גבעתיים עוצרת גם תמ"א 38 של הריסה ובנייה מחדש
לאחר שבשבוע שעבר הקפיאה עיריית רמת גן תהליכי אישורים לתמ"א 38 תיקון 2 (הריסה ובנייה חדשה, עד להודעה חדשה, עיריית גבעתיים הודיעה היום כי תנקוט בצעד דומה לתקופה של 30 יום. הוועדה תמשיך לדון בבקשות לחיזוק מבנים לפי תמ"א 38 באמצעות תוספות בניה בלבד (ללא הריסת המבנה).
הוועדה המקומית לתכנון ולבניה "גבעתיים" וועדות מקומיות אחרות פועלות מזה מספר שנים, בהתאם לפרשנות שניתנה, בזמנו, על ידי וועדות הערר המחוזיות, לפיה יש ליתן היתרי בניה להריסה ובניה של מבנים לפי תמ"א 38, כאשר סל הזכויות מחושב לפי היקף קומה טיפוסית "רעיונית", כלומר, ההיקף שניתן, באופן רעיוני, לבנות לפי הוראות התכניות התקפות.
פרשנות זו הינה פרשנות מרחיבה, והיא מעניקה, לרוב, סל זכויות בניה מירבי. פרשנות זו צומצמה לאחרונה על ידי ועדות הערר המחוזיות בהרכבן החדש. אלה קבעו כי שיטת חישוב סל הזכויות, לפי קומה טיפוסית "רעיונית", איננה נכונה, מנוגדת ללשון ולהוראות תמ"א 38, וכי שיטת החישוב הנכונה הינה בהתאם להיקף הקומה הקיימת בפועל.
הוועדה המקומית לתכנון ולבניה גבעתיים, הינה צד לעתירה מינהלית שהתייחסה, בין היתר, לשיטת חישוב סל זכויות הבניה. במסגרת עתירה זו, בית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב המליץ לגורמי התכנון הבכירים ביותר (גוף התכנון של המועצה הארצית לתכנון ולבניה) וליועץ המשפטי לממשלה, ליתן הנחיות מוסכמות לפרשנות ויישום הוראות התמ"א "כדי להביא ישועה לציבור גדול של דיירים, בונים, יזמים, שכנים, גורמי תכנון ושטח (ועדות) וכל מי שמעורב בהליכי בנייה".
- במקום 80 דירות ישנות - 240 חדשות: גבעתיים מאיצה התחדשות עירונית
- אושרה תוכנית ההתחדשות העירונית ברחוב בן גוריון בגבעתיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בית המשפט קבע במפורש כי על ההחלטה לכלול התייחסות להוראות מעבר, כלומר, בין היתר, להוראות שיקבעו כיצד יש לדון בבקשות להיתר בניה, שטרם התקיים בהן דיון.
נוכח קביעת בית המשפט, אין ביכולתה של הוועדה המקומית לקבוע, בינתיים, עמדה ביחס לבקשות להיתר בניה שהוגשו, שכוללות הריסה ובניה, ואשר מבוססות על חישוב זכויות בניה לפי "קומה טיפוסית רעיונית".
יתירה מכך. אישור בקשות להיתר בניה בתקופה זו, ובטרם קבלת החלטה מגורמי התכנון אשר תחייב את כלל הוועדות המקומיות והמחוזיות, עלול לגרום לנזקים לכל המעורבים בענין.
על כן, הוועדה המקומית תקפיא את הדיונים בבקשות להיתר בניה, כאמור לעיל, עד קבלת עמדת מינהל התכנון והיועמ"ש.
הוועדה המקומית תפנה לאלתר לגורמי התכנון הבכירים וליועמ"ש בדרישה כי יפעלו לאלתר להוצאת הנחיות ברורות והוראות מעבר ברורות.
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים מוסיף : "מדובר בעצירה של בסך הכל 30 יום, עד שחילוקי הדעות בין מנהל התכנון הארצי ליועץ המשפטי לממשלה יפתרו. אין טעם להכניס בקשות לעת עתה, כשאנחנו בעצמנו איננו יודעים מהי המדיניות הארצית בכל הנוגע לתמ"א 38".
- 3.מה עם גב 431/77 (ל"ת)אבי 14/10/2015 07:07הגב לתגובה זו
- 2.לא לכל אחד זה יעלה מחירים בר"גבעתיים (ל"ת)הבית החכם 13/10/2015 14:42הגב לתגובה זו
- 1.יוסי 13/10/2015 11:43הגב לתגובה זורק על שורת הרווח הם חושבים לדיירים הם לא מספקים חניות כנדרש על פי החוק

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר.
ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות.
במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.
ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר.
ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות.
במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.
ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.