כנס המפתחים של גוגל
צילום: יוטיוב גוגל

שיפור מנוע החיפוש ושדרוג של ג'ימני: ההכרזות המרכזיות מכנס המפתחים של גוגל

הבינה המלאכותית עמדה במרכז כנס המפתחים השנתי של ענקית הטכנולוגיה, שהציגה שיפורים במנוע החיפוש הפופולארי שלה לצד שדרוגים בג'ימיני שימשיך לסייע למשתמשים בתוכנות השונות של גוגל 
איתן גרסטנפלד |

כנס המפתחים השנתי של גוגל (Google I/O), היווה עבורה מקום להציג את מוצריה אשר נמצאים בפיתוח, בדגש על בינה מלאכותית, כחלק מהמאבק המתמשך מול OpenAI. בין השאר הציגה החברה עדכונים וגרסאות חדשות לפלטפורמות הבינה המלאכותית שלה וכן שיפורים למנוע החיפוש הפופולארי. החברה גם הצליחה להצית את הדימיון של חובבי הטכנולוגיה והגאדג'טים באמצעות סרטון קצר שהציג יכולות מתקדמות עבר עוזר הבינה המלאכותית שהיא מפתחת.

רבים מהתכונות או הכלים שנחשפו על ידי גוגל במסגרת הכנס אמש, נמצאים בשלבי פיתוח שונים אך עשויים ללמד על האופן שבו ענקית הטכנולוגיה שואפת להטמיע טכנולוגיות של בינה מלאכותית במוצריה. זאת על רקע הכרזות דומות מצד מתחרותיה, בתחום הבינה המלאכותית, ובמיוחד OpenAI אשר השיקה לפני יומיים שני דגמי בינה מלאכותית חדשים, לצד גרסה של ChatGPT לשולחן העבודה וממשק חדש.

עדכוני בינה מלאכותית של ג'מיני

גוגל הציגה עדכונים לפלטפורמת הבינה המלאכותית הפופולארית שלה ג'מיני (Gemini 1.5 Pro), אשר בקרוב תוכל להתמודד עם עוד יותר נתונים. כך לדוגמה בחברה הסבירו כי הכלי יוכל לסכם טקסטים ארוכים יותר של 1,500 דפים, שיועלו על ידי המשתמשים. לצד זאת, הציגה החברה דגם חדש של ג'מיני (Gemini 1.5 Flash AI), שאמור להיות חסכוני יותר ומיועד למשימות קטנות יותר כמו סיכום מהיר של שיחות,  תמונות וסרטונים ושאיבת נתונים ממסמכים גדולים.

לדברי מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, הגרסה החדשה של המודל תהיה זמינה למפתחים ברחבי העולם ב-35 שפות. בין השאר הוא יציע יכולות תרגום משופרות לצד ניתוח של קבצי PDF וסרטונים, או סיכומים של מסמכים ארוכים. יכולות עלו יוטמעו בשירותים הפופולארים של גוגל, כולל ג'ימייל (Gmail), כך שג'ימיני יציע בין השאר למשתמשים, סיכום של שרשור מיילים, כולל קבצים שצורפו אליו. כפי שהצהירה בעבר, ג'מיני צפוי להחליף בסופו של דבר את העוזר של החברה בפלאפונים של אנדרואיד, Google Assistant, כחלק מהתחרות מול העוזר של אפל, סירי.

 

עיקרי הכנס מתוך דף היוטיוב של החברה

שכלול הכלים ליצירת תמונה ווידאו מטקסט

במסגרת הכנס גוגל הכריזה גם על פלטפורמות לייצור ווידאו ותמונות באמצעות בינה מלאכותית. שני הכלים (Veo ו-Imagen 3 בהתאמה), יהיו זמינים ליוצרים נבחרים כבר ביום שני הקרוב, ויגיעו ל-Vertex AI, פלטפורמת למידת המכונה של גוגל המאפשרת למפתחים לאמן ולפרוס יישומי בינה מלאכותית. בנוסף הציגה החברה כלי שמאפשר לייצר קבצי אודיו על סמך טקסט לשימושים שונים ומגוונים. לבסוף, השיקה החברה גם את "AI Sandbox", מגוון כלי בינה מלאכותית ליצירת מוזיקה וצלילים מאפס, בהתבסס על הנחיות פשוטות מצד המשתמש.

תכונות חיפוש חדשות

החברה מתכוונת להטמיע את הבינה המלאכותית בתוך מנוע החיפוש הפופולארי שלה. החל משבוע הבא יוכלו המשתמשים בארצות הברית לצפות בסיכום מהיר של תשובות לחיפושים שלהם. לדוגמה, אם משתמש מחפש את הדרך הטובה ביותר לנקות מגפי עור, דף התוצאות יציג עבורו "סקירת AI" בחלק העליון עם תהליך סינון, שגובש ממידע מרחבי האינטרנט. בנוסף, בוחנת החברה שילוב של תמונות ו-ווידאו במנוע החיפוש, באמצעות בינה מלאכותית. אחת הדוגמאות שהציגה החברה הראתה מישהו שצילם נגן תקליטים שבור, תוך שהוא שואל מדוע הוא לא עובד.

קיראו עוד ב"BizTech"

פרויקט אסטרה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
עילי מרום, COO Nanose, קרדיט: יח"צעילי מרום, COO Nanose, קרדיט: יח"צ
סטארטאפ להכיר

"החזון שלנו הוא להיות בכל קליניקה בעולם ולהציל חיים"

הסברה היא שכלבים יכולים להריח סרטן, ועכשיו חיישנים כחול לבן יוכלו גם. ראיון עם עילי מרום, מייסד משותף ו-COO של Nanose Medical שבנתה סנסורים היכולים להריח סרטן ריאות בשלבים מוקדמים

הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

במקר ממושב אודים כיום הרצליה. שירתתי 8 שנים בחיל הים והשתחררתי בדרגת רב סרן. עשיתי גם תואר שני במנהל עסקים בבית הספר קלוג באוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקאגו. בשנים האחרונים ב-Nanose, שותף מייסד וסמנכ"ל תפעול. 

ספר על החברה, מה המוצר מניין בא הרעיון?

הרעיון פותח בטכניון לפני למעלה מעשור. בעצם נכנסנו לתמונה כאשר הממציא של הטכנולוגיה הזו, פרופ' חוסאם חאיק שהוא ראש הפקולטה להנדסה כימית בטכניון, פנה לשותף עסקי שלנו והקמנו יחד את החברה כדי להביא את הטכנולוגיה ליישומים רפואיים בקליניקות ובפרקטיקה. הטכנולוגיה היא בעצם סנסורים חדשניים שרגישים למולקולות נדיפות שיוצאות לנו מהגוף בזמן נשיפה. בעצם כל כמעט כל מחלה שיש לנו משנה את המטבוליזם וכתוצאה משתנה הרכב המולקולות. יש 1500 מולקולות שונות כאשר הריכוזים שלהם משתנים.
כבר הוכח שכלבים יודעים להריח מחלות ובהן גם סרטן. הם בעצם מריחים את אותן מולקולות שההרכב שלהן משתנה וכבר יש עדויות שישנם בני אדם היכולים להריח, למשל יש פתולוגים מאוד מנוסים שיודעים לפי הריח לזהות מחלה במחלות כבד או אם יש סטרפטוקוק. פורסם בעבר גם על אישה באנגליה שיודעת להריח פרקינסון אבל בגדול, האף האנושי פחות רגיש מאף של כלב. הסנסורים שלנו יודעים לזהות מולקולות ועל ידי כך לזהות מחלות. כיום, הטכנולוגיות שיש בהן שימוש לזיהוי מולקולות הן מאוד יקרות ומתוחכמות ולכן דרוש מפעיל מיומן ואת התוצאות צריך לשלוח למעבדה מרכזית. 

הגישה שלנו היא אחרת. יש לנו סנסורים שאנחנו פיתחנו והומצאו בטכניון אנחנו המשכנו את הפיתוח. כשהסנסורים נחשפים לכל הרכב של מולקולה, אז נוצר אות חשמלי שאנחנו קולטים והאות הזה משתנה ותלוי בהרכב מולקולה בעת הנשיפה. בעצם אנחנו אוספים את האות החשמלי, עושים לו עיבוד ומאמנים את המערכת. אם למשל יש X דוגמאות של אנשים שיש להם סרטן ריאות ו-Y אנשים שאין להם, אנחנו מייצרים אות חשמלי ומייצגים טביעת אצבע מולקולרית. מפעילים את האלגוריתם שלנו, שמזהה את הדפוס של קבוצות הבריאים וקבוצות החולים, אז כאשר הפציינט הבא מגיע, המערכת כבר יודעת להעריך מה ההסתברות שהוא שייך לאחת הקבוצות. אפשר להגיד בסבירות גבוהה אם משתייכים לקבוצת החולים או לבריאים ואז הרופא יכול לקבל החלטה האם לשלוח להמשך טיפול או לא.
המערכת דומה מאוד למערכת הרחה. זה עובד כך: ריח למשל של קינמון. למשל, מורכב ממולקולות שונות אבל כשאני מריח קינמון, אותן מולקולות באות באינטראקציה עם מערכת ההרחה שלנו כך שהמוח עושה לזה עיבוד וכל ימי חיינו המוח למד שאות הזה שייך לקינמון בלי לדעת מהן המולקולות שמרכיבות את הריח. אותו העיקרון לאבחון מחלות. אנחנו עושים שימוש בסנסנורים לאותן מולקולות, מעבדים אותן ומלמדים את המערכת.
אנחנו סטראטאפ עם משאבים מוגבלים, המחקר שעשו בטכניון הוכיח proof of concept עם למעלה מ-20 סוגים שונים של מחלות ולכן היינו צריכים לבחור באילו מחלות אנחנו מתמקדים. בחרנו סרטן ריאות ומצב פרה סרטני של סרטן כבד וכבד שומני, כאשר אנחנו מאמנים את המערכת על שתי המחלות האלה ואנחנו כבר רואים תוצאות מדהימות ברמות דיוק של מעל ל80%. 



מכשיר Nanose מחובר ללפטופ, קרדיט: יח


מתי הוקמה וכמה עובדים?

הוקמנו ב-2020 יש לנו 14 עובדים, הרוב בישראל ומעט בארה"ב.

מי המשקיעים?

המשקיע הראשון הוא אנג'ל באמירויות, משקיע שני קרן בריטית, וחוץ מזה קיבלנו שני מענקים של רשות החדשנות עוד שניים מהאיחוד האירופי כולל מענק של 2 וחצי מיליון יורו שנחשב מאוד יוקרתי. וקיבלנו מענק מגוגל שגם עשו מאצ'ינג למענק מרשות החדשנות ותומכים בנו המון מבחינת פיתוח בענן ודאטה ומסייעים מה שאנחנו צריכים. גוגל הם שותפים נהדרים. 

דרור בין מנכל רשות החדשנות קרדיט: חנה טייב.דרור בין מנכל רשות החדשנות קרדיט: חנה טייב.

40 מיליון שקל: רשות החדשנות משקיעה בחמישה אתרי הרצה חדשים לסטארטאפים

טבע, שיבא, תשתיות אנרגיה, עתידים סיטיזון וגני יהושע יפתחו תשתיות פעילות לתעשייה, בריאות, אנרגיה ועיר חכמה, כדי לאפשר ניסוי והדגמה של טכנולוגיות בשטח

ליאור דנקנר |

רשות החדשנות, גוף ממשלתי שמממן ומקדם מחקר ופיתוח בתעשייה הישראלית, יוצאת למהלך שמכוון לנקודה הכי כואבת לסטארטאפים בשלבים מתקדמים, המעבר מפיתוח במעבדה לניסוי בסביבה אמיתית. במסגרת קרן תשתיות המו"פ נבחרו חמישה זוכים להקמה, הפעלה והנגשה של אתרי הרצה מתקדמים, בהיקף השקעה כולל של 40 מיליון שקלים.

הרעיון עצמו די פשוט. לא רק לבנות מוצר, אלא לבדוק אותו על מערכות עובדות, עם משתמשים, רגולציה, נהלים ותפעול יומיומי. האתרים אמורים לתת לחברות טכנולוגיה שנמצאות בשלבי פיתוח מתקדמים מקום לבצע ניסויים, הדגמות ופיילוטים בתנאי אמת בתחומי תעשייה, בריאות, אנרגיה, עיר חכמה וקיימות.

דרור בין, מנכ״ל רשות החדשנות , אומר כי "אתרי הרצה הם מנגנון קריטי בהפיכת חדשנות מרעיון לטכנולוגיה שעובדת בשטח. החיבור הישיר בין חברות טכנולוגיה לבין תשתיות אמיתיות מאפשר לקצר תהליכים, לצמצם סיכונים ולצבור יתרון תחרותי לקראת הפריצה לשווקים הגלובליים. זהו כלי מדיניות שמחזק את הכלכלה הישראלית, מעמיק את שיתופי הפעולה בין התעשייה להייטק ומבסס את מעמדה של ישראל כבטא ניישן מובילה בעולם. החיבור הישיר בין אתרי הרצה לחברות טכנולוגיה יסייע בפתרון אתגרים ממשיים של המשק והחברה בישראל: להסיר חסמים, לפתוח צווארי בקבוק ולייצר תשתית שמקדמת חדשנות יישומית".


למה זה חשוב גם לתאגידים וגם לסטארטאפים

המהלך נועד לגרום לתאגידים ולגופים עם תשתיות קריטיות לפתוח שערים למה שמכנים חדשנות פתוחה. זו גישה שבה ארגון גדול משתף פעולה עם סטארטאפים וחברות טק כדי להאיץ פיתוח פתרונות, במיוחד כשיש גם אילוצים עסקיים וגם דרישות רגולטוריות.

מבחינת הגופים המארחים, האתרים אמורים לספק דרך מסודרת לבחון טכנולוגיות בזמן אמת. יעילות, ביצועים, עמידה ברגולציה, השפעה על לקוחות, התאמה לתהליכים ארגוניים. הם מספרים גם על ציפייה לתהליך של למידה והטמעת תרבות חדשנות בתוך הארגון, דרך חשיפה של עובדים וצוותים לשיטות עבודה שונות ולפתרונות חדשים. בשורה התחתונה, במקום להמר על פרויקט גדול, עושים פיילוט מוגבל שמאפשר לבדוק ולתקן לפני שמרחיבים.