חיים אביטן התחדשות עירונית
צילום: ששון תירם
ראיון

"פינוי בינוי בפריפריה כמעט לא אפשרי; במרכז יש היתכנות כלכלית"

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, מסביר שהתחום לפני הקמת הרשות היה "ג'ונגל" והוא הופך למסודר יותר - חוץ מפרגון עצמי, אביטן מדבר על יעד של 860 אלף דירות ב-20 שנה. האם אביטן שעומד בראש יחידה ספק מיותרת, יצליח לעבור משלב הדיבורים למעשים?

מורן ישעיהו | (15)

כל שר והשיגעון שלו. שרי האוצר והשיכון בקדנציה הקודמת הימרו על תוכנית מחיר למשתכן, הקימו מערך ציבורי גדול שיתמוך בתוכנית, הקימו את מטה הדיור, מינו מנהלים, עובדים, ולא הסתפקו בזה. מספר גופים חדשים נוצרו בשנים האחרונות, בהם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית שהוקמה לפני כשנתיים כחלק ממאמץ מרוכז לפתרון משבר הדיור כשהמטרה הייתה להביא לכך שכ-20% מהגדלת מלאי הדירות עד שנת 2020 תגיע באמצעות תהליכי התחדשות עירונית. מטרה ראויה יש לומר אבל מדוע הצורך בעוד גוף תכנוני עם שם מפוצץ ועוד משכורות למנהלים ועובדים - חלקם יקרים, האם מדובר בחלוקת ג'ובים?

על רקע זה, ניסינו להבין מה האג'נדה של הגוף הזה ואיך זה תורם לנו - הציבור. קשה לומר שקיבלנו תשובות לכל השאלות. תחילה, יש לומר שהתחדשות עירונית מגלמת פוטנציאל לתוספת משמעותית של דירות באזורי ביקוש על בסיס שיפור תשתיות קיימות וניצול מיטבי של הקרקע דרך ציפוף הבנייה, חיזוק המבנים ומיגונם מפני רעידות אדמה.

זה כבר נעשה טרם הקמת הרשות, אלא שזו אמורה לקצר תהליכים ולתמרן בין הדיירים, היזמים והרשויות המקומיות שלא מהססות להפעיל שיקול דעת עצמאי, אם דרך סיכול ממוקד על התמ"א או תכנון עצמאי של מתחמי פינוי בינוי. אם כן, הרשות נדרשת ללא מעט עבודת "ניהול", שבפועל מורכבת הרבה יותר מהאופטימיות שיו"ר הרשות, חיים אביטן, בעברו ראש עיריית חדרה, מנסה לשדר.

פינוי בינוי במוקד ההתחדשות העירונית  

תחום הפינוי בינוי עומד לאחרונה במוקד המאמץ להתחדשות עירונית, אם כי התפניות האחרונות מותירות לא מעט דיירים מבולבלים בנוגע לכדאיות ההשתתפות בתכניות במסלול זה. זאת בין היתר, כשמצד אחד היוזמה להורדת שיעור רף ההסכמות הנדרש במטרה להפעיל לחץ על דיירים סרבנים ולהביא לקידום הפרויקטים, ומאידך החלטתן של יותר ויותר ערים להחיל בשטחן מדיניות חדשה המפחיתה את שטחן של דירות התמורה (מכ-25 מ"ר ל-12 מ"ר).

"עד היום היה שוק פרוץ, ממש ג'ונגל - יזמים הבטיחו הרבה דברים והחתימו דיירים סתם ככה בלי שום עבודת הכנה מקצועית", מסביר אביטן. "עד לפני שהוקמה הרשות לא הייתה וודאות תכנונית בשום דבר, במשך 10-15 שנים כלום לא יצא לפועל ואנחנו בתהליך לשנות זאת. היום, כשבאים ליישם תכניות פינוי בינוי שדיירים חתמו עליהן - זה לא קורה כי זה לא כלכלי. אחרי בדיקות וחישובים שערכנו יחד עם השמאי הממשלתי ומועצת השמאים - המלצנו על נוסחה שמגבילה את התמורה מ-12 מ"ר עד 25 מ"ר כי הגענו למסקנה שזו התמורה הכי אטרקטיבית כדי לייצר פרויקטים שייצאו לפועל".

כמה פרויקטים הוציאה הרשות לפועל עד כה? על פי נתוני הרשות, בשנת 2018 ניתנו היתרי בניה ל-13,133 יחידות דיור, מהן 2,959 דירות במסלול פינוי בינוי והיתר במסגרת תמ"א 38, זאת לעומת היתרים ל-12,682 דירות ב-2017, מהן 2,699 דירות בפינוי בינוי - עלייה של כ-8.8%. הנתונים למחצית 2019 מראים כי מתוך 7,200 היתרים שניתנו, 1,500 הם בפינוי בינוי.

יש לציין כי יעד ההתחדשות העירונית כפי שהגדירה הממשלה עבור השנים 2017-2020 הוא היתרים ל-9,000 יחידות דיור מדי שנה – בו עמדה הרשות ואף מעבר לכך, והערכות הן שרף זה יחצה גם בשנת 2019. כמו כן, במקביל לעלייה בהיקף הפעילות היזמית במסגרת מתחמי פינוי בינוי, נצפתה מגמת ירידה בבקשות להיתרי תמ"א 38. בהתייחס לפעילות הרשות, מסביר אביטן כי "תמ"א 38 היא תכנית נקודתית, וההתייחסות שלנו היא יותר לפרויקטים של פינוי בינוי במסגרת תכנון עירוני ושכונתי".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

היעד - 860 אלף דירות תוך 20 שנה

"המטרה שלנו היא להסיר חסמים רבים שישנם בתכנון פרויקטים של פינוי בינוי ובמקביל, גם קיצור הליכי תכנון. כך למשל, כדי לייצר כדאיות כלכלית לפינוי בינוי בשכונה שקיימות בה היום כאלף יחידות דיור, צריך לתכנן בערך 6,000 יחידות דיור. אנחנו עושים את זה אמנם בשיתוף ובתיאום מלא עם הרשות המקומית אבל אנחנו מממנים את התכניות. המימון הממשלתי מהווה תמריץ לרשויות היום לקדם פרויקטים. 

"פרויקט פינוי בינוי בשכונות וותיקות מתחיל היום בממוצע עם מינימום של כ-500 יחידות דיור ויכול להסתיים ב-3,000 עד 5,000 דירות. תכנית כזו מגיעה לעלות של כ-2-3 מיליון שקל ורשויות מקומיות מתקשות לממן אותה - שם היתרון שלנו.

"התכנית האסטרטגית של מדינת ישראל לשנת 2040 מדברת על צורך תכנוני של 2.6 מיליון יחידות דיור. היעד שלנו הוא לתכנן את כל מדינת ישראל בפינוי בינוי עד 2040 ולייצר 860 אלף יחידות דיור בהתחדשות עירונית". כלומר מדובר על 43 אלף דירות בשנה - האם זה אפשרי? אביטן סבור שכן, אבל זה לא יהיה פשוט.

כ-70% מהתחלות הבניה של התחדשות עירונית בתל אביב והמרכז, למה אין התערבות ממשלתית באזורי הפריפריה?

"מדובר בנקודה חשובה מאוד. במרכז הארץ פינוי בינוי והתחדשות עירונית מתקיימת בגלל שווי הקרקע, כך שאפשר לייצר כדאיות כלכלית לקידום פרויקטים, זאת לעומת הפריפריה, שם ערך הקרקע הוא נמוך מאוד ואפילו אפסי ולכן היזמים לא מגיעים.

"המטרה המרכזית והעיקרית שלנו היא לקדם את הפריפריה ורק לאחרונה יצאנו במכרזים לעמותות במקומות שאין בהם כדאיות כלכלית - לוד וחיפה, שם אזורים ואפריקה ישראל עתידות לבנות ביחד כ-1,000 דירות באמצעות מימון של 40 מיליון שקל מהמדינה. אנו מתכוונים להרחיב את המודל הזה לפריפריה הרחוקה". 

בהתייחס לתפקידה של הממשלה הבאה, עת תתגבש לבסוף, אמר אביטן כי "הדבר המרכזי שצריך להוביל אותה לדעתי הוא הנושא של צדק חברתי. לצערנו הרב, אחרי 70 שנה שהמדינה קיימת עם אותן שכונות שבנו בחיפזון בכדי לאכלס כמה שיותר עולים מרחבי העולם, שהפכו לאזורים וותיקים ומתפוררים - זו ההזדמנות לחדש את פניה של ישראל. רוב האוכלוסיות בארץ הן דור שני של מצוקה ובקושי מתפרנסים - ולכן להעניק להם דירה חדשה זה בעצם להעניק להם גם סביבה חדשה וביטחון כלכלי יותר טוב".

הקבלנים מלינים רבות על קושי בהתנהלות מול מדיניות משתנה של העיריות, ואתה מצדך דיברת על כך שתהיה התייחסות לנושא בחוק ההסדרים כך שראשי ערים חדשים יהיו חייבים לכבד אישורים לפרויקטים קודמים – האם יש התקדמות בנושא?

"קודם כל חוק ההסדרים הוא עוד רחוק כי אין ממשלה אבל בעיקרון ממה שאני מרגיש היום - יש שיתוף פעולה מלא עם כל ראשי הרשויות בארץ. עם הזמן כולם הבינו שהפתרון הטוב ביותר בהתפתחות של עיר, ובמיוחד בשכונות הישנות, זה פינוי בינוי".

מה דעתך על היוזמה האחרונה של עיריית תל אביב לקדם פרויקטים של פינוי בינוי במימון עירוני – כלומר, שהיא תהיה המתכננת? האם מעורבות העירייה בתהליך עשויה לסייע בכך?

"המעורבות בפרויקטים כאלה היא נכונה איפה שיש עיריות חזקות. הבעיה העיקרית היא שהדירות הן נכס פרטי, ובמצב שבו הדיירים מתארגנים נכון אז הם גם לא צריכים לשאול אף אחד, אבל איפה שיש אוכלוסיות חלשות שמתקשות - שם נדרשת המעורבות".   

בהמשך לממצאים על ניגוד עניינים בייצוג דיירים בעסקאות של פינוי בינוי ותמ"א 38, מה בכוונת הרשות לעשות בנושא?

"מדובר בניגוד עניינים שאינו אתי ואנו עושים שינויי חקיקה. עד היום הייתה פרצה בחוק - והיזמים ניצלו אותה כדי למקסם רווחים על חשבון בעלי הדירות".

לסיכום, אביטן מדבר יפה על עשיית הגוף שהוא עומד בראשו, מתפאר ב-25 מינהלות להתחדשות ברשויות המקומיות ומתאר סוג של אופוריה ביחס להתנהלות מולן, ולא מחמיץ הזדמנות לקדם את האג'נדה שלו אבל די נמנע מלספק תשובות של ממש בסוגיות משמעותיות שעל הפרק. 

הוא מדבר על צדק חברתי ועל שכבות חלשות, אבל זאת אג'נדה של פוליטיקאי או של משרד הרווחה שאמור לתמוך בשכבות האלו. המנדט שלו הוא התחדשות עירונית, אז מעבר לכך שלא ברור לגמרי למה צריך עוד גוף שינהל וישלוט בתחום (הרי לא חסרים מעורבים), צריך להתמקד בעזרה לפריפריה לפני שאר המקומות דרך הנחות/ הטבות ליזמים, קבלנים ודיירים - וזה בלי קשר להתחדשות עירונית.

קראו עוד ב-Bizportal:

עכשיו גם בחיפה: התמורה לדיירים בפינוי בינוי תופחת ל-12.5 מ"ר​

"אין מחנק אשראי בשוק הנדל"ן; בעיית ההיתרים בפריפריה היא שערורייה"

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    עובד חברת חשמל 11/02/2020 09:30
    הגב לתגובה זו
    אל תחתכו בבשר החי של התושבים החלשים. תתנו ליזמים אדמות נוספות, או שתגדילו את המכפילים. אל תקחו מהעניים ותתנו לעשירים. אם אתם לא יודעים להתנהג בצורה הוגנת - פשוט, אל תתערבו.
  • 14.
    בארי 10/02/2020 22:30
    הגב לתגובה זו
    לזרוק את הוותמל לפח ים כל אוכלי החינם
  • 13.
    תושב חיפה 10/02/2020 12:37
    הגב לתגובה זו
    לא רוצים אותך. לא צריכים אותך. רק נזק אתה עושה לנו. תעשה לנו טובה ותפנה את התפקיד שלך לאדם שידאג לתושבים ולא לכל מיני יזמים. זה שלנו, ולא ניתן לך להפקיע לנו את הזכויות! נילחם איתך עד הסוף. פינוי בינוי שמקבלים בו 8 מטר נטו הוא תהליך לא ראוי ואף אחד אצלנו לא מסכים לזה. חד משמעית.
  • 12.
    אין סוף לעושק העם 10/02/2020 12:26
    הגב לתגובה זו
    אפשר לפגוע בהם בקלות. אולי תזרוק את הדיירים מהבית ותיתן הכל ליזמים? והיזמים ירוויחו יותר. למה אתה לא לוקח עוד לעניים ונותן עוד לעשירים מר "רובין הוד". ביזיון שאלה נבחרי הציבור בישראל!!!
  • 11.
    אתה עובד אצלו 10/02/2020 10:35
    הגב לתגובה זו
    חיים אביטן - אתה עובד ציבור וצריך לדאוג לציבור. לא ליזמים!
  • 10.
    הרבה ג'ובים מיותרים 10/02/2020 10:01
    הגב לתגובה זו
    בשוק העדין ורגיש הזה, בלי באמת הבנת השטח והנתונים, פופוליזם הרסני כמו מחיר למשתכן, שרק גורם לעוד ועוד נזקים.
  • 9.
    טלאור 10/02/2020 09:44
    הגב לתגובה זו
    אבל לא כך הדבר! הוא דואג לעצמו וליזמים. איזה חלאה!!! איזה נזק הוא עושה לחלשים!!
  • 8.
    אזרח מודאג 10/02/2020 09:30
    הגב לתגובה זו
    זה ממד שבנטו הוא 8 מטר. דירה שהייתה בארנונה 40 תהפוך להיות 90, וכל זה בגלל עוד 8 מטר! ומה עם ועד בית שיעלה מ-100 שח ל-350 ש"ח לחודש? אתה לא חושב על הכל, או שאולי חושב על הכל, אבל הכל לטובת היזמים! תתבייש. רק נזק אתה עושה לנו. לא צריכים את הטובות שלך!
  • 7.
    שי לי 10/02/2020 09:22
    הגב לתגובה זו
    אדם חסר לב ומצפון שדואג למיליונים של היזמים ולא לעוד חדר קטן למשפחות מרובות ילדים שחיים כמו סרדינים בדירות 50 מטר. איפה הלב שלך!!!
  • 6.
    בושה וכלימה 10/02/2020 09:16
    הגב לתגובה זו
    אתם ביזיון. מה כואב לכם שאדם עם דירת 50 מטר יקבל דירת 3 חדרים ראויה של 75 מטר? למה להמשיך לתת לו לגור בקופסת נעליים? זה הנכס שלו ולא שלכם!!!! חלאות!!
  • 5.
    ביזיון 10/02/2020 09:13
    הגב לתגובה זו
    לא שווה את הכאב ראש, ואז הקפיצה בארנונה פי 2 (מדידות חדשות שכוללות כל שטח משותף אפשרי - כמו פיר מעלית, חדר אשפה ועוד).
  • 4.
    תושב חדרה 10/02/2020 08:32
    הגב לתגובה זו
    עבריינים סוחטים את היזם על חשבון טיב ואיכות הבנייה , לא התפלא אם מרפסות יפלו כמו בניין קלפים כמו שאומרים "עיניי עירך קודמים" רק אל תגיד לא ידעתי....
  • 3.
    העיריות מתערבות בתמורה מתוך קנאה וצרות עין (ל"ת)
    התמורה לדיירים 10/02/2020 07:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שוכרת 10/02/2020 07:04
    הגב לתגובה זו
    הזכירו לנו. האם זה ראש עיריית חדרה לשעבר שקופתו התמלאה שרצים ?
  • 1.
    הרשות להתחדשות 10/02/2020 06:48
    הגב לתגובה זו
    למשל בפתח תקווה אף אחד לא יודע כלום. שום דבר במרכז העיר לא מתחדש רק שכונות ישנות ששם ברור לכולם שהורסים הכל ובונים מגדלים אבל במרכז העיר שום דבר טוב לא קורה. הכל בלוף גדול ראשי ערים מחממים כסאות ועושים נזקים ומתערבים במה שלא שייך להם למשל גודל התמורה לדיירים בעוד הם מפקיעים שטחים למדרכות
שכר דירה שחור
צילום: דאלי אי

באוצר מנסים - חובת דיווח למשכירי דירות; האם הפעם יצליחו?

הדיווח יאפשר לעלות על מתחמקים ומעלימים, אך ועדת הכספים מדי שנה בולמת את המהלך; במקיל רשות המסים מגיעה לדטה מאוד גדול דרך הצלבת נתונים ממקורות נוספים  

צלי אהרון |

הפוליטיקאים שלנו לא מעוניינים בחובת דיווח על משכירי הדירות. ההסבר הוא שהם לא רוצים עוד בירוקרטיה והכבדה על הציבור. אבל, אם לכאורה מדובר בחובת דיווח מאוד פשוטה, דוח של דקות בודדות של אחד יכול למלא , ואין כאן הכבדה גדולה על הציבור, אז מה הבעיה? לכאורה אין בעיה. לכאורה, אמורים להעביר את התקנה הזו בקלות. בפועל, זה יהיה קשה. הפוליטקאיים לא רוצים בחובת דיווח על משכירי דירות. 

יכול להיות שמשה גפני שהיה מהכוחות הגדולים נגד המס, קיבל הוראה מהבוסים שלו, יכול להיות שהסיבה היא פשוט שלרבים מהח"כים שלנו יש מספר דירות ואלי נוח להם להתחיל לדווח. הכל יכול להיות, אבל מה שבטוח שזה לא רק רצון להקל על הציבור.

יש מספר סוגים של העלמות מס. יש פשוט חוסר התייחסות מוחלט. אנשים שלא מדווחים למרות שצריך. נקודה. יש דיווח נמוך יותר מהמצב האמיתי כדי לא להגיע לרף. יש מספר סוגים של דיווחים לא אמיתיים - טריקים שמורידים את השכר מתחת לרף (כמו הורדה של סכום שהכירות מול תשלום חד פעמי על ריהוט וכו'), קניית דירות דרך הילדים ועוד. זו תופעה ענקית, רבבות משפחות מחזיקות דרך הילדים דירות נוספות. אם רשות המסים תיכנס לעובי הקורה, היא תמצא שלגבי המון דירות זאת לא באמת הדירה של הילדים, אלא זו דירה של ההורים וכאילו ניתנה לילדים. זו השיטה לחסוך במסים - במס רכישה ובמס על שכר דירה.

המדהים הוא שלמרות שמיסוי על שכר דירה הוא מאוד נמוך, אנשים בוחרים להתחמק ממנו. מדובר באפס מס עד 5,650 שקלים כשמעל הסכום זה יש אפשרות לשלם 10% בלבד, או מס על כפליים מהחריגה. בשביל 10% מס אתם בורחים? זה נמוך ממס על עבודה שמגיע ל-50% וזה נמוך מהמס על הבורסה בשיעור של 25%. לא הוגן. 


רשות המסים מנסה שוב להגיע למצב של דיווח חובה גם אם לא מגיעים לרף החבות במס. בדרך הזו היא תקבל מאגר מלא, ותדע אם המחירים הגיוניים, אם מספר הדירות לכל משפחה אמיתי. דמיינו שהיא תקבל על 3 דירות דומות במחירי שכירות שונים מאוד, היא מיד תדע שמשהו אל תקין. דמיינו שיצופו דירות של הסבתא שנפטרה מזמן ושהכר דירה מגיע לשני הילדים שיש להם עוד דירות להשכרה.  העלמות המס, הטריקים וה"גנבות" הקטנות לא ייעלמו מהרדאר. היא תהיה מרושתת על הכל. ברגע שתהיה חובת דיווח אקטיבית, אנשים לא יוכלו להגיד לא ידענו, לא הכרנו. רק ההנחייה הזו תגרום לכך שמעלימי מס במודע שתכננו ביום שבו יתפסו אותם להגיד לא ידענו, ידווחו וישלמו.

יוסי אברהמי
צילום: פרטי
ראיון

יוסי אברהמי: "הטלפונים מחו"ל חוזרים - השוק מתעורר מהר"

לאחר מכירת 10% מהחברה שבבעלותו ללאומי פרטנרס לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל, אברהמי מדבר על הזרמת ההון, המו״מ שהתפוצץ עם מנורה, הכיוון להנפקה - וההתעניינות הגוברת של משקיעים מהעולם בנדל"ן הישראלי

צלי אהרון |

יוסי אברהמי מרוצה. לאומי פרטנרס הצטרפו להשקעה בחברה ( לאומי פרטנרס רוכשת 10% מקבוצת יוסי אברהמי לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל) והוא יכול להתקדם לעבר חלום ההנפקה לציבור בשווי גבוה יותר. אף אחד לא יכול להבטיח ואברהמי לא מוכן לנדב מידע, אבל הכוונה של החברה להתקדם להנפקה וזה לא יהיה בשווי העסקה הנוכחית. שווי של 2 מיליארד שקל לא יהיה הפתעה. כשאתה מגיע לשוק עם שותף כמו לאומי פרטנרס כשבדרך גם השקעת הון נוסף בפרויקטים והגדלת צבר ורוח גולמי, אתה תהיה שווה יותר. עם זאת, יש סיכון - אברהמי ויתר על הנפקה כעת במטרה לגייס בעתיד בשווי גבוה יותר, אבל מה יקרה אם בדרך יהיו תקלות - ירידת מחירים, שוק חלש? אברהמי לקח את הסיכון. 

מאחורי העסקה עמד תהליך עבודה של כשלושה חודשים, שבמסגרתו בחן השוק המוסדי לעומק את הפעילות, המאזנים, הצבר והאסטרטגיה של הקבוצה. זהו צעד משמעותי עבור חברה פרטית, שמציבה את עצמה על מסלול הבשלה לקראת שוק ההון. תוך הצגת גיבוי מצד אחד הגופים הפיננסיים הגדולים בישראל, אם לא הכי גדול. לפני העסקה עם לאומי פרטנרס התנהל גם משא ומתן עם מנורה מבטחים בנוגע למכירת כ-20% מהחברה לפי שווי של כ-1.35 מיליארד שקל, כך שהעסקה הנוכחית מבוצעת לפי שווי גבוה יותר, ומחזקת את הרושם שהמוסדיים מעריכים את יכולת הצמיחה של הקבוצה ואת הנכסים שבידיה.

החברה שבראשות היזם ואיש העסקים יוסי אברהמי הוקמה בתחילת שנות ה-80 ונותרה בשליטה משפחתית, פועלת כיום בפרויקטים למגורים בכל רחבי הארץ. ובשנים האחרונות ביססה פעילות משמעותית גם בתחום ההתחדשות העירונית. לצד מאות פרויקטים שביצעה בעבר בתל אביב, חיפה, נתניה ואילת, החברה מחזיקה כיום צבר של כ-10 אלף דירות בשלבי תכנון וביצוע. בתקופה האחרונה היא גם בולטת בזכיות משמעותיות במכרזי רמ"י: ביניהן רכישת קרקע לשכונת מגורים בשדה דב בתל אביב בהיקף 144 דירות, וזכייה משותפת ב-772 דירות ביהוד מונסון.

שתי העסקאות מביעות את מה שקורה בחברה לאחרונה, הרחבת פעילות ומוכנות לעלייה בהיקפי הבנייה בשנים הקרובות. כניסת לאומי פרטנרס מסמנת תחנה נוספת בדרך של יוסי אברהמי לעבר אפשרות הנפקה. בחברה לא מתחייבים על עיתוי אך מציינים כי הדלת פתוחה, וכי החיבור לגוף מוסדי מוביל הכולל ניסיון משמעותי בליווי חברות לקראת שוק ההון, מהווה שכבת תמיכה חשובה.


יוסי, מה היה הרקע לעסקה - איך זה התגבש?