מקדונלדס קמפיין חרם
צילום: גולשים

הקמפיין נגד מקדונלד'ס: שלטים מול סניפים - ופעילות סושיאל

קמפיין החרם שנחשף בידיעות ובחדשות 13, זוכה לאלפי לייקים ושיתופים ברשתות החברתית, בזכות יבגני זרובינסקי והצל. ומי יועצי התקשורת שעומדים מאחורי הקמפיין?
אלכסנדר כץ | (28)

הקמפיין שמגלגלים ביממה האחרונה ארגוני ימין נגד רשת ההמבורגרים מקדונלד'ס, זוכה לתהודה רבה ברשתות החברתיות, בין היתר בזכות חשיפה שהעניקו לו אושיות רשת כמו יבגני זרובינסקי ויואב אליאסי "הצל".

 

אתמול (יום ב') בבוקר פורסם בידיעות אחרונות מכתב ששלח ראש מועצת שומרון יוסי דגן לשרי האוצר והתחבורה משה כחלון וישראל כ"ץ, בדרישה שלא לאפשר, בהתאם לחוק החרם, למקדונלד'ס להתמודד במכרז של רשות שדות התעופה להקמת מסעדה בשרית בדיוטי-פרי בנמל התעופה בן גוריון, וזאת משום שמקדונלד'ס והזכיין שלה בישראל עמרי פדן, מסרבים להקים סניפים בשטחי יהודה ושומרון. בערב נחשף בחדשות 13 חלק מהקמפיין שאמור להציף את הרשתות החבריות, במסגרתו צולמו ישראלים רבים המחזיקים שלט "# מחרימים את המחרימים".

מי שעומד מאחורי הקמפיין הם יועצי התקשורת רונן צור ועופר רוזנבאום, אליהם פנה פורום נכי צה"ל למען ביטחון ישראל. 2 היועצים גייסו שורה של ארגוני ימין, אישי ציבור ופוליטיקאים בכירים שחברו יחדיו במטרה להחיל את חוק החרם על מקדונלד'ס. בערב גם נרתם למהלך שר התעשייה אלי כהן.

 

רונן צור ועופר רוזנבאום

הבוקר גם הוצבו שלטים מול מספר סניפים מרכזיים של מקדונלד'ס בתל אביב, בין היתר סניפים בשדרות רוטשילד, אבן גבירול ושרונה. בשלטים אלו נכתב: "ישראלי שים לב! השטח שלפניה הינו 'שטח M', שטח בשליטת חברה המחרימה חלקים ממדינת ישראל. הכניסה אליו מהווה תמיכה בחרם". הטקסט בשלט מופיע גם בערבית ואנגלית.

 

השלטים מול אחד מסניפי מקדולדס בתל אביב (צילום גולשים)

החשיפה הגדולה לקמפיין הגיעה בזכות התייחסותם של זרובינסקי והצל. בתוך זמן קצר מרגע הפרסום, רשמה התמונה מעל 6,000 לייקים באינסגרם (זרובינסקי – כ-4,000, הצל – כ-2,200), בפייסבוק מעל 5,000 לייקים (הצל: הצל 4,200 לייקים, 500 תגובות, 800 שיתופים, זרובינסקי: 1,000 לייקים, 130 תגובות).

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

תגובות לכתבה(28):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    אביעד 10/06/2019 09:14
    הגב לתגובה זו
    מי בא לאכול במקדונלדס?
  • 18.
    ארנון 05/06/2019 20:35
    הגב לתגובה זו
    הצל....להתלות ב"אילנות ממש גבוהים"..
  • 17.
    ג 05/06/2019 16:58
    הגב לתגובה זו
    במידה ויפתח סניף מקדונלדס בשטחים, שם כמו ברוב סניפי מקדונלדס מחוץ לגוש דן, יהיו עובדים ערבים/ פלסטינים. מי שלא רוצה סניפי מקדונלדס בשטחים הוא הוא הגזען, החשוך, הקולוניאליס, וזה שמוכן לספק עבודה רק למי שיש לו תעודת זיהות כחולה. מה גם שפלסטינים תושבי השטחים לא לא יכולים לאכול ולהינות ממקדונלדס - בכלל אפליה! עומרי פדן אתה ממש לא איש של שלום
  • 16.
    איילת 05/06/2019 12:20
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לעומרי פדן. לוחם שלום ותיק
  • 15.
    רון 05/06/2019 08:33
    הגב לתגובה זו
    ברגר קינג יש? דומינוס? פיצה האט? כל אלה ורבים אחרים לא פותחים בשטחים גם כדי לא להסתבך במריבות אבל גם כי לא משתלם לפתוח בחורים קטנים מבודדים וכשרים.
  • יהודי בן ישראל 05/06/2019 13:14
    הגב לתגובה זו
    ערב רב
  • 14.
    בושה כמה חשוך הצל (ל"ת)
    האור 04/06/2019 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    דניאל 04/06/2019 16:36
    הגב לתגובה זו
    את סניפיו ולפעול עפ״י אמונתו
  • וזכותנו לא להכנס אליו (ל"ת)
    ליאורה 05/06/2019 12:07
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אמיר 04/06/2019 16:13
    הגב לתגובה זו
    יינות שאף אחד לא קונה ולא שותה, עסקים שהלקוחות היחידים שלהם הם משרדי ממשלה... לכו חפשו.
  • 11.
    פלוטו 04/06/2019 15:29
    הגב לתגובה זו
    ואם לא בזין שלו לפתוח סניף בשטחים אז זו זכותו
  • אלון 04/06/2019 15:49
    הגב לתגובה זו
    ומנגד, הלקוחות אנשים פרטיים והם יקנו איפה שבז.. שלהם
  • בינתיים 06/06/2019 08:16
    העסקים של פדן משגשגים
  • 10.
    דודי מהרצליה 04/06/2019 14:32
    הגב לתגובה זו
    אם למקדונלדס יש שכל, בעזרת תביעה על נזיקין הם מורידים גם את הקמפיין וגם מקבלים פיצויים של מיליונים על הנזק התדמיתי
  • ומה עם חופש הביטוי? (ל"ת)
    מתנגד לפראייריות 10/06/2019 14:52
    הגב לתגובה זו
  • בונזי 04/06/2019 16:05
    הגב לתגובה זו
    מדובר בפגיעה במהלך העסקים התקין של בית העסק, להציב שלטים זה מנוגד לחוק
  • 9.
    טורטית 04/06/2019 14:11
    הגב לתגובה זו
    כך היה בבחירות. ומי זה עופר ?
  • בדיחה תאמיני לי (ל"ת)
    דודי מהרצליה 04/06/2019 16:06
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    להחרים את מקדולדנס!!! (ל"ת)
    יוסי 04/06/2019 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כן ירבו (ל"ת)
    א-זרח 04/06/2019 13:41
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יבגני זרובינסקי שיחק אותה כאילו אכפת לו ובסוף קיבל כסף (ל"ת)
    אז? 04/06/2019 13:27
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יותר משמקדולנסד צריך את הימין הימין צריך את מקדונלדס (ל"ת)
    אור לגויים 04/06/2019 12:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שלמה 04/06/2019 12:34
    הגב לתגובה זו
    איזה קשר יש בין פוליטיקה להמבורגים??? חברת מקדונלד מבינה דברים כנראה רק דרך הכיס שלה...
  • 3.
    הצל מביך כמה שאתה דביל (ל"ת)
    אדום 04/06/2019 12:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שרה ושלמה 04/06/2019 12:28
    הגב לתגובה זו
    לדעתי צריך לעורר את דעת הקהל בארה"ב, אין שום קשר בין פוליטיקה לבין רשת המבורגרים. כדאי להחרים את הסניפים בארץ. ההמבורגר של מקדונלד לדעתי לא מציאה גדולה.
  • 1.
    א' 04/06/2019 12:05
    הגב לתגובה זו
    האם אותם מחרימים 'פטריוטים' יחרימו גם את החרדים שמסרבים לשרת בצבא? האם הם ייצאו בקמפיין דומה ויקראו לממשלה הימנית שלהם להפסיק להזרים להם מיליארדים? אני בטוח שלא.
  • זה בגלל שכל היתר לא קשור לאוכל!!!! (ל"ת)
    מתנגד לפראייריות 10/06/2019 14:53
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.