לבניה בזן
צילום: דוברות איחוד הצלה
דוחות

השנה האיומה של בזן - האם מכאן אפשר רק לעלות?

בזן מדווחת על הפסד של כ-274 מיליון דולר, ו-EBITDA מנוטרל שנתי של 121 מיליון דולר. ברבעון הרביעי ה-EBITDA עומד על 39 מיליון דולר; משה קפלינסקי, המנכ"ל: "מתחילת שנת 2021 חלה עלייה ניכרת במרווחי הזיקוק"
נתנאל אריאל | (17)

דוחות חברת בתי הזיקוק בזן -1.25%  ל"שנת הקורונה" מלמדים על עומק הפגיעה בחברה שהחלה עם פרוץ המשבר בארץ - במארס אשתקד. בזן עברה ב-2020 להפסד שנתי נקי של כ-274 מיליון דולר לעומת רווח שנתי של כ-99.3 מיליון דולר בשנת 2019, ירידה של 377%. 

ברבעון הרביעי רשמה בזן הפסד נקי מנוטרל של 68 מיליון דולר, לעומת הפסד מנוטרל של 50 מיליון דולר ברבעון הקודם, ו-0 ברבעון הרביעי של 2019. 

ה-EBITDA המנוטרל השנתי ל-2020 עמד על 121 מיליון דולר, כאשר ברבעון הרביעי ה-EBITDA המנוטרל עמד על 39 מיליון דולר, לעומת אפס (!) ברבעון השלישי, ולעומת 69 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בחלוקה למגזרי פעילות - הדלקים סיימו את השנה עם EBITDA מאופס והפולימרים היו אחראים לכמעט כל ה-EBITDA המנוטרל. ברבעון הרביעי היה ה-EBITDA המנוטרל על הפולימרים 36 מיליון דולר (מתוך 39 מיליון דולר בסך הכל). עם השיפור ברבעון הרביעי נמשך גם לתוך 2021 במקביל לעלייה במחיר האנרגיה ובמיוחד לעלייה במרווחי הזיקוק. המרווחים היו בשלב מסוים אשתקד שליליים וברבעון האחרון הם עלו ל-3.4 דולר. בבזן אומרים שהמרווח ממשיך לעלות, וזה כמובן משפר את התוצאות העסקיות - המרווח הזה הוא בעצם מעין שיעור הרווחיות הגולמי של החברה. 

משה קפלינסקי, מנכ"ל קבוצת בזן אמר על רקע התוצאות: "למרות סביבת השוק המאתגרת במגזר הזיקוק, מגזר הפולימרים המשיך להפגין יציבות בביקושים ורמת רווחיות גבוהה, שהושגה בזכות הסינרגיה עם מגזר הזיקוק. בסך הכל, תרם המגזר לתוצאות הכספיות EBITDA של 122 מיליון דולר בשנת 2020 כולה, ו-EBITDA של 36 מיליון דולר ברבעון הרביעי".

"מתחילת שנת 2021 חלה עלייה ניכרת במרווחי הזיקוק והפולימרים - בסמוך למועד אישור הדוח, עומד מרווח אזרי בלומברג ממוצע על כ-4.8 דולר לחבית ומרווחי הפולימרים מעל לנפטא עומדים על למעלה מ- 1,100 דולר לטון. כמו כן, היקף הזמנות חודש מרס 2021 הינן בסימן חזרה לשגרה בצריכת הסולר והבנזין בשוק הישראלי. קבוצת בזן המשיכה להבטיח בתקופת הקורונה את צרכי השוק המקומי, והמוצרים החיוניים שלנו המשיכו להגיע במהלך כל השנה אל מאות המפעלים, תעשיות הרפואה, המזון, ההיי-טק והחקלאות, ולהניע את גלגלי התעשייה והמשק כולו. הבטחנו המשכיות ותעסוקה לכלל העובדים שלנו, ובזן תמשיך להיות עוגן מרכזי חיוני לישראל ועוגן תעסוקה בצפון".

בעקבות משבר הקורונה נקטה בזן בצעדים כדי לנסות להקטין סיכונים והשפעות שליליות בטווח הקצר, וחסכה עלויות של כ-21 מיליון דולר בשנה. בנוסף החברה החלה ביישום תכנית פרישה מוקדמת במטרה להפחית את עלויות השכר בחברה וכן צפויה לחסוך בעלויות רכש של גז טבעי סכום מוערך שנע בין 30 ל-45 מיליון דולר, בעיקר במהלך שנת 2021.

 

בזן הפחיתה את היקף ההשקעות ההוניות (CAPEX) בשנת 2020 ל-88 מיליון דולר, עם צפי השקעות הוניות לשנת 2021 של כ-120 מיליון דולר. לדברי החברה "זאת, בשל דחיית השיפוץ המחזורי שתוכנן בחלק ממתקני החברה, ונדחה לביצוע לשנת 2022 לאחר תכנון ובחינה של מכלול השיקולים ההנדסיים בהיבטי בטיחות, סביבה ותפעול".

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

למרות המשבר, בזן השלימה את מלוא צורכי מחזור החוב שלה לזמן ארוך לשנת 2020 וכן סכום נוסף של כ-90 מיליון דולר לשנת 2021, בזן האריכה את מסגרות האשראי הבנקאיות המובטחות לה עד סוף חודש ספטמבר 2021 תוך הגדלתן ל-390 מיליון דולר והבטיחה את מימון צרכי ההון החוזר שלה, מול ספקים ולקוחות, בסכום כולל של למעלה מ-700 מיליון דולר (במחירי הנפט כיום). החוב הפיננסי נטו של בזן ירד ומסתכם בכ-653 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    תפסיקו עם השקרים 02/03/2021 08:34
    הגב לתגובה זו
    כל מי שישקיע בחברה הזו יפסיד את כל כספו, חבל.... תוך 5 שנים כבר 50 אחוז מהמכוניות בישראל חשמליות
  • אחד שיודע 08/03/2021 07:20
    הגב לתגובה זו
    ולמה את/ה חושב/ת שבתי הזיקוק מייצרים רק דלק? הם גם מייצרים מימן, אספלט, פלסטיק ועוד המון מוצרים... חצי מהדברים שיש לך בבית מיוצרים ע"י בזן.
  • קשקשן 01/04/2021 14:22
    מימן יש לי באוויר בחינם, תודה. ואספלט זה המוצר הגרוע הזה שבכל גשם נפערים בו בורות שגורמים לנזקים לכלי רכב בעשרות אלפי ש"ח ,לא תודה! אז חוזרים לדלק. והדלק הולך ודועך והמנייה הולכת ודועכת ורק העובדים ייזרקו לכלבים ע"י הנהלה חסרת לב.
  • 11.
    קפלינסקי הבייתה 01/03/2021 14:03
    הגב לתגובה זו
    בטר פלייס, נשר ובזן כולן נפלו קורבן למשמיד הסידרתי משה קפלינסקי. מנכ"ל שנכשל את דרכו למעלה!!!! מתי מנכ"לים יתחילו לשלם על מה שהם עושים! למה אנחנו צרכים ללכת הבייתה בגלל כישלון כמוהו!!
  • 10.
    סוף לזהב השחור 01/03/2021 13:45
    הגב לתגובה זו
    כולם עוברים לירוק
  • 9.
    המניה הכי חמה בבורסה!!! (ל"ת)
    שרלי 01/03/2021 12:30
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לפי ניתוח טכני קניה חזקה , בקלות תגיע ל 100 אג' (ל"ת)
    דני 01/03/2021 11:47
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שימו לב שההשקעות בשיפוץ נדחו ל2022 (ל"ת)
    הירוקים/המשך הפעלה? 01/03/2021 11:09
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חיפאי 01/03/2021 10:52
    הגב לתגובה זו
    הדבר הכי טוב שהם יכולים לעשות זה להיסגר
  • ירושלמי 01/03/2021 12:33
    הגב לתגובה זו
    איך לדעתך מכוניות, אוטובוסים, משאיות, מטוסים וספינות נוסעים? מנפנפים ידיים? לכן חייבים את בזן. אם לך זה מפריע אז תעבור דירה. רוב אזרחי ישראל יותר חשובים מקומץ חיפאים.
  • יש לך רכב או סוס ועגלה. (ל"ת)
    עמי 01/03/2021 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מאז מלחמת לבנון השניה קפלינסקי בנאחס. תחליף מזויזס בבית (ל"ת)
    מיקי 01/03/2021 09:56
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    משה - חיפה 01/03/2021 09:45
    הגב לתגובה זו
    צאיך לנקות את כל המפרץ מהזןהמה של בז"ן והמפעלים הפטרוכימיים.ראש עיר עינת קאליש את אפס מאופס.
  • 3.
    היום תעלה ומחר תרד כרגיל (ל"ת)
    בזן 01/03/2021 09:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    צריכת התזקיקים תקטן ב 5% \ שנה (ל"ת)
    טסלה 01/03/2021 09:31
    הגב לתגובה זו
  • נהגוס 01/03/2021 13:05
    הגב לתגובה זו
    אני מסתובב ברחוב ולא רואה אף מכונית חשמלית. אני כן רואה המון מכוניות רגילות. כל שנה יש עוד 200 אלף כאלה. בלי עמדות טעינה אנשים לא יקנו מכוניות חשמליות ויעברו עוד הרבה שנים עד שיהיה נוח לנהוג ברכב חשמלי.
  • 1.
    בזן 01/03/2021 09:16
    הגב לתגובה זו
    שער ההנפקה של בזן היה 330 והבטיחה לחלק דיבידנדים על בסיס קבוע בחיים לא תגיע לשער 330 כעת היא בשפל חדש
דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

הנחת צינור גז של נתגז
צילום: נתגז

שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים

חברת שברון וחברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז) חתמו על הסכם הולכת גז (GTA), שיממן את חלקם של המיזם המשותף (לוויתן) בפרויקט ניצנה; במסגרת הפרויקט, יחתמו שברון ונתג"ז על חוזה להקמת תחנת מדחסים חדשה ברמת חובב ונתג"ז תניח צינור הולכה של גז טבעי באורך 65 ק"מ שיחבר בין רמת חובב למעבר ניצנה בגבול ישראל-מצרים

רן קידר |
נושאים בכתבה לוויתן שברון

חברת שברון כמייצגת את בעלי הזכויות במאגר הגז הטבעי לוויתן, וחברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז)  חתמו על הסכם הולכת גז (GTA), שיממן את חלקם של המיזם המשותף (לוויתן) בפרויקט ניצנה.

במסגרת הפרויקט, יחתמו שברון ונתג"ז על חוזה להקמת תחנת מדחסים חדשה ברמת חובב על ידי שברון עבור נתג"ז כחלק מפרויקט  ניצנה. כמו כן, במסגרת הפרויקט, נתג"ז תניח צינור הולכה של גז טבעי באורך 65 ק"מ שיחבר בין רמת חובב למעבר ניצנה בגבול ישראל-מצרים.

שני ההסכמים יחדיו יאפשרו לבנות את קו הייצוא של ניצנה ויאפשרו להגדיל את כמות ייצוא הגז מישראל למצרים.

קו הייצוא החדש מתוכנן לאפשר הולכה של מעל ל- 600 מיליון רגל מעוקב של גז טבעי ביום. בשילוב עם קווי הולכה נוספים, לקו ניצנה פוטנציאל להגדיל את קיבולת הייצוא הכוללת של ישראל למצרים ליותר מ-2.2 מיליארד רגל מעוקב ביום. הרחבת קיבולת הייצוא מחזקת את החזון של מדינת ישראל להפוך למרכז אנרגיה אזורי, שיספק אנרגיה אמינה ונקייה יותר למדינות השכנות.

"אבן הדרך הזאת משקפת את מחויבותה של שברון לחיזוק הביטחון האנרגטי של ישראל והאזור," אמר ג'ק בייקר, מנהל שברון מזרח הים התיכון. "קו הייצוא החדש מניצנה צפוי להניב תועלות כלכליות משמעותיות לישראל. העמקת השותפויות האזוריות תסייע לספק את האנרגיה שהאזור זקוק לה כדי לשגשג."