קספר צוללת מאז ה-IPO - האם זו הזדמנות כניסה?
החברה שחוללה מהפכה בתעשיית המזרונים תוך חמש שנים, מחזיקה במודל עסקי "מהפכני" - מפסידים 157 דולר על כל מזרן שמוכרים. מן הסתם, הציבור מרוצה... האם זה אומר שגם המשקיעים יהיו מרוצים בסוף?
הפריט הראשון שאשתי ואני קנינו לאחר טיסה לסן פרנסיסקו במסגרת רילוקיישן לפני כעשור היה מזרן שינה. אני זוכר איך התרוצצנו טרוטי עיניים בין חנויות המזרונים מנסים להבין את ההבדלים הגדולים במידות - למה צריך היה להמציא את מידת "קליפורניה קינג"? - מדוע ישנם מחירים שונים לאותם מזרונים. הענף נהנה באותם שנים, כך מסתבר, ממוניטין מפוקפק של תמחור נכלולי משהו הדורש יכולת משא ומתן של בזאר טורקי, למרות יעפת קשה ורצון להתרחק מתחבולות הלבנט.
אל תוך חווית הקניה השלילית והלא אמריקאית בעליל פרצה חברת קספר (סימול: CSPR) שחוללה מהפכה בתעשיית המזרונים תוך חמש שנים בלבד. היא רכשה במהירות 1.5 מיליון לקוחות שאוהבים את המותג שלה בזכות מיתוג מתוחכם, ושיווק ישיר ומקוון.
הנחת היסוד של המודל העסקי של שיווק ישיר מקוון לצרכן נשמעת נהדר: מוצר איכותי, ללא דמי תיווך, מכירה מאתר אינטרנט מעוצב נפלא במחיר נמוך. נשמע נהדר? עבור הצרכנים כן. עבור ציבור המשקיעים הוא לא עובד - החברה נסחרת ימים ספורים לאחר ההנפקה בשווי של כ-407 מיליון דולר לעומת גיוס בשווי של מיליארד דולר לפני שנה.
מוכרים ומפסידים
החברה אכן הציגה נתוני הכנסות מרשימים, 400 מיליון דולר (תחזית 2019), מדדי שביעות רצון ומודעות למותג גבוהים מאוד. אבל המסמכים להנפקה של החברה סיפרו תמונה קצת פחות ורודה: קספר מפסידה בממוצע 157 דולר עבור כל מזרן שהיא מוכרת.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קספר, הפועלת במימון הון סיכון, שואפת לשבש את הענף - השאיפה של כל חברת הזנק. הבעיה היא שהחברה לא רק משבשת את הענף, אלא את היסודות של ניהול עסק ממשי, על מנת להשיג את הדרישה להשיג צמיחה בכל מחיר.
מניתוח הדוחות שהוגשו להנפקה ניתן להעריך כי החברה סיפקה סך של 410 אלף הזמנות בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2019, 340 אלף מתוכן דרך הערוצים הישירים לצרכן.
באותה תקופה הוציאו סך של כ-104.7 מיליון דולר (!) על פרסום ישיר (גוגל, פייסבוק וכו') - מה שמתרגם לעלויות מכירה ישירות של 305 דולר למזרון. כלומר קאספר משקיעה 305 דולר כדי לרכוש לקוח שמוציא 754 דולר. הרווח הגולמי למכירה הוא 377 דולר, מייצג רווח גולמי של 50%. לקספר נותרו 72 דולר למזרון לניהול שאר ההוצאות הכרוכות בעסק - לאחר 115 מיליון דולר בעלויות ניהול וכלליות, אנחנו נשארים עם מימון הון סיכון המניב הפסד שנתי של 65 מיליון דולר.
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
מודל עסקי ללא קיימות
ניתן לטעון אפשר שקספר היא חברת מזרונים כמעט בדיוק שהיא סוכנות שיווק. הבעיה היא שקספר הגדילה את הוצאות הפרסום יותר מכפי שהגדילה את הכנסותיה. אין שום סיבה להניח שפרסום דיגיטלי לא יהיה יקר יותר בשנים הקרובות. כלומר הסיכוי היחיד של החברה להגיע ל"מהירות הבריחה", קצב צמיחה גבוה וקבוע שאינו נחסם, הוא במימוש מוצרים חדשים ב"כלכלת שינה".
קצת מזכיר את Uber שבסופו של דבר תפטר את הנהגים ותפעיל את כל כלי הרכב שלה באופן אוטונומי. חשוב ביותר שמשקיעים יבינו זאת, כי למודל העסקי הנוכחי אין קיימות. המעבר למסחר מקוון הופך את ענקיות השיווק הדיגיטלי לנדל"ן החדש, ואת עלויות השיווק הדיגיטלי ליחידה נמכרת, למדד החשוב ביותר למשקיע על מנת להעריך את הקיימות העסקית של חברות מסחר מקוון.
הכותב הינו אורון מימון, סמנכ"ל אסטרטגיה ויזם שותף, ליקווידיטי מבית מיטב דש.
- 3.מודל עסקי מהפכני...גדול)) (ל"ת)אופטימי 16/02/2020 21:14הגב לתגובה זו
- 2.סטגר 16/02/2020 21:10הגב לתגובה זובכל ענף או סקטור יש כוכבת קבל..רביטים וויפאר w שווי הזוי ללא מודל עסקי קרונה cvna תחום מכירת הרכבים ויש עוד מאות מוכרים מוכרים ומפסידים עוד ועוד ..כסף זול? כן מודל עסקי? לא העונש תמיד מגיע
- 1.צ'אן קאי צ'ק 16/02/2020 19:09הגב לתגובה זוטענו שBB כמנהל שיווק הפציץ השוק בפרסום (=אז זה היה דרך העיתון), בלי יחס להוצאות. לכאורה
צילום: UMA media, Pexelsשלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה
זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.
ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.
אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.
פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?
יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.
