0% מע"מ - לא מה שחשבתם: כיצד ניתן להקל באמת על הפריפריה?
לכל ישראלי שחוזר מאילת נחקקות שתי עובדות על העיר הדרומית בישראל: העובדה הראשונה, שחם שם מאוד, והעובדה השנייה, אך היותר חשובה, שבאילת לא משלמים מע"מ. מדינת ישראל, מסיבות מוצדקות יותר או פחות, החליטה להעניק לתושבי העיר הדרומית ולמבקרים בה פטור ממע"מ, על מנת לעודד את הפעילות העסקית במקום ולסייע לתושבים, שברובם מצויים במיקום מאתגר ביחס לתושבים אחרים בישראל.
שר האוצר יאיר לפיד פועל כידוע להרחיב את הפטור ממע"מ, שניתן כיום בעיקר רק באילת, לרוכשים דירה ראשונה מקבלן בסכום מסוים ובתנאים שונים שטרם נקבעו סופית, כמו לדוגמא שירות צבאי של מבקשי ההטבה ועוד. לדעתי, הנחת המע"מ הזו, שממוקדת בדירות מסוימות בסכומים מסוימים לרוכשים ספציפיים, לא תוביל להורדה משמעותית של מחירי הדירות בישראל - ההיצע לא יגדל משמעותית והביקוש לדירות יישאר קשיח.
ישנם עשרות תיאורים יצירתיים לבעיית פריסת המגורים בישראל. רוב תושבי ישראל חיים במתחמים של חדרה - גדרה או המשולש של חיפה - ירושלים - תל אביב. מגורים במרחק נסיעה ארוכה ממרכזי התעסוקה לא נחשבים בכלל כאופציה לרוב רוכשי הדירות בישראל.
הוויתור על הפריפריה מגיע לרוב בשל תחשיב כלכלי בסיסי ונכון שעושה כמעט כל משפחה בישראל. ישראל ישראלי ישלם פחות על דירה בבאר שבע או טבריה מאשר על דירה בפתח תקוה או ראשון לציון. הבעיה הכלכלית של מר ישראלי, שמעבר לכך שהוא ייאלץ לבלות יותר זמן בדרכים בשל המרחק ממקום העבודה, הדבר יעלה לו לא מעט כסף בשל הוצאות הדלק - הורדה פשוטה של המע"מ בתחנות הדלק בפריפריה תוביל לכך שסעיף התחבורה בהוצאה המשפחתית יקטן, ולכן ישתלם יותר לישראלי לרכוש דירה זולה בפריפריה, למרות המרחק ממקום העבודה.
- יאיר לפיד כעיתונאי נפגש עם ציפי לבני כדי להיות שר חוץ; איפה האתיקה?
- ביידן: "לא ישראל ביצעה את המתקפה. חמאס? דאעש נראים הגיוניים לידם"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ממשלת ישראל יכולה להגדיל ולעשות ולהעניק פטור מלא ממס על הוצאות הרכב לשכירים ועצמאיים שמועילים לחיות מחוץ למרכזים האורבניים הצפופים של מדינת ישראל. נכון, יש אנשים שלא יחליפו את הקירבה למקום העבודה, למשפחה ולהורים בעד שום הון שבעולם, אך פיזור האוכלוסייה באזורים כמו הנגב והגליל, בזכות תמריצים ופיתוח תשתיות, עשויים להיות התשובה לבעיית הצפיפות האיומה שקיימת במדינת ישראל.
- 4.בו אהרון 01/09/2014 19:37הגב לתגובה זוויעזור דווקא לחלשים יותר שלא יכולים לקנות וצריכים לשכור, הם יותר חלשים וזקוקים יותר לעזרה מאלה שיכולים לרכוש דירה.
- 3.בו אהרון 01/09/2014 19:36הגב לתגובה זוויעזור דווקא לחלשים יותר שלא יכולים לקנות וצריכים לשכור, הם יותר חלשים וזקוקים יותר לעזרה מאלה שיכולים לרכוש דירה.
- 2.דורון יועץ נדל"ן 19/08/2014 17:43הגב לתגובה זו59 minits ברכבת מעיר הזונות לפריפרייה התרבותית. כמה זמן באמת לוקח?שוב 59 דקות. והדירות באמת חינם? לא ממש. משלמים קצת מזומן. לוקחים מיני משכנתא והמפתח ביד ומיד!!! ומתי אראה הסבתא האימא והבת דודה החמודה?כשיבואו לבקר ברכבת.כמה זמן ייקח להם להגיע ? עוד לא תפסת-----59 דקות!!!
- 1.משה 19/08/2014 13:03הגב לתגובה זוצודק! למה באמת לתת לאנשים מענק בשביל לקנות דירה בפתח תקווה ולא לסבסד דלק לירוחם?
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
