שובן של המניות הדואליות, ואף מילה על ארביטראז'

צחי קלמין, מנהל השקעות ומחקר ב-MORE בית השקעות, מתייחס לכדאיות ההשקעות במניות הדואליות של הבורסה באחד העם. האם כל מניה הנסחרת הן בארץ והן מעבר לים אכן השקעה נכונה?
צחי קלמין | (11)

בשנה האחרונה הפכה הבורסה באחד העם למאתגרת ביותר. המחאה החברתית, הרפורמות השונות אותן העבירה הממשלה, העלאת מס ריווחי ההון וכמובן מחזורי המסחר הנמוכים - כל אלו הגבירו את הקושי של מנהלי ההשקעות להשיא תשואה עודפת עבור לקוחותיהם.

מתחילת השנה הניבו המדדים השונים תשואות נמוכות למדי כאשר מדד המעו"ף רשם תשואה שלילית של 1.82%. למעשה, מתחילת השנה, כל מדדי הסקטורים המובילים רשמו תשואה שלילית: בנקים (15.74%-) נפט וגז (18.18%-) וסקטור הנדל"ן (8.48%-). מנגד, שער הדולר הניב תשואה חיובית ומרשימה של 6.36%. רבים וטובים לפניי כבר כתבו על המלצתם להיחשף לדולר האמריקני בתקופה זו. אך עת אנו באים לבחון את אפיק אג"ח הקונצרני צמוד המט"ח, אנו מגלים, כי כמות סדרות האג"ח האטרקטיביות אשר ראויות להשקעה הינה נמוכה ולא מספקת.

לפיכך, אנו סבורים, כי החלופה הטובה ביותר להשקעה צמודת מט"ח הינה באמצעות חשיפה למניות הדואליות. בדרך כלל מניות דואליות מוזכרות כמכשיר להפקת ריווחי ארביטראז'. במסמך זה, לא נתעכב על הנושא הנ"ל, אלא נבחן אותן כהשקעה במניות ערך בעלות פוטנציאל רווח אשר השקעה בהן מספקת, בין השאר גם מנוף דולרי, אשר תומך בשער המניה.

מהי למעשה מניה דואלית והיכן ניתן להיחשף?

המניות הדואליות הינן רשימת מניות אשר נסחרות במקביל, הן בבורסה הישראלית והן בבורסות העולם. רובן המכריע של המניות הדואליות בישראל נסחרות במקביל בשווקים האמריקנים. השקעה ישירה במניות אמריקניות בחו"ל פחות מומלצת, מכיוון שהיא מלווה בעלויות המרת מט"ח ועמלות קנייה / מכירה גבוהות.

חשוב לציין, כי ניתן להיחשף לשווקים האמריקנים גם באמצעות קרנות נאמנות או תעודות סל מתמחות. להלן רשימת מניות ת"א 100 הדואליות: הצעירות ברשימה הינן פוטומדקס אשר נרשמה בבורסה באחד העם בחודש מאי השנה ומניית גזית גלוב אשר ביצעה רישום כפול בבורסה בניו-יורק בשלהי 2011.

המניות הדואליות מהוות חלק נכבד במדד ת"א 100 ומשקלן הכולל במדד הינו למעלה מ-46%. מדד ת"א 100, המתון ביותר מבין מדדי המניות המובילים, רשם תשואה שלילית בשיעור של 1% בקירוב מתחילת השנה. רובן המכריע של המניות הדואליות נסחרות בבורסת הנאסד"ק האמריקנית, מדד הנאסד"ק הניב מתחילת השנה תשואה של 13.7%. משקיע אשר החליט לפזר את השקעותיו במניות אלו, עתיד היה להרוויח תשואה ממוצעת של 10% בקירוב, כל זאת בתמיכת שער הדולר.

האם כולן השקעה בטוחה?

מבין המניות הדואלית, קיימות אלה אשר בולטות לשלילה כמו מניות התקשורת פרטנר וסלקום אשר הניבו תשואה שלילית של (62.72%) ו-(64.12%) בהתאמה. מנגד, מככבת ברשימה מניית מלאנוקס אשר הניבה תשואה של למעלה מ-200% מתחילת השנה. יחד עימה ניתן לציין את לייבפרסון (47.94%) ואלוט תקשורת (55.45%). מתוך רשימת המניות הדואליות, המעניינות להשקעה הינן מניות אלביט מערכות וגזית גלוב.

אלביט מערכות עוסקת במגוון רחב של טכנולוגיות מתקדמות, אלקטרוניות ואלקטרו-אופטיות משולבות, עבור השוק הביטחוני ברחבי העולם. תחומי העיסוק העיקריים כוללים מערכות מוטסות, מל"טים, מערכות שליטה ובקרה, מערכות אלקטרו-אופטיות וטכנולוגיות חלל מתקדמות, מערכות התראה למטוסים וכד'. בנוסף, אלביט מערכות פועלת בהשבחת פלטפורמות צבאיות קיימות ופיתוח טכנולוגיות ויישומים מתקדמים לתחומים צבאיים, בטחון פנים והתעופה האזרחית.

אלביט אמורה לפרסם בחודש הבא את דוחותיה לרבעון השני. חוזה השבחת מטוסי C-130 של חיל האוויר הקוריאני בהיקף של 62 מיליון דולר והזמנת חלקי חילוף למטוסים של חב' בואינג בהיקף של 80 מיליון דולר הם רק חלק מעסקאות בהיקף של 354 מיליון דולר, אשר אמורים להציג עלייה בהיקף צבר ההזמנות. ההוצאות של אלביט מוטות למטבע המקומי, הפיחות בשקל מתחילת השנה יעזור לאלביט לשפר את המרווח התפעולי. כמו כן, הודיעה החברה לאחרונה על מזכר הבנות לשת"פ עם בואינג בתחום המל"טים של הרמס 450 והרמס 900.

גזית גלוב חברת נדל"ן גלובאלית המתמחה ברכישה וניהול של מרכזים מסחריים ברחבי העולם. בנוסף פועלת החברה בתחומי הדיור המוגן ומבני משרדים רפואיים בצפון אמריקה. הקבוצה פעילה בלמעלה מ-20 מדינות, מחזיקה ומנהלת למעלה מ-600 נכסים המשתרעים על שטח בנוי להשכרה של כ-6.7 מיליון מ"ר. בנוסף, אין לחברה תלות בשוכר בודד אשר מהווה למעלה מ-5% מהכנסותיה. החברה טרם פרסמה את דוחותיה לרבעון השני 2012, מתוך דוחותיה של חב' הבת Citycon אשר פורסמו לאחרונה אנו למדים על עלייה של 9% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל. רמת התפוסה בנכסים נותרה יציבה וגבוהה ועומדת על למעלה מ-95%. חשוב להדגיש כי חב' Citycon מהווה כ-7% מה-NAV הסחיר של גזית גלוב.

לסיכום,

חשיפה מנייתית למניות דואליות (שווקי ארה"ב) מספקת למשקיעים גם חשיפה ראויה לדולר בתיק ההשקעות. יחד עם זאת, יש לברור בקפידה את המניות הרלוונטיות ומומלץ להתמקד במניות בעלות פעילות עסקית יציבה, מכפילים נמוכים, תזרים מזומנים חזק ומדיניות חלוקת דיבידנד נדיבה. 2 החברות עליהן הרחבנו במאמר זה, בהחלט עונות על הקריטריונים הללו.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    ייאי 31/07/2012 16:38
    הגב לתגובה זו
    מערכות הראש מהדור-החדש של אלביט ורוקוול יוכנסו למטוסי ה-F-15 Silent Eagle החמקניים של בואינג.עוד הישג חשוב לאלביט מערכות ובשוק מאוד תחרותי.
  • 10.
    האם מניית די מדיקל נחשבת דואלית? (ל"ת)
    בני 27/07/2012 12:59
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אבל למה לכתוב את זה רק אחרי שהדולר עולה? (ל"ת)
    יוסי ב 27/07/2012 10:45
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    א 27/07/2012 08:12
    הגב לתגובה זו
    מניית העשור הבא !!!
  • 7.
    ע. ש. 26/07/2012 14:58
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעניינת בוגר 100 נט
  • 6.
    החבר'ה מ-UBS 26/07/2012 12:59
    הגב לתגובה זו
    אגב, הבנו שמגיע לך מזל טוב. 37 , אתה כבר לא ילד....
  • 5.
    ברמן 26/07/2012 12:11
    הגב לתגובה זו
    האם כדאי לי לחלק את ההשקעה בין האג"ח צמוד מט"ח למנייה דואלית ? או שעדיף לי השאר עם האג"ח צמוד מט"ח שבו אני מושקעת ?
  • 4.
    כמעט כל בתי ההשקעות ממליצים על גזית גלוב (ל"ת)
    יועץ בבנק 26/07/2012 12:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    צ'רלי 26/07/2012 12:03
    הגב לתגובה זו
    חברה טובה להשקעה לזמן ארוך
  • 2.
    יוד 26/07/2012 12:02
    הגב לתגובה זו
    אילו מניות הכי טובות היום?
  • 1.
    אלביט מערכות- קנייה חזקה (ל"ת)
    אחד העם 26/07/2012 11:18
    הגב לתגובה זו
ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.