בדיקה: מה התשואה האמיתית שעשו משקיעים בדירות בשנים 2011-2013?
התשואה השנתית הממוצעת בשנים 2011-2013 למשקיעים שקנו דירות להשכרה היתה 8%, כך עולה ממחקר שבוצע במחירון דירות יד2. עפ"י נתוני המחקר, התשואה השנתית הממוצעת משכירות נאמדה בכ- 3.5% בממוצע ארצי והתשואה השנתית הממוצעת על עלייה בערך הדירה הגיעה ל- 4.5%
מהנתונים עולה כי ב- 3 שנים האחרונות חלה עלייה חדה של 25% במלאי הדירות להשכרה ובמקביל ירידה חדה של 10% במלאי הדירות למכירה. כך, ב- 2011 הוצעו להשכרה 165,543 דירות להשכרה באתר, ב-2012 גדל מספרן ל- 183,424 וב-2013 חל גידול נוסף של 13% ובאתר הוצעו להשכרה 206,394 דירות. לעומת זאת, היצע הדירות למכירה ירד באותה תקופה מ- 152,462 ב- 2011 ל- 136,741 ב- 2013.
לדברי יבין גיל-מור, מנכ"ל אתר יד2: "הנתונים שלנו מראים כי קיים בסיס להמשך עליות מחירים בשוק הנדל"ן גם השנה. מלאי הדירות למכירה המשיך לרדת, ומנגד הביקושים לדירות יד שנייה עלו בכ- 6.5% השנה, ולכן קשה לראות כרגע באופק ירידה במחירי הדירות בשנה הקרובה. מבחינת התשואה למשקיעים משכירות, היא עשויה עוד לרדת, זאת בהנחה שמלאי הדירות המוצעות להשכרה ימשיך לעלות, וכמות הדירות למכירה תקטן".
עוד עולה מהמחקר, כי ככל שהירידה בהיצע הדירות למכירה באתר היא תלולה יותר, כך באותו יישוב קיימת עליה חדה יותר במחירי הדירות. כך למשל, ב- 2013 ירד היצע הדירות למכירה בכרמיאל ב- 40% והמחיר הממוצע בעיר עלה ב-33%. בתל אביב חלה ירידה של כ- 33% בהיצע הדירות למכירה והמחיר הממוצע של דירות יד שנייה לקנייה בעיר עלה ב- 12%.
- 5.הבטון הוכיח את עצמו יותר מכל דבר אחר במדינה הזאת. (ל"ת)האמת 14/03/2014 13:43הגב לתגובה זו
- 4.צביקה דורון יועץנדלן 14/03/2014 10:02הגב לתגובה זוגם אם תהיה ירידה קלה במחירים בתקופה מסוימת, עדיין יש את הגיבוי של ההכנסות משכר הדירה. בשנים טובות יש עליות גם וגם.
- אייל 15/03/2014 10:46הגב לתגובה זולמשרד האוצר ולפלוג לא מפריע להסית נגד המשקיעים.
- 3.עוסק בתחום 13/03/2014 21:02הגב לתגובה זוהרי מהנתונים שהוא מוסר מוכרח שיקרה ההיפך כיון שככל שישנם יותר דירות להשכרה וממילא התשואה יורדת כך: א, יותר אשנים יתאימו לשכירות. ב, פחות משקיעים חדשים יכנסו לשוק ומשקיעים ינים יצאו מהר יותר ובזול יותר כי: א. לא יוכלו להמתין יותר מדי ולהפסיד תשואה חדשיית. ב. כי לא יהיו קונים בכל מחיר - אלא באופן יחסי לתשואה וברגע שהתהליך יתחיל אף אחד לא יוכל לעצור אותו וכידוע שבמקרים כאלו זה פועל כגל אדיר ויגרום לקריסה מוחלטת של המחירים. ואוסיף שלדעתי זה עלעול לקרות בזמן הקרוב ממש!!!
- 2.דירה בתל אביב היא ההשקעה הטובה ביותר בישראל לטווח הארוך (ל"ת)מה שהיה הוא שיהיה 12/03/2014 13:33הגב לתגובה זו
- כבר לא (ל"ת)ג 13/03/2014 12:49הגב לתגובה זו
- 1.בועהמעל50%=כ-200משכורת=מעמד ביניים עני=מיתון2014-17! (ל"ת)דמגוגיה יומי לפראייר 12/03/2014 12:36הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
