כל מה שרציתם לדעת על עין גדי

תוכן בחסות |

שמורת הטבע עין גדי ממוקמת במרכז מדבר יהודה, ומשתרעת על פני 14,350 דונם. השמורה כוללת בתוכה את קניוני הנחלים דוד וערוגות, הזורמים בכל ימות השנה, ואת המצוקים הנישאים ביניהם. מדובר בנווה המדבר הגדול ביותר בישראל, השופע בפלגי מים, צמחיה ייחודית ובעלי חיים. 

 

ההיסטוריה של המקום
עוד בימי קדם, לפני כ-5,000 שנה, התיישבו בני אדם בעין גדי, בעיקר בשל שפע המים באזור, שהתאימו לבעלי גידולים חקלאיים. מקדש מרכזי, אשר פעל במקום, משך אליו עולי רגל רבים, וכלי נחושת בן התקופה, שהגלה במערת המטמון בנחל משמר, מיוחס למשתמשים במקדש באותה התקופה. עין גדי היא אחת מערי שבט יהודה במדבר, ובה הסתתר דוד כשברח מפני שאול המלך ועל שמו נקרא נחל דוד. לאורך ההיסטוריה, עין גדי נחרבה, התחדשה, ננטשה ונלקחה שוב ושוב על ידי הבבלים, על ידי הפרסים, על ידי החשמונאים ולבסוף על ידי היהודים. 

 

בעלי חיים בשמורה
בעל החיים המרכזי בשמורה הוא היעל הנובי, שהוא גם מככב בסמל של רשות הטבע והגנים, ועין גדי זהו ביתו העיקרי בישראל. מלבד היעלים, אפשר למצוא בשמורה שפני סלע רבים, שועלים, זאבים ועטלפים. גם מינים של עופות, כדוגמת נשר, עורב, שחור זנב וטריסטרמית נפוצים באזור. בקרבת המים, ניתן לראות חלזונות, סרטנים וחיות מים קטנות נוספות. 

 

הצומח בשמורה 
אזור השמורה שופע בצמחיה מסוגים רבים, כשהבולטים בהם הם צמחים ממוצא סודאני, האופייניים לסוואנה במזרח אפריקה, כדוגמת העצים שיזף מצוי, שיטה סוככנית, שיטה סלילנית, מורינגה רותמית, סלוודורה פרסית, זקום מצרי, פתילת-המדבר הגדולה (תפוח-סדום) ואחרים. ליד מקורות המים, נוכל למצוא חישות קנים גבוהות, קנה סוכר, עץ אשל ישראלי ערבה מחודדת וכן צפצפת הפרת. 

 

תצפיות נוף ומסלולים בדרגות קושי שונות
אחד היתרונות הגדולים בשמורת עין גדי הוא תצפיות נוף המשקיפות אל עבר המדבר הפתוח, ים הלח ונווה עין גדי. ניתן למנות את הר ישי, שמהווה את נקודת התצפית הצפונית ביותר בשמורה, ראש מעלה עין גדי, שבעברו היה קטע דרך שחיבר את עין גדי לבית לחם, והר צרויה, שמהווה את נקודת התצפית הדרומית בשמורה, מעל לקיבוץ עין גדי ונחל ערוגות. 
מסלול קל – נחל דוד ומפל שולמית – מסלול האורך כשעה וחצי, שמתחיל בשער דוד ומסתיים בהליכה עד למפל שולמית. בדרך, פוגשים יעלים, שפני סלע וצמחיה ייחודית וכן ניתן להשתכשך בבריכות הנחל.
מסלול בינוני – נחל ערוגות – מסלול קווי של 6 ק"מ בערוץ הנחל, דרך מפלים נסתרים ובריכות שחיה טבעיות. מסלול זה קל יחסית, אך לא מתאים לילדים קטנים שעלולים להתעייף לאחר מספר ק"מ. 
מסלול קשה מאוד – מנחל דוד לנחל ערוגות – מסלול המתחיל בכניסה לנחל דוד ומסתיים בנחל ערוגות. המסלול קשה, וכולל בתוכו עליות, ירידות וטיפוס ומשכו הממוצע הוא כ-8 שעות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.