deepseek
צילום: טוויטר

בעקבות מתקפת סייבר: DeepSeek מגבילה הצטרפות של משתמשים חדשים

המתחרה הסינית של ChatGPT, שזינקה לראש דירוג האפליקציות בארה"ב, נאלצת להתמודד עם גל תקיפות על שירותיה
אדיר בן עמי | (1)


חברת DeepSeek הסינית, שהפכה למתחרה משמעותית בשוק הבינה המלאכותית, הודיעה היום, בזמן שהשווקים בארה"ב מעכלים את המכה שהנחיתה, על הגבלה זמנית על רישום משתמשים חדשים בעקבות "התקפות זדוניות בהיקף נרחב" על שירותיה. החברה ציינה כי משתמשים קיימים יוכלו להמשיך להתחבר כרגיל.


הסטארט-אפ הסיני, שנוסד בשנת 2023, צבר תשומת לב רבה בשבועות האחרונים כמתחרה ל-ChatGPT של OpenAI ו-Gemini של Google. השיא הגיע כאשר אפליקציית AI Assistant של החברה הצליחה להדיח את ChatGPT ממקומה בראש טבלת האפליקציות החינמיות המובילות בחנות האפליקציות של אפל בארצות הברית.


החברה, שצמחה מתוך יחידת מחקר בינה מלאכותית של קרן גידור סינית באפריל 2023, משקיעה את מאמציה בפיתוח מודלי שפה גדולים ובחתירה להשגת בינה מלאכותית כללית (AGI) - תחום המתמקד ביצירת מערכות AI שיכולות להתחרות או אף לעלות על היכולות האנושיות במגוון רחב של משימות.


התהודה סביב DeepSeek גברה משמעותית בשבוע שעבר עם השקת מודל R1, המתחרה במודל o1 של OpenAI. המודל, שהוא בקוד פתוח ומאפשר לכל מפתח AI להשתמש בו, זינק במהירות לראש טבלאות הדירוג בחנויות האפליקציות, כשמשתמשים משבחים את ביצועיו ויכולות ההיסק שלו.


מה שמרשים במיוחד הוא שהחברה הצליחה לפתח את המודלים שלה למרות ההגבלות האמריקאיות על ייצוא שבבים לסין. על פי הערכות של אנליסטים מ-Jefferies, עלות האימון של הגרסה האחרונה עמדה על 5.6 מיליון דולר בלבד - פחות מ-10% מעלות פיתוח Llama של מטא.


העלות הנמוכה של פיתוח המודל, בהשוואה למתחרים כמו OpenAI, אנתרופיק ו-גוגל, מעוררת שאלות רבות בתעשיית הבינה המלאכותית. בין היתר, עולות תהיות לגבי הנחיצות של סבבי גיוס בהיקפים אסטרונומיים ושוויים המיליארדי של חברות בתחום.


הצלחתה של DeepSeek מדגישה את התחרות המתגברת בשוק הבינה המלאכותית העולמי, שצפוי להגיע להכנסות של יותר מטריליון דולר תוך עשור. ענקיות טכנולוגיה וסטארט-אפים כאחד מתחרים ביניהם במרוץ להובלת השוק.

קיראו עוד ב"BizTech"


מנכ"ל Scale AI הצהיר לאחרונה כי סין השיגה במהירות את ארצות הברית עם מודל הקוד הפתוח של DeepSeek, הצהרה המדגישה את השינוי המהיר בשדה המשחק של הבינה המלאכותית הגלובלי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שמואל 27/01/2025 19:26
    הגב לתגובה זו
    קשקוש במיץ אין להאמין לאף מילה של חברה סינית. מן הסתם המגבלה באה בעקבות השלטונות הסיניים. סין ידועה בעולם כבסיס להתקפות סייבר על העולם המערבי זה שנים.
עובדים בהייטק ערב
צילום: דאלי

מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה

ההייטק הישראלי צומח בלי לגייס עובדים - ה-AI החליף את הג'וניורים ומה השלב הבא?, על התחומים הצומחים ועל התחומים שנמצאים בסיכון

אדיר בן עמי |

ההייטק לא קורס - הוא פשוט כבר לא צריך אתכם

בחודשים האחרונים מתרבים הדיווחים על התקררות בשוק העבודה בהייטק המקומי. מדברים על קיפאון, מדברים אפילו על ירידה בכמות העובדים. אין ירידה בכמות העובדים. התמונה אומנם מורכבת, אבל אין דרמה אמיתית. ההייטק הישראלי לא נמצא בנסיגה, אלא בעיצומו של שינוי מבני עמוק, שמתרחש במקביל בכל מוקדי הטכנולוגיה בעולם.

נכון לסוף 2025, מספר המועסקים בהייטק בישראל נע סביב 410 אלף עובדים - רמה דומה מאוד לשנה הקודמת, ואף עלייה צנועה. זו אינה ירידה, אלא האטה בקצב הצמיחה. האטה שמגיעה לאחר יותר מעשור של גידול מהיר שנתפס כמובן מאליו. במובן הזה, הנתון החריג אינו ירידה במספר העובדים, אלא העובדה שההייטק כבר לא מגדיל מצבת כוח אדם בקצב משמעותי מאוד כפי שהורגלנו בעבר.

הגורם המרכזי לשינוי אינו משבר כלכלי, אלא חדירה מואצת של כלי בינה מלאכותית לתהליכי עבודה. על פי הערכות גורמים בתעשייה, בין 7,000 ל-10,000 משרות - בעיקר משרות ג'וניור ותפקידי ביניים, הוחלפו או צומצמו באמצעות אוטומציה ו-AI. משימות שבעבר דרשו צוותים של מפתחים צעירים מבוצעות כיום באמצעות קוד גנרטיבי, מערכות אוטומטיות וכלי פיתוח חכמים.

חברות ענק כמו מיקרוסופט, גוגל, אמזון, סיילספורס ואחרות פיטרו עובדים לא בשל ירידה בפעילות, אלא כחלק מהתייעלות מבנית ומעבר למודלים המסתמכים על AI. גם בישראל, ההייטק לא צריך פחות עבודה - אלא פחות עובדים בתפקידים מסוימים. עם זאת, בהחלט יש "חשיבה מחדש" ושינוי מודל עסקי אמיתי בחברות תוכנה שמאוימות על ידי ה-AI. קל היום לפתח תוכנה ופתרון אפליקטיביים וזה מעמיד את החברות האלו בסיכון גדול ובאיום גדול. חברות כמו נייס, מאנדיי וויקס נפגעו בבורסה ואכזבו את המשקיעים בדוחות האחרונים, והשאלה מה יהיה קדימה. ההנהלות של החברות האלו מדברות על התעצמות והתחזקות, אבל וול סטריט סקפטית. 


ממספרים לערך

ההייטק עובר ממודל עתיר כוח אדם למודל עתיר תפוקה, שבו השאלה המרכזית אינה כמה עובדים יש לחברה, אלא כמה ערך מייצר כל עובד. מערכות אוטומציה ופלטפורמות פיתוח חכמות מאפשרים לצוותים קטנים לייצר תפוקות שבעבר דרשו מחלקות שלמות. משימות תכנות, בדיקות, תיעוד, אנליזה ואפילו ניהול תהליכים מבוצעות היום במהירות גבוהה פי כמה ובפחות ידיים. התוצאה: חברות ממשיכות לגדול בהכנסות, במוצר ובחדירה לשווקים, בלי להגדיל את מצבת כוח האדם בהתאם.

יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד