נסעתם לחו"ל? יש סיכוי גדול שתפשטו רגל
כארבעה וחצי מיליון ישראלים נוסעים מדי שנה לחו"ל. מעטים מהם מודעים לסכנה כלכלית חמורה אליה הם נחשפים – תקרת ביטוח נמוכה עד גמדית. יום אשפוז בארה"ב ובחלקים מאירופה יכול להגיע היום עד 15,000. דולר הביטוח של רוב הנוסעים יכסה רק עשירית מהעלות הזאת. ביטוחים אחרים מלאים חורים ככברה, ולא מעניקים כיסוי לתרחישי אסון בעלי סבירות גבוהה, וכתוצאה מכך מוצאים את עצמם רבים מהישראלים אשר עברו הליך רפואי בלתי צפוי בחו"ל, עם חור ענקי בכיס, ובהליכי פשיטת רגל מתקדמים.
למרות שחברות האשראי מעניקות לנו ביטוח נסיעות בחינם, אין הביטוח הזה מכסה את רוב ההסתבכויות הרפואיות בחו"ל. ישראלים רבים מאד מתפתים לכיסויים ביטוחיים חלקיים וזולים וביניהם הצעה "הנדיבה" של חברות האשראי" אומר דן סלס. "נוסעים אלה מבטחים את עצמם בביטוחי נסיעות נחותים אשר לא יעמדו לעזרם ברבים מתרחישי האסון לדעתי שלשמם הם פנו לבטח את עצמם מלכתחילה.
ש.ל סבל מיתר לחץ דם, מסוכרת והוא גם נטל תרופות לטיפול בבעיותיו. האיש נסע לארה"ב ועבר שם לרוע מזלו אירוע מוחי. עלות אשפוזו לשבוע בבית החולים האמריקאי הגיעה לכ-85,000. דולר. ש.ל. "הפעיל" טרם נסיעתו את פוליסת של חברת כרטיסי האשראי היה בטוח שהוא מכוסה לחלוטין ויכול לישון בשקט בלילה גם בחו"ל. חברת הביטוח הסכימה לשלם לו 1,600 דולר ליום אשפוז ובסה"כ 11,200 דולר. בדיוק על פי תנאי הפוליסה. יתר החוב הופל על כתפיו של ש.ל. שסבל מאותו רגע גם לא רק מבעיות רפואיות קשות, אלא גם מפשיטת רגל.
אם ידוע לכם כי אתם סובלים בפועל מבעיות רפואיות. שווה לרדת לעומקן של פוליסות הביטוח המוצעות לכם, מפני שרובן לא יכסו אתכם במקרה של אשפוז או טיפול בחו"ל, אף לא במסגרת ההרחבות הרגילות המוצעות על ידי החברות השונות. מה שבטוח שהכיסוי הבסיסי והחינמי של חברות האשראי לא יעמוד לזכותכם בשום מקרה של הסתבכות מצב רפואי קיים.
אך חלק גדול מביטוחי הנסיעות אינם מכסים גם נוסעים בריאים, שבעברם החלימו ממחלות קשות. ההיסטוריה הזו עלולה להכות בהם בחו"ל ואז מחירה יקר מנשוא.
א.ר. לקתה לפני שלוש שנים בסרטן השד ולשמחתה הרבה החלימה. כעבור זמן רב נסעה א.ר. לארה"ב ושם חשה ברע. היא הובהלה לבית החולים ונאלצה לעבור הליך רפואי של ניקוז נוזלים מריאותיה, הליך אשר אם היה מבוצע בארץ - היה מכוסה כולו על ידי קופת החולים. עם צאתה מבית החולים ערכה א.ר. היכרות מקרוב עם מחירי מערכת הבריאות האמריקאית. החשבון שהוגש לה עמד על 48,000. א.ר.
היא הוציאה את כרטיס האשראי ורוקנה את חשבונות החיסכון שלה אותם צברה במשך שנים. היא התנחמה בכך שנעתרה להמלצת סוכני ביטוח הנסיעות והקפידה לבטח את עצמה מבעוד מועד בכיסוי ביטוחי רחב, עקב ההיסטוריה הרפואית שלה. אך משהגיעה ארצה חיכתה לה הפתעה רבתי. חברת הביטוח סירבה לממן את הטיפול והאשפוז בטענה שהמצב הרפואי שלה נבע מבעיה רפואית קיימת, והביטוח אותו רכשה איננו מכסה סיבוכים של בעיות רפואיות קיימות. מקרה זה עומד כיום בפני בירור בבית המשפט, אך א.ר. נקלעה בינתיים למצב כלכלי חמור.
נוסעים לחו"ל אשר עברו מחלות קשות לא מודעים לכיסויי הביטוח החלשים בהם הם מצטיידים ברוב הפוליסות המורחבות. מעט מאד חברות ביטוח יהיו מוכנות להעניק כיסוי ביטוחי מתאים לאדם בעל היסטוריה כשל א.ר., אך לרוב איש לא יגלה לה זאת בטרם נסיעתה לחו"ל, והמצב העגום יתגלה לה רק בדיעבד.
אך סכנת פשיטת הרגל איננו נחלתם של בעלי היסטוריה רפואית. א.ס. הוא צעיר ישראלי שהחליט לנפוש במזרח לאחר שחרורו מצה"ל. הוא הגיע לפיליפינים ושם עבר לרוע מזלו תאונת דרכים קשה. כתוצאה מכך סבל א.ס. מנזק מוחי קשה אשר חייב את הטסתו לארץ במטוס אמבולנס.
הביטוח הרפואי אותו רכש א.ס. כיסה את אשפוזו בבית החולים בפיליפינים, אך לרוע מזלה של משפחתו, א.ס. לא הקפיד להכליל בביטוח הנסיעות שלו כיסוי להטסה רפואית. כל מה שא.ס. היה צריך להוסיף לביטוח היה כמה דולרים בודדים לכל הפוליסה. החלטתו, שנבעה מחסכון או מחוסר ידע, עלתה למשפחתו יותר מ-50,000, דולר שהתווספו לעלויות הטיפול הרבות שנפלו עליה מתוקף מצבו.
ייתכן שאם היו מחייבים את הישראלים לרכוש ביטוחים בעלי עלות שולית כמו כיסוי הטסה רפואית כחלק מכרטיס הטיסה, היו נחסכים בכך עשרות מקרים של פשיטת רגל בישראל. עלות התוספת לביטוח במקרה שכזה היא כל כך נמוכה לעומת הסיכון, שאני הייתי ממליץ לכל ישראלי, גם אם הוא נוסע לתורכיה, יוון או קפריסין – לרכוש כיסוי הטסה רפואית.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".