על חודו של קול: הכנסת אישרה את חוק המרכולים

החוק אושר בקריאה שניה ושלישית ברוב של 58 בעד מול 57 מתנגדים
נועם בראל | (3)
נושאים בכתבה כנסת מרכולים

חברי הכנסת אישרו ברוב של 58 בעד מול 57 מתנגדים את החוק שיאפשר לשר הפנים לסגור מרכולים ופיצוציות בשבת. חברי "ישראל ביתנו" הצביעו נגד החוק וח"כ שרן השכל מהליכוד, שהודיעה על התנגדותה, לא נכחה במליאה בשעת ההצבעה.

מבוכה נרשמה בקואליציה לאחר שהצבעתם של שר השיכון יואב גלנט וסגן שר הביטחון אלי בן דהן על הסתייגות שהגיש ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) לא נקלטה - וההסתייגות התקבלה. ההסתייגות של ח"כ שמולי מחריגה מחוק המרכולים בתי ממכר למוצרים למטבח. הצבעתם של השר גלנט וסגן השר בן דהן לא נקלטה כאמור ולא ניתן היה לקבוע אם הצביעו או לא. בעקבות אישור ההסתייגות, מיהר יו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אמסלם, לכנס את הוועדה לטובת דיון ותיקונים על מנת לבטל את ההסתייגות בהצבעה. ההצבעה הופסקה והמליאה התכנסה הבוקר מחדש.

קודם לכן פנה ח"כ אמסלם לשותפיו לקואליציה לפני תחילת ההצבעה והזכיר כי עמדת הרוב נמצאת בסכנה, וביקש להישמע לקולו בכל הסתייגות. עמדת ההצבעה של ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) התקלקלה, ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין קבע כי כל עוד הוא יישב במקומו - קולו נחשב עם עמדת הקואליציה על אף שמסכי המליאה הראו תיקו 57 ברוב ההצבעות.

רשויות מקומיות חוקקו באחרונה חוקי עזר עירוניים שיעקיפו את החוק החדש, בהן גבעתיים,ראשון לציון ומודיעין-מכבים-רעות. ראש העיר גבעתיים רן קוניק אמר כי "חוק המרכולים הוא חוק רע שכולנו נצטער עליו. המשמעות שלו היא העברת אחריות של ראשי הערים לאחריות שר הפנים. החוק כופה על ציבור חילוני אורח חיים דתי שלא מתאים לרוב תושבי גבעתיים".

ראש העיר מודיעין וחבר הליכוד, חיים ביבס, שהוביל את המאבק נגד החוק בקרב ראשי הרשויות, תקף בשבוע שעבר את יו"ר הקואליציה אמסלם במהלך דיון בוועדת הפנים: "אתם מחליטים גם על הבית הפוליטי שלי. אתה תתערב בעיר שלי? אתם מתערבים בדבר המרכזי והמהותי שלנו ומביאים לחילול שבת, לא לשמירת שבת".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אורי משה 09/01/2018 09:47
    הגב לתגובה זו
    עם לבדו ישכון ובגויים לא יתחשב הצביון של העם היהודי הוא ערכי התורה והיהדות . ולא רדיפה בלתי פוסקת אחרי ממון הרי נאמר מי שיש לו 100 רוצה 200 ומי שיש לו מיליון רוצה שניים . לתאוות בני האדם אין גבול . והתורה הקדושה מכירה בנגעי בני האדם ומציבה לו גבולות וכך צריך להיות
  • 2.
    חרא של ממשלה שלא יודעת לשמור עלי. (ל"ת)
    יעקב 09/01/2018 08:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נגד החוק ובהחלט בעד הפלת הממשלה (ל"ת)
    אזרח 09/01/2018 08:12
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?

כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס? 

רן קידר |

עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.

ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך. 

עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות.  בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.

עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו. 

ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.  

מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו. 


מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.