
זוכה פרס נובל לכלכלה מזהיר: ישראל עלולה להפוך ל“50% סיליקון ואלי ו-50% בגדד”
פרופ’ יואל מוקיר מציג תמונה מורכבת: מצד אחד הישגי ההייטק מרשימים, אך פערים חברתיים, תלות בהון זר ואי שילוב אוכלוסיות עלולים לפגוע בצמיחה ארוכת הטווח
אזהרה חריפה לגבי עתיד הכלכלה הישראלית: פרופ’ יואל מוקיר, זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 2025 מאוניברסיטת נורת'ווסטרן, הזהיר כי ישראל עלולה להפוך למשק מפוצל - "חמישים אחוז סיליקון וחמישים אחוז בגדד - אם לא תטפל באתגרים המבניים המאיימים על המשך הצמיחה".
מוקיר, שדיבר ביומו השני של הכנס השנתי של מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן, שרטט תמונת מצב כפולה: מצד אחד, הצלחה כלכלית יוצאת דופן; מצד שני, סיכונים הולכים וגוברים.
לדבריו, “ישראל היא הנס הכלכלי של העולם בעשורים האחרונים”. הוא ציין כי התוצר לנפש מתקרב לזה של צרפת וספרד, ואף גבוה מזה של איטליה. עוד הדגיש כי שיעור העובדים בענף ההייטק בישראל גבוה במיוחד - אף יותר ממדינות שמנסות למצב את עצמן ככלכלות טכנולוגיה מובילות כמו אסטוניה וסינגפור.
עם זאת, מוקיר הצביע על חולשות מבניות: "חרדים והסקטור הערבי אינם משתתפים בכוח העבודה בפרופורציה לגודלם", אמר, והוסיף כי חלק משמעותי מהתוצר מופנה להוצאות ביטחון מה שמגביל השקעות בתחומים אזרחיים.
הון אנושי: יתרון היסטורי - שלא תמיד נוצל
מוקיר התייחס גם לשורשים ההיסטוריים של ההצלחה הכלכלית הישראלית, וציין כי לעם היהודי מסורת ארוכה של השקעה בהון אנושי. “יש לפחות אלפיים שנה של השקעה בלימוד ובידע”, אמר, אך הדגיש כי במשך תקופות ארוכות הידע הזה לא תורגם להתקדמות מדעית וטכנולוגית.
לדבריו, “מהתקופה שלאחר חורבן בית שני ועד המאה ה-18, התרומה למדע הייתה מוגבלת מאוד”. הוא הוסיף כי חיפש מקבילות יהודיות לדמויות כמו אייזק ניוטון, גלילאו גליליי ו־ניקולאוס קופרניקוס - אך כמעט שלא מצא.
נקודת המפנה, לדבריו, הגיעה סביב 1750 עם עידן הנאורות, אז "ההון האנושי הופנה לידע שימושי ומאז התהליך הזה לא נעצר".
שלושה איומים מרכזיים על הצמיחה
מוקיר מנה שלושה סיכונים מרכזיים שעלולים לפגוע בעתיד הכלכלה הישראלית: ניידות גבוהה במשק קטן ופתוח. "בכלכלה כמו ישראל, היכולת של הון ואנשים לנוע בקלות יכולה להפוך גם לחולשה", אמר, והזהיר מפני בריחת מוחות או הון בתנאים של חוסר יציבות.
פופוליזם ופגיעה באליטות - מוקיר ציין כי משטרים פופוליסטיים נוטים "להתנפל על אליטות", כולל האקדמיה והעשירונים העליונים. לדבריו, תופעה זו כבר נצפתה במדינות כמו ארצות הברית, הונגריה, פולין וטורקיה.
תלות גבוהה בהון חיצוני והייטק - מוקיר הדגיש כי סקטור ההייטק הישראלי תלוי במידה רבה בשוקי ההון הגלובליים, “שעליהם אין לו שליטה”. בנוסף, הוא הפנה לניתוחים בהם גם של הכלכלנית סיביל היילברון - המצביעים על כך שהייטק עלול להעמיק אי־שוויון.
כלכלה דואלית - הסיכון המרכזי לדברי מוקיר, הסכנה הגדולה ביותר היא היווצרות "משק דואלי" כזה שבו מגזר אחד מתקדם, גלובלי ועשיר, ומולו מגזר רחב שנשאר מאחור.
"כמו שאמרו פעם - ישראל עלולה להיות חצי סיליקון ואלי וחצי בגדד, בלי שום דבר באמצע", סיכם.
- 12.אנונימי 30/04/2026 15:34הגב לתגובה זוזה כבר באבוניסטן על סטרואידים. האלימות הזהמה הגסות ההרס הסביבתי החוצפה...בזמן דלוחמינו בחזית מוסרים את נפשם הממשלה והטפילים הורסים כל חלקה טובה במדינה. חבל...
- 11.נהוראי 30/04/2026 14:18הגב לתגובה זואת האמונות המטופשות שלהם ולצאת לעבוד ולהתגייס לצבא.
- 10.אנונימי 30/04/2026 11:37הגב לתגובה זוויותר זול.
- 9.הבעיה שהסיליקון ואלי צריך לממן את בגדד (ל"ת)אנונימי 30/04/2026 11:09הגב לתגובה זו
- 8.דניאל 29/04/2026 23:38הגב לתגובה זוהתוצר בישראל כפול מספרד ומשמעותית גבוה משל צרפת לא מבין מאיפה הביא את זה. כנראה מתייחס למדד השקרי של תוצר מותאם לכוח קניה בדיחה.
- 7.אנונימי 29/04/2026 22:17הגב לתגובה זומסתבר שכשהבורסה עולה רק העשירים מרוויחים. הביביסטים ממשיכים לשחות בים השקרים שסיפרו להם.
- 6.בכי האחוסלים 29/04/2026 21:52הגב לתגובה זותכלס תארים מרשימים אנשים.חבל שאנשים לא קולטים שאת העתיד אין לחזות.ישראל גדלה מתפתחת וכל רואי השחורות יתבדו בשפה כלכלית השורטיסטים הולכים לחוות שורט סקוויז עם ישראל חיהכל טוב ועוד יהיה טוב יותר.
- 5.צריך גם למגר את הפשיעה שנמצאת בכל מקום (ל"ת)דקלה 29/04/2026 21:04הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 29/04/2026 19:19הגב לתגובה זולגייס מיד את כל החרדים הפרזיטים לצבא בכפייה. די לבערות.
- סבטלנה 30/04/2026 01:12הגב לתגובה זולימודי ליבה בכפייה לפרזיטים
- המגזר האחרון שניתן לומר עליו בערות הוא המגזר החרדי ראה ערך פת (ל"ת)אנונימי 29/04/2026 21:29הגב לתגובה זו
- בערות זה גם ידע במקצוע שלא מייצר הכנסות לבעליו. (ל"ת)אנוני מי 30/04/2026 10:16
- 3.בת אל 29/04/2026 13:45הגב לתגובה זוהאתגר של נתניהו לוין בן גביר והרבנים המתחזים לרבנים מהקואליציה להפוך את ישראל למדינת עולם שלישית מצורעת ופרימיטיבית רומסת חוקים ומשפטים שתשרת את העבריינים בראשה ואת המשתמטים בעם .
- 2.דחוך לטפל בשני המגזרים ערבים ובעיקר חרדים. לא משרת אין זכויות!!! (ל"ת)אנונימי 29/04/2026 13:24הגב לתגובה זו
- אנונימי 30/04/2026 01:28הגב לתגובה זוכמובן שדחוף בחרדים הרי הערבים הנאורים ממש מצילים את המדינה מתנדבים ומתגייסים שומרי חוק עם אחוז פשיעה ורצח נמוכים.מתוך דבריך ניכר שאתה כותב נטו מתוך שנאה!למה בנט יכל לתת לערבים 50000000000 וזה בסדרהחרדים מקבלים אולי עשירית.... עד שגלי המרשעת מטרפדת להם.אז תגיד בפירושמהים ועד הנהר את כל החרדים לים זה לא קשור לכלכלה אלא לשטיפת מוח....
- אנונימי 29/04/2026 14:00הגב לתגובה זוהחרדים לא משרתים בצבא אבל עושים יותר במקומות אחרים.כן. יותר מלוחם קרבי. צא והבט ימינה ושמאלה...לא רוצה לאחל לך שתזקק לשירותי הרפואה ואז תשכב כמו כלב ללא מרפא ומי שיציל אותך זה יהיה אירגון עסקנים חרדי ואז מה תאמר!
- איש אחד 30/04/2026 10:19תבדוק בבתי חולים כמה רופאיםות ואחיםיות הם ערבים ואז תחשב אם הם מצילים יותר אנשים לא רק נפגעי תאונות דרכים או מתנדבים חרדים שגם הם עושים נאמנה מה שמצופה ממתנדבים
- אנונימי 29/04/2026 14:57אכן חלק מן החרדים מתנדבים חלק מן הזמן. אז מה נשמע לך הגיוני לפטור חילוני משירות צבאי כי לפעמים הוא מתנדב במשהו מדי פעם איזה קישקוש.
- 1.זה כבר ככה בהווה (ל"ת)בא 29/04/2026 13:05הגב לתגובה זו