חברות החוצות נגד קמפיין 'נעם': 'מסר פוגעני- לא נשתף פעולה'
קמפיין החוצות של מפלגת נעם ("להיות עם נורמלי בארצנו") שעלה בשבוע האחרון בנתיבי איילון ובלוקיישנים נוספים, לצד פעילות דיגיטלית, מעורר סערה רבה וביקורת בקרב חלקים נרחבים בציבור הישראלי, המתנגדים למסרים האנטי-להט"ביים שלו. מתנגדות נוספות לקמפיין השמרני שנתפס כפוגעני כנגד ציבור הלהט"ב הן חברות פרסום החוצות שמסרבות לתת למסרים אלו במה, אולם פניית המפלגה לוועדת הבחירות המרכזית שנענתה אתמול (יום ד') בתגובה של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הופכת את העניין למורכב יותר.
היועץ המשפטי לממשלה החליט לקבל את העתירה של המפלגה "וזאת לנוכח הוראותיו המפורשות של חוק דרכי תעמולה", לדבריו. עם זאת יש לציין כי נעם לא צירפה את תשובתה העתירה של נעם לא כללה את נימוקיה של חברת שילוט החוצות כנען לסירובה להעלות את הקמפיין, למרות שהחברה העבירה את נימוקיה למפלגה וזו בחרה שלא לצרפם, כך אומרים היום בכנען לאייס. "למיטב הידיעה" כותב מנדלבליט, "המשיבה לא הציגה עד כה טעם מבורר לסירובה לבקשת העותרת. על כן, עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי דין העתירה להתקבל, במובן זה שייקבע כי משווק פרסום, כהגדרתו לחוק דרכי תעמולה, אינו מוסמך להידרש לתוכן הפרסום, ככל שזה אינו מנוגד להוראת חוק ברורה". דברים אלו לא זוכים להתלהבות יתרה בקרב אנשי שילוט החוצות, וחלקם מאשרים כי ייתכן ויעתרו לבית המשפט נגד החלטת היועץ המשפטי לממשלה.
מתוך תשובתו של היועץ המשפטי מנדלבליט
כזכור, הרשימה העלתה קמפיין חוצות בולט בנתיבי איילון על שלטי הפרסום של חברת מרקעים-חוצות זהב בבעלותו של איש עסקי התקשורת אלי עזור, שעליו נכתבו מסרים כגון "שהנכד שלי יישאר יהודי - ישראל בוחרת להיות נורמלית"; "שהבן שלי יתחתן עם אשה"; גאווה וקניית ילדים או שהבן שלי יתחתן עם אשה", ועוד ברוח זו.
- מי שולט בעידית סילמן, למה החקירה של אביר קארה מיותרת?
- סטלה קורין-ליבר מסכמת שבוע: המקורבים שהפכו לשופטי העליון - והשקר של ועדת מררי שחקרה את פרשת NSO
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרשימה ביקשה להעלות קמפיין דומה על דופן מלון פארק בירושלים, אולם חברת החוצות שמנהלת את הפרסום במקום י. מור, בשותפות של קובי מור ומגה מדיה (דני מולדבסקי) סירבה. במקביל סירבה גם חברת החוצות כנען מדיה לפרסם את הקמפיין של רשימת נעם וגם כנגדה עתרה המפלגה.
קמפיין מפלגת נעם. מתוך עמוד הפייסבוק של המפלגה
נכון לעכשיו, חברת הפרסום המחזיקה בזיכיון הפרסום על מלון פארק מסרבת לקמפיין של מפלגת נעם, הן בשל זמינות אך לא פחות מכך בעקבות המסר שלטענתם פוגע ברגשות הציבור. קמפיין קודם של המפלגה תחת המסר של "אבא+אמא=משפחה" עלה בעבר על קיר המלון אך הוסר לאחר מספר שעות בלבד על ידי חברת החוצות, מיוזמתה, ובעקבות פניית עיריית ירושלים להסיר את השלט. בעקבות זאת פנתה המפלגה לבית המשפט אך זה פסק לטובת עיריית ירושלים.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
פרטי או ציבורי
בשוק החוצות מסבירים לאייס כי הפרט החשוב בעניין פרסום קמפיין שמעורר מחלוקת נעוץ באופיו של השלט - האם מדובר בנכס פרטי או בנכס עירוני-ציבורי. בתשובתה לוועדת הבחירות, חברת החוצות הירושלמית י.מור שסירבה לפרסום השלט על גבי המלון, אומרת כי העתירה "כוללת טענות מופרכות וחסרות בסיס". י.מור טוענת עוד כי הבניין המשמש כמלון הוא בבעלות פרטית ולא ניתן לפרסם עליו מודעות מסחריות, או פוליטיות, בעלות מסר שלילי, קל וחומר כאלו שפוגעות ברגשות הציבור.
על תוכנו של הקמפיין אומרת חברת החוצות כי הוא "משפיל, מבזה ופוגע בזכות לכבוד המעוגנת לכבוד המעוגנת בחוק יסוד". עוד היא מוסיפה כי הוא פוגע בחברי הלהט"ב וממתג את חבריה כמי ש"קונים ילדים". לטענתה, "כלום יעלה על הדעת שלעותרת תינתן חירות להשפיל ולבזות ילדים מאומצים ולכנותם סחורה?". יתרה מכך, חברת החוצות טוענת כי נכון לעכשיו אין כל ודאות שרשימת נעם אכן תרוץ לכנסת ואין כל יכולת לדעת אם היא אכן "מתמודדת בבחירות" על פי הגדרה.
קמפיין מפלגת נעם באיילון. מתוך עמוד הפייסבוק של המפלגה
מחברת י.מור נמסר לאייס כי "החברה שומרת חוק הפועלת בהתאם להוראות הדין ובכלל זה חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ובכלל זה הזכות לכבוד. מפלגת נועם הגישה עתירה ליו"ר ועדת הבחירות לחייב את החברה לפרסם המודעה דבר שאינו אפשרי גם מטעמים שאינם קשורים בתוכן המודעות. החברה הגישה תגובה מפורטת ומקיפה לעתירת מפלגת נועם ליו"ר ועדת הבחירות ועל שולחנו של כבוד השופט הנדל מונחת ההכרעה בטענות הצדדים, בין היתר, טענת החברה כי המודעה גורמת להשפלה וביזוי של קהילת הלהט"ב, ילדי חברי הקהילה ואף בהורים מאמצים וילדים מאומצים (שאינם נמנים על חברי הקהילה) באופן הפוגע בזכותם החוקתית לכבוד".
בקרב חברות שילוט החוצות ישנה תמימות דעים לגבי הסירוב להעלות את הקמפיין של מפלגת נעם על גבי נכסים פרטיים שבבעלותם. מנגד, גם שם מודעים לאפשרות שוועדת הבחירות המרכזית ובית המשפט עשויים לחייב אותם לעשות כן על גבי נכסי שילוט עירוניים-ציבוריים אותם הן מחזיקות בזיכיון. "לא היינו מעלים מסר כזה", אומר לאייס גיא ברעם, בעליה של חברת החוצות ברעם, "אנחנו מוותרים על מאות אלפי שקלים בכל שנה תוך הפעלת שיקול דעת של מה להציג ומה לא. יש לחברות השילוט אחריות והכסף לא אמור לטשטש את שיקול הדעת, בטח לא שמדובר בתוכן מסית, מעליב ומכוער".
מנכ"ל חברת כנען מדיה, אוהד גיבלי, מסביר כי "אנו בכנען סבורים שהמסרים בקמפיין מפלגת נעם הם מסרים פוגעניים כלפי אוכלוסיות מסוימות ואין בכוונתנו לשתף פעולה עם פגיעה ברגשות הציבור. הפרסום על גבי תחבורה ציבורית הופך את הבעיה לכפולה ומכופלת שכן, אותן אוכלוסיות שמוגדרות על ידי מפלגת נעם כלא-נורמליות, הן חלק ממשתמשי התחבורה הציבורית ולא ראוי שבבואן להשתמש באוטובוסים, ייחשפו למסרים באוטובוסים שמכנים אותם כלא נורמליים".
גם מאיר אדרי, בעליה של חברת הפרסום על מסכים דיגיטליים edri8 תומך בדברי הקולגות: "אני לא אפרסם בשום אופן. המסכים שלי הם שלי. הם פרטיים ואני קובע מי יעלה. אף אחד לא יכול להכריח אותי בעד שום סכום. כבר פסלתי כמה קמפיינים שהיו נגד המדינה וחיילי צה"ל".
"אין סיכוי, גם אם ישלמו לי מיליון שקל לשעה"
שלא לייחוס אומרים גורם נוסף בשוק שילוט החוצות כי "עם כל הכבוד למנדלבליט, הוא עושה טעות בזה שהוא לא מבדיל בין קירות פרטיים לקירות ציבוריים. אולי בשטח ציבורי חלה עלינו חובת השוויון אבל בקיר פרטי שלי אני אעשה את מה שאני רוצה ואסרב למי שאני רוצה". הגורם מוסיף כי "אולי אסור לנו לסרב לעמותה כלשהי אבל כן מותר לסרב למסר. גם אם חברת סלולר גדולה תבקש ממני לעלות עם משהו פוגעני, אני אסרב".
גורם אחר בשוק החוצות מודע לבעייתיות: "ברמה האישית אני לא אתמוך ולא אתן לדבר כזה יד גם אם ישלמו לי מיליון שקל לשעה. כל זמן שזה תלוי בי אין סיכוי שיקבלו ממני את הפלטפורמה גם אם אני רעב ללחם". מנגד, הוא אינו מתחמק מהמציאות ומוסיף כי "אם בית המשפט יקבע שאני חייב להעלות אותם אז כנראה שנעשה כל מה שאפשר באופן חוקי כדי שזה לא יקרה".
כרגע, בנקודת הזמן הזו, שופט בית המשפט העליון ומ"מ מקום יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, ניל הנדל, קבע כי תינתן ארכה עד יום שני הבא ובזמן זה יוגש לבית המשפט תצהיר "עשוי כדין" כולל נימוקיה של חברת כנען לסירוב להעלות את הקמפיין ובנוסף, אם ירצה, תגובה נוספת של היועץ המשפטי לממשלה לאחר שעיין בנימוקיה של כנען.
מחברת מרקעים-חוצות זהב נמסר בתגובה: "היה ברור לנו מראש שמדובר במסרים בוטים שיפגעו ברגשות של ציבור רחב אשר יקר לליבנו ואף בבני משפחותינו ובקרובים לנו, אך למצער חברתנו מחויבת לציית ל"חוק הבחירות דרכי תעמולה" ואינה רשאית לסרב להציג פרסומים של אף מפלגה בישראל.
"עפ"י החלטתו של כבוד השופט מלצר, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, כפי שבאה לידי ביטוי בעתירה שהוגשה נגדנו אך לפני מספר חודשים, אנו חייבים, באופן שוויוני, לפרסם על גבי השלטים של חברתנו את כל המפלגות ואין זה בסמכותנו להתערב בתכנים הפרסומיים שלהן. ברור לכל כי חברתנו אינה מזוהה עם אף מסר שמתפרסם על גבי השלטים שלה ועם אף צד מהמפה הפוליטית, והיא מאפשרת לכל המפלגות לפרסם, כחוק".
- 10.מיצי שפיצי 28/07/2019 08:55הגב לתגובה זוואת הרווחים תתרמו לאגודה לזכויות הפרט או חוש"ן. יותר טוב, תעניקו להם פרסום חינם, ליד הפרסומות המשוקצות של ההומופוביים. ותכתבו בכוכבית בכספים של מי השתמשתם :)
- 9.ציקי 27/07/2019 13:20הגב לתגובה זוהשמאלנים ששולטים בפרסום , שוטפים לנו את המוח משך עשרות שנים , בכל בית בישראל על מעטפת חשבונית של חברת החשמל , שטיפת מוח להומואיזם , עם שקע ותקע זוג ההומואים , לאחרונה גם עם תינוק בידיהם , כעת ההומואים רוצים לגדל דור של הומואים טהורים המחונכים על ברכי ההומואיזם
- מעניין 28/07/2019 09:41הגב לתגובה זוהאם שקלת איזה טיפול המרה טוב?
- 8.צודקים 26/07/2019 13:46הגב לתגובה זוצריך להוציא את מפלגת נעם שונאת האדם מהחוק! אף אחד לא מפחד מלהטבים די כבר להסתה המזעזעת של תומכי מפלגת השנאה החדשה שקמה! חברות ענק במשק צריכות לצאת בקמפיין ענק תומך בחברי הקהילה שהיא כולנו! ונגד מפיצי שנאה ושונאי ילדים כמו במפלגת נעם
- 7.מדיה טק 26/07/2019 07:46הגב לתגובה זובין קמפיין נועם לבין קמפיין עמותת אפרת שאותו אתם מעלים ללא הבדל דת גזע ומין ? לא תומך באף אחד מהם אבל הצביעות מסריחה ! לאללה.
- 6.אבי 26/07/2019 00:16הגב לתגובה זועם מסרים אנטי ישראלים אז סבבה וזכותם המלאה אבל כשזה בא מקבוצה שדואגת לאינטרסים של ישראל והעם היהודי אז זה לא לגיטימי?
- 5.י 25/07/2019 23:52הגב לתגובה זוולכן הם אומרים את כל זה. ברגע שועדת הבחירות תחייב אותם, הם יגידו שאין ברירה וכך הרוויחו מכל הכיוונים
- 4.guy 25/07/2019 20:41הגב לתגובה זומדהים שבכלל יש דיון על האם מותר או אסור לפרסם שלטים כאלה. ספוילר: אסור!!!!!!!!!! גזענים משיחיים מטורפים
- אתה זונה עלובה ממין זכר. טפו עליך, חלאה (ל"ת)שם 26/07/2019 00:42הגב לתגובה זו
- 3.יאיר 25/07/2019 18:30הגב לתגובה זומעניין מה המתחסדים האלה יגידו אם אני אחליט בעסק הפרטי שלי לא להעסיק ערבים או להט"בים...
- 2.רוני 25/07/2019 15:21הגב לתגובה זואולי שיכריחו את כל המפלגות לפרסם אצלינו ולא רק שיכריחו אותנו לפרסם את ההזויים האלה. וחוץ מיזה מאיפה הכסף לקמפיין בכזה גדול למפלגה שקמה לפני שבוע?
- עמי 28/07/2019 02:06הגב לתגובה זובשבוע שעבר המפלגה פתחה בקמפיין עם המון מתנדבים שהתקשרו לעשרות אלפי אנשים כדי שיתרמו להם. תתפלאו אבל תוך 36 שעות השיגו למעלה ממליון וחצי שקל!!!
- אלירן 26/07/2019 01:19הגב לתגובה זומלא בוחרים תרמו להם נראלי איזה שני מיליון שקל תוך יומיים!!!
- 1.כל הקמפיין חוקי זאת אפלייה (ל"ת)משה 25/07/2019 15:11הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
