סיום שלילי בת"א: מדד הבנקים ירד ב-2%

ת"א 25 ירד ב-1.41%, ת"א 100 השיל 1.45%, והתל טק 15 איבד 0.88%. מניות הפועלים ירדו ב-2.65%, לאומי השילו 2.28%. אלביט מערכות צנחה ב-3.6%, וכיל עלתה ב-0.89%
דרור איטח |

הבורסה המקומית חתמה את יום המסחר הראשון לשבוע, באותה מגמה שלילית שמאפיינת אותה משעות הפתיחה. מניות הארביטראז' שפתחו בפערים מעורבים, הכבידו על המסחר שהושפע מההסלמה הביטחונית ברצועת עזה.

תל אביב 25 ירד ב-1.41% לרמת 613.73 נקודות, מדד תל אביב 100 השיל 1.45% לרמת 639.7 נקודות, ומדד התל טק 15 איבד 0.88% לרמת 438.62 נקודות.

מניות חמשת הבנקים הגדולים חתמו את יום המסחר בירידות שערים. הבנקים שרשמו בשבוע החולף עליות שערים מרשימות, כשמדד הבנקים עולה ביותר מ-6%, החלו להתממש מיום חמישי האחרון, מימוש שנמשך עד לסיום המסחר. נציין כי אמנם התרחש מימוש במניות אלו אך עליות השערים שנרשמו בשבוע החולף היו במחזורים גבוהים הרבה יותר. מניות לאומי ירדו ב-2.28%, מניות המזרחי ודיסקונט שבשלב מסוים עברו לעליות קלות, חתמו בהתאם לאווירה הכללית והשילו 0.76% ו-0.81% בהתאמה. מניות הבינלאומי איבדו 1.25%.

מניות בנק הפועלים ירדו ב-2.65%. הבוקר העריכו בבנק כי הוא תשואתו על ההון תסתכם ב-2005 ב-14%. התחזית ל-2005 מסתמכת גם על הנחה, שתהליכי השיפור במשק יימשכו והצמיחה תהיה דומה ל-2004. בבנק מציינים כי "התחזיות אינן מבטאות את ההשפעה השלילית האפשרית במקרה של יישום המלצות ועדת בכר".

מניית טבע חתמה את המסחר בירידה של 1.83%. זאת למרות שהודיעה בליל שישי, כי ה-FDA העניק אישור סופי ל-ANDA של החברה עבור זריקת הפלוקנזול שהינו הגרסה הגינרית לזריקת הדיפלוקן (Diflucan) של פייזר, המשמשת לטיפול בפטרת וגינלית. מכירות המוצר האתי והגרסאות הגינרית מגיעות לכ-167 מיליון דולר בשנה.

מניות החברה לנכסים ולבנין איבדו ב-1.5%. החברה הודיעה על סיום הנפקה למשקיעים מוסדיים של אגרות חוב לא סחירות בדירוג AA. ההנפקה זכתה לביקושי של יותר מ-800 מיליון שקל, מעל לפי 5 מהיקף הגיוס המתוכנן. לאור ביקושי היתר להנפקה, הגדילה החברה את היקף ההנפקה וגייסה 392 מיליון שקל, מעל לפי 2.5 מהסכום שהתכוונה לגייס.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.