטים רבים בעולם, אך לא העשירה את האזרח הרגיל.
אך, לאחרונה, האחווה נתנה אישור טנטטיבי להלוואה בסך 3.2 מיליארד הדולרים. "לפתע, מצאנו עצמנו בפעם הראשונה, ולאחר תקופת למידה קצרה מאוד, צריכים לנקוט עמדה אשר תשפיע על חייהם של כלל המצרים", כך אמר אסם אל-חדד, היועץ הבכיר החדש בתחום ליחסי חוץ של האחים המוסלמים.
- 1.מוות, מיסים והתרסקות כלכלת מצריים. 3 דברים ודאיים. (ל"ת)אבנר 18/02/2012 22:06הגב לתגובה זו

מניות השבבים, המניה שטסה 174% וטסלה - מי יבלטו היום בוול סטריט?
מה קורה בחוזים, אנבידיה, אמזון לקראת יום הפריים, לוסיד ועוד
החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט על האפס. המדדים שוברים כמעט מדי יום שיא, כשהם עולים 7 ימים רצופים. אתמול היה היום של AMD וזה צפוי להיות גם היום. העסקה עם OpenAI מציתה את הדמיון של המשקיעים - גם השקעה במניות וגם רכישת שבבים במיליארדים רבים. AMD זינקה כ-24%, אנבידיה התממשה מעט - כ-1.1%. בינתיים, בטרום פתיחה אנבידיה NVIDIA Corp. -0.27% מתאוששת בעלייה קלה.
AMD (Advanced Micro Devices 3.83% ) - זינוק של 4.3%
המניה ממשיכה לעלות בטרום הפתיחה לאחר זינוק מדהים של 24% ביום שני. הזינוק נבע מעסקה אסטרטגית עם OpenAI, שבמסגרתה AMD תהפוך לספקית מרכזית לבניית תשתית הבינה המלאכותית של החברה. OpenAI קיבלה אופציה לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD במחיר סמלי של סנט אחד למניה, מה שמייצג כ-10% ממספר המניות הכולל.
טסלה (Tesla -4.45% ) - ירידה של 0.5%
המניה יורדת בטרום הפתיחה לאחר עלייה של 5.5% ביום שני. החברה פרסמה ביום שני טיזר להכרזה גדולה, כולל סרטון בפלטפורמת X המציג פנסי רכב מוקפים בחושך. סרטון נוסף הראה גלגל או מאוורר מסתובב של טסלה ומסתיים בתאריך "10/7". טסלה רומזת חודשים על השקת דגם זול יותר, אך תוכן ההכרזה אינו ידוע. למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?
אפלאבין (AppLovin 7.64% ) - ירידה של 3.2%
המניה ממשיכה ליפול בטרום הפתיחה לאחר נפילה של 14% ביום שני. הירידה נבעה מדיווח בלומברג כי רשות ניירות הערך (SEC) חוקרת את פרקטיקות איסוף הנתונים של חברת הטכנולוגיה לפרסום במובייל. דובר אפלאבין הגיב בזהירות: "איננו מגיבים על קיומם או אי-קיומם של נושאים רגולטוריים פוטנציאליים. כחברה ציבורית גלובלית, אנו מתקשרים באופן קבוע עם רגולטורים". צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד
- אנבידיה מאבדת גובה - איך העסקה של AMD תשפיע עליה?
- כמה מס משלמת אנבידיה בישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טרילוג'י מטאלס (Trilogy Metals 211% ) - זינוק של 174%
המניה מתפוצצת ב-174% ל-5.72 דולר לאחר הודעת הבית הלבן על השקעה של 36.5 מיליון דולר בחברת הכרייה הקנדית הקטנה. ההשקעה מייצגת כ-10% מהחברה, והממשלה האמריקאית קיבלה אופציות לרכוש נוספות 7.5% מהמניות. המניה עלתה כבר 331% ב-12 החודשים האחרונים.מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן

אסונות התעופה הגדולים בהיסטוריה: לקחים שעיצבו את התעופה המודרנית
תאונות מטוסים גובות לרוב מחיר כבד בחיי אדם, אך למרות זאת מדובר מאמצעי תחבורה בטוח הרבה יותר ממכוניות. הסיבה לכך היא בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות ועוד אמצעים שנכתבו בדמם של נוסעים רבים שנר=הרגו. הנה התאונות והאסונות הגדולים ביותר, והשינויים שהם גרמו בעולם הבטיחות בתעופה
תאונות מטוסים הן אירועים טראומטיים ומזעזעים שגובים מחיר אנושי כבד ומשאירים צלקות עמוקות בקרב נפגעים, ניצולים ובני משפחות. עם זאת, חשוב להדגיש כי תעופה אזרחית היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר בעולם, והסיכון בה זניח בהשוואה לאמצעים אחרים, בייחוד לנהיגה ברכב. על פי נתונים עדכניים מ-2025-2024, שיעור התמותה בטיסות מסחריות מגיע לכ-1.19 תאונות קטלניות לכל 100 אלף שעות טיסה - ירידה משמעותית לעומת שנים קודמות. ב-2024 דווחו רק שבע תאונות קטלניות שגבו 244 חיים מתוך 40.6 מיליון טיסות. לעומת זאת, שיעור הפציעות ברכב מגיע ל-42 לכל 100 מיליון מייל נסיעה, בעוד שבאוויר הוא 0.007 בלבד - הפרש של פי 6,000. הסיכון למוות בתאונת רכב הוא 190 פעמים גבוה יותר מאשר בטיסה, והסיכוי למוות בטיסה מסחרית הוא כ-1 ל-11 מיליון טיסות.
הסיבה לבטיחות הגבוהה? בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות של ICAO ו-FAA, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות כמו TCAS להתרעה מפני התנגשויות, ומעקב אחר כל טיסה. כל תאונה נחקרת לעומק והמובילה לשינויים גלובליים - כך אחרי אסונות כמו טנריפה הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית ובקרת תנועה משופרת, מה שהפחית תאונות ב-90% מאז שנות ה-70.
1. אסון שדה התעופה בטנריפה - הקטלני ביותר בהיסטוריה
27 במרץ 1977, איי הקנריים, ספרד - 583 הרוגים
אסון טנריפה נחשב לאסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה. שני מטוסי בואינג 747 - KLM Flight 4805 (רישום PH-BUF, בשם Rijn) ו-Pan Am Flight 1736 (רישום N736PA, בשם Clipper Victor) - התנגשו על מסלול ההמראה בערפל סמיך בשדה התעופה לוס רודאוס. האירוע החל כששני המטוסים הוסטו משדה גרנד קנריה בעקבות פיצוץ פצצה של תנועת העצמאות הקנרית. בטנריפה, חניון מלא חסם את נתיבי התנועה, מה שאילץ את המטוסים "לגלוש לאחור" על המסלול. KLM, עם 234 נוסעים ו-14 צוות (רובם הולנדים), היה ראשון בתור להמראה. Pan Am, עם 380 נוסעים ו-16 צוות (רובם אמריקאים), עדיין נע על המסלול ונתקע בערפל.
- החליקה בדרך לניתוח ושברה את עצם הזנב - מה הפיצוי?
- נפלה מאופניה בטיילת נתניה - ותקבל פיצויים גבוהים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב- 17:06 החליט קפטן KLM יעקב ואן זנטן (54, ותיק עם 11.7 אלף שעות טיסה) החליט להמריא ללא אישור מפורש מבקרת התעופה, בעקבות אי-הבנה בתקשורת רדיו: "אוקיי" נשמע כ"אישור". KLM האיץ ל-140 קשרים והתנגש בצד ימין של Pan Am, ובכך גרם לפיצוץ דלק ושריפה עזה. ממצאי החקירה של CIAIAC הספרדית קבעו שהסיבה העיקרית היתה טעות של הקפטן של KLM בהמראה ללא אישור, שהושפעה מלחץ זמן וערפל. גורמים תורמים: תקשורת רדיו לא ברורה, היעדר מכ"ם קרקעי, וסמכותיות הקפטן שמנעה אתגור מצוותו.