איך לייעל את הפרסום בגוגל - חלק ב'

רון אלכסנדרי ממשיך לחשוף טיפים להקטנת ההוצאות על פרסום בגוגל, מבלי לפגוע בשורת ההכנסות
רון אלכסנדרי |

"באיזה מקום בטור הפרסום הופיעה המודעה?" חקרתי.

"תמיד במקום הראשון" אמר יוסי בגאווה "לא נתתי לאף מתחרה לזכות במכרז למקום הראשון".

"מדוע תמיד ראשון?"

שוב זכיתי לתשובה פופולארית שאין בינה לבין האמת שום קשר ישיר: "כולם יודעים שאתה צריך להיות במקום הראשון כדי שמחפשים יקליקו על המודעה".

"האמת היא שאני מכיר מנסיוני ומנסיונם של אחרים שירידה למקום השלישי מראה ירידה קטנה במספר ההקלקות וצניחה של עד 30% בגודל החיוב".

עיניו של יוסי שוב התעגלו באותו מבט פליאה חוקרני "איך זה יכול להיות?" שאל.

"אין לי הסברים", עניתי לו. "אבל אילו תוצאות הניסוי והניסיון. למשל, ניסיונות מעקב בעזרת מצלמה דיגיטאלית אחרי האישון של המתבונן במסך הראו כי פעמים רבות המקום השלישי משך יותר זוגות עיניים מאשר המקום הראשון. הכלל הראשון של הפרסום בכלל ובגוגל בפרט הוא לנסות ולשנות שוב ושוב עד שאולי נגיע לתוצאות שלא ניתנות לשיפור - ואז לנסות שוב ולשפר".

"מה עוד ניתן לעשות?" תבע יוסי.

"יוסי, יש עוד הרבה פרטים שעשויים לשפר את יבול הקליקים אבל בו ונחזור לזאת אחר כך, ובינתיים נפנה את תשומת הלב לשתי הסיבות האחרות שמנית כמשפיעות העיקריות על איכות החיוב. בוא נדון בסיבה השנייה שמנית – המחפשים לא מצאו את אשר חיפשו באתר".

"איך זה יכול להיות?" תהה יוסי בקול. "המודעה שלי מפנה אותם ישר לעמוד הבית של האתר שלי – ושם יש תפריט של כל הפריטים הנמצאים באתר".

"וכמה פריטים נמצאים באתר?" שאלתי.

"בין מאתיים לשלוש מאות פריטים".

"וכולם מוצגים בדף הראשי? ברור שלא. אולי אתם בעצם מקשים על המחפש למצוא את מבוקשו?" הצעתי

"אני לא תופס את הכיוון" הקשה יוסי.

"מה אתה כותב בכותרת מודעת ה-ADWORDS?"

"בכותרת אני כותב את שם הפריט שאנחנו מציעים ולאחר מכן אנחנו מפרסמים מבצע או מחיר מיוחד של הפריט ובשורה הרביעית את ה-URL של דף הבית".

"אם כך, הרי שמחפש שהתמקד על פריט מסוים מגיע לדף הבית שלך שמציע לו תפריט של שלש מאות פריטים נוספים. זה מצב שיכול לגרום לאיבוד של מרבית המקליקים שמתאכזבים כשלא קיבלו "סיפוק מיידי" לחיפושם?"

"אבל איך אפשר לשנות את זה?"

"גוגל נותנת לך שורה חמישית שאינה מוצגת במודעה, המאפשרת לך להפנות את ההקלקה ל-URL אחר מזה שמוצג במודעה – ובמקרה שלך יוסי, אתה יכול להפנות את המקליקים ישר לפריט שאתה מפרסם".

"ומה עוד אפשר לעשות?"

"מה בדבר בחירת URLS שהם בעלי משמעות גדולה יותר עבור הפריט המפורסם? מדוע שלא תרכוש אפילו כמה מאות URLs אחד לכל פריט ואולי גם אחד לכל תועלת שמייצג כל פריט, בהתחשב בכך שמחירו של URL נמוך מ-10 דולרים לשנה, אין מדובר בהוצאה רצינית. מניסיון שנצבר ראינו שאיכות ה-URL יכולה לשפר ב-15% את איכות המחפש המגיע לדף הנחיתה".

"טוב" אמר יוסי "הבאנו יותר מחפשים איכותיים, אבל איך מגדילים את אחוזי ההתמרה? איך הופכים יותר מחפשים לקונים?"

לפתע חזר הניגון של שושנה או יפה לאוזני והפעם ידעתי מדוע.

"יוסי, האם אתה זוכר את הימים שתיבת הדואר הייתה מלאה במכתבי מכירות? כולם ניסו למכור לך מוצרים בעזרת מכתב "משכנע" שנשלח בדואר הצבי (או דואר הצב לפי משנת אחרים). האמת שהמצב באמת לא השתנה. השינוי הגדול הוא שאתה, בתור הקונה האפשרי, יכול בעזרת ADWORD לבחור לעצמך את המכתבים שתקבל".

"האמת שאני עדיין מקבל בדואר הצב יותר מעטפות מאשר התיבה יכולה להכיל" גיחך יוסי "וחלק מהם באמת זבל אמיתי - לפעמים אינני מאמין שאכן יש אפילו אדם אחד שיקנה כתוצאה של קבלת מכתב שכזה"

"מבחינה זו דף הנחיתה הוא שווה ערך לדף המכתב, אך אין זה שיווין אמיתי – מבחינה טכנית דף הנייר מוגבל בשטחו. דף הרשת הוא אינסופי באורכו. הוא מאפשר למפרסם להגיש את תוכנם של מכתבי נייר רבים ללא תוספת מחיר".

"ולפי דעתך מה עושה מכתב מכירות ישיר למכתב מוכר מצליח?"

"האמת יוסי שאת דעותיי אימצתי מאילנות גדולים, כדייויד אוגילבי, בוב סטון, פרופסור רודולף פלש, ואולי הגדול מכולם קלוד הופקינס. במשך השנים מצאתי שהליכה קפדנית בעקרונות שהם היתוו, עזרה לי בכתיבת מכתבי שיווק ישיר שנשאו פירות נאים, והיום אני מוצא את אותם כללים עובדים בכתיבת תוכן למכירה באתרים:

א. ראשית הגדר את המצב או הבעיה שאתה מציע לפתור.

ב. הסבר את השינוי במצב הקיים והגדר את גודל השינוי המצופה.

ג. הסבר איך יתבצע השינוי.

ד. הבה דוגמאות של הצלחות קודמות בנושא.

ה. הצג את עצמך.

ו. תן הזדמנות ללקוח לקנות.

ז. חזור בקפדנות על התהליך במילים אחרות.

ח. שמור על גישה ישירה אישית ובלתי מתנשאת לאורך התהליך.

ט. פצה את המתעניין על הקדשת הזמן ובדיקת האפשרות גם אם הוא לא הפך להיות קונה.

י. בקש רשות להמשיך בקשר אישי.

יוסי ג. גמר לרשום את עשרת הסעיפים במחברתו, אסף את הרשימות מהשולחן והכניסם לתיקו ושאל "ואתה בטוח שאם אעשה את הדברים האלו ADWORDS לא יהיה יקר יותר?".

"יוסי, אני חושב שדבר אינו בטוח בחיינו, מלבד הביטחון שאם לא ננסה גם לא נעשה. אבל אני מאמין שאם תתחיל לנסות התוצאות יכולת להיות הרבה יותר טובות מאשר הן עכשיו".

יוסי עזב את החדר ושוב שמעתי את קולה של הזמרת המסתורית שרה את מילות השיר "הכול עובר חביבי ....", שושנה? יפה? החלטתי כי אכן זו יפה, אבל מאין באים הקולות? האם אני צריך ללכת לרופא? ואיזה?

" target="_blank"> רון א אלכסנדרי Phd

לקריאת הפרק הקודם

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.