קדימהסטם קופצת ב-15%: תרשום פטנט ביפן על הטכנולוגיה לטיפול בסוכרת
חברת הביוטכנולוגיה קדימהסטם 24.21% קופצת במסחר בתל אביב בכ-15% אחרי שדיווחה כי קיבלה את אישור משרד הפטנטים היפני עבור הטכנולוגייה של IsletRx, המוצר התאי שלה לטיפול בסוכרת. בחברה אומרים כי הפטנט שאושר יוצר לה יתרון תחרותי כמוצר מוביל לריפוי חולי סוכרת רבים התלויים באינסולין (ובהם חולי סוכרת נעורים) - מדובר ב-30% מתוך 7 מיליון חולי הסוכרת במדינה. הטיפול באלה כיום מוערך בעלות שנתית של 29 מיליארד דולר.
IsletRx למעשה הוא צבר תאיי איי לבלב ברמה קלינית בעלי יכולת הפרשת אינסולין המוריד את רמת סוכר בדם, והפרשת ההורמון גלוקגון, שאצל אנשים בריאים מופרש בשגרה ומונע ירידה חריגה מדי ברמת הסוכר, מה שקרוי היפוגליקמיה ועשוי בפני עצמו להיות מסוכן. המוצר מדמה פעילות של לבלב בריא.
עוד מסבירים בקדימהסטם כי בשיטה שפיתחה מסולקים תאים שאינם נחוצים לתפקוד ועלולים לפגוע ביעילותם של התאים המושתלים, כי טכנולוגיה זאת ייחודית ביכולתה להעשיר את הרכב תאי איי הלבלב המיוצרים מתאי גזע. כך, היא מביאה לידי שימוש בעיקר את התאים הרלוונטיים להשגת האפקט הטיפולי המרבי.
על פי החוק שהתקבל ביפן, טיפולים תאיים יקבלו אישור מותנה ומוגבל בזמן לשיווק מיד לאחר קבלת תוצאות המוכיחות בטיחות וסימנים ראשוניים ליעילות הטיפול (פאזה קלינית I/IIA) ובטרם אימות סופי של היעילות הקלינית. כלומר, זמן ההגעה לשוק עשוי להיות קצר יותר מבטריטוריות אחרות.
- יפן בשיא חדש, מגמה יציבה באסיה; עליות קלות בחוזים העתידיים
- הנאום שהקפיץ את המדד המפורסם במאות נקודות ביום אחד, ומה קרה היום לפני 80 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳