מייד אין צ'יינה זה זול? תתכוננו לשינוי דרמטי במחירים
במשך שנים התרגלנו לכך ש''מייד אין צ'יינה'' משמעו בזול ובאיכות נמוכה, אבל השוק הסיני עובר שינויים משמעותיים, שיהפכו את הסחורה הסינית ליקרה יותר גם אם איכותית יותר. במקרה זה, אין המדובר רק במשק כנפי פרפר בסין, שאף הוא כידוע די בו כדי ליצור שינויים בעולמנו הכלכלי, אבל כשהענק הסיני צועד צעדיו, העולם כולו חש ברעידות, ואף הצרכן הישראלי, למוד הגזרות, יחוש בכיסו כבר בקיץ הקרוב, את השינויים בשוק העבודה הסיני.
החל מהקיץ, נשלם הרבה יותר על ג'ינסים ועל כל פריט אופנה העשוי מכותנה. מחירי חומרי הגלם עלו בסין באופן משמעותי בהם הכותנה, הפלסטיק ומוצרים נוספים. יבואני הבגדים נקלעו למציאות חדשה בה מחיר מוצר תקף לכל היותר לשבוע. "קבלו החלטה מהר כי מחיר הכותנה עולה", שומע לאחרונה כל קניין במחוז גואנגדונג בסין.
אין זה סוד כי סין והודו השתלטו על הייצוא העולמי. סין היא הייצואנית השנייה בגודלה בעולם ומייצאת בכ-1.2 טריליון דולר בשנה. נתון חלומי. עיקר הייצוא של סין, מכונות ומכשור חשמלי, טקסטיל, ציוד רפואי ומוצרי מתכת. סין היא הייבואנית הרביעית בגודלה בעולם ומייבאת ב-954 מיליארד דולר בשנה.
52 אחוזים מהייבוא הסיני מקורו מיפן, הונג קונג, דרום קוריאה, ארה"ב, טייוואן וגרמניה. השאר, המסתכם בכ-450 מיליארד דולר בשנה, משאר מדינות העולם.
אחד היתרונות הגדולים של סין היה פועל הייצור שלה, אשר מחד, צבר ניסיון רב במשך השנים, ומאידך, במשך שנים, עלות שכרו לא השתנתה. אולם יתרון סיני זה הולך ונשחק.
רמת השכר בסין עולה בהתמדה, גם אם באיטיות, ומורגשת מאוד בשנה האחרונה. מגמה זו תגבר בשבועות הקרובים עם שובם של הפועלים הסינים מחופשת ראש השנה שלהם. מאז חודש פברואר 2010 ועד היום עלה שכר המינימום ב-25%.
סין עוברת שינויים חברתיים משמעותיים: מחאות רבות במפעלים, הפגנות, מקרי התאבדות של עובדי ייצור מתוסכלים. כל אלה אילצו מנהלי מפעלים רבים להעלות את רמת השכר ואף להכפיל אותו, וכאשר הממשל העלה את שכר המינימום לחקלאים בצפון המדינה, הגביר המהלך את הביקושים לעבור מתעשייה לחקלאות.
מלחמות המטבע בין סין לארה"ב אינן מבשרות טוב. ערך היואן (המטבע המקומי) נשמר ב-4 השנים האחרונות כדי לאפשר לדולר להיות חזק יותר, דבר שרק הפך את השוק הסיני לאטרקטיבי יותר והגביר הייצוא.
מבלי לעשות פרסומת לסינים (הם גם לא צריכים את זה) צריך להודות כי "תוצרת סין" של היום שונה מאוד מזו של לפני 20 שנה. הייצור הסיני משובח יותר. הדבר המדהים הוא כיצד הסינים מייצרים הכול - ממטוסים ועד ברגים. מעניין יהיה לראות כאשר יכנסו בקרוב לשוק מטוסי הנוסעים.
אי אפשר בלי הנקודה הישראלית: לפני כחודש אושר חוק הטקסטיל שיזמה ח"כ שלי יחימוביץ', בעקבותיו צה"ל, המשטרה והשב"ס יחוייבו לרכוש מדים מתוצרת הארץ. משמעות החוק היא כי יותר מ-1000 עובדים ישראלים יצטרפו לתעשייה, מפעלים ישראלים יוכלו לזכות במכרזים של טקסטיל עבור כוחות הביטחון גם אם הצעותיהם יהיו יקרות ב-50% מההצעה הזולה ביותר של מתחרים מחו"ל. אם אכן תאושר הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית, אזי אין ספק שזהו צעד חיובי ביותר להחייאת ענף הטקסטיל הישראלי.
בעולם משתנה, משמעותו גדולה אף יותר ממה שנדמה במבט ראשון. שהרי ייתכן אפילו מהפן של המחיר לצרכן יהיה לא בלתי משתלם לקנות תוצרת 'כחול לבן', וזאת מבלי שלקחנו בחשבון כמובן את שאר היתרונות הכלכליים והחברתיים הטמונים בייצור ישראלי.
נוסף לכך, במידה והשינויים העכשוויים המתחוללים בסין יגרמו לעליות במחירי הייצור בשווקים הבינלאומיים, ייתכן שיצרנים ישראלים יחליטו "לחזור הביתה" ולייצר כחול לבן.
מאת: עו"ד אהוד דנוך, מנכ"ל חברת ווסטפקס - הונג קונג סין. לשעבר הקונסול הכללי בלוס אנג'לס
- 5.Maboto 24/03/2011 17:43הגב לתגובה זונראה אותך טס טיסת בכורה במטוסים סינים זה מטוס רואה ואינו נראה בהצלחה
- 4.אהוד תעשה לי ילד:-) (ל"ת)ד. קולורדו 24/03/2011 07:47הגב לתגובה זו
- 3.דן דן 23/03/2011 23:41הגב לתגובה זוסין לא הולכת כל כך מהר להשתנות, יהיו עליות וירידות במחירים והכל בהתאם לתנאי השוק, קרו מרים גם שמפעלים בסין התחננו לעבודה, והורידו מחירים. בבקשה לא להספיד את סין.
- 2.דניאל 23/03/2011 18:31הגב לתגובה זוטוב לשמוע שמשרדי הממשלה ירכשו ייצור כחול לבן.. היינו אימפריה של ייצור בגדים עידוד ייצור בישראל צריך להיות פרוייקט לאומי של הממשלה
- 1.עולה חדש מחבש 23/03/2011 12:13הגב לתגובה זולויטנאם...בנגלדש...סרי-לנקה... וכ" ו
- לך תייצר צעצועים בוייטנאם... נראה אותך (ל"ת)דוד 25/03/2011 15:00הגב לתגובה זו

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?