כנס המפתחים של גוגל
צילום: יוטיוב גוגל

שיפור מנוע החיפוש ושדרוג של ג'ימני: ההכרזות המרכזיות מכנס המפתחים של גוגל

הבינה המלאכותית עמדה במרכז כנס המפתחים השנתי של ענקית הטכנולוגיה, שהציגה שיפורים במנוע החיפוש הפופולארי שלה לצד שדרוגים בג'ימיני שימשיך לסייע למשתמשים בתוכנות השונות של גוגל 
איתן גרסטנפלד |

כנס המפתחים השנתי של גוגל (Google I/O), היווה עבורה מקום להציג את מוצריה אשר נמצאים בפיתוח, בדגש על בינה מלאכותית, כחלק מהמאבק המתמשך מול OpenAI. בין השאר הציגה החברה עדכונים וגרסאות חדשות לפלטפורמות הבינה המלאכותית שלה וכן שיפורים למנוע החיפוש הפופולארי. החברה גם הצליחה להצית את הדימיון של חובבי הטכנולוגיה והגאדג'טים באמצעות סרטון קצר שהציג יכולות מתקדמות עבר עוזר הבינה המלאכותית שהיא מפתחת.

רבים מהתכונות או הכלים שנחשפו על ידי גוגל במסגרת הכנס אמש, נמצאים בשלבי פיתוח שונים אך עשויים ללמד על האופן שבו ענקית הטכנולוגיה שואפת להטמיע טכנולוגיות של בינה מלאכותית במוצריה. זאת על רקע הכרזות דומות מצד מתחרותיה, בתחום הבינה המלאכותית, ובמיוחד OpenAI אשר השיקה לפני יומיים שני דגמי בינה מלאכותית חדשים, לצד גרסה של ChatGPT לשולחן העבודה וממשק חדש.

עדכוני בינה מלאכותית של ג'מיני

גוגל הציגה עדכונים לפלטפורמת הבינה המלאכותית הפופולארית שלה ג'מיני (Gemini 1.5 Pro), אשר בקרוב תוכל להתמודד עם עוד יותר נתונים. כך לדוגמה בחברה הסבירו כי הכלי יוכל לסכם טקסטים ארוכים יותר של 1,500 דפים, שיועלו על ידי המשתמשים. לצד זאת, הציגה החברה דגם חדש של ג'מיני (Gemini 1.5 Flash AI), שאמור להיות חסכוני יותר ומיועד למשימות קטנות יותר כמו סיכום מהיר של שיחות,  תמונות וסרטונים ושאיבת נתונים ממסמכים גדולים.

לדברי מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, הגרסה החדשה של המודל תהיה זמינה למפתחים ברחבי העולם ב-35 שפות. בין השאר הוא יציע יכולות תרגום משופרות לצד ניתוח של קבצי PDF וסרטונים, או סיכומים של מסמכים ארוכים. יכולות עלו יוטמעו בשירותים הפופולארים של גוגל, כולל ג'ימייל (Gmail), כך שג'ימיני יציע בין השאר למשתמשים, סיכום של שרשור מיילים, כולל קבצים שצורפו אליו. כפי שהצהירה בעבר, ג'מיני צפוי להחליף בסופו של דבר את העוזר של החברה בפלאפונים של אנדרואיד, Google Assistant, כחלק מהתחרות מול העוזר של אפל, סירי.

 

עיקרי הכנס מתוך דף היוטיוב של החברה

שכלול הכלים ליצירת תמונה ווידאו מטקסט

במסגרת הכנס גוגל הכריזה גם על פלטפורמות לייצור ווידאו ותמונות באמצעות בינה מלאכותית. שני הכלים (Veo ו-Imagen 3 בהתאמה), יהיו זמינים ליוצרים נבחרים כבר ביום שני הקרוב, ויגיעו ל-Vertex AI, פלטפורמת למידת המכונה של גוגל המאפשרת למפתחים לאמן ולפרוס יישומי בינה מלאכותית. בנוסף הציגה החברה כלי שמאפשר לייצר קבצי אודיו על סמך טקסט לשימושים שונים ומגוונים. לבסוף, השיקה החברה גם את "AI Sandbox", מגוון כלי בינה מלאכותית ליצירת מוזיקה וצלילים מאפס, בהתבסס על הנחיות פשוטות מצד המשתמש.

תכונות חיפוש חדשות

החברה מתכוונת להטמיע את הבינה המלאכותית בתוך מנוע החיפוש הפופולארי שלה. החל משבוע הבא יוכלו המשתמשים בארצות הברית לצפות בסיכום מהיר של תשובות לחיפושים שלהם. לדוגמה, אם משתמש מחפש את הדרך הטובה ביותר לנקות מגפי עור, דף התוצאות יציג עבורו "סקירת AI" בחלק העליון עם תהליך סינון, שגובש ממידע מרחבי האינטרנט. בנוסף, בוחנת החברה שילוב של תמונות ו-ווידאו במנוע החיפוש, באמצעות בינה מלאכותית. אחת הדוגמאות שהציגה החברה הראתה מישהו שצילם נגן תקליטים שבור, תוך שהוא שואל מדוע הוא לא עובד.

קיראו עוד ב"BizTech"

פרויקט אסטרה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סם אלטמן. קרדיט: רשתות חברתיותסם אלטמן. קרדיט: רשתות חברתיות

"ל-OpenAI יש חור תזרימי של 207 מיליארד דולר"

ניתוח של HSBC מלמד שלמובילה בתחום ה-AI יש יותר שימושים ממקורות והיא תצטרך לגייס הון, חוב או להקטין את התשלומים שלה בדרכים יצירתיות (כמו הנפקת מניות)

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה OpenAI סם אלטמן HSBC

HSBC פרסם ניתוח כלכלי מקיף, המעריך כי OpenAI עומדת בפני פער מימון עצום של כ־207 מיליארד דולר עד שנת 2030. הפער נובע בעיקר מהוצאות אדירות על תשתיות ענן, חוות שרתים, רכישת קיבולות עיבוד גדולות וחוזי שכירות ארוכי טווח. הניתוח, שפורסם על ידי צוות אנליסטים של הבנק בהובלת ניקולס קוט־קוליסון, מבוסס על חוזים קיימים של OpenAI עם ענקיות טכנולוגיה כמו מיקרוסופט (250 מיליארד דולר) ואמזון (38 מיליארד דולר), וכן עם אורקל (300 מיליארד דולר). עלויות אלה צפויות להגיע ל־1.4 טריליון דולר בחישוב כולל עד 2033, כולל 620 מיליארד דולר על השכרת מרכזי נתונים בלבד.

הדוח מדגיש כי ללא זרימת מזומנים חדשה, OpenAI תיתקל בבעיית מזומנים, אך האנליסטים מסבירים שלחברה יש אפשרויות כמו גיוסים ועסקאות שונות עם לקוחות וספקים. למעשה, ההשקעה הענקית בתשתיות היא הבעיה של חלק גדול מהחברות בתחום. הן משקיעות בידיעה שהתשואה רחוקה. ראינו כאן את הפער הענק בין ההשקעות של כל ענקיות הטק בתשתיות AI ובין התשואה הנמוכה שהן יפיקו בשנים הבאות - מה מאיים על מהפכת ה-AI?


OpenAI, מדווחת על כ־800 מיליון משתמשים חודשיים ועדיין תזרים המזומנים הנוכחי שלילי כשלא מפורסם עד כמה הוא שלילי, אך סיכוי טוב שמדובר על כמה עשרות מיליארדי דולרים. האנליסטים מציינים כי אפילו בתסריטים אופטימיים, כולל כיסוי 10% משוק הפרסום הדיגיטלי, ההכנסות לא יכסו את ההוצאות.

הפער בין המקורות לשימושים מבוסס על התחייבויות קונקרטיות. HSBC מעריכה כי עלויות החישוב לבדן יגיעו ל־792 מיליארד דולר בין סוף 2025 ל־2030, כאשר OpenAI שואפת ל־36 גיגאוואט של כוח חישוב, כמות חשמל שמספיקה לכ־27 מיליון בתים פרטיים, שווה ערך לצריכת מדינה בגודל טקסס. חוזי השכירות מתפרסים על פני שנים רבות, והם כוללים תשלומים קבועים ללא קשר לביקוש בפועל. במקביל, ההכנסות, מדמי מנוי (כ־20 דולר לחודש למשתמשים בתשלום), API לשירותים עסקיים ושירותים נוספים, צפויות לצמוח ל־213 מיליארד דולר ב־2030, אך זה עדיין משאיר פער מצרפי של 207 מיליארד.


האפשרויות לסגירת הפער הן כאמור גיוס הון דרך סבבי השקעה פרטיים או מוסדיים, כפי שקרה בסבב האחרון של 40 מיליארד דולר בהערכת שווי של 300 מיליארד. אפשרות נוספת - הלוואות מבנקים או אגרות חוב, עם שעבוד על נכסים כמו דאטה סנטרים, אך HSBC מזהיר כי שוק החוב הנוכחי קשה לחברות טכנולוגיה לא רווחיות. שלישית, הגדלת הכנסות: מעבר למודלים כמו פרסום ממוקד AI, ושירותים לארגונים וכלים לעסקים. אפשרות נוספת - משא ומתן מחדש על חוזים, הפחתת קיבולת או מעבר לחישובים פנימיים יעילים יותר. וגם כאמור אפשרות של השקעה בתמורה לסחורה ושירותים - אנבידיה השקיעה בחברה  ותספק לה שבבי AI שחלק מהעסקה.