רכב קרוז
צילום: Dllu

מחירי הסחורות עולים; כיצד ישפיעו על נתוני מכירת הרכב בשנה הקרובה?

רוסיה ואוקראינה הן מהיצאניות הגדולות בעולם של פדליום וגז הניאון, רכיב חשוב בייצור השבבים לרכב. סחורות נוספות כמו רתמות התיל והממירים הקטטילים מיוצרים גם הם במדינה. האם בעקבות הפלישה האחרונה ירדו נתוני מחירת הרכב בעולם בשנה הקרובה?
תומר אמן | (2)

מאז פלשה רוסיה לאוקראינה לפני כ-12 יום, ולמעשה עוד טרם הפלישה עצמה למדינה, החלו סקטורים רבים בשוק להראות את השפעות הלחימה עליהם. מדינות מערב רבות החלו להפעיל סנקציות, מחירי הנפט והחיטה זינקו עשרות אחוזים, המשבר בשרשראות האספקה העולמי החריף חרף ציפיות להתאוששות מהירה לאחר משבר הקורונה ומניות של חברות תעופה, בנקים, נדל"ן ובתי עסק רבים אחרים עם חשיפה כזו או אחרת לשוק הרוסי נפגעו. 

על אף כי הפגיעה נצפתה על פני מספר רב של סקטורים, מומחים רבים מעריכים כי פגיעות נוספות עומדות לפנינו, כאשר אחת מהמרכזיות ביניהן היא על זו של תעשיית הרכב העולמית, כאשר רבים מהם מעריכים כי הפלישה תקטין באופן משמעותי את מספר כלי הרכב החדשים שייוצרו בשנה הקרובה בהיקפים של מיליוני יחידות. 

אין ספק כי הראשונים שירגישו בחוסר הם תושבי רוסיה עצמם, זאת כאשר מספר בלתי מבוטל של חברות רכב הכריזו לאחרונה כי ישעו את הפעילות במדינה. עם זאת, גורמים רבים מעריכים כי ככל שהלחימה תוארך, כך גוברים הסיכויים כי ההשפעות יהדהדו על פני כל תעשיית הרכב ברחבי העולם. 

כבר כעת מעלה הפלישה קשיים חדשים עבור שרשרת אספקת המוצרים, כמו לדוגמא בשוק רתמות התיל, להן תפקיד חשוב בהנעת מנוע הרכב. גם סחורות נוספות כמו הפלדיום, אשר לו תפקיד מכונן בהורדת שיעורי הפליטה של רכבים רבים, עלו בימים האחרונים בעקבות המשבר. 

ככל שתחריף הלחימה, כך יגבר הלחץ על מלאיי השבבים והממירים הקטטילים, אשר חלקים רבים המשמשים לייצור מוצרים אלו מקום באיזורי המשבר. עליות המחירים הללו יגבירו את הלחצים האינפלציונים, ויתכן ויעזרו לגרור את מחירי הרכב החדש אף יותר למעלה. 

עבור הצרכן האמריקאי, הבעיה המיידית ביותר היא הגידול במחירי הדלק שמושפע בעיקר מהחשש ההולך וגובר מכך שככל שהלחימה תימשך, כך גם הסיכויים שהמערב יפעיל סנקציות על הנפט הרוסי הולכים וגוברים.  

עם זאת, על הצרכן האמריקאי לקחת בחשבון כאמור גם את הסיכוי שלצד העלייה במחירי המוצרים שמשמשים לייצור הרכבים, גם מספר הרכבים החדשים שייוצרו יהיה נמוך מבשנים קודמות, זאת חרף העובדה שהביקושים לא צפויים בשלב זה לרדת. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הודות לתנודתיות במצב, גם הערכות השוק לגבי מספר הרכבים החדשים שיצאו לשוק בשנה הקרובה משתנות בהתאם. 

נשיא חברת הרכב האמריקאי LMC מסר כי בעקבות הפגיעה מהפלישה, יתכן וזו תשפיע על ייצור של כמה מיליוני רכבים, זאת לאחר שהחברה כבר חתכה את התחזיות בקרוב ל-700 אלף רכבים חדשים עבור השוק האירופאי השנה הקרובה.  

אותו שוק אירופאי צפוי לחזות כאמור בהשפעות המחסור מהר יותר מהשוק האמריקאי, זאת לאחר שיצרניות רכבים אירופאיות רבות כמו אאודי ומרסדס בנד הודיעו כי ייאלצו לייצר מספר פחות של רכבים ב-2022 על רקע הפגיעה בשרשרת אספקת הסחורות המשמשות אותם לייצור רכבים, בייחוד מתוך אוקראינה. 

גוף הייעוץ AutoForecast, המתמחה בעיקר בעולם הרכבים, מעריך בשלב זה כי ייצור הרכבים בתוך רוסיה ואוקראינה בלבד יחתך בקרוב לחצי במהלך 2022 ויסתכם בקרוב ל-800 אלף יחידות חדשות, זאת מבלי לחשב את הפגיעה בשאר הסקטור העולמי. 

אם כן, בהיקף גלובלי מעריך בצורה פאסימיסטית גוף היעוץ IHS Markit כי מספר כלי הרכב החדשים שייוצרו בשנה הקרובה ירד בקרוב ל-3.5 מיליון רכבים, בייחוד בעקבות השפעת הפגיעה בשרשרת אספקת השבבים. עוד הוסיף הגוף כי רוסיה ואוקראינה הן מהיצאניות הגדולות בעולם של גז הניאון ושל מתכת הפדליום המצויינת, להם תפקיד חשוב גם בתעשיית שבבים זו. 

מומחים רבים אלו מתקשים בשלב זה לקבוע כמה חמורה תהיה הפגיעה, ומעריכים כי זו כאמור תהיה תלויה במשך הלחימה, ככל שזו תמשיך להערך. כל אותן חברות שבחרו להשעות את פעילותן בתוך רוסיה יאלצו כעת לשקול כמה הן מעוניינות להשיב את פעילותן בתוך המדינה. 

החלטה זו תהיה מושפעת כמובן ממידת הפעילות של חברת הרכב בתוך המדינות המעורבות, כאשר עבור חברות רכב מסויימות הבחירה יכולה להתקבל בצורה קלה יותר מאשר עבור אחרות. 

לצורך העניין, לחברת רנו הצרפתית פעילות ענפה בתוך רוסיה, ורכביה מהווים קרוב ל-40% מכלל הרכבים במדינה. אחריה מגיעה חברת יונדאי הדרום קוריאנית, כאשר רכביה מהווים כ-27.2% מכלל הרכבים ברוסיה. 

מכאן המספרים רק יורדים, כאשר רכביה של יצרנית הרכב הגרמנית פולקסוואגן מהווים 12.2% מכלל הרכבים במדינה, לאחר מכן טויוטה היפנית עם 5.5% וכן הלאה. עבור אותן חברות להן פעילות נמוכה מתוך רוסיה יהיה קל יותר להתאושש מהמשבר גם אם יאריך ימים. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מ 08/03/2022 03:24
    הגב לתגובה זו
    לא פדליום
  • 1.
    נמאס כבר 07/03/2022 20:35
    הגב לתגובה זו
    אנחנו לא קוראים פרסומות ולא קונים לפי פרסומות חבל על הכסף זה רק מעצבן כל הזמן לסגור מה שקופץ לנו
ג'יפון לבן במרכז הארץ (CHATGPT)ג'יפון לבן במרכז הארץ (CHATGPT)

מה הרכב שהכי נגנב בישראל?

מחקר מקיף של חברת איתוראן על בסיס נתוני 980 אלף כלי רכב מצביע על בלימה במכת הגניבות, עם ירידה של 16% בגניבות רכב ברבעון וחסכון של כ-2.5 מיליארד שקלים למשק

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה איתורן ביטוח רכב

מחקר חדש של איתוראן Ituran Location & Control Ltd. על בסיס מדגם ארצי של כ-980 אלף כלי רכב מגלה כי ברבעון השלישי של 2025 נרשמה ירידה של כ-16% באירועי גניבת כלי רכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לדברי מנכ"ל החברה, ניר שרצקי, פעילות החברה יחד עם כוחות המשטרה והצבא ביהודה ושומרון הובילה למעצרן של כ-470 חוליות חשודים במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, מהלך שהוערך כחוסך למשק הישראלי כ-2.5 מיליארד שקלים.

הרכב שנמצא בסיכון הגבוה ביותר לגניבה בישראל הוא ג’יפ או ג’יפון חדש יחסית (שנות ייצור 2021-2024) בצבע לבן ונע באזור גוש דן, שילוב שמרכז את רוב אירועי הגניבה ברבעון השלישי של 2025. מנגד, רכבים מסחריים כבדים, משאיות וכלי צמ"ה כמעט ואינם נגנבים, עם שיעור זניח של כ־3% מכלל האירועים בלבד, וגם כלי רכב ישנים יותר ופחות מבוקשים לחלקים נחשבים לבטוחים יותר. מבחינה גיאוגרפית, אזור הצפון ויהודה ושומרון רשמו את שיעור הגניבות הנמוך ביותר, 3% ו-1% בהתאמה, לעומת כמעט מחצית מהמקרים שתרחשו בגוש דן.

המחקר של איתוראן

המחקר של חברת איתוראן בנושא גניבות רכב ברבעון ה-3 של שנת 2025 מעריך שכ- 50% מכלי הרכב הגנובים נועדו לסחר בחלפים וכ-50% למכירה בשטחי הרשות הפלסטינאית ובישראל.

מהמחקר עולה עוד שברבעון השלישי של שנת 2025 בעקבות הפעילות הענפה של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביו"ש בתקופה זו הייתה ירידה של כ-16% באירועי גניבות רכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

המדגם מראה, כי בניתוח האזורים המועדפים על הגנבים גוש דן ממשיכה להוביל את טבלת הגניבות בישראל עם 47% מכלל אירועי הגניבה, ואחריה אזור השרון עם 17%, אזור הדרום עם 9%, אזור השפלה עם 11%, ירושלים ומודיעין עם 12%, אזור הצפון עם 3% ויו"ש עם 1%.

מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

איפה נפלה מוביליאיי?

אירוע הניידות במינכן סימן את הנטישה של אחד הלקוחות הגדולים של מובילאיי כשב.מ.וו עברה לשתף פעולה עם קואלקום במקום מובילאיי - מאזן הכוחות בשוק שבבי הרכב השתנה; החיישן של מובילאיי פספס את פניית הפרסה של השוק?

יעקב צלאל |

באירוע הניידות של מינכן (מה שבימים עברו נקרא תערוכת המכוניות של פרנקפורט), שנערך בתחילת החודש, חשפה ב.מ.וו את ה-iX3, כלי רכב חדש על פלטפורמה חדשה, Neue Klasse, אותה פיתחה הקבוצה בחמש השנים האחרונות. פלטפורמה זו, שעליה תוצג בשנה הבאה סדרה 3 החשמלית, היא העתיד של ב.מ.וו, לפי אוליבר זיפסה, יו״ר הנהלת ב.מ.וו.


קואלקום חוגגת את שיתוף הפעולה עם ב.מ.וו בתערוכת מינכן (אוטוניוז)

״אני עובד בקבוצת ב.מ.וו כבר יותר מ-34 שנים,״ פתח זיפסה את דבריו בהשקת המכונית. ״במהלך תקופה זו, הייתי עד לבכורות עולמיות רבות, קונספטים חדשים ומרגשים וחידושים טכנולוגיים נועזים. אבל, בשבילי - ובשביל כולנו בקבוצת ב.מ.וו - הבכורה של היום היא באמת ׳רגע של פעם בחיים.׳ מתי עוד יש לך את ההזדמנות לדמיין מחדש מותג כמו ב.מ.וו מהיסוד? הזדמנות ליצור דור חדש לגמרי של כלי רכב? הזדמנות לפרוץ דרך חדשה לגמרי? בלי קשר להנעה. מה שהתחיל בתור חזון, הפך עכשיו למציאות עם השקת ה-iX3.

״זה יהיה קנה המידה של התעשייה,״ אמר זיפסה בהזדמנות אחרת. ״הדגם החדש מביא עימו חידושים שישפיעו על כל קשת הדגמים של המותג, והוא מהווה את הסנונית הראשונה של פלטפורמת Neue Klasse. אנחנו לא רק מציגים את הדור הבא של אחד הדגמים החשמליים המצליחים שלנו, אלא פותחים פרק חדש בתולדות ב.מ.וו. כל הפיתוחים הללו – החל מהפלטפורמה החדשה, דרך שפת העיצוב ועד יכולות הנהיגה המתקדמות - ייכנסו בהדרגה לכל הדגמים, הנה זה. הראשון של עידן חדש. עתיד המכונית.״

ומי החמיצה את החגיגה שהשלכותיה הן ארוכות טווח? מובילאיי. ומי הצטרפה לחגיגה? קואלקום, המתחרה העיקרית של מובילאיי בחצי הכדור המערבי.


מפת הדרכים של קואלקום לפיתוח סנאפדרגון (אוטוניוז)