"אין מחנק אשראי בשוק הנדל"ן; יזמים בפריפריה לא מצליחים לעלות על הקרקע"
הדרך לצמצום הפערים בין אזורי המרכז לפריפריה עוד ארוכה, אך שורש הבעיה, מסתבר, דווקא אינו פיננסי. "מדינת ישראל לא באמת קיבלה החלטה להקים מטרופולינים נוספים, ולא רק בגלל כסף, זה הרבה מעבר. בנוסף, שכונות שלא יידעו להביא אוכלוסיה צעירה ימותו - יש לכך משמעות חברתית עצומה", כך אמר בני דרייפוס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון.
הדברים נאמרו בפאנל "הבנייה והתשתיות לאן?" בכנס הקבלנים השמיני שמתקיים השנה בים המלח, בו השתתף דרייפוס יחד עם אמנון מרחב - מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יואל אבן - מהנדס עיריית ירושלים ופנינה אלה, מנהלת סקטור נדל"ן בבנק מזרחי טפחות.
"הבעיה כרגע בפיתוח הפריפריה היא לא הכסף. כך למשל, חיבור חריש למחלף כביש 6 זה פשוט התנגדות של משרד התחבורה – זה לא שאם היינו מוציאים 2 מיליארד פחות במחיר למשתכן אז היה מחלף. במבט קדימה, ולאור תוצאות המכרזים, אני חושב שמחיר למשתכן יכולה להמשיך במרכז רק בשיטה ומבלי לתת שקל הנחה בקרקעות, ובלבד שהכסף שלא נותנים שם יילך לפריפריה", הוסיף דרייפוס.
מחיר למשתכן לא פעלה בפריפריה
בהתייחס לתכנית מחיר למשתכן, אמרה אלה כי "היא באמת עשתה שינוי משמעותי בשוק הדיור ב-4 שנות פעילותה. לצד זאת, כשבנק מלווה פרויקט הוא רואה לנגד עיניו שני סיכונים עיקריים: ביצוע ומכירה, ובהתחלה חשבנו שבפרויקטים של מחיר למשתכן אין הוצאות שיווק וכמעט ואין הוצאות מימון, שקונים את הקרקע ומיד מוכרים את כל הדירות והכל מצוין - אבל בפועל זה לא ממש מה שקרה, אלא רק באזורים מסוימים. הבנו שהפרויקטים האלה מורכבים יותר.
- אחרי כחלון, גם מנכ"ל משרד הבינוי נוטש את תכנית מחיר למשתכן
- משרד השיכון: "אנחנו במצוקה, מתקשים ליצור דיור בהישג יד לצעירים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"זה עניין של ביקוש והיצע – במרכז הארץ הדירות נמכרו מהר מאוד וזה עוד היה בהתחלה כש-100% מהדירות היו במסגרת מחיר למשתכן לזכאים והייתה עדנה. היום יזמים שאני מלווה תקועים עם פרויקטים בעיקר באזורי הפריפריה ואני גם חושבת שעוד לא נאמרה המילה האחרונה כי עוד יש המון קרקעות שמימנתי והלקוח לא מצליח לעלות על הקרקע. באזור מבשרת למשל בירושלים יש מתחם שלם, לקוחות שמימנו את הקרקע לפני כמעט שלוש שנים, ואנחנו מחכים שהם יצליחו להוציא היתרי בנייה ובעיניי זו פשוט שערורייה. אני רואה כמה כסף זה עולה להם ואת הזכאים שזכו בהגרלה ומחכים ולא קורה כלום – ופה באמת הבעיה".
במקביל ציינה אלה כי "אין מחנק אשראי בשוק ואפשר לקבל כסף ולבנות. כל הגופים הפיננסים והמוסדיים מאוד מעוניינים בתחום הזה והריבית מאוד נמוכה. הבנק שלנו נכנס בשנים האחרונות לנושא של התשתיות בצורה מאוד משמעותית, אלו עסקאות עתירות אשראי של מיליארדים. לאחרונה גם בנק ישראל הרחיב את המגבלה. כלומר, אני חושבת שיש היום הרבה בעיות בענף – המימון היא לא אחת מהן".
בהקשר זה ביקש דרייפוס להבהיר כי "תכנית מחיר למשתכן לא אמורה לפתור את בעיות מדינת ישראל בכללותן, וגם לא את הבעיה במבשרת, וזה לא קשור לשיטת המכרז - ראש העיר לא היה מוציא את ההיתרים כי יש לו איזושהי קפריזה. דרך אגב הוא לא היחיד, שכאילו בגלל שמדובר בתכנית פוליטית אזי אפשר לסחוט את הממשלה על כל מיני דברים אחרים, וזה דבר לא ראוי ונכון שנטפל בזה בכלים שיש לנו.
- קבוצת גבאי תקדם פרויקט רחב במתחם בלפור בבת ים
- כמה שווה הדירה שלכם - עסקאות אחרונות בערים מרכזיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
"דבר נוסף הוא שהתכנית לא באה להפוך את קצב הדירות בפריפריה לזה שקיים בהרצליה. יחד עם זאת, הנתונים שלנו מראים שקצב המכירות של מחיר למשתכן גם באזורים פריפריאליים הוא מהיר יותר בהרבה מקצב המכירות של דירות בשוק החופשי באותם אזורים".
הקבלנים: מוכנים לוותר על הקלות תמורת וודאות
"אחד החסמים הגדולים היום בפני יזמים הוא נושא תהליכי הרישוי. אנו דוחפים חזק מאוד לרישוי עצמי", טען מנכ"ל התאחדות הקבלנים. "זאת אומרת שיזם/ קבלן מגיש את הבקשה והאדריכל מאשר שהתמלאו כל התנאים והדרישות להוצאת ההיתר ואז הוועדה המקומית מיד מוציאה את ההיתר. זה יכול לקצר דרמטית את התהליך כפי שקורה למשל בארה"ב ומקומות אחרים.
"בסיטואציות מסוימות יזמים אפילו מוכנים לוותר על ההקלות והתוספות תמורת וודאות – מבלי הצורך להתעסק שנים בהיתרי בנייה, נוסף על הוצאות המימון. החסם העיקרי כרגע הם מהנדסי הרשויות המקומיות".
בתגובה לדברים אמר מהנדס עיריית ירושלים כי "נושא ההקלות הוא אחד הנושאים הכואבים - כשמגישים היתר ללא הקלה זה מתקדם די מהר. תהליך ההקלות מכניס היבט קשה בלוחות הזמנים, ומצד אחד אם נמנע אותן נקשה על אנשים לבנות ומצד שני זה יקל מאוד על הביורקרטיה ויכולת המימוש. אנו בוחנים את האפשרויות".
עוד הוסיף אבן כי "בירושלים אנחנו מזהים מצב שבו יש יחידות דיור ותב"עות עם עשרות אלפי יחידות דיור שקיימות על הנייר ולא ממומשות במשך שנים על גבי שנים - בשנה מתקבלים 2,800 היתרים בלבד. יכולת המימוש תלויה בשני גורמים: אנחנו, רשויות התכנון, המועצות והרשויות המקומיות, צריכים להאיץ את התהליכים ולעזור לקבלנים מבחינת ההיתרים, ומצד שני מוטל על הקבלנים והיזמים להבין את המציאות ולפעול כדי לעבוד.
- 2.תנסו 18/01/2020 21:34הגב לתגובה זוהיתר בנייה בירושלים. בושה וחרפה פקידונים מושחתים
- 1.קריית חיים מערבית זה היעד הבא להשקעה (ל"ת)מאיר 18/01/2020 13:41הגב לתגובה זו
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותכמה שווה הדירה שלכם - עסקאות אחרונות בערים מרכזיות
עשרות עסקאות בערים מרכזיות - תל אביב, חיפה, ירושלים, ראשון לציון, פתח תקווה ורמת גן; וגם - בכמה ירדו מחירי הדירות בשנה האחרונה?
מחירי הדירות בירידה. לפי נתוני הלמ"ס מחירי הדירות ירדו בדיווח האחרון ב-0.3% בחודש (לתקופה של אוגוסט-ספטמבר) כשקצב הירידה הוא כ-5% בשנה. בשטח הירידה גדולה יותר. מדובר על ירידה של 7% ואפילו 10% בשנה וזה מאוד משמעותי בהינתן שקצב עליית מחירי הדירות הוא 2.5% בשנה. מדובר על ירידה ריאלית של 10%.
הבאנו לכם את העסקאות בשבועות האחרונים בערים מרכזיות בארץ - תל אביב, חיפה, ירושלים, פתח תקווה, באר שבע ועוד ערים רבות כדי שתקבלו אינדיקציה למחייר הדירות אם אתם עומדים לרכוש דירה ולהבין "כמה אתם שווים" אם אתם בעלי דירה. הנה הנתונים שמתבססים ברובים על מאגרי רשות המסים:
- דירת יוקרה ב-1.3 מיליון שקל במרכז ת"א; הסיבה: טיל איראני פגע בה. האם כדאי?
- מגבלת האשראי שתקבור את החלום לדירה של רבבות צעירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תל אביב

קבוצת גבאי תקדם פרויקט רחב במתחם בלפור בבת ים
228 דירות ישנות ייהרסו ובמקומן ייבנו כ-660 דירות בשלושה מגדלים ומבנים נוספים; הפרויקט משתרע על כ-13.5 דונם סמוך לחוף הים והרכבת הקלה
חברת גבאי - חברה בת של חברת גבאי מניבים שיש לה 6 סדרות אג״ח בבורסה המקומית, תקדם פרויקט רחב היקף במתחם בלפור בבת ים, לאחר שנבחרה על ידי הדיירים להיות היזמית בפרויקט ההתחדשות העירונית הגדול. מדובר במתחם ותיק הכולל כיום 228 דירות ישנות הבנויות על שטח של כ-13.5 דונם, במרחק קצר מחוף הים וממסלול הקו האדום של הרכבת הקלה. במסגרת התכנון המתגבש, ייהרסו המבנים הישנים ובמקומם יוקם פרויקט חדש שיכלול כ-660 דירות. מכפיל של קרוב ל-3 (כלומר על כל דירה שתיהרס ייבנו כ-3 דירות) לצד מבני ציבור ושטחי מסחר הפונים לרחובות המרכזיים במתחם.
המתחם משתרע על פני מספר רחובות באזור בלפור-יצחק שדה, שנחשב לאחד המוקדים המשמעותיים בגל ההתחדשות העירונית שעובר על בת ים בשנים האחרונות. החיבור בין מיקום סמוך לחוף, נגישות גבוהה לתחבורה ציבורית ועתודות בינוי ישנות יחסית, הופך את האזור לאחד המרכזיים מבחינת התחדשות עירונית בעיר. עבור העירייה, מדובר במהלך שממשיך מגמה ברורה של צפיפות מתונה לצד שדרוג התשתיות, ועבור הדיירים - הזדמנות לקבל דירה חדשה ששווה בפועל כמה מיליונים מאשר דירה ישנה שצריך לומר - ללא הפוטנציאל להתחדשות עירונית הייתה שווה הרבה פחות.
מגדלים ליד הים
התכנון יכלול שלושה מגדלים בגבהים של 25-30 קומות, ולצידם ארבעה מבנים מרקמיים בני 11 קומות. שילוב זה נועד לאפשר מצד אחד ניצול יעיל של הקרקע ומספר יחידות גבוה, ומצד שני שמירה על קנה מידה שכונתי ברחובות הפנימיים.
לצד הבנייה למגורים, התוכנית כוללת גם שטחי ציבור, כגון מבני מוסדות חינוך או שירותי קהילה - ושטחי מסחר בקומת הקרקע, בעיקר לאורך הצירים הראשיים. המטרה המסתמנת היא ככל הנראה לייצר מרחב עירוני פעיל לאורך שעות היום, לשפר את השירותים לתושבים הוותיקים והחדשים ולחזק את המדרכות והרחובות כמוקדי פעילות קהילתית. מדובר במרכיב חשוב במיוחד באזור כמו בלפור, שבו השילוב בין מגורים, מסחר וקרבה לחוף מושך אוכלוסייה מגוונת ויוצר עניין גבוה מצד יזמים.
- הוועדה המקומית בחולון אישרה את תכנית הבינוי במתחם עין יהב
- רובי קפיטל תממן פרויקט פינוי-בינוי במעלה אדומים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדיירים הוותיקים צפויים לקבל דירות חדשות הכוללות ממ"ד, מרפסת, חניה ושטחי שירות - החלפה מלאה לדירות הקיימות, שחלקן נבנו לפני עשרות שנים ובאופן שאינו תואם את הדרישות הנוכחיות. המהלך בבת ים מצטרף לשורה של פרויקטים שגבאי מקדמת בשנים האחרונות, כחלק מהרחבת פעילותה בתחום ההתחדשות העירונית.היא פועלת כבר למעלה מארבעה עשורים בתחום המגורים, המסחר והמלונאות, והיא מעורבת כיום בתכנון ושיווק של יותר מ-22 אלף דירות בפרויקטים שונים ברחבי הארץ.
