deepseek
צילום: טוויטר

איך האקרים מנצלים את סערת DeepSeek ואיך אפשר להתגונן?

אחרי סערת DeepSeek, עולות שאלות חדשות על פרטיות, אבטחה והונאות שמנצלות את הבאזז סביב ה-AI; אילו סיכונים חדשים עומדים בפני המשתמשים ואיך ניתן להתגונן?

רוי שיינמן |

סערת דיפסיק אומנם מאחורינו, אבל המסקנות והתובנות שעלו ממנה נשארו. בעוד עדיין יש ספקות לגבי האם החברה הסינית באמת הצליחה להשיג ביצועים דומים או טובים יותר מהמודלים המערביים עם מעבדים פחות מתקדמים, עולם ה-AI הוא כבר לא מה שהיה, יש ספקות הרבה יותר גדולים לגבי ההצדקה של השקעות הענק שחברות הטכנולוגיה עושות בכל הנוגע לבינה מלאכותית, אם כי בינתיים נראה שהן ממשיכות.


הבינה המלאכותית הולכת לשנות המון תחומים בחיים שלנו ואחד הבולטים שבהם הוא תחום הסייבר. הבכירים בתעשייה יודעים ומתכוננים לזה - נדב צפריר, המנכ"ל להחדש של צ'ק פוינט Check Point Software Technologies Ltd. 0.59%  , אמר בשיחה אחרי הדוחות האחרונים: "העולם שאנחנו הולכים אליו הוא עולם אחר. כולנו מנסים להבין איזה השפעה תהיה למימד של בינה מלאכותית. אנחנו רואים תוקפים שבעבר היו להם יכולות יחסית בסיסיות שהיום יש להם כמעט יכולות על, גם במובן של דיוק וגם במובן של קנה מידה. חלק מההתקפות הכי משמעותיות שראינו בשנים האחרונות היו נראות אחרת לגמרי עם AI, זה די מפחיד. אנחנו חייבים להמשיך ולחקור".


בחברת אבטח המידע ESET סקרו את האופן שבו נוכלים משתמשים ב-DeepSeek כפיתיון להונאות ותוכנות זדוניות, והציגו כמה מבעיות הפרטיות והאבטחה המרכזיות בתקופה אחרונה, תוך הצעה של מספר דרכים להתגונן.


הונאות ותוכנות זדוניות

דוגמה אחת מגיעה ממשתמש ב-X שפרסם כמה פרטים על אתר שמחקה את האתר הרשמי וקורא למבקרים להוריד את מודל DeepSeek. עם זאת, לחיצה עליו מפעילה הורדה של קובץ הפעלה זדוני שמוצרי ESET מזהים כ-Win32/Packed.NSIS.A. בעוד האתר במידה רבה נראה אמין, עין חדה תזהה עוד תוספת ליד כתובת האתר עצמה: בניגוד לכפתור "התחל עכשיו" באתר הרשמי, באתר המתחזה מופיע גם כפתור "הורד עכשיו". (DeepSeek השיקה אפליקציות לנייד הן עבור iOS והן עבור Android בהצלחה רבה, אך תוכלו גם להשתמש במודל הבינה המלאכותית שלו ישירות בדפדפן הדסקטופ שלכם - ללא צורך להוריד דבר). כדי לחזק עוד יותר את סיכויי ההצלחה של ההונאה, התוכנה הזדונית חתומה דיגיטלית על ידי "K.MY TRADING TRANSPORT COMPANY LIMITED".


אחרים גם זיהו דומיינים דומים שנוצרו לאחרונה שמטרתם לגרום לאנשים לחשוב שהם נחתו על הדבר האמיתי, אך במקום זאת להפריד אותם מהנתונים שלהם או מכספם, כולל על ידי שיווק מניות של מניות DeepSeek לפני ההנפקה (שאינן קיימות באמת). סיכון נוסף קשור למטבעות קריפטו מזויפים של DeepSeek שזינקו במספר רשתות בלוקצ'יין, כאשר חלקם הגיעו לשווי שוק של מיליוני דולרים תוך זמן קצר. החברה הבהירה ב-X מוקדם יותר בינואר כי לא הנפיקה אף מטבע קריפטוגרפי.


חששות בנוגע לפרטיות ואבטחה סביב DeepSeek

מיד לאחר עלייתה המהירה, DeepSeek ציינה כי היא עצמה הייתה מטרה ל"מתקפת סייבר בקנה מידה גדול" שגרמה לה להשעות הרשמות משתמשים חדשים. בינתיים, חברת אבטחת הסייבר בענן Wiz מצאה מסד נתונים השייך ל-DeepSeek שחשף בשוגג מפתחות API, יומני מערכת, הנחיות לצ'אט משתמשים ומידע רגיש אחר לאינטרנט הפתוח. DeepSeek נעלה מאז את מסד הנתונים.


חברות אבטחת הסייבר KELA ופאלו אלטו מצאו כי מודלי הבינה המלאכותית של DeepSeek רגישים למה שמכונה התקפות פריצה וניתן לחתור תחת האבטחה שלהם כדי לייצר פלטים זדוניים, כולל תוכנות כופר, כמו גם לפברק תוכן כגון הוראות מפורטות ליצירת רעלים וחומרי נפץ. בדומה למקרה של טיקטוק ושירותים מקוונים סיניים אחרים, גם שיטות איסוף הנתונים של DeepSeek זכו לביקורת כמעט מיידית, כולל מצד רשויות רגולטוריות בארה"ב, אירלנד, איטליה וצרפת.

קיראו עוד ב"BizTech"


איך להתגונן?

ב-ESET מציעים לפעול לפי הכללים הבאים: בין אם מדובר באפליקציה חדשה ויראלית, פלטפורמת מדיה חברתית או אפילו הבאזז האחרון סביב כלי AI, פושעי סייבר מיומנים מאוד בניצול האופנות והטרנדים החמים לתוך התחבולות שלהם, ובסופו של דבר הופכים אותם למפתים יותר וקשים יותר לזיהוי. כדי להגן על עצמכם מפני הונאות בנושא DeepSeek, שימו לב לכל הודעת דוא"ל או מדיה חברתית שמנסה להחזיר את הפופולריות שלה ולדחוף אתכם ללחוץ על קישורים חשודים.


מכיוון שניתן לרתום כלי AI ליצירת קמפיינים משכנעים ביותר של פישינג והתקפות הנדסה חברתית אחרות, היו סקפטיים לגבי מסרים שמגיעים כרעם ביום בהיר, במיוחד אם הם מציעים משהו טוב מכדי להיות אמיתי כמו הזדמנויות השקעה או מייצרים תחושת דחיפות. עדיף ליצור קשר עם החברה או האדם המוזכר בהודעות ישירות באמצעות ערוצים מאומתים ולנווט לאתר הרשמי על ידי הקלדתו בדפדפן האינטרנט שלך.


חזקו את ההגנה של החשבונות המקוונים שלכם באמצעות אימות דו-שלבי (2FA) במידת האפשר, כך שיהיה הרבה יותר קשה לפושעי סייבר לגשת לחשבונות שלכם, גם אם הם משיגים את פרטי הכניסה שלכם. הקפידו להשתמש גם בתוכנת אבטחה רב-שכבתית בכל המכשירים שלכם. בעת אינטראקציה עם DeepSeek או, למעשה, כל מודל AI אחר, שימו לב לנתונים שאתם מזינים לתוכו, כולל שמות, כתובות דוא"ל והעדפות אישיות רגישות. כנ"ל לגבי מידע ארגוני ומידע רגיש אחר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד

יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד