
מצוקת הקבלנים: אנשי העיר מוכרת פרויקטים במכירת חיסול
מנרב רוכשת 49% מפרויקט לה גוארדיה בתל אביב תמורת 32 מיליון שקל - ותקבל גם חלק מפרויקט באבן גבירול; אבל נתונים פנימיים של אנשי העיר מעלים סימני שאלה: האם מדובר בשותפות אסטרטגית או במכירה במחיר נמוך במיוחד על רקע לחץ מימוני בענף? ומה חושב רון חן, הבעלים
ומנכ"ל אנשי העיר על העסקה?
עסקת התחדשות עירונית חדשה שנחתמה לאחרונה בין קבוצת מנרב לבין חברת אנשי העיר מקבוצת רוטשטיין נראית במבט ראשון כמו שותפות עסקית רגילה. מנרב נכנסת לפרויקט פינוי-בינוי גדול ברחוב לה גוארדיה בתל אביב, בעוד שאנשי העיר מקבלת שותף בעל גב פיננסי ויכולות ביצוע. אבל מאחורי המהלך הרשמי מסתתרת עסקה שמעוררת לא מעט שאלות לגבי שווי הפרויקטים שנמכרו - ובעיקר לגבי הלחץ שמופעל כיום על יזמי נדל"ן גם באזורי הביקוש החזקים בישראל.
לפי ההסכם, מנרב תרכוש 49% מהזכויות וההתחייבויות של אנשי העיר בפרויקט הפינוי-בינוי ברחוב לה גוארדיה 35–45 בשכונת יד אליהו בתל אביב, בתמורה ל-32 מיליון שקל. במקביל, מנרב תעביר לאנשי העיר 49% מזכויותיה בפרויקט תמ"א 38 ברחוב אבן גבירול 117–119 בתל אביב, שבו כבר הושג הרוב הדרוש של חתימות הדיירים והוגשה בקשה להיתר בנייה.
פרויקט לה גוארדיה עצמו נחשב לאחד מפרויקטי ההתחדשות הגדולים שמקודמים כיום במזרח תל אביב והוא הפרויקט הגדול ביותר של אנשי העיר עם הרווח הגולמי הצפוי הגבוה ביותר ושיעור הרווחיות הצפוי הגבוה ביותר. הוא כולל הריסה של המבנים הקיימים והקמת מתחם חדש של כ-420 יחידות דיור, מהן כ-300 דירות לשיווק בשוק החופשי וכ-120 דירות לבעלי הזכויות, לצד שטחי ציבור. על הקרקע כבר חלה תב"ע מאושרת, תוכנית העיצוב אושרה בוועדה המקומית והשלב הבא הוא קידום היתרי הבנייה. היקף ההכנסות הצפוי בפרויקט מוערך ביותר ממיליארד שקל, ותחילת העבודות מתוכננת ל-2027. הסיום ב-2031. עוד כחמש שנים.
המספרים שמאחורי העסקה: רווח של מאות - תמורת עשרות
מחיר המכירה בעסקה מלמד על לחץ ומצוקה של הקבלנים, במקרה הזה של אנשי העיר. לפי נתוני החברה ( כפי שניתן לראות בטבלה המצורפת), פרויקט לה גוארדיה לבדו מוערך בהכנסות של כ-1.056 מיליארד שקל וברווח גולמי צפוי של כ-210 מיליון שקל, המשקף שיעור רווח גולמי של כ-20%. מדובר בפרויקט מתקדם יחסית, שעבר את שלב השגת חתימות הדיירים ואישור התכנון, ולכן נחשב לפרויקט עם ודאות גבוהה משמעותית ביחס ליוזמות פינוי-בינוי מוקדמות. גם בפרויקט אבן גבירול, שבו מחזיקה מנרב ומעבירה 49% לאנשי העיר, מדובר בפרויקט מתקדם עם רוב חתימות ובקשה להיתר שכבר הוגשה ועם רווח של כ-15 מיליון שקל כשפרויקט נוסף שהועבר בסמוך לפרויקט באבן גבירול עשוי להוביל לרווח דומה. מנרב מעבירה את הפרויקטים לחברה הבת בתמורה של כ-4 מיליון שקל שכנראה יזקפו לזכותה.
מנרב מקבלת בעצם רווח עתידי בבת של 120 מיליון שקל - כמחצית מהרווח הכולל בבת, ואם נתייחס רק לעסקה מול אנשי העיר , הרי שהיא מקבלת רווח של כ-100 מיליון שקל עבור תשלום של 32 מיליון שקל כיום. היא מרוויחה פי 3 לפי המספרים בדוחות של אנשי העיר. לכאורה עסקה טובה מאוד למנרב, אבל מצד שני - עסקה גרועה לאנשי העיר. זה לא כל הסיפור, מנרב תהיה הקבלן, כלומר היא רואה בעסקה רווח נוסף. זה מחזק עוד יותר את הרווח הכולל שלה ואת המצוקה של אנשי העיר.
גם אם מביאים בחשבון היוון, סיכון ביצוע, עלויות מימון והעובדה שהרווחים יתקבלו רק בעוד ארבע-חמש שנים, קשה להתעלם מהפער בין שווי העסקה לבין פוטנציאל הרווח התיאורטי שמגולם בפרויקטים. צריך גם לזכור שבאופן יחסי צרכי המימון בעסקות של התחדשות עירונית נמוכים מאוד לעומת קבלנים שבונים פרויקטים "רגילים".
העסקה הזו מלמדת דבר מאוד פשוט שתקף שבעתיים לתל אביב - השוק הוא שוק של קונים, כמות העסקאות בירידה, המחירים בירידה. הקבלנים מתפשרים על המחיר מול הרוכשים וגם בעסקאות מול יזמים וקבלנים אחרים. להרחבה: מצוקת הקבלנים: כמעט 300 קבלני ביצוע נעלמו מהשוק תוך ארבעה חודשים
חשוב: מצוקת הקבלנים - הנחה של 700 אלף שקל מבלי להודות בהפחתת מחיר
עוד אייטם חשוב: מצוקת הקבלנים - הנחות של כ-10% על דירות; המקרה של אביב-מליסרון
מתחמים שכבר עברו את המשוכה הקשה
הפער בולט עוד יותר משום שלא מדובר בפרויקטים בשלבים ראשוניים. בענף ההתחדשות העירונית המשוכה המרכזית בדרך כלל היא השגת הסכמות דיירים, קידום תב"ע ואישור מוסדות התכנון - תהליך שעלול להימשך שנים ולהסתיים לעיתים ללא פרויקט בכלל. במקרה של לה גוארדיה ואבן גבירול, חלק גדול מהסיכון הזה כבר נמצא מאחור. בפרויקט לה גוארדיה קיימת תוכנית מאושרת ותוכנית עיצוב שאושרה בוועדה המקומית, והיזמים פועלים להגשת בקשות להיתר. באבן גבירול כבר הושג הרוב הדרוש ונמצאת בקשה להיתר על שולחן הוועדה. אלו אינם מגרשים ספקולטיביים או יוזמות תיאורטיות אלא פרויקטים שנמצאים בשלבים מתקדמים יחסית של הבשלה.
מנכ"ל מנרב נדל"ן, אורי אריסון, לא מסתיר את הרקע לעסקה ואמר כי "התקופה הנוכחית מבליטה את היתרון של חברות בעלות איתנות פיננסית ויכולות ביצוע ויוצרת הזדמנויות להיכנס לפרויקטים איכותיים עם שותפים מובילים". המשפט הזה עשוי להסביר את העסקה כולה. עבור מנרב, מדובר בכניסה לפרויקט גדול באזור ביקוש עם פוטנציאל רווח משמעותי וזכות ראשונים לשמש כקבלן המבצע בלה גוארדיה. עבור אנשי העיר, העסקה מספקת חיזוק פיננסי ושותף ביצועי בתקופה שבה קידום פרויקטים של מיליארדי שקלים הופך מורכב ויקר יותר.
אבל העסקה כולה משקפת את המציאות החדשה בענף: גם בפרויקטים טובים, במיקומים חזקים ועם ודאות תכנונית גבוהה הלחץ המימוני כבר מורגש, ולעיתים הוא מתורגם לעסקאות שנראות, לפחות על הנייר, קרובות יותר למכירת חיסול מאשר לעסקת נדל"ן שגרתית.

רון חן אנשי העיר - קרדיט: טל גבעוני
רון חן ,מנכ"ל ובעלים של אנשי העיר, אמר על רקע העסקה: "שת"פ עם קבוצת מנרב מאפשר לחברה הצפת ערך משמעותית והגדלה משמעותית של ההון העצמי, תוך מימוש האסטרטגיה של החברה לשיתופי פעולה עסקיים עם חברות מובילות בשוק הנדל"ן. שיתוף פעולה זה ואחרים המתוכננים בקרוב יאפשרו לחברה להוציא לפועל עשרות פרויקטים של התחדשות עירונית בשנים הקרובות תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים של בנייה ועליית ערך לבעלי הדירות. ההכרות עם החומר האנושי האיכותי בקבוצת מנרב תוך שילוב של יכולות ביצוע ואיתנות פיננסיות מאפשרים שת"פ פורה בפרויקטים של התחדשות עירונית בהווה ובעתיד".
- ניצחון לרמ"י בנשר: התוכנית להקמת כ-1,860 יח"ד תפורסם מחדש להתנגדויות
- החשד: עו"ד דרש הקלת מס לנכים של 450 אלף שקל - על ביתו
בתגובה לכתבה, הוסיף חן: "החברה מכרה 49% מהפרויקט ב-32 מיליון שקל פלוס העברת זכויות בעוד 2 פרויקטים השווים סביב 4 מיליון שקל. הכסף שישולם הוא לא פנימה לתוך הפרויקט, אלא ישירות לאנשי העיר פרויקטים. התשלום משולם במזומן בפעימות עד סוף השנה. הרווח הכלכלי של הפרויקט, כפי שדווח עומד על כ-180 משח. הרווח הגולמי עומד על 210 ולא 240 כפי שרשמתם (ה-240 מתייחס לרווח הכולל של 3 הפרויקטים מ.א). הרווחים הצפויים מתפרסים על פני תקופה של לפחות 5 שנים בכפוף לסיכוני הענף.
"התמורה שהתקבלה אינה בעלת סיכון וללא רכיב זמן שכן היא במזומן. על כן לא נכון לקחת את הרווחים הצפויים של ה-90 משח בעוד חמש שנים ולהשוות אותם ל-32 היום. יש כאן היוון, סיכון ביצוע, וכדי שצריך לקחת בחשבון כאשר אומדים שווי".
- 29.אנונימי 27/05/2026 17:28הגב לתגובה זופרוייקט הזוי עם תמורות הזויות ולא כלכליות מזכיר שגם שזכו במכרז הורמו לא מעט גבות מנרב הנהלה חדשה ולא מנוסה שנכנסים למיטה חולה ולא נזכיר את הקרנות הכספיות שהועמדו לטובת מיסוי עודף לטובת הדיירים
- 28.אנונימי 27/05/2026 15:32הגב לתגובה זוחובה לבדוק את היחס של התחייבויות למול הכנסות פער של מיליארד שקלים
- 27.לקחו אשראי חוץ בנקאי ובעקבות כך נכנסו לחובות ענקיים לא לקנות מהם דירות . שומר נפשו ירחק (ל"ת)אנונימי 26/05/2026 21:42הגב לתגובה זו
- 26.קארמה איז אה ביצ (ל"ת)אנונימי 26/05/2026 21:40הגב לתגובה זו
- 25.תשובה (ל"ת)לינוי 26/05/2026 21:37הגב לתגובה זו
- 24.איפה כל ה0ים שפימפמו שהביקוש קשיח כי חייבים דירה והמחיר רק יעלה (ל"ת)בבורסה 40% תשואה מתחילת השנה 26/05/2026 15:40הגב לתגובה זו
- 23.אנונימי 26/05/2026 09:02הגב לתגובה זובועת הנדון כבר התחילה להתפוצץ. בהצלחה
- 22.אנונימי 26/05/2026 02:49הגב לתגובה זומחירי מנהטן בטווח הטילים ..איראן פה והיא לא הולכת לשום מקום ישראל לבד לא יכולה עליה.
- 21.שמריה 25/05/2026 21:31הגב לתגובה זומקווה שנאוי גרופ וחברות נוספות בענף לא יסתבכו עם האשראי שנתנו להם.
- 20.בינא 25/05/2026 20:03הגב לתגובה זוטוב עושים אנשי העיר בהכניסם גורם פיננסי שיכול לתת להם ולרוכשי הדירות קצת יותר ביטחון בגמר הפרויקט ואיכלוסו.
- 19.אוריאל 25/05/2026 19:41הגב לתגובה זומעל 4 מיליון לדירת שלושה חדרים חדשה מעל 5 מיליון לדירת ארבעה חדרים חדשה. לעיתים דירות כלואות עם חזית לכביש ראשי. אלפי דירות נמצאות בשיווק ועוד אלפי דירות מתוכננות לעשור הקרוב. גם למשפרי דיור המחירים נהיו הזויים אז בטח לדירה ראשונה. מי יקנה בדיוק את כל הדירות הללו
- 18.אנונימינימינימי 25/05/2026 18:52הגב לתגובה זואם הפרויקט היה רווחי נראה לכם שמישהו היה מוכר משהו
- 17.אנוני מי 25/05/2026 17:43הגב לתגובה זומומלץ לקונים הפוטנציאליים שלא יתחילו לקנות כעת כשהמחירים החלו לרדת.עוד קצת סבלנות וכושר איפוק וכל חברות הבניה יצטרכו להוריד מחירים כדי לעמוד בהתחיבויות כספיות גם ברמת רווחיות נמוכה יותר עבורם.
- אנונימי 26/05/2026 15:17הגב לתגובה זוכמו מחירי המניות.הכאוס יגיע במוקדם או במאוחר.
- 16.סטלה 25/05/2026 16:26הגב לתגובה זוחברת אנשי העיר התחייבה לתמורה של 70 מ לבעלי הדירות.נראה שזו הסיבה למצוקת המימון שלה.
- 15.הבנקים גנבים כמו קבלנים עלוקות מוצצי דם המחירים ממש לא יורדים הכל שקרים !!!! (ל"ת)מישל 25/05/2026 16:12הגב לתגובה זו
- 14.אנונימי 25/05/2026 15:28הגב לתגובה זוהקבלנים בבעיה גדולה בבנקים התחילו להביא כסף חוץ בנקאי פשוט מפחיד הכל נופל מפחיד
- 13.אנונימי 25/05/2026 15:11הגב לתגובה זולקחו פרויקט שהשקיעו בו 3 מיליון שקל מכרו 50% ממנו ב32 מיליון שקל ועוד קיבלו פרויקט נוסף . איך העובדה הזו מסתדרת עם הכותרת של מכירת חיסול באנשי העיר לוותר על רווח לא וודאי בעוד שנים שלפרויקט אין היתר בניה באמצעות עסקה שמחזקת את ההון של החברה זה מהלך עסקי מאוד חכם.
- 12.אנונימי 25/05/2026 14:35הגב לתגובה זולקוחות שגילו שהבעלים של החברה הוא הביביסט הגרוזיני ביטלו עסקאות או לא ביצעו בכלל.ככה ייעשה למחריבי ישראל
- יהודי 25/05/2026 16:22הגב לתגובה זוחולה נפש קח כדור
- שיקרסו ויקחו את ערוץ פליבוי14 (ל"ת)ערוץ של סוטים 25/05/2026 15:39הגב לתגובה זו
- שמריה 25/05/2026 21:32רואה רק בשבת
- 11.זה שהקשיב 25/05/2026 13:48הגב לתגובה זואבו הבועהמעשה בשני בלונים
- 10.אנונימי 25/05/2026 13:47הגב לתגובה זוחמדנות לאורך שנים מביאה את התחום לסף פשיטת רגל
- עוד מעט (ל"ת)נבות 25/05/2026 21:32הגב לתגובה זו
- 9.התרסקות מחירים בכל הארץ. 25/05/2026 13:38הגב לתגובה זומשקיעי נדלן ויורשי דירות ממהרים להיפטר מההשקעה הגרועה שנקראת דירה ועוברים להשקיע בבורסה הישראלית. בכל הארץ מחירי הדירות לא יפסיקו לרדת בעשרות אחוזים בעשור הקרוב.
- 8.סופר סבבב פריים לפנינו לצערי הלמס משקר המחירים קורסים (ל"ת)רועי 25/05/2026 13:30הגב לתגובה זו
- 7.אנונימי 25/05/2026 13:12הגב לתגובה זודירה אמורה לעלות 930.000שקל אם זה מיליון 1 זה 1.240.000שקל וגם כאן הרווח גדול המס הוא רק על הרווחכך שגם המס יורד בכסף! ועל ההוצאה מקבלים חזרה את הכסף
- 6.במקום 32 מיליון בעסקה שימכרו 32 דירות במיליון שקל ויפסידו פחות (ל"ת)פנחס 25/05/2026 13:02הגב לתגובה זו
- תל אביבי 2 25/05/2026 15:47הגב לתגובה זוהם מבקשים על דירה חדשה ביד אליהו 3 מיליון אבל זה מופרז. המקומיים יכולים לשלם גג 2 מיליון.מיליון שקל בלבד אין סיכוי.
- 5.רמי 25/05/2026 12:55הגב לתגובה זומצוקת הקבלנים זו עובדה מוגמרת ויש הרבה עסקאות של לחץ פיננסי גדול. הקבלנים נלחמים במצב והם בסוף ינצחו כי יש להם כסף גדול לוביסטים והם משפיעם בדרכים לא הוגנות על מדד מחירי הדירות. יהיו קבלנים שיפלו אבל יש 2030 ענקיות שנסחרות גם בבורסה שרק ירוויחו בהמשך אין להם צרות של מימון כי יש להן אגרות חוב וכמו שהיה בעבר המחירים אולי ירדו יש מצוקה לקבלנים אבל עוד שנה המצב ישתפר יהיו כמה נפילות והגדולים יקנו פרויקטים בזול
- אמת ויציב אחלה צוות האתר. (ל"ת)כלכלן 26/05/2026 08:59הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 25/05/2026 12:22הגב לתגובה זומדינה שרוצה עליות מחירים בכל התחומים כדי שיהיו יותר מיסיםלהעביר לחרדים אין היגיון במחירי דירות היום
- יבנון 25/05/2026 20:41הגב לתגובה זוב2006 כאשר כל אחד יכול ליקנות בתא אף אחד לא רצה ליקנות ....אבל היום פתאום כולם רוצים ליקנות זה הישראלים המזוינים רק בוכים המתלוננים.... בעיקר השמאלנים מתל אביב.
- 3.אנונימי 25/05/2026 12:10הגב לתגובה זומס נייד שלי לקבלת תשובה הוא 052 3322612..למי פונים לקבלת פרטים לרכישת דירה
- 2.תל אביבי 2 25/05/2026 11:56הגב לתגובה זומדובר בשכונה עממיקו בסהכ במזרח תא הרחק מהטיילת והים הנחשקים ולכן קשה למכור בה דירות במחירים של רמת אביב לכן הרווח הגולמי התיאורטי בדוחות מוטה כלפי מעלה וכאשר ינסו למכור בפועל את כל הדירות יגלו שיצטרכו לרדת במחיר. דירה אחת או שתיים אפשר למכור במחיר גבוה אבל לא מסות וביד אליהו צפויים להיפתח עוד ועוד פרויקטים של פינוי בינוי.
- 1.הנדלן הולך להתרסקות (ל"ת)אנונימי 25/05/2026 11:56הגב לתגובה זו
- המדינה לא תיתן שזה יקרה חמדנית מידי (ל"ת)אנונימי 25/05/2026 12:34הגב לתגובה זו
- שאול 26/05/2026 15:30רק כואב לי על נוטלי המשכנתאות שנתנו את צווארם בעול המשכנתאועכשיו ערך דירותיהם ירד.
- לא למדינה ולא לבנקים או לקבלנים הם ישלמו!!! 26/05/2026 08:54ניפחו ועכשו יאכלו את הקריסה עמוק לגרון. הם לא יכולים להכריח אנשים לקנות במחירים האלה וכולם יודעים שזה כבר לא שווה את הכסף.עשו טריקים ושטיקים שנתיים שלוש מבצעי מימון הטעיה מיסוך וחירטוטים הלמס משקר עוד ועוד אבל הטריקים נגמרו ואף אחד כבר לא סופר את הלמס.זהו.