הביטוח הלאומי מתחיל להחזיר מיליונים למשרתי המילואים העצמאיים אחרי שינוי החוק
אחרי חודשים של חוסר ודאות, עצמאיים ששירתו במילואים יקבלו החזרים כבר מיום ראשון הקרוב, בעקבות המחאה הציבורית על דרישות החוב של ביטוח לאומי מהמילואימניקים
יצאתם למילואים, העסק לא מתפקד, אבל אתם אמורים להמשיך לשלם מקדמות כרגיל ואין לכם עדייין תקבולי מביטוח לאומי על שירות המילואים. המדינה גרמה לאלפי מילואימניקים להיות במצב של מינוס או חובות כללפי ביטוח לאומי רק בגלל כשל טכני. אחרי הכל, האנשים האלו נפגעו בעסק בגלל שהלכו לשרת את המדינה ונוצר להם נזק כפול - מקדמה-חוב לשלם לביטוח לאומי כאשר החוב הזה כבר לא רלבנטי כי העסק בירידה ובהתאמה המקדמה בירידה. הגיע התיקון המיוחל וביטוח לאומי יחזיר עשרות מיליונים למילואימניקים (קרוב ל-6,000 מילואימניקים).
בשורה התחתונה - אחרי חודשים של חוסר ודאות, עצמאיים ששירתו במילואים יקבלו החזרים של עשרות מיליוני שקלים מהביטוח הלאומי, שיתחילו להופיע בחשבונות הבנק כבר מיום ראשון הקרוב. מדובר בתיקון משמעותי אחרי המחאה הציבורית שהתעוררה סביב דרישות חוב לא הגיוניות שהוטלו על משרתי מילואים עצמאים.
נזכיר כי במשך חודשים, חיילי מילואים עצמאיים קיבלו דרישות חוב של אלפי ועשרות אלפי שקלים, ובמקרים קיצוניים גם של מאות אלפי שקלים. איך זה קרה? החוק הישן קבע שהתגמול למילואימניקים עצמאים מחושב לפי מקדמות שהעצמאי דיווח לביטוח הלאומי. אבל אז הגיעה המלחמה, עסקים נעצרו, ההכנסות צנחו, והביטוח הלאומי ביצע חישוב מחדש על בסיס השומה השנתית – מה שגרם לכך שחלק מהעצמאים מצאו את עצמם חייבים סכומים גדולים למדינה, דווקא אחרי ששירתו חודשים ארוכים במדים.
במשך זמן רב, הביטוח הלאומי ניסה לקדם חקיקה שתקבע שיטת חישוב הוגנת יותר, אבל האוצר עיכב את המהלך בטענה שהחובות נובעים מטעויות דיווח של עצמאים ולא מבעיה אמיתית במנגנון. רק לאחר לחץ ציבורי ומחאת המילואימניקים, החוק שונה – וכעת, הכסף מתחיל לחזור לעצמאיים שנפגעו.
- שיקר לביטוח לאומי והעלים מסים במיליונים - סוף גנב לתליה
- מה הזכויות שלכם בביטוח לאומי - מחשבון ושאלות ותשובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה השתנה בחוק?
לפי התיקון שאושר, החישוב ייעשה לפי הגבוה מבין שתי אפשרויות:
המקדמות שדיווח המשרת עד אוקטובר 2024.
השומה בפועל לאחר סיכום שנת המס.
בנוסף, החוק החדש נותן פתרון רטרואקטיבי לעצמאיים ששירתו במילואים בשנת 2023 ושילמו חובות בעקבות השיטה הישנה – הכסף הזה יוחזר להם אוטומטית לחשבון הבנק.
איך זה ישפיע על המילואימניקים?
בעקבות החקיקה, הביטוח הלאומי הקפיא חובות בהיקף של כ-65 מיליון ש"ח, וכעת, עם השלמת השינויים במערכותיו, הוא החל להעביר את ההחזרים לעצמאיים שנפגעו. המשרתים שזכאים להחזר יקבלו את הכסף באופן אוטומטי, ללא צורך להגיש בקשות מיוחדות. מדובר על מעל 10 אלף שקל למילואימניק בממוצע.
- 1.חיים 20/02/2025 11:22הגב לתגובה זולמרות שרובם פרזיטים המסרבים להתגייס לצהל.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?