סקר TIM: וואלה! מנצחת את ידיעות אחרונות בדירוג לפי קבוצות
חברת TNS טלסקר מפרסמת את סקר TIM החצי שנתי של חודש יוני 2008 לחשיפה שבועית לאתרי אינטרנט וכולל בתוכו גם דירוגים של אתרי הסחר האלקטרוני המובילים בישראל ודירוג החשיפה לאתרי קבוצות בעלות.
עפ"י נתונים ראשוניים מן הסקר, שפורסמו בשבוע שעבר, אוכלוסיית משתמשי האינטרנט בישראל מונה כיום קצת מעל ל- 4 מיליון גולשים מגיל 13 ומעלה וזאת כאומדן מכלל האוכלוסייה (כולל מגזרי עולים ומיעוטים).
הפרופיל הדמוגראפי של הגולש הישראלי דומה יותר כיום לממוצע של האוכלוסייה, אך עם זאת עדיין מוצאים באוכלוסיית הגולשים מאפיינים מיוחדים (הנתונים הדמוגרפים מתייחסים לגולשים באוכלוסייה היהודית):
-משתמשי האינטרנט הם (עדיין) יותר גברים (52%) מנשים (48%), עם זאת הפער הולך ונסגר. שכיחות הגולשים מופיעה בקרב גילאים צעירים וגילאי הביניים 18-49 (75%, לעומת 66% בכלל האוכלוסייה הבוגרת, 18+).
בקרב בני הנוער (גילאי 13-17) שיעור הגולשים באינטרנט עולה על 90%.
מגמת שינוי בולטת קיימת בכל זאת בשיעור משתמשי האינטרנט המבוגרים: גילאי 50+ מהווים כיום 29% מכלל מהגולשים לעומת 23% לפני חצי שנה ו- 11% לפני 7 שנים. 59% מבני גילאי 50-64 נוהגים לגלוש באינטרנט וכן 35% מבני 65+.
מסחר אלקטרוני: וואלה! מנצחת פעם ראשונה
על-פי מחקרי TIM - בחודש האחרון ביצעו 27% מהגולשים הבוגרים (גילאי 18+) רכישות באמצעות האינטרנט. ניכר כי הרכישה דרך האינטרנט הינה נפוצה יותר בקרב גברים ובקרב בעלי השכלה והכנסה מעל לממוצע. לעומת זאת לא נמצא הבדל מובהק בין קבוצות גיל שונות ובין רמת הדתיות של הגולשים.
דירוג החשיפה השבועית לאתרי הקניות המקוונים מעניק את ההובלה לאתר וואלה! שופס בפער עצום על מתחריו עם 16.4% מהגולשים המהווים כ-579 אלף גולשים. אחריה ממוקמים אולסייל (5.9%), פי 1000 (5.6%) וגט איט עם 1.8%.
קבוצות בעלות אתרים: וואלה! מנצחת פעם שנייה
דירוג נוסף שלבטח מייצר עניין הוא החשיפה השבועית לקבוצות בעלות של אתרים (Publishers) המשווה בין חשיפה לאתרים המקובצים ב"משפחות". הנצחון של וואלה! ממשיך גם כאן עם מובילות עעומת שאר הקבוצות.
קבוצת וואלה! תופסת נתח של 70.1% מסך הגולשים המהווים בעבורה 2,486,000 מבקרים. אחריה נמצאים בדירוג קבוצת ידיעות אחרונות עם 63.9%, המהווים 2,249,000 גולשים. במקום ה-3 נמצאת קבוצת דפי-זהב עם 41.2% חשיפה המהווים 1,451,000 גולשים. מקומות 4-7 מאוישים ע"י MSN/Smile media , אנארג'י, תפוז ודה-מרקר.
לוח יד 2 שולח ידיים לכיוון מעלה
הדירוג המסורתי החודשי של סקר TIM הבודק את נתוני החשיפה השבועית משאיר את השלישייה המובילה בחשיפה ללא שינוי. גוגל, וואלה! ו-Ynet עדיין שולטות בכיפה, כאשר גוגל נמצאת בפסגה בפער ניכר (90.2%) לעומת וואלה! ו-Ynet עם 67.4% ו-59.7%.
אתר הוידאו Youtube קופץ שלב אחד בסולם למעלה ומחליף מקומות עם נענע 10. nrg, למרות עלייה בחשיפה, מאבד את המקום ה-6 בדירוג לטובת MSN אשר מוסיפה לכוחה כ-4% וקופצת מ-885 א' גולשים ל- 1.053 מיליון.
לוח יד 2 במקום ה-8, רושם זינוק מרשים של 6% (לעומת מאי) ומעלה את מספר הגולשים מ- 658 ל- 871 אלף. מאבקים נוספים בולטים הם הבריחה של אתר הספורט ONE לספורט 5. ONE הקפיץ את כוחו מחודש מאי ליוני 2008 בכמעט 5% ומספר הגולשים קפץ מ-446 ל-601 אלף. אתר ספורט 5, לעומת זאת נופל ב-0.3% ויורד מ-476 ל-468 אלף גולשים.

עמלת ההפצה בקרנות נאמנות צפויה לרדת; ועדה ממליצה על הגבלת העמלה ל-0.2% לעומת 0.35% כיום
מנגד עמלת קנייה ומכירת קרנות נאמנות תעלה - עוד רפורמה שבסוף לא פתרת עיוותים בשוק ההון ומעלה את הכוח של הבנקים והגופים המוסדיים. הכיוון נכון, אבל למה בכלל להשאיר את עמלות ההפצה? אין ייצור כזה בעולם; למה להשאיר דמי ניהול חשבון ניירות ערך? גם זה נכחד מהעולם
נתחיל מהסוף - רפורמה בעמלות של דמי הניהול בחשון הניירות ערך, עמלות הפצה ועמלת הקנייה ומכירה, לא אמורה להיראות כך. הרפורמה שפורסמה היום היא לעג לרש. הציבור משלם משלם דמי ניהול יקרים על קרנות נאמנות כי קרנות הנאמנות משלמים עמלת הפצה לבנקים. מדובר בעמלה היסטורית שוועדת בכר הטילה על הקרנות כפיצוי לבנקים על אובדן פעילות הקרנות. הבנקים הרוויחו פעמיים - גם מכרו את הקרנות ביוקר וגם מקבלים סכומי עתק מדי שנה כבר 20 שנה. אין עמלות כאלו בעולם, תבטלו אותם. על פי הצוות שסיפק המלצות הן יורדו לעד 0.2%, בעוד שכיום זה עד 0.35%. אבל זה לא נכון, לא חכם, זה סתם ניסיון ללכת בין הטיפות - לא לריב עם זה ולא לריב עם זה. אתם רגולטורים, התפקיד שלכם לריב לטובת הציבור - אין שום הגיון בעמלה הזו. וועדת בכר טעתה, זה נשאר 20 שנה, הגיע הזמן לחסל את זה.
טעות נוספת - דמי ניהול על החשבון. אין עמלה כזו. פעם אגב קראו לה דמי משמרת. כאילו שהבנק שומר על הניירות שלנו מפני גניבה. אין עמלה כזו בברוקרים הפרטיים, אין עמלה כזו גם בבנקים ללקוחות שמתעקשים. זה לא קיים ברוב העולם. הצוות משנה את העמלות משיעור קבוע על סכום התיק למדרגות. שוב חצי עבודה. לחסל את העמלה זה מה שצריך. הרי הרפורמה הזו היא מתנה בשביל הבנקים. הם יודעים שזו עמלה לא רלבנטית והם מנסים להאריך אותה ככל שיוכלו (גם עמלת הפצה), ברגע שיש רפורמה זה נותן להם שקט לשנים רבות. הם מעדיפים להתגמש במחיר ולקבל שקט. הרגולטור צריך לראות רק את טובת הצרכן, וזה לא משתקף מהרפורמה הזו. זה בולט בעמלות קנייה ומכירה על קרנות נאמנות - העלו את העמלה "כפיצוי" על הירידה בעמלות הפצה. מה זה צריך להיות? אם מספקים עמלת קנייה על קרנות נאמנות שאין שום סיבה שתהיה בהן עמלה כזו, זה לא כמו מניה או נייר ערך סחיר, לפחות תורידו לגמרי את עמלת ההפצה.
התחלנו בביקורת, ובכך שזו לא באמת רפורמה, ונמשיך עם הצרכנים-לקוחות, הצוות שנבחר והבנקים. כשאתם קונים או מוכרים מניה, קרן נאמנות או אג"ח, תמיד מופיעה שורת עמלה. היא מחויבת אוטומטית, נכנסת אל הדו"ח החודשי, והרבה פעמים נבלעת בין אינספור סעיפים קטנים. אבל מי באמת עוצר ומבין על מה בדיוק נגבית כל עמלה, מה ההבדל בין עמלת קנייה, דמי ניהול, דמי משמרת או עמלות עקיפות, ואיך בכלל אפשר להשוות בין הבנקים לחברי הבורסה האחרים? המבנה שאנחנו מכירים נבנה שכבה על שכבה לאורך שנים, והפך למשהו שרק יועצים או רואי חשבון יכולים לפענח. עבור רוב המשקיעים, במיוחד הקטנים, זה כמו מסך עשן: אתה יודע שאתה משלם, אבל לא באמת יודע על מה.
מי שהיה במשך שנים אחראי לבלגן הזה מנסה לעשות בו סדר. האוצר, בנק ישראל ורשות ניירות ערך, שלושת הרגולטורים פועלים ביחד במטרה
לשפר את אחד הנושאים המעורפלים של שוק ההון שזה השקיפות והיכולת של המשקיעים הקטנים להבין את המחיר של השירות עליו הם משלמים. הם מפרסמים דוח הביניים שהוא לא רק הצהרה שהם פועלים בנושא אלא גם מציעים מתווה מעשי: מודל עמלות חדש שבו הלקוח מבין כמה עולה לו השירות, יכול
להשוות בין הצעות מתחרות, ובסופו של דבר גם לבחור בצורה מושכלת. המהלך הזה הוא ניסיון ליישר קו עם מגמות בינלאומיות בבורסות בעולם. אבל הוא פספס את המטרה לחלוטין כמו הרבה רפורמות עבר. רפורמה צריכה להביא שינוי אמיתי לצרכן. זאת לא תביא כלום - הצרכן אולי יקבל דמי
ניהול נמוכים יותר- גם לא בטוח כי יצרן הקרן לא בהכרח יוריד דמי ניהול וגם ישלם עמלת קנייה ומכירה.
- בית השקעות במוקד: הקרנות המעורבות של אקורד
- זרקור על קרן: הגמישה המובילה והמלכודת של דמי ניהול אפס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרכב הצוות המכובד היה אמור לתת פתרון אמיתי לציבור. הכוונה היתה הסתכלות רוחבית על כלל פעילות שוק ההון, ולייצר מתווה שיוכל לחול על מגוון
הגופים הפועלים בתחום. במסגרת עבודתו, הצוות בחן את מבנה העמלות הקיים, ערך דיונים עם בנקים, חברי בורסה שאינם בנקים, מנהלי קרנות נאמנות, בעלי רישיון ייעוץ ושיווק השקעות וכן נציגי ציבור, וקיים שיח עם רשות התחרות. בפועל, הוא לא הציג את עמדת הציבור, אלא "נכנע" לבנקים.