נוהגים מוזר – חוקי הנהיגה המשונים בעולם

איפה אסור לנהוג בכפכפים ולמה בארה"ב יש 51 חוקי תנועה שונים?
נושאים בכתבה נהיגה תמרור

כולנו מכירים היטב את חוקי הנהיגה במדינת ישראל, וברוב המקרים אנחנו גם מבינים היטב את ההיגיון הבטיחותי שעומד מאחורי חוקי התנועה השונים. עם זאת, במקומות אחרים בעולם ישנם חוקי נהיגה שונים, ולעתים אפילו מוזרים והזויים עבור הנהג הישראלי הסביר. אז איפה אסור לנהוג בכפכפים, והיכן אסור להוביל ברכב קופי גורילה? נכיר קצת יותר את חוקי התנועה המשונים ביותר בעולם.

מאחורי מרבית חוקי התנועה ישנו היגיון ברור

כמו כל סוג אחר של חוקים, חוקי התנועה קיימים בעיקר בשביל להגן עלינו, האזרחים. איסור על נהיגה במהירות מופרזת, חצייה של צומת ברמזור אדום או נהיגה תחת השפעת אלכוהול – כל אלה ברורים לנו מאוד, ואנחנו מכירים היטב את המקרים בהם אנשים לא נשמעים לחוקים אלה וגורמים לאסונות כבדים. עם זאת, חוקי התנועה בארץ (וכמעט בכל מקום אחר בעולם) הם מפורטים מאוד, ולא כולם נובעים מתוך היגיון ברור כל כך למתבונן עליהם מבחוץ. עבור עין חיצונית, תמרור שמנחה לנסוע במהירות נמוכה משום שישנה סכנה של חציית גמלים את הכביש עלול להיראות הזוי – אבל מי שנסע בכבישי הנגב בהחלט פגש בתמרורים כאלה, ואולי גם בסיטואציות האלה, בעבר. בדומה לכך, גם במקומות אחרים בעולם ישנם חוקי נהיגה שיירא לנו משונים ביותר – בואו נכיר אותם קצת יותר לעומק.

ארצות הברית לבדה מציעה מגוון רחב של חוקי תנועה מוזרים

בארצות הברית ישנן 51 מערכות נפרדות של חוקי תנועה, משום שבנוסף לחוק הפדרלי יש לכל מדינה חוקי תנועה ספציפיים משל עצמה. כך, הגיעו לעולם כמה מחוקי התנועה המוזרים והמשעשעים ביותר בעולם:

• במדינת אייווה, במחוז מאונט ורנון, ישנו חוק שאוסר מפורשות על יריית חיצים והשלכת לבנים על הכביש. ככל הנראה, הצבא הספרטני השאיר את חותמו על מערכת החוקים של מאונט ורנון.

• במדינת מסצ'וסטס אסור בתכלית האיסור לעלות על הכביש כשבמושב האחורי של הרכב נמצא קוף הגורילה שבבעלותך.

• במינסוטה אסור לחצות את גבול המדינה כשעל ראש הנהג יושב ברווז. על הברכיים זה בבירור כבר בסדר.

• במדינת טקסס ישנו חוק שמנחה, שבדיוק כמו בכל רכב משפחתי, ספורט או קרוסאובר, כך גם כשאתם רוכבים על הסוס שלכם בלילה חובה להדליק אורות אחוריים.

לא רק נסיעה בצד שמאל – כמה מחוקי הנהיגה המשונים בעולם

כשאנחנו חושבים על שאר העולם ועל חוקי נהיגה מוזרים, עולים בראשנו לרוב מדינות כמו בריטניה או אוסטרליה בהן נוהגים בצד הלא נכון (מבחינתנו). אבל זהו למעשה רק קצה קצהו של לוח חוקי התנועה המוזרים באמת:

• גרמניה אוסרת על עצירה בצד הכביש המהיר גם במצב של תקלה או סיום הדלק. כי באמת מה שחסר בסיטואציה כזאת זה דו"ח.

• מכירים את התחושה האיומה של רכב שנוסע במהירות על שלולית ומשפריץ עליכם בזמן שאתם הולכים בתמימות על המדרכה? נכון הייתם רוצים שהוא ייענש בחומרה? ובכן, ביפן מסכימים אתכם, ושם זוהי עבירת תנועה לכל דבר ועניין.

• אם תנהגו במזחלת המעוצבת והחדישה שלכם במחוז אונטריו שבקנדה, תקבלו קנס במידה והמזחלת תהיה מצוידת בפעמון אחד בלבד במקום בשניים. ואל תעזו לשכוח את זה!

• לבסוף, חוקי לבוש: בספרד אסור לנהוג בכפכפים ובנעלי עקב, ובתאילנד דווקא הנהיגה בלי חולצה היא אסורה. במקומות רבים בעולם ישנו איסור ספציפי להחליף בגדים בזמן הנהיגה, כשבמדינת אילינוי שבארה"ב (היינו חייבים לחזור) הדבר דווקא מותר, אך רק עם חלונות פתוחים.

אחרי שהתוודעתם לחוקים המשונים האלה, מן הסתם חוקי הנהיגה בישראל נרים דווקא הגיוניים וסבירים מאוד. מצד שני, נשמע לנו כאילו כמה מהחוקים שציינו כאן יכולים דווקא להועיל ולשפר כמה  מהרגלי הנהיגה הבעייתיים יותר שלנו.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אביטל אופק. צילום: מיכה לובטוןאביטל אופק. צילום: מיכה לובטון

רכש מרשים לקבוצת דלקל: אביטל אופק מנהל פעילות דוראל ישראל עובר לנהל את חטיבת האנרגיה המתחדשת

בעוד הביקוש לחשמל ירוק מזנק וגם המדינה מציבה יעדים שאפתניים לשנים הקרובות, קבוצת דלקל מגייסת את אביטל אופק, זוכה פרס איש השנה בכלכלה הירוקה. עם ניסיון מוכח בפרויקטים פורצי דרך, הוא צפוי להוביל את הקבוצה קדימה באחד התחומים הצומחים בשוק המקומי והעולמי



נושאים בכתבה חשמל ירוק

בשנים האחרונות עולם הגגות הסולאריים צובר תאוצה משמעותית, בעיקר בזכות השיפור המתמשך באיכות החומרים ובטכנולוגיות ההתקנה, שמאפשרים לייצר על כל גג כמות גדולה בהרבה של מגהוואטים לעומת העבר. 

כדי לסבר את האוזן, בין שנת 2023 לשנת 2024 בלבד נרשמה קפיצה של יותר מ-25% בתפוקה. הנתון הזה הוא חלק מהמגמה הגלובלית, כאשר גם משרד האנרגיה הציב לעצמו יעד שאפתני, להוסיף עד שנת 2030 עוד כ-100 אלף גגות סולאריים בישראל. 

המהלך המדובר של דלקל

על רקע זה, קבוצת דלקל ביצעה מהלך שנחשב לדרמטי בשוק האנרגיה, כאשר גייסה לשורותיה את אביטל אופק, מי שזכה בשנה שעברה בתואר איש השנה בכלכלה הירוקה. אופק, מהשמות הבולטים בתחום האנרגיה המתחדשת, נחשב לדמות שהובילה פרויקטים חדשניים לשילוב אנרגיה סולארית בשדות חקלאיים וכל זה מבלי לפגוע בגידולים ואף לתרום לשיפור שלהם.

עבור דלקל, שמזה למעלה מ-25 שנה פועלת בענף האנרגיה הישראלי, מדובר בחיזוק משמעותי. הקבוצה שנמצאת בבעלות של יניב כהן ויונתן חי, עוסקת במגוון תחומים ובהם מימון חוץ בנקאי, גז, נדל"ן מניב, אנרגיה ירוקה ודלקים, וכיום היא מספקת שירות לכ-50 אלף לקוחות עסקיים ופרטיים ברחבי הארץ.

חטיבת המימון של החברה באה לידי ביטוי בדמות הענקת מימון חוץ-בנקאי ללקוחות החברה, דבר שמאפשר לה להקים פרויקטים רבים ומורכבים מבלי להיות תלויה בגורמים  מימון חיצוניים.