מורה נבוכים לשעת משבר

אייל גורביץ, המנתח טכני של Bizportal, כותב את המדריך לשעת משבר עבור הסוחר הפשוט
אייל גורביץ | (17)

שעת משבר היא אינה שעה פשוטה, מה לעשות. אבל אני לא מגלה לאף אחד את אמריקה. העניין הוא שיש למשקיע הלא מקצועי (סליחה, הסוחר) נטייה להריח משבר כל שני וחמישי ולהגדירו באופן סובייקטיבי לחלוטין. למעשה, שעת משבר מוגדרת על ידי כוח הסבל של המשקיע. אם הוא יכול לסבול את הירידות משמעות הדבר "תיקון טכני". אם אינו יכול - "שעת משבר".

עבור רבים, גל הירידות האחרון שהגיע, לעניות דעתי אחרי תקופה לא קצרה של סימנים, התראות וחולשה, הופך את הקיבה ומעמיד במקום של החלטות לא פשוטות. האחוזים שאיבדו שורה ארוכה של מניות ורבות אחרות שהגיעו למחירים שלפני ששה חודשים נראו מגוחכים, חצו את כל סיפי הסיבולת של המשקיע הממוצע. כדי להתמודד עם מפולות, קריסות, ירידות ושאר מריעין בישין, המוגדרות באופן סובייקטיבי לחלוטין על ידי המשקיע הפרטי להיות מצויד במספר כלים בסיסיים. כאשר בראש ובראשונה מדובר בחוסן מנטאלי וכמובן תוכנית עבודה:

1. משמעת עצמית - אם כבר בחרת בשיטה הטכנית זכור כי עליך לראות את השוק מזווית הראייה שלו ולא לנסות לכפות את משאלות לבך, הערכותיך הפרטיות ונטיותיך על התנהלות הבורסה. המינוח "טכני" משמעו נטול רגש. הישמע לגרף ולא ללבך. עליך להיות ממושמע, בעל סבלנות של צייד, בעל יכולת לשלוט בדחפים ולדחות סיפוקים. אז קדימה, בוא נתחיל לעבוד על זה.

2. גיוון - המשקיע הלא מקצועי סגור בדלת אמותיו, או שהוא מכיר מספר בודד של מניות בשוק המקומי. המקצועיים יותר מכירים עוד מספר מניות ישראליות בשוק האמריקאי, שנדלות מאתרים שונים ותו לא. הכנה טובה משמעותה בראש ובראשונה הרחבת אופקים. ואיך לומר זאת בפשטות "להתגוון". להיות מגוון פירושו לא רק להכיר עוד ועוד מניות, אלא גם עוד ועוד שווקים כגון שוק הסחורות, שוק קרנות הנאמנות, שוק תעודות הסל, שוק איגרות החוב וכדומה. ולא רק להכיר עוד ועוד שווקים אלא גם אפשרויות השקעה נוספות כגון מסחר בשוק יורד, לא פחות חשוב, ואולי יותר.

3. תוכנית מסחר - ישנן שתי שיטות מרכזיות לקבלת החלטות בחיים בכלל ובשוק ניירות הערך בפרט: לראשונה אני קורא "שיטת תום סוייר". כאשר תום סוייר רצה לעבור את הגדר ולא ידע כיצד, הסיר את הכובע מעל לראשו והשליך אותו מעבר לגדר. כלומר, קודם כל התחייב ורק לאחר מכן החל לחפש את הפיתרון. זו השיטה שרוב המשקיעים הלא מקצועיים דוגלים בה. ראשית, רכוש את המניה ורק לאחר מכן שבור את הראש כיצד לצאת מהברוך שאליו נקלעת.

השיטה השנייה נקראת "שיטת הסוכן החשאי" - הסוכן החשאי לעולם לא יכנס למקום אלא אם כן יבנה לעצמו פתחי מילוט. פירושו של דבר הוא שעל המשקיע לדעת ראשית לאן הוא נכנס, לבנות לעצמו פתחי מילוט ותוכנית מסחר ברורה ומוגדרת מראש ולא לסטות ממנה ימינה או שמאלה.

4. נעילת רווח - למשקיע הלא מקצועי נטייה להגיב באופן מוגזם כלפי אירועים כאלה או אחרים. המעבר מאחזקה מלאה למכירה מלאה של הפוזיציה הוא חד וחריף עד כדי פאניקה. אחת מהטכניקות אותן אני מלמד נקראת "נעילת רווח". כלומר, מכירת חצי מהכמות המוחזקת ומיקום הסטופ בדיוק במחיר הקנייה. בדרך זו, מובטח רווח מחד ורמת הסיכון יורדת למינימום האפשרי. "נעילת רווח" היא כדור ההרגעה הראשוני במצבי מצוקה ודחק.

5. הפסדים - אל תיתן להם להתפתח ולתפוח. הפסד אינו עוגת שמרים. קבע מראש היכן מצויה הרמה ששבירתה בכיוון מטה תעיד כי הסיכויים אינם לטובתך. זכור, ברגע בו אינך חותך עסקה מפסידה, אתה מחליף פעולה בתקווה. נטוש את עצות אחיתופל האומרות שיש להמתין עד שהמניה או השוק יתאוששו. יכול לעבור זמן רב עד למסע ההתאוששות. אל תנסה למצע הפסדים. גם אם זה הצליח לך פעם או פעמיים, זה עלול להיות מתכון לפשיטת רגל בפעם השלישית. מעולם לא הבנתי את ההיגיון במיצוע הפסדים. אם הקנייה הראשונית אינה נכונה, מדוע לבצע עוד אחת?

6. למטבע יש יותר משני צדדים - אם כבר מכרת את מניותיך ואתה יושב על הגדר, חשוב פעמיים האם זה הזמן לפתוח פוזיציית שורט מאסיבית. לשוק המניות יותר משני כיוונים. למעט עלייה או ירידה קיים גם דשדוש. לכן, כל עוד אינך משוכנע שמדובר במגמת ירידה, אנא המתן. ישיבה על מזומנים אינה מדיניות גרועה. לעיתים היא תתברר כהחלטה הנכונה ביותר שיכולת לקבל.

7. פעילות יתר - השתדל לא להיות להוט מדי לקנות ולמכור. ההצלחה מתבססת על רכיבה על מגמות ולא על מסחר קצר טווח,. הרווחים הגדולים נמצאים בתנועות הגדולות.

8. זכור - אין מניה מסוכנת או שוק מסוכן. יש משקיע מסוכן.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    תלמיד לשעבר 08/08/2011 09:35
    הגב לתגובה זו
    אייל היקר,כשלימדתי אותי את שיטת הניתוח-הטכני לפני שנים מספר ( ברמת-אפעל), חקוק בזכרוני המרצה הנערץ, שהפך כל שיעור לחוויה מלהיבה. כללי-מסחר ברורים שאינם מתירים מקום לספק.אני עוקב אחרי כתבותיך מאז ועד היום. לדעתי בשנה האחרונה התחלת לנתח בשיטות מתקדמות, שאותן אינן למדתי. אבל מה? יש המון טעויות וסטירות לשיטה המקורית. אני מצטט אותך מאחד השיעורים שהניתוח הכי טוב הוא הניתוח הבסיסי-מגמות ומחזורי מסחר. אולי כדאי לך לשקול לחזור למקורות, אולי הרחקת לכת? אדם חכם יודע לעצור ולבדוק, ואם צריך לעשות פרסה :)
  • 13.
    שיטת ניתוח " מומחה" 08/08/2011 09:09
    הגב לתגובה זו
    גורביץ, להקשיב לעצות אחיתופל (שהיתה דרך אגב עיצה טובה חושי הארכי נתן את הגרועה) התכוונת לשכמותך למשל? כי אודיוקודס.... צללה ואפילו לא חזרה לנקודה שהמלצת עליה 21 ש" ח... תגיע ל-29 ? מה העצה בשבילינו?
  • 12.
    כתבה של בעל ניסיון... אין ספק. (ל"ת)
    הקלפן מלוד 08/08/2011 08:21
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    חזק אייל! (ל"ת)
    ישראל 04/06/2011 21:01
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    A 26/05/2011 12:21
    הגב לתגובה זו
    אני רואה כאן באתר הרבה אנשים מסתמכים על המלצות של החברים כאן... יש פה אחד שצועק כל שני וחמישי שיש מפולת עד לפני שבועיים כולם אכלו אותו בלי מלח ולפני יום ראיתי שאנשים אומרים כאן שהוא גאון (אותם אנשים).... לא מבין את האנשים האלה כאילו מה אין לכם דעה אישית... אם אתם לא יודעים לנתח לבד את המצב אז אל תהיו במשחק הזה... אפילו אם וורן באפט או ג' ורג' סורוס ממליץ לכם צריך שיהיה לכם עמדה משלכם... תמיד יהיה כאן אנשים עם כינויים מפציצים שיש מפולת או תחילת ראלי אז אל תתנו לאף אחד להטעות אתכם, נתחו לבד את המצב בלי פאניקה ברגוע על כוס קפה אח' ' כ תסיקו מסקנות לבד
  • 9.
    משה 25/05/2011 19:22
    הגב לתגובה זו
    למדתי בזמנו את המלצתך לעליית הירו / ין בעקבות נר פורץ מדשדוש בין 105 ל 115. אני מנסה היום את היורו / פרנק הפורץ מטה מדשדוש בין 132 ל 124. קניתי ב 123 ונתתי גבולות 124 ו 118. אנא בטובך תקן אותי אם אני טועה.
  • 8.
    מבולבל 25/05/2011 09:06
    הגב לתגובה זו
    אני עובד עצות בבקשה
  • מניה מעניינת באמת 25/05/2011 11:56
    הגב לתגובה זו
    תסתכלו על כמות המניות לעסקה לקראת שעות נעילה בנאסדק, מישהו בכוונה מוריד מחיר בעסקאות של 100 מניות.. השאלה מה זה אומר כשעושי שוק רוצים את המניה זולה. ... אייל, ניתוח לחברה הזו עם פסגות דומות של השנים הקודמות, נראה לי גם שיהיה מעניין במסקנתו.
  • 7.
    א' 25/05/2011 00:17
    הגב לתגובה זו
    יתכן שקו המחשבה שלך נכון והגיוני. אך אתה בפוזיציה בסכום גדול מעל למידותיך ולכן אתה חש מאוים ונוטש בשיא לפני שמתהפך לטובתך. זו השערה בלבד כמובן...
  • 6.
    יוסיפון 24/05/2011 19:15
    הגב לתגובה זו
    נהניתי לקרוא כל מילה והזדהיתי
  • 5.
    הפסד אינו עוגת שמרים - אהבתי וכך אני נוהג. (ל"ת)
    אסף 24/05/2011 17:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ראובן 24/05/2011 17:09
    הגב לתגובה זו
    יש לי שאלה: האם הטכניקות והכללים שציינת כאן נכונים גם לגבי מסחר בנגזרים? כיוון שאני מנסה ליישם את מה שלימדת כאן בנגזרים ואף פעם!! כן, אף פעם זה לא הולך לי!! אני מופסד המון המון המון כסף! כל שיטה שאני מנסה לא הולכת! לכשאני לא ממצע הפסדים ומוכר, הנייר מתקן לאחר יום או יומיים ואפילו עולה לרווח. כשאני ממצע הפסדים - הנייר ממשיך לצלול! לפעמים בא לי לכתוב למשקיעים: רוצים רווח וודאי? קנו הפוך ממה שקניתי..
  • z 27/05/2011 00:54
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שיש מי שמשתמש היום במחשבים שמחשבים סטיות מדויקות ועם נתוני אמת של שניות ולא נותנים לך להרוויח.
  • 3.
    הוגו 24/05/2011 16:25
    הגב לתגובה זו
    מסכים עם כל מילה, אין חכם כבעל נסיון.
  • חמוד,לא כל בעל ניסיון בהכרח חכם (ל"ת)
    החכם 26/05/2011 00:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה ג. 24/05/2011 10:59
    הגב לתגובה זו
    הייתי מציע עוד עצה- לא להסתמך על שיטת ניתוח אחת (גם כשאתה בבוץ). אם כל שיטות הניתוח, לרבות הצועניה ביפו, זועקים:' גוועלד!' - כנראה שהגיע הזמן לנטוש את היאכטה. גם הצד השני מהווה שורת תמרורי אזהרה:כשאני שומע " מעולם מצבנו לא היה טוב יותר" אני נרשם ללימודי שחיה ומשתיל שיני זהב
  • 1.
    רפאל 24/05/2011 09:44
    הגב לתגובה זו
    זוהי כתבה כל כך נכונה ואמתית ומראה שמי שכתב אותה אכן בעל נסיון רב בשוק כל הכבוד אני רק מקווה שהמשקיע הקטן סליחה סוחר ילמד ויבין בדיוק לכוונת המשורר....
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.