מכרז ערוץ 10: הרשות השנייה פנתה ליועץ המשפטי בעקבות איומי ערוץ 10

הסיבה לפניית הרשות השנייה היא מכתב שנשלח על ידי ישראל 10 אשר ובו דרשו ישראל 10 למנוע את פרסום המכרז החדש על הערוץ
מאיה זיסר |

הבוקר (ד') פנתה מועצת הרשות השנייה ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בנושא פרסום מכרז להענקת זיכיון לשידורים בערוץ 10, זאת במטרה לקבל את עמדתו בסוגיה הקשורה לפרסום מכרז להענקת זיכיון לשידורים בערוץ 10ובנוגע לאופן שבו תצטרך לפעול הרשות מול האשמות הקשות והטענות שהוטחו בם על ידי ישראל 10.

יו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, אומרת במכתב ששלחה למזוז, לבקשתם של חברי המועצה, נועם סמל ויוסי אליטוב, כי יש צורך בקבלת עמדתו בהקדם האפשרי.

במכתב מסבירה דאבוש את הסיבה לדחיפות העניין, "הדחיפות נובעת מכך שהזיכיון הנוכחי להפעלת ערוץ 10 יפקע ביום 28.1.2010, ובהתאם לכך, ולפי לוח הזמנים שקבעה מועצת הרשות השנייה, על ספר המכרז להתפרסם בחודש יולי זה, על מנת שהזוכה במכרז יהיה ערוך להתחיל בשידוריו ב-29.1.2010".

הסיבה לפניית הרשות השנייה היא מכתב שנשלח על ידי ערוץ 10 אשר בו נאמר כי "פרסום מכרז חדש לערוץ 10 יביא, למעשה, לסגירת הערוץ". בין היתר ציינו במכתב כי לחברי מועצת הרשות יש אחריות אישית על ההחלטה שתתקבל וכי הם לא יהססו לתבוע את "מלוא הנזקים שנגרמו להם, בהיקפיםהעולים על מיליארד שקל, מכל האחראים בדבר".

אבני: "ברור שישראל 10 לא תוכל להשלים את כל מחויבויותיה עד תום תקופת הזיכיון הנוכחית"

היועץ המשפטי של הרשות השנייה, דורון אבני, העביר השבוע מכתב תשובה חריף לעורך הדין של ערוץ 10, יורם בינון, כתגובה לטענות הערוץ כלפי הרשות ובו הם דוחים את כל טענות ערוץ 10.

במכתב זה כותב אבני, כי "הרמזים במכתבך בדבר אפשרות הגשת תביעות נגד בעלי תפקידים ברשות אינם במקומם ויש לדחותם בשתי ידיים. זכותה של מרשתך לחלוק על פעולות והחלטות הרשות השנייה ומוסדותיה. עם זאת, הניסיון 'להלך אימים' על בעלי תפקיד ציבורי הממלאים תפקידם לפי מיטב הבנתם ושיפוטם על מנת לנסות לרפות את ידיהם ולגרום לשיתוקם, הינו פסול, הוא לא יצלח וכאמור הוא נדחה".

במכתב נאמר כי "התנאי להארכת זיכיונה של ערוץ 10 לשנתיים נוספות הינו קביעת מועצת הרשות השנייה כי 'ישראל 10' קיימה את מחויבותיה לפי החוק, כללי המועצה והזיכיון". עם זאת אומר אבני, "כבר לפני כשנה, בדו"ח וועדת תורג'מן, נקבע כי 'ישראל 10' אינה עומדת במחויבויותיה בתחום ההשקעה בתוכן, בקולנוע ובתשלום דמי זיכיון ותמלוגים וקביעות דומות היו עוד קודם לכן, לנוכח כך (זמן קצר לאחר פרסום מסקנות הוועדה), פנו בעלי המניות של ערוץ 10 במכתב למועצה ובו הצהירו כי יעמידו לרשות 'ישראל 10' את כל האמצעים והמשאבים הנדרשים על מנת לעמוד בחובותיה, אולם נאמר במכתב, " במהלך חודש נובמבר 2008 נמסר למועצה כי לאור המשבר הכלכלי העולמי, בעלי המניות של ישראל 10 אינם עומדים עוד מאחורי הצהרת הכוונות שנמסרה במכתבם".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".