עובדת שיצאה לחופשה של 16 יום ללא אישור המעסיק לא תחשב כזונחת את מקום העבודה אלא כמפוטרת

תקציר ס"ע (ת"א) 55310-08-10 יעל וינר נ' תכשיטי טלמור בע"מ, בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, ניתן ב- 13/6/2013, תקציר פסק הדין מאת המחלקה המשפטית "כל עובד"

העובדות

-----------

יעל וינר (להלן: "העובדת") הועסקה כחשבת בתכשיטי טלמור בע"מ (להלן: "המעסיקה") מיום 2/3/08 ועד ליום 15/3/10.

ביום 21/2/10 העובדת יצאה לחופשה ללא תשלום והודיעה, כי תשוב מחופשתה בסוף פברואר 2010 וזאת ללא אישור מהמעסיקה. בתחילת חודש מרץ 2010 העובדת יצרה קשר עם סמנכ"לית המעסיקה והודיעה לה שהיא מאריכה את חופשתה.

העובדת שבה לעבודתה ביום 9/3/2010. כששבה לעבודתה לא נכחו מנהליה במקום העבודה.

ביום 14/3/10 העובדת פגשה במנהלה שהודיע לה ביום זה, כי היא התפטרה מעבודתה וזאת בעקבות היעדרותה מעבודה שנעשתה ללא אישור והוציא לה מכתב על כך.

תביעת העובדת הינה בגין פיצויי פיטורים, תמורת הודעה מוקדמת, יתרת הבראה וכן פיצוי בגין נזק בריאותי ועגמת נפש.

פסק הדין

-------------

העובדת טענה, כי הייתה זקוקה לצאת לחופשה וזאת בעקבות עומס עבודה ולראיה צרפה אישור רפואי. האישור כפי שנתקבל עוסק במנוחה מומלצת לאחר צינון ואין בו המלצה כללית או גורפת למנוחה עקב לחץ בעבודה.

גרסת העובדת, לפיה קיבלה אישור לצאת לחופשה נדחתה וזאת מאחר ומהראיות עולה, כי העובדת אמרה באופן כללי לסמנכ"לית, כי היא זקוקה לחופשה ונענתה, כי תוכל לצאת לחופשה רק לאחר הגשת המאזנים. מעבר לכך מנהלה לא נתן לעובדת אישור לצאת לחופשה ואף הסמנכ"לית לא נתנה אישור כזה. כלומר, העובדת טסה לחו"ל ונעדרה מהעבודה החל מיום 21/2/10 והיא עשתה זאת מבלי שקיבלה אישור מהמעסיקה.

בנוסף, מעדות העובדת עולה, כי הייתה אמורה לחזור לעבודה בסוף חודש פברואר למרות זאת התקשרה למעסיקה ביום 1/3/10 להודיע שלא תגיע, וכי בשלב זה אינה יודעת מתי תשוב לעבודה.

העובדת התייצבה בעבודה ביום 9/3/10 (לאחר 16 יום). מאחר ומנהלה לא היה בעבודה ביום חזרתה, רק ביום 14/3/10 פגשה אותו והודיע לה, כי הוא רואה בה כמי שהתפטרה מעבודה ועל כן היא מתבקשת לא להופיע עוד בעבודה. למחרת ביום 15/3/10 נשלח לעובדת מכתב ששם אף צוין, כי בהתאם לחוזה שנחתם בין הצדדים נקבעה הוראה, שלפיה "היעדרות של המועסק מסיבות בלתי מוצדקות לתקופה העולה על שבוע ימים ברציפות, תחשב התפטרות וסיום ההסכם ביוזמתו".

האם מדובר בהתפטרות או בפיטורים?

-----------------------------------------------

הלכת ביה"ד הארצי הינה: "השאלה אינה מי גרם לביטול החוזה, מי הפר את החוזה, אלא מי ביטל את החוזה. עת מדובר בחוזה עבודה ועת בביטול חוזה מדובר..יכול והביטול יהיה ע"י המעביד ואזי בפיטורים ידובר, ויכול ויהיה ע"י העובד, ואזי בהתפטרות ידובר.

לענייננו, המשותף לשניים פיטורים והתפטרות הוא בכוונה ברורה וחד משמעית להביא את היחסים החוזיים, יחסי עובד מעביד לידי סיום. השוני בין השניים הוא בצד ליחסים החוזיים הפועל כך וזאת כוונתו: המעביד או העובד".

עוד נפסק, כי "אין עובד יכול להעמיד עצמו במצב של מפוטר ע"י כך שיודיע למעבידו, כי אם לא ינהג כלפיו בדרך מסוימת יראה את המעביד כמי שפיטרו מהעבודה, ואין מעביד יכול להעמיד עובד במצב של מי שהתפטר מהעבודה, ע"י כך שיודיע לעובד, כי אם לא ינהג בדרך מסוימת, יראוהו כמתפטר מהעבודה. מעשיו של המפטר קובעים אם הוא פיטר, ומעשיו של המתפטר קובעים אם הוא התפטר, כיצד יראהו הצד השני או כיצד ייחשב בעיניו של הצד השני, הוא חסר משמעות ונפקות".

בנוסף, עפ"י הפסיקה, הוראה לפיה אם העובד לא יגיע לעבודה, יראו אותו כמתפטר, יש לראות כמעשה פיטורים.

ביחס לעובד הנעדר מהעבודה והשאלה אם יש לראות בהיעדרות זו הפרת משמעת או התפטרות נפסק, כי יש לבחון כל מקרה לגופו ולנסיבותיו, וליתן את הדעת להתנהגות העובד ולמשך הזמן בו הוא זנח את מקום העבודה.

בענייננו, העובדת לא קיבלה אישור מהמעסיקה לצאת לחופשה, אלא העמידה את מנהליה על עובדה מוגמרת. בנוסף, לא שבה במועד המקורי שמסרה, אלא רק לאחר תשעה ימים נוספים וסך הכל נעדרה מעבודתה 16 ימים. מששבה מחו"ל חזרה לעבודה ומכאן שלא ניתן לקבוע שהעובדת זנחה את העבודה ובכך התפטרה. צעד של זניחת העבודה אינו מתיישב עם חזרה לעבודה, גם אם החזרה הייתה ימים רבים לאחר שהעובדת הייתה אמורה לשוב לעבודה.

יתרה מכך, כאשר העובדת הודיעה לסמנכ"לית שהיא יוצאת לחופשה לא נאמר לעובדת "ברחל בתך הקטנה", כי מדובר בהתפטרות, אלא נאמר לה שהיא תישא בתוצאות מעשיה או אמירה כללית ברוח זו. אמירה, לפיה "על אחריותה של העובדת להגיע לעבודה" אינה ברורה וחד משמעית. גם אם חוזה העבודה קבע, כי היעדרות לתקופה העולה על שבוע תחשב כהתפטרות, ביה"ד סבר, כי היה על המעסיקה להתרות בעובדת ולהזכיר לה את חובתה החוזית. משלא עשתה כן, אלא הסתפקה באמירה כללית הניתנת לפרשנות. לאור האמור לעיל, יש לראות במכתב מיום 14/3/10 כמכתב פיטורים.

לאור התנהגותה של העובדת אשר פעלה על דעת עצמה ויצאה לחופשה ללא אישור, יש לראות בה כמי שביצעה עבירת משמעת המצדיקה את פיטוריה. ביה"ד אף הזכיר בעניין זה כי עפ"י הדין המעסיק הוא שקובע את מועדי החופשות ולא ייתכן שכל עובד יקבע לו את מועדי החופשה לפי רצונותיו.

מאחר והעובדת פוטרה היא זכאית לפיצויי פיטורים. המעסיקה לא דרשה הפחתה של רכיב זה ועל כן הזכאות הינה לפיצויי פיטורים בסך 24,000 ש"ח. בחישוב תקופת העבודה לא נלקחה בחשבון התקופה בה שהתה העובדת בחופשה ללא תשלום.

ביה"ד סבר, כי בנסיבות העניין העובדת אינה זכאית לתמורת הודעה מוקדמת.

לעניין הבראה - התביעה התקבלה והמעסיקה חויבה לשלם לעובדת סך של 918 ש"ח בגין דמי הבראה.

לעניין פיצוי בגין נזק רפואי ועוגמת נפש - התביעה בגין רכיבים אלו נדחתה. בכל הנוגע לנזקים רפואיים הטענה הייתה כללית ולא הובאו ראיות לתמיכה ובכל אופן מדובר בפיצוי נזיקי שספק אם נמצא בסמכותו של בית הדין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנימין נתניהובנימין נתניהו

משבר הגדלות הרמטכ"ל: הפשרה נדחתה, החקיקה בסכנה

הגדלות הרמטכ"ל הן תוספות של כספים לאנשי הקבע ללא הצדקה - מה זה בכלל, והאם הן יחולקו לפורשים מהצבא?

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

לאחר פגישה לילית בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ בועז ביסמוט וח"כ עמית הלוי מהליכוד, שינה נתניהו את עמדתו. במקום תמיכה בהכשרה מלאה של הגדלות הרמטכ"ל כפי שדרש אגף כוח האדם בצה"ל, הוא תמך בפשרה זמנית: הכשרת התוספות לשנתיים בלבד תוך החרגת פנסיות הגישור שמוענקות לפורשי קבע מגיל 42 עד 67. אגף כוח האדם דחה את ההצעה, מה שהוביל לביטול דיון שתוכנן בוועדה. המועד האחרון שקבע בג"ץ להסדרה הוא סוף החודש הנוכחי, והיעדר הסכמה עלול להקפיא את התוספות לפורשים חדשים, כ-1,200 איש בשנה.

המשבר מתרחש על רקע מחסור משמעותי בכוח אדם קבע בצה"ל לאחר יותר משנתיים של לחימה. שיעור השימור בקרב קצינים בכירים ירד ב-15% ועומד כיום על 70%. צה"ל רואה בהגדלות כלי מרכזי לשימור כוח אדם, בעוד משרד האוצר מזהיר מנטל תקציבי של 1.7 מיליארד שקל בשנה, מתוכם 700 מיליון שקל לפנסיות גישור.

הגדלות הרמטכ"ל הן תוספות שכר ופנסיה שמאשר הרמטכ"ל לפורשי קבע מעבר למסגרת החוקית. הנוהל נקבע ב-1987 כחריגים ייחודיים לפורשים שנפגעו ממעברים תפקודיים, אך בפועל הוענקו ל-98% מהפורשים ללא הבחנה. התוספת הממוצעת היא 9% משכר הפרישה, מקסימום 19%. היא כוללת צבירה כפולה של ותק, 4% לשנה במקום 2%,  כולל על שלוש שנות חובה, מה שמגדיל את הפנסיה המצטברת ב-12% נוספים. מבקר המדינה התריע על התופעה ב-2016 בשל חוסר פיקוח וחריגה מסמכות. העתירות הוגשו ב-2019 על ידי עמותות צדק פיננסי ורווח נקי.

בג"ץ קיבל את העתירות פה אחד וקבע שהנוהל חורג מסעיף 18(ב) לחוק שירות הקבע. בית המשפט השהה את היישום עד סוף החודש הנוכחי כדי לאפשר חקיקה. אין השבה כספית ל-15,000 פורשים קיימים שקיבלו את התוספת. הנוהל נוהל על ידי 12 רמטכ"לים רצופים, והיקף התשלומים הרטרואקטיביים מגיע ל-20 מיליארד שקל מאז 2010 ול-25 מיליארד שקל מאז 2015. ללא חקיקה, כ-500 פורשים בכירים בשנה יאבדו זכאות ששווה בממוצע 25,000 שקל בחודש.

הפשרה שהוצעה לאחרונה כללה הכשרה זמנית לשנתיים עם עבודת מטה להערכת עלויות והחרגת פנסיות הגישור, שמהוות 40% מהתוספת הכוללת ומגיעות ל-8,000 שקל בחודש בממוצע. אגף כוח האדם התעקש על הסדרה מקיפה מחשש לפגיעה בשימור. ביטול הדיון נבע גם מעומס הוועדה על חוק הפטור מגיוס חרדים, החיוני לאישור תקציב 2026. ח"כ הלוי איים בפיליבסטר שיאיים על התקציב, הכולל 110 מיליארד שקל למערכת הביטחון – עלייה של 12% לעומת השנה הקודמת. הדיון הבא נקבע לשבוע הבא, אך ללא הסכמת אגף כוח האדם סיכויי החקיקה נמוכים מ-30%.