מדד הבנקים - נפל כמו השאר, אבל מה בטווח הארוך?

אייל גורביץ, המנתח הטכני של Bizportal, סוקר את מדד הבנקים שיחד עם שאר השוק נפל בירידות חדות
אייל גורביץ | (14)

מדד הבנקים שמר לאורך זמן על פאסון, כאשר החזיק מעמד מעל לרמת 1,240 הנקודות ולפרקים דומה היה שהוא מנסה לבנות מגמת עלייה. אלא שאתמול, יחד עם הירידות החדות בשווקים, נשברה רמת תמיכה זו מטה כאשר הסוגיה העומדת על הפרק היא פרק הזמן הארוך יותר. וכפי שכתבתי לא אחת לגבי מדד המעו"ף והנדל"ן, גם כאן, בראייה ארוכה, רמת הסיכון גבוהה.

המגמה המשנית

בגרף השבועי אפשר לראות את המרכיבים הבאים:

1. המגמה המשנית אינה עוד מגמת עלייה.

2. התנאי הבסיסי ביותר לקיומה של מגמת עלייה, היינו נקודות שיא ושפל עולות. אינו מתקיים עוד.

3. העובדה לפיה נבלם מדד הבנקים זו הפעם השנייה ברציפות ברמת 1,446 הנקודות ומטה, מלמדת על הלך המחשבה של המוכרים ועל נכונותם להיפטר מסחורה במחיר קבוע מראש.

4. עובדה זו הופכת את המגמה המשנית למדשדשת וכפי הנראה, לא מי שרכש את הבנקים בכל נקודת זמן מתחילת השנה לא ממש עשה תשואה.

5. אלא שהדשדוש לבש צורה וכפי שזה נראה כעת מדובר בתבנית מסוג "משולש יורד". תבנית זו מתאפיינת בשני קווי מגמה. הקו העליון המשופע מטה מייצג את המוכרים המוכנים למכור במחירים הולכים ויורדים. הקו התחתון אופקי לחלוטין ברמת 1,240 הנקודות והוא מייצג את הקונים.

6. תבניות מסוג זה נוטות בדרך כלל להיפרץ מטה. זאת משום יתר אגרסיביות של המוכרים.

7. עוד נתון ששידר חולשה לאורך הזמן הם מדדי העוצמה המצויים מתחת לגרף. מדובר במדד העוצמה היחסית, RSI, ובמדד החפיפה סטייה, MACD. שניהם מצויים מתחת לרמות שיווי המשקל. RSI מתחת לרמת 50% ואילו מדד MACD מתחת לרמת האפס. המשמעות היא שמדובר בטריטוריית מומנטום שלילית המאפיינת מגמות ירידה.

8. אתמול נשברה רמת 1,240 הנקודות מטה והמשולש היורד בא אל קיצו. המשולש היורד הוא דשדוש ככל דשדוש אחר ועומקו נמדד לפי החלק הרחב שלו, כלומר לפי הבסיס. גובה הבסיס באחוזים כפי שהוא נמדד מנקודת השיא לנקודת השפל עומד על כ-12%.

9. לכן, ההנחה היא שמרמת 1,240 שסימנה את נקודת התמיכה של המשולש, ייסוג מדד הבנקים ב-12% נוספים לפחות. כלומר, יעד המחירים המינימלי עומד על 1,090-1,100 הנקודות.

*הגרפים בסקירה זו הופקו באמצעות תוכנת ואתר בורסהגרף לניתוח טכני www.bursagraph.co.il מבית קו מנחה ואייל גורביץ

**כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    moshe 06/08/2011 21:33
    הגב לתגובה זו
    אמר 1100 ושיהיה תיקון בדרך. אנחנו בדרך לחצות את ה 1100 למטה אחרי שהמעוף עלה לפני הירידות. בקיצור, בסוף צָדָק. השאלה הגדולה היא לגבי ההמשך- ההימור שלי: ימים ירוקים בהמשך אוגוסט והמשך ירידות בספטמבר כך שהמעוף ירד לתלת ספרתי עד אוקטובר
  • 11.
    hi eyal- what should be the target price now?in a (ל"ת)
    izik 06/08/2011 09:07
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אולי נחזור ל590 (ל"ת)
    משקיע לשעבר 05/08/2011 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יום ראשון ירידות של עד 10% בכל המדדים. (ל"ת)
    אדם 05/08/2011 11:27
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אמר גם אמר 1100 לפני שבועות וכולם צחקו!!!!!!! (ל"ת)
    אמת 05/08/2011 04:04
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    צידקיהו 04/08/2011 22:34
    הגב לתגובה זו
    ל 1 590 או 490 ??????
  • 6.
    זה שעולה או זה שיורד 04/08/2011 22:33
    הגב לתגובה זו
    אמרתי לכם לעשות הפוך מההמלצות כאן וצדקתי
  • 5.
    דודו 04/08/2011 17:24
    הגב לתגובה זו
    קשר לתוכן העניינים, כנראה שאתם מונעים מטעם
  • 4.
    איציק 04/08/2011 15:59
    הגב לתגובה זו
    זה שבתמונה מתחת לרשומי הוא עגלון רציני
  • 3.
    משקיע 04/08/2011 10:08
    הגב לתגובה זו
    רגע לפני שהשוק התפרק. מה שהוא אומר לעשות ההיפך.
  • אלכס 04/08/2011 14:31
    הגב לתגובה זו
    דוקא הפעם הוא צדק ובגדול מי שלקח הרויח
  • 2.
    מאוריציו 04/08/2011 09:10
    הגב לתגובה זו
    גורביץ דעתי האישית שאתה אוחז תמיד בחבל בשני הקצוות וכל קצה נותן לך פתח לומר אני צדקתי לי אישית זה ברור ושקוף לכן אנהי לא לוקח אותך ולו פעם אחד ברצינות.....לא מתחשב במה שאתה אומר הכל מרוח מכל כוון.
  • 1.
    590 בדרך? (ל"ת)
    $ 03/08/2011 10:15
    הגב לתגובה זו
  • אחרי 3 שנים של עליות זה יכול לקרות.. (ל"ת)
    590 03/08/2011 12:24
    הגב לתגובה זו
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?