חוזרים להציג איתנות פיננסית? בפסגות מצפים לדוחות טובים מהבינלאומי ומבנק הפועלים
במחלקת המחקר Sell Side בבית ההשקעות פסגות מעריכים כי לאחר התוצאות החלשות שהציג בנק הפועלים ברבעון הקודם, צפוי שיפור מהותי ברבעון השני על רקע השיפור במצב המאקרו והעדר רעשים חשבונאיים. גם הבנק הבינלאומי צפוי להערכתם להציג דו"ח רבעוני טוב.
להערכת האנליסטים בפסגות, "הדו"ח של בנק הפועלים צפוי להיות מושפע משני גורמים עיקריים: העדרה של ההשפעה השלילית החזקה מסעיף הנגזרים אותה ראינו ברבעון ראשון (ואולי אף תרומה חיובית של סעיף זה לרווח מפעילות מימון), וסעיף ההפרשה לחומ"ס".
בשל אופן הרישום החשבונאי של מכשירים פיננסים (על בסיס שווי הוגן)
לעומת מדידת תוצאות הפעילות הפיננסית המאזנית (בסיס צבירה) נוצרים בדו"חות הבנקים "הפסדים" ו"רווחים" חשבונאיים על בסיס רבעוני, מסבירים בפסגות ומזכירים כי ברבעון הראשון דיווח הבנק על הפסד גבוה וחריג בסך 855 מיליון שקלים כתוצאה מסעיף הנגזרים.
בפסגות מדגישים כי "הנוכחי נהיה עדים לאיזון ואולי אף לרווח כתוצאה מסעיף הנגזרים. המשך מגמת העליות בשוקי העולם צפויה לתרום חיובית לתיק ני"ע של הבנק".
הכנסות תפעוליות והוצאות תפעוליות צפויות להמשיך ולשמור על יציבות יחסית, מציינים בפסגות שמוסיפים גם כי "לא צפויים אירועים חריגים שישפיעו על סעיפים אלו. בנוסף, הלימות ההון - בעקבות הגיוסים האחרונים שערך צפוי הבנק לעמוד ביעד 12% אותו אימץ ללא קושי כבר ברבעון שלישי".
הדו"ח של הבינלאומי צפוי להיות טוב הן בשל השיפור במצב המאקרו במשק
במקביל, ביום חמישי הקרוב צפוי גם הבנק הבינלאומי לפרסם את דו"חות לרבעון השני של 2009. בבית ההשקעות גורסים כי "הדו"ח צפוי להיות טוב הן בשל השיפור במצב המאקרו במשק שיביא לשיעורי הפרשה נמוכים והן בשל אירועים בעלי אופי חד פעמים"
בפסגות מפרטים את הסיבות לשיפור בדו"ח הקרוב, "העדר ההשפעה השלילית של סעיף הנגזרים אותה ראינו ברבעון ראשון והשפעה חיובית של תיק ני"ע- הן בהיבט של עליות ערך בתיק למסחר ובתיק הזמין למכירה והן מבחינת תרומה חיובית של קופות הפיצויים".
ברבעון הראשון דיווח הבנק, בדומה לכלל המערכת הבנקאית, על תרומה שלילית מהותית של 55 מיליון שקלים בגין רכיב הנגזרים. בפסגות מצפים כי ברבעון הנוכחי נהיה עדים לאיזון ואולי אף לרווח כתוצאה מסעיף הנגזרים, אך יחד עם זאת מדגישים כי ההשפעה האמורה הינה חשבונאיות.
בפסגות מזכירים כי לבנק הבינלאומי רכיב קונצרני גבוה יחסית בתיק ניירות הערך (41% לעומת ממוצע מערכתי של כ-31% נכון לסוף רבעון ראשון), ולכן מעריכים האנליסטים בבית ההשקעות כי השפעתן החיובית של העליות בשווקים תהיה חזקה יותר במקרה שלו בהשוואה לכלל המערכת.
"שיעור ההפרשה לחומ"ס צפוי לדעתנו להצביע על שיפור קל, זאת גם
בהשוואה לרבעון ראשון 2009, שאף הוא הפתיע לטובה. להערכתנו יסתכם שיעור ההפרשה הרבעוני לחומ"ס בכ- 0.55% ברמה שנתית", כך אומרים בפסגות.
בנוגע לשורת ההכנסות התפעוליות, אלו צפויות להסתכם להערכת האנליסטים בפסגות לכדי 397 מיליון שקלים שיושפעו לחיוב מרווחי יעודה
לפיצויים, וגידול בהכנסות מפעילות בשוק ההון.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.
מטוס קרב (דובר צהל)מספיק לנפח את הצבא עם הוצאות - האוצר נגד משרד הביטחון
משרד הביטחון דורש תוספת תקציב של 7 מיליארד שקל - האוצר מונע אותה ובצדק - אנחנו מדינה שיש לה צבא ולה ההיפך, אי אפר להקריב הכל למען הביטחון, והכי חשוב - קודם שהצבא יתייעל. יש סכומי עתק שנזרקים בלי תמורה
מלחמה בין משרד הביטחון ומשרד האוצר. התקציב המבוקש לשנת 2026 עומד על 144 מיליארד שקל, האוצר דורש התייעלות ומעכב אישור עסקאות. מנכ"ל משרד הביטחון: "האוצר מעכב עסקאות קריטיות המשפיעות על הביטחון היסודי" האוצר בתגובה: "חריגה מהתקציב המאושר צריכה להיבדק מחדש". אין כאן צ'ק פתוח ובצדק. משרד הביטחון בשנתיים האחרונות מוציא ובצדק כדי לחזק את הצבא, אבל הוא זורק כספים - פחות מכרזים, פחות פיקוח, אפילו הרבה מילואימניקים (בעורף) שאין בהם צורך. רוצים תקציב? קחו מהשומנים שלכם.
לא ניתן בשם המלחמה להקריב את התקציב של הרווחה, התרבות, הבריאות, התחבורה. ביטחון זה מאוד חשוב, בראש דר העדיפויות בתקופה כזו, אבל לא בכל מחיר. בתוך התקציב של משרד הביטחון יש בורות שומן, לרבות פנסיות, הצטיידות רשלנית, עובדים מיותרים, מבנים מיותרים. רה-ארגון שם הוא קריטי.
הדרישה של הצבא כוללת תוספת ייעודית של 7 מיליארד שקל עבור היערכות ממוקדת לאיום האיראני, שלפי משרד הביטחון מחייבת "הצטיידות במתכונת חירום". הסכום הכולל כולל התחייבויות קיימות שכבר נחתמו באישור האוצר בסך כ‑100 מיליארד שקל, השקעה באחזקת 60 אלף חיילי מילואים לאורך השנה בהיקף מוערך של 37 מיליארד שקל, ועלויות נוספות לשיפור הכשירות של צה"ל. מול הדרישות התקציביות, באוצר ממשיכים לדרוש התייעלות. בחוק ההסדרים האחרון הופיעה שורת צעדים שמטרתם לצמצם את תנאי הקבע, תוך העדפה תקציבית לטובת הלוחמים הסדירים.
"האוצר בולם עסקאות רכש קריטיות"
מנכ"ל משרד הביטחון, אמיר ברעם, התייחס היום בדיון בהנהלת המשרד להתנהלות משרד האוצר ואמר כי "האוצר בולם את משרד הביטחון ומעכב חתימה על עשרות עסקאות קריטיות המשפיעות על הביטחון היסודי". באיזה קלות הוא מעביר את האחריות לאוצר, ועד כמה זה משפט אווילי וחסר אחריות. אם אנחנו לא מוכנים, אתה מודיע על כך לאויב מעל גבי העיתונים? ומעבר לכך - האוצר עובד עם תקציב, אם אתה לא מודע לשיטה - יש בעיה גדולה, בעיקר כי התרגלת לצ'ק פתוח. כל משרד שצריך-מעוניין בהגדלת תקציב פונה וזה נבחן. משרד הביטחון מקבל במקרים רבים פתור מהתהליך הזה, אבל עכשיו כבר אנחנו ב"משחק חדש". אנחנו במקום של צמצום הוצאות הביטחון לא ההיפך.
- מהפך בניהול כספי צה"ל: לראשונה ימונה חשב חיצוני בדרגת אל"מ
- "מדינת ישראל סובלת מפער משמעותי בהיקף התשתיות מול העולם"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברעם המשיך ואמר כי העיכוב כולל עסקאות לרכש חימושים, חלפים לטנקים, רחפנים ליחידות מתמרנות, מיגון יישובים בגבול לבנון ועזה, והקפאת חוזים להקמת מכשול בגבול המזרחי, זאת למרות החלטת ועדת השרים להצטיידות. "לאחר שנתיים של מלחמה רב זירתית אינטנסיבית, משרד האוצר מתמקד בנושאים שוליים יחסית לעומת האיומים המתפתחים מאיראן ומזירות נוספות. נדרש כעת מיקוד בהשבת הכשירות ובחיזוק המערכים שנשחקו - בהיקף ובהיקף מיידי".
