דלק  לוויתן
צילום: אלבטרוס

שותפות לוויתן החליטו סופית להקים את הצינור השלישי

מדובר בצעד משמעותי בהרחבת יכולת הפקת הגז הטבעי מלוויתן בו התפוקה צפויה לגדול ב-16.6% מ-BCF 1.2 ליום לכ-BCF 1.4 ליום
דור עצמון | (7)

השותפות במאגר לוויתן (NewMed Energy, Chevron ורציו אנרגיות) קיבלו החלטת השקעה סופית (FID) לביצוע פרויקט הנחת הצינור השלישי ממאגר לוויתן לאסדת ההפקה, בתקציב כולל של כ-568 מיליון דולר. כזכור, בחודשים האחרונים דיווחו השותפות על קידום הפרויקט כחלק מהמאמץ להגדיל כבר בטווח הזמן הקרוב את היצע הגז הטבעי העומד לרשות הלקוחות בארץ ובאזור.

במסגרת הפרויקט יונח צינור הולכה תת ימי שלישי, מבארות ההפקה בשדה הממוקם כ-120 קילומטרים מערבית לחיפה בשטח המים הכלכליים של מדינת ישראל (EEZ) לאסדת ההפקה הממוקמת כעשרה קילומטרים מערבית לחוף דור, כך שתתאפשר הגדלה של יכולת אספקת הגז המרבית מפרויקט לוויתן, העומדת כיום על כ-BCF 1.2 ליום (12 BCM בשנה), לכ-BCF 1.4 ליום (14 BCM בשנה). מדובר בצעד משמעותי בהרחבת יכולת הפקת הגז הטבעי מלוויתן. הזרמת גז ראשון בצינור החדש צפויה להתרחש במחציתה השנייה של שנת 2025.

מניית ניו-מד אנרג'י זינקה ב-36% מתחילת השנה (נכון לטרם פתיחת המסחר הבוקר) למחיר של 10.3 שקל ושווי שוק של 12.12 מיליארד שקל. השותפות רשמה ברבעון הראשון של 2023 זינוק של 44% ברווח הנקי ל-121 מיליון דולר (לעומת 84 מיליון אשתקד). ההכנסות הסתכמו ב-281 מיליון דולר לעומת 247 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של 14%. ההכנסות לאחר ניכוי תמלוגים הסתכמו בכ-240 מיליון דולר לעומת סך של כ-211 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. העלייה בתוצאות נבעה בעיקרה מגידול בהכנסות ממכירות גז טבעי ממאגר לוויתן ומירידה בהוצאות פחת אזילה והפחתות. במספרים, במהלך הרבעון היא הפיקה ממאגר לוויתן גז טבעי בהיקף של כ-2.8 BCM, לעומת 2.7 ברבעון המקביל.

ההכנסות והרווח התפעולי של רציו רציו יהש -2.59% ברבעון הראשון עמדו על כ-93 מיליון דולר וכ-57 מיליון דולר בהתאמה, גידול של כ-13% וכ-18% בהתאמה לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי של רציו לרבעון הראשון עמד על כ-33 מיליון דולר, גידול של כ-16% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התזרים מפעילות שוטפת זינק בכ-46% והסתכם בכ-57 מיליון דולר.

ג'ף יואינג, מנכ"ל שברון מדיטרניאן לימיטד ברך על החלטת ההשקעה וציין כי השלמת הנחת הצינור הנוסף מבארות מאגר לוויתן לאסדה תרחיב את הביטחון האנרגטי של ישראל ותאפשר לספק גז טבעי לשווקים שזקוקים למקור אנרגיה נקי, אמין וכלכלי. "אנחנו ממשיכים לשתף פעולה עם מדינת ישראל בחיפוש דרכים להרחיב את יכולת הפקת הגז הטבעי כדי לענות על הצרכים ההולכים וגדלים של ישראל, האזור והעולם״.

יוסי אבו, מנכ״ל ניו-מד אנרג'י (NewMed Energy): ״פרויקט הצינור השלישי הוא צעד ראשון, משמעותי וחשוב, בהרחבת לוויתן – העוגן האנרגטי במזרח התיכון. בזמן שהביקושים בשווקי הייצוא גואים, הגדלת יכולת ההפקה והנזלתו העתידית באמצעות מתקן הנזלה ייעודי תאפשר לנו לספק עוד גז טבעי למשק המקומי, האזורי ובקרוב מאוד גם לגלובאלי".

יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו אנרגיות: "הביקוש לגז טבעי ממשיך לגדול ברחבי העולם ואנו שמחים להודיע על אישור סופי לצינור השלישי שיגביר את הפקת הגז מלוויתן כבר בעוד שנתיים. במקביל, אנו ממשיכים לעבוד על ההרחבה המשמעותית של שלב 1ב' וזאת לצד מתן פתרונות של אפשרויות הולכה וייצוא שיאפשרו העברת כמויות גדולות של גז טבעי ללקוחות בשווקים הבין-לאומיים".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 02/07/2023 12:36
    הגב לתגובה זו
    מה יהיה עם מניות לוויתן?עד מתי ידכאו אותם השורטיסטים.מתי נקבל שורסקוויז של 30%
  • 4.
    הברוקר 02/07/2023 11:17
    הגב לתגובה זו
    ניו מד- רציו - דלק קבוצה התעניינות עולמית כמה פעמים אחזור על המילה לאסוף? שלא תגידו שלא אמרתי!
  • אתה לא מבין המוסדיים מפילים את חברות הגז (ל"ת)
    משה ראשל"צ 03/07/2023 07:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ניו-מד אנרג'י היא מטילת בייצי הזהב של כל קבוצת דלק ! (ל"ת)
    משקיע בניו-מד 02/07/2023 10:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רציו 02/07/2023 09:55
    הגב לתגובה זו
    האפשרות היחידה להשקעה בלויתן בלבד ללא סיכונים
  • 1.
    הכריש 02/07/2023 09:33
    הגב לתגובה זו
    היום רציו חייבת לעבור את ה300 די לאכזבות
  • משה ראשל"צ 03/07/2023 07:59
    הגב לתגובה זו
    הם מפסידים
צחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמירצחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמיר

צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%

הנפקה מעין פרטית למקורבים בדיסקאונט מפילה את המניה; החברה גייסה כ-50 מיליון שקל נמוך ממחיר הסגירה של אתמול בכ-10%

צלי אהרון |

חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , העוסקת בנדל"ן יזמי ונדל"ן להשקעה ברומניה, קיימה והשלימה אמש גיוס של כ-50 מיליון שקל ממשקיעים מסווגים, במסגרת מכרז מוקדם שנערך לקראת אפשרות של הנפקה לציבור. במסגרת ההנפקה הוצעו יחידות הכוללות מניות רגילות וכתבי אופציה במחיר של 925 אג' ליחידה - מחיר הנמוך בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. בפועל ההנחה הא גדולה מ-10% כשמתחשבים בשווי האמיתי של האופציות.  

מצב כזה פוגע כמובן במשקיעים הפרטיים. הם מדוללים במחיר נמוך, והמניה נופלת כעת ב-11%. צחי חג'ג' יכול היה לגייס במסגרת הנפקת זכויות א6ו באפשרויות אחרות ואז המשקיעים הפרטיים היו יכולים להשתתף בהנפקה. עם זאת, חשוב להדגיש כי גם הנפקת זכויות גורמת במקרים רבים לירידה במניה, אך היא מספקת שוויון אמיתי בין בעלי המניות.  

החברה ציינה כי התקבלו התחייבויות מוקדמות לרכישת 54,059 יחידות, מתוכן בחרה להקצות 50,004 יחידות, בהיקף כספי כולל של כאמור כ-50 מיליון שקל. בין המשתתפים בהנפקה נכללו גם בעלי עניין בחברה, ובראשם נפתלי שמשון (נ.ש אחזקות), שהתחייב לרכוש כ-5,377 יחידות. עם פרסום ההודעה נרשמה תגובה חריפה מצד השוק: מניית חג'ג' אירופה צונחת כעת בכ-10% במחזור גבוה של כ-1.68 מיליון שקל. הירידה החדה משקפת את חוסר שביעות הרצון של המשקיעים מהדיסקאונט שניתן בהנפקה.

סימני שאלה. מדוע דווקא עכשיו?

הנפקה בדיסקאונט נתפסת לרוב בשוק ההון כמהלך של חולשה, כאילו החברה נאלצת "למשוך" כסף במחיר נמוך מהשוק כדי להבטיח ביקושים. מנגד, העובדה שהחברה בחרה לגייס דווקא אחרי תקופה של עליות במניה - 50% מתחילת השנה, מלמדת על רצון בעצם לדלל את החזקות בעל השליטה אחרי העלייה.   

התגובה השלילית כעת עשויה גם לשקף חשש משבירת המומנטום החיובי שראינו בתקופה האחרונה. השאלה המרכזית היא מדוע לגייס דווקא עכשיו. ייתכן שמדובר בצורך לממן פרויקטים יזמיים חדשים ברומניה, או ברצון לנצל חלון שבו המשקיעים מוכנים להזרים הון בתנאים יחסית נוחים לחברה. לחלופין, מדובר בצעד לחיזוק הנזילות והחוסן הפיננסי של החברה, שיאפשר לה גמישות רבה יותר בשוק תנודתי. במידה וההון יופנה לפרויקטים קיימים או להשבחת נכסים, הדבר עשוי להוות בשורה למשקיעים, שכן הוא עשוי לתרום לגידול עתידי בהכנסות וברווחיות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%

טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%

מערכת ביזפורטל |

השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת. 


ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?


הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".